Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Duo boards

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Eigenaar Intersurf

Duo boards

Bericht door De Kraai » vr mar 24, 2017 7:58 pm

https://www.duo-boards.com/

Lijkt een erg goed concept waarin de voordelen van een hard board en inflatable worden gecombineerd. Over een week of 5-6 in Nederland.

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove stylewave 95L en 113L novenove revo 125L zeilen point 7 acx 7.0, 8.0 spy 5.4 salt 4.2 4.8

Re: Duo boards

Bericht door Thlodewijk » vr mar 24, 2017 9:48 pm

Lijkt me ideaal voor vakantie. En is zo te zien ook geschikt voor hydro foil.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » zo apr 16, 2017 8:20 am

Dit is een idee wat ik ook had rond het inflatable windsurfboard en iemand heeft hem in de praktijk gezet, prachtig dat mensen er op doordenken, maar nog mooier dat ze het ondernemerschap en kapitaal aan de dag leggen op dit in de praktijk om te zetten.

Ik heb al eens mogen testvaren met een inflatable van een ander merk.
Op zich voer dit board niet slecht, maar wat ik wel heb ervaren is dat het board moeilijk te gijpen was. Dit kwam vooral omdat het board naar mijn gevoel/ervaring teveel ging kleven eens je wat snelheid verloor bij het inzetten van de gijp. Dit gaat zo abrupt/plots, dat er zelfs een risico tot katapult was (niet dat dit voor het board veel kwaad zou kunnen :wink: , maar je kan ook door je zeil gaan natuurlijk in zo'n geval en dat is weer minder leuk)
Naar mijn idee heeft dit te maken met het materiaal waarvan de inflatable boards gemaakt zijn. Toen ik destijds eens een gewone SUP (harde schaal) op het water legde en wegnam en daarna het zelfde deed met een inflatable SUP, dan kleefde die laatste als het ware een beetje aan het wateroppervlak, werd er precies wat meer aangezogen.
Mogelijks veroorzaakt dit aanzuigen</kleven aan het wateroppervlak het nogal abrupte snelheidsverlies/afremmen van de inflatable windsurfboards.

Mijn idee was dat je dus beter kon werken met een harde bodem met goede bodemshape en echte rails (niet zo'n opkleef rail zoals bij de huidig gekende windsurf inflatable ) of toch deels als je het beide van twee werelden (praktische transporteerbaarheid en prestaties) wil combineren in een inflatable windsurfboard om bovenstaand nadelig effekt op te vangen. Ik was dus niet alleen op deze bol met dat gedacht.
Een praktijktest zal dit moeten uitwijzen of dit klopt.

Denk door het natte oppervlak wat er echt toe doet in een klassieke constructie te maken, kun je echte goed rails shapen, normale goede vinboxen gebruiken met een voorkeur voor tuttle box als je beginner, freeride, slalom en speedboards in dit concept wil gaan maken, maar ook voor klassieke wave/ freestyle en multi-fin waveboards geeft dit mogelijkheden.
Je moet ook niet gelijk al je goede (slalom) vinnen naar de prullenmand verwijzen. Je slaat op dit punt al verschillende vliegen in één klap.
Je wil een board dat makkelijker transporteerbaar en minder kwetsbaar is (in de auto, op reis met het vliegtuig), maar wel goed presteert.

Je kan met zo'n, laat ik het een half en half board of DUO benoemen, ook goede voetbanden monteren op de klassieke manier met echte inserts.
Bij de inflatable die ik getest heb waren de voetbanden ook een echt verbeterpunt. De voetbanden daar was het heel lastig in te komen omdat deze zeer slap op het board stonden (deed mij denken aan de Tiga flodder voetbanden van destijds, baggerzooi dus). Met dit nieuwe concept is dat ook meteen opgelost. Je kan goede voetbanden monteren en je hebt ook meerdere posities (inboard, outboard, naar voor en achter).

Naar transporteerbaardheid, je houdt in opgevouwen toestand ook maar een beperkt volume over van ongeveer 125 cm op ..... breedte (afhankelijk van de grote van het board) en het inflatable gedeelte beschermt in opgevouwen toestand ook het harde gedeelte. Het past in een zak die qua gewicht en volume bij de gewone vliegtuigbagage kan, gewoon 10 à 15 kg bijboeken en klaar of hij kan gewoon in de kofferbak van de auto (zelfs een kleine auto, achterbank neerklappen en hop boards is mee). Volgens de site is het ook gewoon goedgekeurd om bij de gewone vliegtuigbagage te gaan (zal wel afhangen van de regels van de vliegtuigmaatschappij uiteraard) en is de bijgeleverde boardbag daar ook op voorzien gemaakt.

Iemand gaf aan dat dit ook kan gebruikt worden om te windsurffoilen. Had ik zelf nog niet bij stilgestaan (ben daar nog niet zo mee bezig), maar kan mij voorstellen dat een beginnende vliegwindsurfer, wel eens voorover wil gaan.
Aangezien de voorkant van het Duo board inflatable constructie is, mja zal een katapultje niet direct schade opleveren.
Ook mooi meegenomen trouwens, minder (geen ?) kans op schade bij een wipeout.

Ik zie veel voordelen in de concept ten aanzien van wat momenteel op de markt was van inflatable windsurfboards, een mooi concept wat een echte kans verdient.
Je kan ook gaan spelen met de rails en tailshapes, dus mogelijkheden zat qua board types, beginners, freeride/freerace, slalom, speed, alles lijkt mij mogelijk vanaf nu met het oog op het upgraden van de prestaties in de toekomst van dit type boards.
Met een boardtype freeride, zet men strategisch gezien goed in ,we mogen ons niet blind staren om slalom/ GPS speedsurfen, dat is maar een kleine groep van surfers, de meeste windsurfliefhebbers zijn het meest gebaat bij een goed freeride allround board). Goede zet dus van de producent en ook de SUP (groeimarkt) is bijzonder goed vertegenwoordigd.
Denk niet dat je direct een superlicht board moet verwachten (moet ook niet verwacht worden van een freeride board), de airwind die ik eens gevaren heb was dit ook allesbehalve, maar dat had niet echt zijn weerslag op het gewone algemene rechtuit vaargedrag. Ik zie 8.7 kg voor de 129 Duo wind staan en dat stemt ongeveer overeen met een vergelijkbare maat freeride board in volledig klassieke constructie epoxy sandwich versie.

Ik hoop snel eens zo'n DUO te kunnen testen/varen .
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op ma apr 17, 2017 9:56 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » zo apr 16, 2017 8:57 am

bedankt voor deze interessante en uitgebreide info mister Kurt...en dit op Paas-zondag net voor de hoogmis

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door De Kraai » zo apr 16, 2017 9:27 am

Hoogstwaarschijnlijk hebben we 1 of 2 testboards op het Intersurf Testevent: 13 of 14 mei, Rohel of Stavoren, bij minimaal 12 knopen wind. Berichtgeving of het doorgaat en waar: op Facebook.

Er komt ook een testboard bij Surfrepair (showroom vanaf heden in Wissenkerke).

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » zo apr 16, 2017 9:32 am

De Kraai schreef:
zo apr 16, 2017 9:27 am
Hoogstwaarschijnlijk hebben we 1 of 2 testboards op het Intersurf Testevent: 13 of 14 mei, Rohel of Stavoren, bij minimaal 12 knopen wind. Berichtgeving of het doorgaat en waar: op Facebook.

Er komt ook een testboard bij Surfrepair (showroom vanaf heden in Wissenkerke).
Heb al contact met JP van surfrepair :wink: Vliegreisje heb ik al geboekt naar een windsurfspot, nu nog een makkelijk te transporteren do it al board voor freeride omstandigheden dat echt goed werkt, zodanig dat ik niet vast zit aan één stek (club). :devil:

gingered
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gingered » zo apr 16, 2017 11:18 am

Mooie ontwikkeling (inflatable freeride boards) met nu ook meerdere aanbieders op de markt en dus concurrentie (op kwaliteit en prijs). Is de prijs van dit board al bekend? Starboard airplane liggen rond de 1.800 euro.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » zo apr 16, 2017 11:36 am

De Duo heb je in twee versies, wat het exacte verschil zal zijn moet de live praktijk uitwijzen (zien, betasten, vaststellen) maar op zich zou de constructie dezelfde zijn (werd mij bevestigd), alleen is de duurste iets gelikter afgewerkt (ziet er wat mooier uit, ofwel zit in de duurste ook een foil approved vinbox, en in de ander niet, dat is mij niet geheel duidelijk).
Op de site zie ik staan 1599 voor de DUO Wind Elite en 1399 voor de DUO Wind ECO, en daarmee is hij afhankelijk van de versie goedkoper of even duur dan de directe concurrenten Starboard airplane windsurf vanaf 1699 euro en RRD Airwind 1399 euro. Maar eigenlijk gaat het wel om een iets ander concept en daaraan verbonden constructie bij de Duo. (Half hardboard , half inflatable), de andere zijn volledig inflatable.

Volgens de technische video op de site heeft men, om deze twee delen/twee vormen van constructie met mekaar te verbinden, de mosterd gehaald bij de bootindustrie type RIB (Rigid Inflatable Boat), dus dat kan op zich al niet verkeerd zijn ! :thumbup:
Voor windsurf geloof ik alvast meer in dit nieuwe concept met het oog op een goede combinatie prestatie en het praktische element van een compacter te transporteren windsurfboard, dan de het pure inflatable windsurfboard (dit laatste is voor beginners mischien wel goed, maar een ervaren windsurfen loopt snel tegen enkele beperkingen in prestatie aan denk ik bij de pure inflatable).
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op wo apr 19, 2017 7:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » ma apr 17, 2017 9:30 am

Als je toch voor opblaasbaar gaat maar een beetje lekker wilt surfen is dit volgens mij de beste optie.
Het is in principe een "airinside" maar dan anders.
De harde , scherpe rail die je nodig hebt om lekker te kunnen surfen is niet haalbaar in een geheel opblaasbaar board.
Als ik oplaasbaar zou willen zou ik voor deze optie gaan.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » ma apr 17, 2017 10:18 am

Mja, ik volg jou op dit punt.
No offence naar de andere aanbieders van inflabable windsurfboards, want uiteindelijk moet je deze ook het krediet geven van als eersten met dit concept op de markt te komen (en dat houdt altijd veel risico in) . Ik zie de kans groot dat door dit nieuwe concept half/half concept in bouwwijze, zij ook terug naar de tekentafel verwezen worden.
Andermaal is wel gebleken dat door het initiatief van enkele merken op dit punt, de ontwikkeling wel doorgaat en dit tot mooie resultaten kan leiden. :thumbup:

gingered
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gingered » ma apr 17, 2017 8:43 pm

Thnx voorde nuttige opmerkingen gents! Ga 12 en 13 mei blokken in mijn agenda, nu nog voldoende wind....

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » di mei 02, 2017 7:31 am

Pendle board heeft een zelfde concept in peddle boards, in dit filmpje wordt een Pendle board met hardtail achterkant en inflatable voorkant (dus zoals een Duo) gebruikt om te windsurfen. Ziet er bijzonder goed uit qua aanplaneren en vaargedrag

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » wo mei 03, 2017 1:10 pm

Ik zag in de produktvideo's ook dat er voor dit type board, echt wel kleine zeilen gebruikt werden in verhouding tot de maten (229cm, op 76 cm en 129 liter) van de windsurf DUO 129.
Dus even geïnformeerd bij Cessare Cantagalli in dit verband.
Dit is zijn antwoord:
Hello - during the ph shooting on Maui was very windy and we used small sails - the board can handle from 7.0 to 4.2

Dus een heel mooie zeilrange dit board.

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove stylewave 95L en 113L novenove revo 125L zeilen point 7 acx 7.0, 8.0 spy 5.4 salt 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » wo mei 03, 2017 1:49 pm

Voordeel van de duo nove nove is weer dat ie ook geschikt is voor een foil

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo mei 03, 2017 4:08 pm

Ik ben wel benieuwd hoe sterk het mastvoetsysteem is wat ik in de video zie
Lijkt mij vrij klein(zwak) voor langdurige surfsesies

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door De Kraai » wo mei 03, 2017 8:42 pm

We gaan het allemaal wel zien en testen. Alleen een kleine logistieke vertraging (what's new in windsurf world ...) waardoor we 13/14 mei nog geen DUO Windsurf hebben. Misschien hebben we een 8'6 Windsup die a.s. weekend op een event in Duitsland wordt gebruikt.

Het vertrouwen in het concept is er blijkbaar wel want de eerste 2 zijn door nieuwe klanten besteld, zonder gezien en gevoeld te hebben.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 13, 2017 11:29 am

En dan nu nog een opblaasbaar zeil erop..

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di jun 13, 2017 1:24 pm

Duo boards in Defi, Gruissan gezien, zag er goed uit. Erg goed voor surfers die de overstap maken van beginner naar trapeze en in de voetbanden surfer en dus een board van rond de 120-140 liter zoeken. Board heeft geen last als je de mast op de neus laat vallen/klappen. Geen schade zoals op de meeste freeride boards dan het geval zou zijn. Tevens is het gewicht gelijk aan "traditionele" boards, en ze passen eenvoudig in een kofferbak. Dus ik zie hier echt wel een markt voor.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » do jul 06, 2017 3:40 pm

Ik volg dit topic al een tijdje maar het nieuws is summier.
Voor mij als zeer gemiddelde surfer en met name vanwege het hebben van een beneden woning zou dit uitermate praktisch zijn.
Heeft iemand al gevaren op een duo board? of zijn er al tests bekend?

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Thlodewijk » do jul 06, 2017 5:30 pm

Intersurf Sneek heeft em in de winkel ziet er goed uit zou zeggen neem een kijkje

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do nov 30, 2017 11:26 am

Ik dacht dat er in de duitse surf afgelopen maanden een eerste vaarimpressie-test heeft gestaan. Nu het foilen toch wel wat meer belangstelling krijgt, lijkt mij dit een ideaal board daarvoor. Door het opblaasbaar front lijkt mij dit voor klappers (die in leerfases nogal wel eens durven voorkomen) een ideaal concept. Minder schade gevoelig lijkt mij dit toch wel.

De test heb ik gezien en vluchtig gelezen in een boekje van een duitse windsurfer op Kreta. Ik vind de test echter niet direct terug op het WWW net. Maar hier wel een leuk interview met de maker van de boards Cesare Cantagalli in continentseven https://www.continentseven.com/duo-boar ... 5273437500

Blijft mij boeien deze boards en concept !
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op vr dec 22, 2017 7:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » wo dec 06, 2017 11:26 pm

Voor de mensen die het italiaans spreken (ik dus niet)

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do dec 07, 2017 9:08 am

Als men de ontwikkeling van compacter surfmateriaal doorzet, dan zijn er nog veel mogelijkheden.
Naast een Duo (in kleinere maten, uitvoeringen freeride/wave/slalom) liggen er nog veel mogelijkheden in de zeilen afdeling. Daarin is RRD bedreven bezig, hier een set van drie zeilen in één zak met de mast.
De italiaanse designers durven nog ontwikkelen, toppie en bank vooruit !
Als je dit zou combineren met een licht zeildoek en duurzaam zeildoektype (Pentex, of ander membraam type Avanti), dan is het compact, duurzaam en licht. Er zit nog toekomst in onze materiaal ontwikkeling :thumbup:

Nog een voorbeeldje

https://www.windsurf.co.uk/rrd-compact-wave-rig/

Wat met wave/freeride zeilen kan, zal ook kunnen met high preformance freerace gecamberde zeilen. De toekomst van het windsurfen kan daarmee een positieve wending gegeven worden :thumbup:

Laten we ons niet gaan blindstaren op niche markten zoals hardcore speed, competitie slalom of hardcore wave, daar ligt de markt niet, deze ligt in de freeride, freerace en freewave afdeling. Dat moet de doelgroep zijn en mogelijks kan dit weer een stimulans zijn in het opleven van onze geliefde windsurfsport. Het gebruiksgemak vergroten, goede zet !

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do dec 07, 2017 1:35 pm

De toekomst is aan de compact windsurfconcepten.

http://www.robertoriccidesigns.com/equi ... ave/#video
https://www.windsurf.co.uk/rrd-compact-wave-rig/

Nu een Duo freestylewave 95 (zo'n 59 à 60 cm breed, 229 cm lang en om en bij de 90 à 95 liter) er bij ontwikkelen en klaar (voor een ruim inzetbereik op reis)

Met twee compacte tassen het vliegtuig op voor een leuke surfvakantie of met dezelfde set nog een paaruurtjes gaan windsurfen na het werk op een mooi 5 bft dag, want het spul ligt toch in de kofferbak van de auto, dus direct door naar de surfspot. Kan het windsurfen nog praktische en leuker worden :thumbup:
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op vr dec 08, 2017 7:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door De Kraai » do dec 07, 2017 7:56 pm

Surfrepair in Wissenkerke heeft inmiddels ook 2 DUO Windsurf liggen, de 129 en 140 Elite.

Inderdaad een DUO StyleWave van zo’n 95 liter erbij zou welkom zijn.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » za dec 09, 2017 11:32 am

Wat is de echte meer waarde van de duo boards nu ? dat bij een katapult je neus niet stuk is? makkelijker transport ? 125 past bij mij niet in de auto, een normaal board schuif ik er zo in, hoeft de bank ook niet plat. Ik ben er nog niet uit.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » za dec 09, 2017 12:40 pm

martijn73 schreef:
za dec 09, 2017 11:32 am
Wat is de echte meer waarde van de duo boards nu ? dat bij een katapult je neus niet stuk is? makkelijker transport ? 125 past bij mij niet in de auto, een normaal board schuif ik er zo in, hoeft de bank ook niet plat. Ik ben er nog niet uit.
Je noemt zelf al enkele voordelen op Martijn, voordelen die een meer waarde kunnen zijn, o.a in transport mogelijkheden.
We moeten in de toekomst allemaal groener en kleiner gaan rijden (zo wil men het wel). Dus ruimte wordt krapper, dus compacter windsurfmatriaal kan daarin zeker een meerwaarde gaan vormen.

Bekijk maar de tas waarin je bv, drie RRD zeilen passen.

Als ik op reis ga, en ik heb mee een compacte tas met drie zeilen, één of twee compacte tassen met een groter freeride board en een kleiner waveboard, dan kan ik daar toch vlotter mee reizen (auto, trein, vliegtuig) dan nu het geval is.
En dat spul kun je ook gewoon thuis gebruiken.

Naar vaargedrag valt af te wachten. Ik heb al met een full infla. windsurfboard gevaren. Het voer op zich wel goed en confortabel, nadelen waren de slechte vormloze voetbanden om in te komen, en moeilijk te gijpen (vertraagd zeer snel, het materiaal is kleverig op het water, kun je ook ervaren als je een hardboard SUP en infla. SUP uit het water neemt, dan voel je zo het verschil, infla. kleeft meer op het water en remt dus ook meer af bij de gijp). Een board type DUO verwacht ik van dat opgenoemde nadelen veel minder zijn, echte voetbanden en stijver en gladder planeeroppervlak. Ik heb nog niet met zo'n Duo gevaren, ben benieuwd om eens het verschil te ervaren.

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Thlodewijk » wo dec 13, 2017 7:22 pm

Afbeelding
Bijlagen
84E937DA-65AD-4524-95FD-5000F82523B9.jpeg

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Thlodewijk » wo dec 13, 2017 8:40 pm

En nog een mooie van de duo novenove
Bijlagen
08B835ED-B026-4102-9B82-71C21F3EE4AE.jpeg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do dec 14, 2017 3:08 pm

Ik wil het niet, heb geen vertrouwen in een semi inflatable freestyleboard haha, maar ik denk dat het voor surfscholen misschien wel een uitkomst is omdat lesplanken te zwaar zijn om op te leren planeren, maar freerideplankjes te breekbaar. Misschien bied dit de compromis tussen duurzaamheid en vaareigenschappen die nodig is voor een surfschool!

Plaats reactie