Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mistral CarboWing

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Grunt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie profiel
Contacteer:

Mistral CarboWing

Bericht door Grunt » ma jan 06, 2020 11:04 am

Iemand al info over de Mistral CarboWing?
Iets echt iets nieuws of gaat deze kaars net zo snel uit als die nieuwe flextail van een paar jaar terug? :think:

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Mistral CarboWing

Bericht door WhiteofHeart » di jan 07, 2020 12:48 pm

"This will be the first wing on the market not following the tradiitional batten concept" is wat ik eruit kan verstaan. Ik denk dat ze iets als de North 3Di technologie hebben toegepast, wat neer zou komen op een soort 3D print carbon solidwing gezien de naam. In ieder geval stijf genoeg om geen latten meer nodig te hebben. Allemaal speculatie natuurlijk, wel leuk als Mistral met iets bijzonders zou komen. Als t werkt zou t een enorm stabiel zeil betekenen denk ik.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » di jan 07, 2020 1:55 pm

North 3Di zeilen hebben overigens ook latten. Bovendien worden die zeilen niet geprint maar gelamineerd ipv in elkaar genaaid uit losse panelen. In het laminatie proces worden de vezels per zeilontwerp op basis van de belasting georiënteerd en gefixeerd.

Ik heb even gekeken maar kan zo snel niets vinden op de Mistral site. De naam carbo-wing doet eerder vermoeden dat Mistral een varkensvleesprodukt met kipsmaak heeft uitgevonden.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jan 07, 2020 2:42 pm

Van de Mistral Carbowing link:
"This season, Mistral are proud to realease what will be a seminal moment within the sport - a rig and sail combo that will drag the sport screaming to a new level of performanc equal to that of the current foiling revolution. Brace yourself for something special!"
Een merk dat dergelijke afschuwelijk overtrokken nonsense durft uit te kramen, inclusief spelfouten, zonder enige inhoud, kan ik niet serieus nemen.
Doet mij ook denken aan die poeha rond dat Mistral-flextail concept van een jaar of wat geleden; dat zou een 'ware revolutie' betekenen. Maar het was niet nieuw en kennelijk ook niet zo geweldig want ik heb er nooit meer iets over gehoord. Wat een k#t-merk is Mistral (tegenwoordig). Een schande voor de historie van de naam Mistral.
Laten ze zich beperken tot petjes, damestasjes en zwembroeken. Misschien dat ze dat nog kunnen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di jan 07, 2020 5:20 pm

matchbox008 schreef:
di jan 07, 2020 1:55 pm
North 3Di zeilen hebben overigens ook latten. Bovendien worden die zeilen niet geprint maar gelamineerd ipv in elkaar genaaid uit losse panelen. In het laminatie proces worden de vezels per zeilontwerp op basis van de belasting georiënteerd en gefixeerd.
https://www.northsails.com/sailing/en/i ... technology

Lijkt voor mij op 3D printen. Er is geen boven en onder laminaat met vezels daartussen zoals bij de avanti zeilen, dat noemde north 3Dl (voor 3D laminate), 3Di zijn zeilen opgebouwd puur uit carbon filament. Met inderdaad latten, maar wellicht als je het handig doet dat de latten niet nodig meer zijn voor zeilen van klein formaat als windsurfzeilen? Ik heb geen idee, was gewoon speculatie.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » di jan 07, 2020 10:05 pm

Je hebt gelijk, is een composiet lees ik net. Ik haalde 3DL en 3Di door elkaar. 3DL was wel een laminaat (en na een poosje mishandeling een de-laminaat overigens).

Toen ik nog in een team wedstrijd zeilde op een 44 voeter was de stelregel aan boord dat elke klapper van een killend 3DL zeil 15 euro kostte ivm versnelde afschrijving..

3DL zeilen waren een echte revelatie in het wedstrijdzeilen destijds echter met een relatief korte economische en technische levensduur.

3Di was daarna een grote verbetering.

gr MB

Grunt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Grunt » vr jan 10, 2020 10:46 pm

Deze zag ik niet aankomen. Ben best voor innovatie doorgaans maar of dit het nu is? Al kan ik het op de plaatjes en film niet goed zien. Toch maar naar de Boot 😉

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » za jan 11, 2020 11:08 am

Innovatie... dit is gewoon het mast systeem van een zeilboot.
Best een zware mast ook.

Niet dat het niet zou kunnen werken voor bepaalde omstandigheden, maar kom dan ff met wat overtuigende info over die 'new level of performance'.

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » za jan 11, 2020 11:15 am

Die giek is dan wel weer 1kg..

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » za jan 11, 2020 4:05 pm

Lijkt me de herontdekking van een oud idee. Er is in het verleden vaker geëxperimenteerd met een wingmast. In de Mistral variant "hijs" je het zeil in een track (zoals bij een zeilboot) ipv een slurf rond de mast. Daarmee is de traditionele (korte) downhaul vervangen voor een "val" die over de masttop gaat en dus veel langer is en potentieel meer rek heeft tijdens het varen. Zoals ik het zie is het een andere benadering om hetzelfde te bereiken als met de huidige stand van ontwikkeling met cambers. Vraag me af op welke onderdelen er significante voordelen zijn en nadelen. Ik lees als geclaimd voordeel dat je optuigt met aanmerkelijk minder spanning op down- en outhaul. Ik kan niet zien of de mast roteert (wat me zonder cambers eigenlijk essentieel lijkt om een gunstig profiel te bereiken) of niet.

Mijn gevoel is dat het misschien voordelen heeft bij lage windsnelheden en voor foilen?

Gr MB

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 12, 2020 3:52 pm

Grunt schreef:
vr jan 10, 2020 10:46 pm
Deze zag ik niet aankomen. Ben best voor innovatie doorgaans maar of dit het nu is? Al kan ik het op de plaatjes en film niet goed zien. Toch maar naar de Boot 😉
Ik zag dit ook niet aankomen, vind het een beetje saai zelfs..

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » za jan 18, 2020 1:49 am

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » za jan 18, 2020 11:09 am

15230440.jpg
15230440.jpg (24.38 KiB) 1500 keer bekeken
1984 ... :whip:

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » za jan 18, 2020 1:38 pm

Nelson Foils schreef:
za jan 18, 2020 11:09 am
1984 ... :whip:
Tsja en het dan revolutie noemen :lolno: , dat woord wordt te pas en onpas gebruikt in het filmpje.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » za jan 18, 2020 7:11 pm

Rop schreef:
za jan 11, 2020 11:08 am
Innovatie... dit is gewoon het mast systeem van een zeilboot.
Best een zware mast ook.

Niet dat het niet zou kunnen werken voor bepaalde omstandigheden, maar kom dan ff met wat overtuigende info over die 'new level of performance'.
Heb de carbowing vandaag in mijn handen gehad op de Boot.
Allereerst: de mast is niet zwaar, is gewoon heel licht, want er hoeft niet een hele zware voorspanning in getrokken te worden. Ook de giek is licht, 1 kilo, maar die vond ik wat slap aanvoelen. Geen verlenger nodig. Het hele tuig (7.? m2) woog 7,5 kg.

Het concept is alleszins interessant en dus ook heel licht uit te voeren. Geen cambers, geen mastslurf, geen verlenger.

Wat jammer is: er kon geen prijs genoemd worden.
En de doelgroep is niet duidelijk. Wie gaat dit kopen ? Het lijkt op vervanging van zeilen met cambers, maar gaan racers dit kopen ? Dan zou er een overtuigende praktijk test moeten komen en niet alleen een video van een meisje dat vindt dat het zo lekker licht is.
Het zou tegen overpowerde condities moeten kunnen. Daarvoor lijkt me de mastconstructie bij de giek aankoppeling aan de fragiele kant.

Het is in elk geval een interessante poging om iets anders te doen. Daarvan is de maker in elk geval zeer overtuigd.

Grunt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Grunt » za jan 18, 2020 8:04 pm

Ik heb het vandaag ook live kunnen aanschouwen. Zit er wel doordacht uit maar ik denk dat dit het niet gaat worden. Mistral is niet meer de Game Changer die het misschien ooit was. Wellicht als Starboard/Severne of Board and More er mee gekomen was dat het dan een succes zou kunnen worden. Net als de Bow van Gun sails..

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » zo jan 19, 2020 12:13 pm

Mast is 3kg volgens Mistral zelf, dat is het dubbele van mijn masten, das aardig wat swing weight op de verkeerde plek.

De uitleg in het filmpje is nogal krom/eenzijdig, waarin hij uitlegt dat het flexen van de mast negatief is terwijl dat juist de benodigde controle geeft.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe zo'n starre mast zich gedraagt in vlagerige wind. Heb ook redelijk wat catamaran gevaren maar die blinken juist niet uit in het smooth opvangen van vlagen ivm windsurfzeilen.

De actie beelden waarbij de dame voornamelijk uitgehaakt rondvaart overtuigen me ook nog niet echt van de 'revolutionaire performance'.

Zou misschien best een aardig concept kunnen zijn voor lichtweer of foilen, maar vooralsnog zie ik geen voordelen die opwegen tegen het totale gebrek aan compatibiliteit.

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi » zo jan 19, 2020 1:08 pm

ik heb hem gisteren op Boot ook gezien.
Ik vond de mast niet genoeg meedraaien, hij blijft te star richting giekuiteinde wijzen en volgt niet het zeilprofiel dat je met de huidige camberzeilen wel hebt. Het zeilprofiel vond ik ook niet stabiel genoeg maar hierdoor slaat het zeil wel makkelijk om natuurlijk.
Mits verbeteringen kan dit wel iets worden. Ik vraag me alleen af waarom het vroeger dan niets geworden is en we nu allemaal met een ronde mast rondvaren.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 19, 2020 10:57 pm

Heb wat closeups, maar mn telefoon maakt te grote foto's om up te loaden tegenwoordig.... vreselijk irritant. Ga kijkrn of ik t in t goede formaat kan krijgen

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma jan 20, 2020 9:49 am

De actie beelden waarbij de dame voornamelijk uitgehaakt rondvaart overtuigen me ook nog niet echt van de 'revolutionaire performance'.
Je was mij net voor, dacht exact hetzelfde.... 8) :lol:

@Rop Als designer hoe denk je dat dit concept tot stand gekomen is? Het lijkt in mijn ogen een wanhoops-offensief om maar iets van de groei in het foil segment te pakken. En dan niet eens een foil zelf maar een "zeil"...

Paar jaar terug leek Mistral bijna terug.. . De wave twinzerlijn was toen echt Next level en nu.... :cry:

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » ma jan 20, 2020 1:34 pm

83291513_177147260037614_2274941346584199168_n.jpg
82995502_177147210037619_1417259819504500736_n.jpg
82842777_177147240037616_2292678453415116800_n.jpg
82832390_177147283370945_4726292878509211648_n.jpg
82439230_177147173370956_4837502333560553472_n.jpg

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 20, 2020 1:43 pm

Nelis schreef:
ma jan 20, 2020 9:49 am
Je was mij net voor, dacht exact hetzelfde.... 8) :lol:

@Rop Als designer hoe denk je dat dit concept tot stand gekomen is? Het lijkt in mijn ogen een wanhoops-offensief om maar iets van de groei in het foil segment te pakken. En dan niet eens een foil zelf maar een "zeil"...

Paar jaar terug leek Mistral bijna terug.. . De wave twinzerlijn was toen echt Next level en nu.... :cry:
Nou die wave twin is het slechtst aanplanerende board dat ik ooit heb gehad. Heb nu een SB Reactor Quad en die staat ook niet bekend om vroeg planeren, ben ik toch veel eerder mee weg..

Wel makkelijk dat ik geen foto's meer hoef te plaatsen. FF los van de designkeuzes vond ik de afwerking niet heel bijzonder, als je bijvoorbeeld kijkt naar die outhaul klemmetjes, dat kan gewoon beter.

Over het design, de meest innovatieve zeilklassen zoals de foiling moth gaan juist richting cambers en windsurfmasten, In mijn ogen loopt het windsurf tuigage ontwerp jaren voor op zeilboottuigages.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma jan 20, 2020 3:23 pm

Nou die wave twin is het slechtst aanplanerende board dat ik ooit heb gehad. Heb nu een SB Reactor Quad en die staat ook niet bekend om vroeg planeren, ben ik toch veel eerder mee weg..
De superlichte bouwwijze, zeer korte afmetingen in verhouding met veel breedte en de eerste twinzer na .... jaren, het waren TOENDERTIJD echt geniale boards... ALS het waaide ;-) Dat ze in NL niet tot hun recht kwamen is een ander verhaal.

Ik wilde een punt maken om te illustreren hoe hard zaken achteruit kunnen gaan. Maar ik ben wel benieuwd of jij (als aangewezen Foil expert)een keer een rondje kan maken op deze unit. Dan is het proefondervindelijk of het echt zo matig als als we allemaal (vanaf de wal) nu beweren.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » ma jan 20, 2020 8:55 pm

Nelis schreef:
ma jan 20, 2020 9:49 am
Innovatieve producten zijn niet per definitie goede en/of succesvolle producten.
Maar je scoort er wel gegarandeerd veel aandacht mee, alhoewel de investeringen me hier dusdanig lijken dat ik me niet kan voorstellen dat dit enkel als marketing tool dient.

Een foil ontwikkelen lijkt me sneller en goedkoper, of je koopt ze ergens in China in met Mistral sticker als je snel en goedkoop op die hype wil springen.

Dus het komt op mij over als een creatieve engineer die lekker los is gegaan met wat ideetjes/concepten die technisch misschien best aardig zijn, maar zich gaandeweg nooit heeft afgevraagd of het totaal plaatje commercieel wel interessant is.

Het programma 'Het beste idee van Nederland' zat vol met dat soort tunnelvisie.

Maar goed, allemaal speculatie, en ben ondanks mijn flinke dosis scepsis wel reuze benieuwd hoe het vaart.
Waar valt ie te testen? M'n trapeze ligt klaar.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo jan 22, 2020 10:23 pm

Nelis schreef:
ma jan 20, 2020 3:23 pm
De superlichte bouwwijze, zeer korte afmetingen in verhouding met veel breedte en de eerste twinzer na .... jaren, het waren TOENDERTIJD echt geniale boards... ALS het waaide ;-) Dat ze in NL niet tot hun recht kwamen is een ander verhaal.

Ik wilde een punt maken om te illustreren hoe hard zaken achteruit kunnen gaan. Maar ik ben wel benieuwd of jij (als aangewezen Foil expert)een keer een rondje kan maken op deze unit. Dan is het proefondervindelijk of het echt zo matig als als we allemaal (vanaf de wal) nu beweren.
Die M-Twin van Mark Nelson is ook alweer 10-11 jaar geleden.....

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » do jan 23, 2020 11:12 am

Ja het ziet er inderdaad uit alsof een engineer los is gegaan op het rig. Het beste zeilgereedschap is doorgaans geëvolueerd door afwisseling van engineering enerzijds en intensief gebruik anderzijds. Dit is een interessante voorzet met in mijn ogen grote voordelen. Graag stevig aan de tand voelen en dan kom ik over twee jaar terug.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr jan 24, 2020 12:41 pm

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » vr jan 24, 2020 12:46 pm

Integrated mastfood, ideaal om de honger te stillen als je bezig bent.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr jan 24, 2020 1:09 pm

Door die druppel cq ovale doorsnede van de mast wordt hij juist extra buig-STIJF in de richting van de clew (de kromming die nodig is om de luff van het zeil op spanning te zetten), en relatief SLAP in de richting loodrecht op het zeil (uitbuigen van de top in een vlag, wind lozen).
Dat is dus precies omgekeerd aan wat er in de video door Mistral wordt beweert.
Ik geloof niet dat hier een engineer 'los' is gegaan. Hier is marketing los gegaan. Bullshit in een mooie verpakking.

Plaats reactie