Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windguru uitgelegd

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Windguru uitgelegd

Bericht door Bob123 » vr jul 20, 2018 4:49 pm

Ik check windguru iedere dag om te kijken of er wind is. Ik kijk dan over het algemeen altijd naar de bovenste rij (1).
Ik snap het verschil alleen niet helemaal tussen rij 1 en rij 2.
Ik zie dat rij 2 per uur is genomen, maar dit is een compleet andere voorspelling. Misschien staan er in de 2e rij oude gegevens?

Wie o wie kan dit raadsel oplossen?

Ps: In de bijlage staat een foto waar je ziet welke rijen ik bedoel.
Bijlagen
windguru.pdf
(153.86 KiB) 87 keer gedownload

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Re: Windguru uitgelegd

Bericht door oossie71 » vr jul 20, 2018 7:17 pm

Ok, de leken uitleg ;)
rij 1 is resolutie 27km dus over een matrix van 27km word er naar de kaarten gekeken, de 27km kaart is een grove resolutie en erg algemeen en kostenvrij in principe.

Op rij 2 is de kaart that realy matters! Cosmo2.2, zet daar ICON7 tegen af dan heb je een mooi gedetailleerde verwachting.
Cosmo2.2 is dus een fijnmazige resolutie en die verwacht ook maar 24uur vooruit.

Daarnaast neemt de fijnmaziger resoluties meer de omgevingsinvloeden mee. dat bv GFS27 helemaal niet en hier maakt Windfinder gebruik van. Windfinder Pro gebruik ik eigenlijk ook niet meer omdat windguru meer opties heeft, de betaalde nog meer :)

Zelf gebruik ik WRF27 voor de lange termijn.
Die zet ik af tegen de ICON7 en COSMO2.2 vooral die laatste gebruik ik op de dag zelf en controleerd die met de webcams op de spots. Met COSMO2.2 heb ik nu 2x mis gegokt (bv afgelopen woensdag er was niets en andersom ook al gehad.) op 35sessies die ik alweer gevaren heb dit jaar (inclusief de Canarische eilanden)

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » za jul 21, 2018 7:10 am

Bedankt voor je reactie, heb ik zeker wat aan!

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » zo aug 05, 2018 10:28 am

De GFS is een gratis voorspelling voor iedereen, per site verschilt de "uitleg"
Ruimte tussen de voorspelde punten is 27km

Cosmo, Icon KNMI etc etc etc zijn betaalde diensten die door supercomputers van commerciële organisaties worden berekend.
Deze gebruiken een fijnmaziger grid, Cosmo2.2 heeft 2.2 km tussen de punten zitten.
In theorie zou je een voorspelling voor Harderwijk Boulevard en Strand Horst kunnen zien.

Helaas is dit nog steeds een "gratis" model
De echte betaalde modellen (wat er bv bij de F1 word gebruikt) zijn nog steeds erg kostbaar en voor de meeste mensen niet zichtbaar.

Aangezien elk bedrijf eigen formules gebruikt om te voorspellen is het altijd raadzaam om verschillende websites of apps te gebruiken.

Langer dan 3 a 4 dagen is bijna onmogelijk, ik houd het zelf op Windfinder Pro en voor de dagelijkse voorspelling KNMI kleine luchtvaart.

Bij de kleine luchtvaart word er uitleg gegeven waarom er bepaalde omstandigheden optreden.
Met een btje goede wil kun je dan zelf die dingen gaan zien en er rekening mee houden.

Het model van het KNMI word steeds aangepast, er zijn experimentele projecten waarbij bebouwing en bebossing word meegenomen.
Dit is een leuk verhaal uit 2012 van het KNMI

Als je er echt interesse in hebt zou ik mij er een weekje in verdiepen. Het is leuke materie en je kan er echt wat van opsteken :D

Hydrograaf (Bas)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di aug 07, 2018 9:25 pm

Ben benieuwd: Windfinder pro en Windguru 'normaal' laten een nogal verschillend beeld zien voor bv Vlissingen morgen. Hoop wel dat windguru gelijk krijgt :)

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr aug 10, 2018 8:18 pm

RaymondW schreef:
zo aug 05, 2018 10:28 am
De GFS is een gratis voorspelling voor iedereen, per site verschilt de "uitleg"
Ruimte tussen de voorspelde punten is 27km

Cosmo, Icon KNMI etc etc etc zijn betaalde diensten die door supercomputers van commerciële organisaties worden berekend.
Deze gebruiken een fijnmaziger grid, Cosmo2.2 heeft 2.2 km tussen de punten zitten.
Hoe kan het dan dat Windguru gratis versie Cosmo 2.2 laat zien terwijl de Windfinder Pro deze (volgens mij ook niet in de Superforecast) niet gebruikt?

Plaats reactie