Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

FMX racing

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Ironnsonic
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: FMX racing

Bericht door Ironnsonic » zo mar 03, 2019 10:33 am

Al weer vroeg bezigπŸ˜‰
Vindt het wel raar dat het eerste board al vol met deuken zatπŸ€”
Heb een Isonic 115 wood uit 2006 gaat nooit in boardbag geen deuk te bekennen🀭
Maar goed mijn pa vroeger gebruikte ook al Invictus (Paco Rabanne)πŸ™„
Maar vindt ze wel mooiπŸ‘πŸ˜

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » zo mar 03, 2019 11:26 am

Ik ben heel benieuwd hoe deze boards varen zou wel een test rondje willen maken, zit in ieder geval een goed verhaal achter, en de bouwwijze ziet er zeer solide uit.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, 2XSXL, SXXL, Gun Sails GS-R 2014/2016 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » zo mar 03, 2019 11:28 am

Even voor de duidelijkheid ik heb geen FMX racing board gekocht of besteld.

Over het bouwen van serieboards: Alle boards hebben een piepschuim kern, alle boards gebruiken Airex als buitenlaag schuim, 1 laag carbon op het dek en vaak 1 laag glas op de bodem van de kleinere boards (1 laag carbon bij lichtwind boards). De soorten carbon wijken ook niet veel af bij (BIAX legsel, UNI legsel en soms Textreme voor extra pegels) de verschillende merken en in de productiemethode is de afgelopen 10-12 jaar ook niets veranderd. De merken verschillen qua shape van elkaar en de plekken waar een extra carbon versterking wordt geplaatst (voetband bijv.)

Het verschil zit hem dus in het nauwkeurig werken met deze materialen. Is een box recht geplaatst, is de box van binnen goed afgewerkt, is de rail na het lamineren meteen goed, of moet er zoveel worden bij-geschuurd zodat dat het recht lijkt waardoor het carbon zo goed als weg is geschuurd. Is de bodem 'recht' of is het board getwist (bekend Cobra probleem), heeft het board een holle rocker of heeft men de tijd genomen om de rockermal goed te plaatsen. Zijn de uithardingstijden van de hars goed aangehouden enz. Werken onder tijddruk komt de kwaliteit niet ten goede.

In principe kan iedereen een heel goed board maken, maar wat mij opvalt is dat veel board op de markt afgeraffeld zijn in de productie en dat zie je dan. Je kunt nog zo goede materialen gebruiken, als je ze niet goed samenvoegt is het eindproduct prut.

FMX doet een aantal dingen anders en daar moet ik Finian een compliment maken. Hij is zwaar en weet waar de serieboards stuk gaan. Hij heeft er voor gekozen om de verstevigingen op een andere wijze te maken, i.p.v. een extra laagje carbon op het dek. Dat heet innovatie. Verder vind ik de keuze voor 4 pluggen per voetband een goede, niet nieuw, maar wel beter. Flikka gaat daar bijv. nog veel verder in.
Qua shape zie ik een duidelijk concept dat ook afwijkt van de massa. Controle door de shape, niet door een laagje glas op de bodem.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo mar 03, 2019 12:17 pm

Pffff, van mij mag je gelijk hebben hoor πŸ‘ŠπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » zo mar 03, 2019 9:20 pm

Ze drijven in iedergeval 😁
Bijlagen
BE8A6F3D-DF19-40A5-88C1-1567E5E35968.jpeg

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » ma mar 04, 2019 7:01 pm

Herkingen ? vandaag ? Gisteren niet de goede hoek jammer genoeg.

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » ma mar 04, 2019 10:43 pm

Gister tjeukemeer rohel

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo mar 06, 2019 9:24 am

Mijn bescheiden mening.

Wat er tegenwoordig verkrijgbaar is op de markt heeft in mijn ogen al een zeeeer acceptabel nivo.
Snel, licht en degelijk.
Natuurlijk komen er hier en daar wel probleempjes voor maar de regel is toch : dik in orde.
Dat is zo voor de Angulo van net boven de 1200 euro en voor een Starboard van 2800 euro en alles wat daar tussen zit.

Dus om dan als nieuw merk een plekje te bemachtigen is best wel hard werken.
Tenzij je iets speciaals hebt ontwikkeld , in shape, duurzaamheid of image.

Het kan ook een strategie zijn om een duur board in de markt te zetten, wetende dat er surfers zijn die graag laten zien dat zij iets speciaals hebben.
Als je dan 30 boards per land verkoopt kan je hier voldoende aan overhouden.

Maar zonder deze boards gevaren te hebben zie ik erg mooie boards maar geen spectaculaire shape aanpassing t.o.v huidige boards en vermoed dat deze boards net als de andere boards gewoon goed en lekker varen maar geen reden om je huidige boards bij het oud vuil te zetten.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » wo mar 13, 2019 1:20 pm

Worldxtreme schreef: ↑
wo mar 06, 2019 9:24 am
Mijn bescheiden mening.

Wat er tegenwoordig verkrijgbaar is op de markt heeft in mijn ogen al een zeeeer acceptabel nivo.
Snel, licht en degelijk.
Mijn bescheiden ervaring,

Snel, licht en...., na een jaar zachtgetrapt als je een beetje actief vaart.

Op de Westeinder traptpen de meesten die een beetje kunnen varen en pompen om weg te komen na één jaar of max 2 hun boards aan gort, ongeacht het merk (zachte Fanatics, Starboards, JP's, Angulo's, PD's) sommige merken gaan harder dan anderen.. Ik heb nog geen slalomboard gehad wat langer dan een jaar stijf bleef, op de PD Airinside en Flikka na, maar dat zijn geen cobra productieboards.

Ik wacht in spanning af hoe deze FMX's zich houden, hopelijk zetten ze een nieuwe standaard voor productieboards en zal de rest van de markt moeten aanpassen om niet achter te blijven. Heb er echter niet zo heel veel vertrouwen in, want voor zover ik weet FMX-licht = licht gebouwd = dun materiaal = breekbaar, hoe je het ook wend of keert.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mar 13, 2019 2:41 pm

WhiteofHeart schreef: ↑
wo mar 13, 2019 1:20 pm
Ik heb nog geen slalomboard gehad wat langer dan een jaar stijf bleef, op de PD Airinside en Flikka na, maar dat zijn geen cobra productieboards.
Ik vond dat ook verwonderlijk. Vorig jaar een 1,5 jaar gebruikte Isonic 107 gekocht en hem na een paar maanden weer verkocht. Ik vond het net kauwgom zo weinig stijfheid (was erover of heeft er nooit ingezeten..). Mijn custom boardje is daarentegen nog net zo stijf als in 2012, de directheid die dat geeft mis je echt bij Cobra boards.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo mar 13, 2019 3:04 pm

Off topic
Maar ik zet hem toch maar weer even voor.
Ondanks grote data kennis bij Cobra hebben ze dus al een aantal jaren een groot probleem. (Boards horen niet zacht te worden binnen 2 jaar. Er zijn voorbeelden van boards die na 2 jaar intensief gebruik wel hard blijven)
En het ziet er ook niet naar uit dat dit op korte termijn zal worden opgelost.
Of is deze stelling te grof?
Ik kan mij voorstellen dat een koper niet tevreden is over een board van 2000 plus euro, binnen 2 jaar zacht is.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo mar 13, 2019 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » wo mar 13, 2019 5:24 pm

Tis in mijn ogen de opdrachtgever die bepaald hoe een board er uitziet zowel kwa optisch als constructie, dus om de Cobra fabriek daar alle schuld van te geven is in mijn ogen niet helemaal terecht.
Ik bezit een nog echte Cobra, ik schat uit 1988-89 en dat is echt wel kwaliteit, dat voel je gewoon.
Terug naar het merk, ik ga met Worldxtreme mee dat ik idd denk dat er mensen weer helemaal hip willen zijn en de aandacht op zich willen vestigen, kijk mij nou ik heb zo’n nieuw board enzovoort. Die zelfde mensen doen het board volgen jaar net zo makkelijk weer van de hand als er weer iets nieuws komt.Als je dat kunt en het er voor over hebt is dat natuurlijk prachtig, wie wil dat nu niet πŸ‘
Eerst maar eens zien of het daadwerkelijk allemaal zo goed is, het moet zich eerst bewijzen en dat doe je alleen aan de tand des tijd. time Will Tell!

Plaats reactie