Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

C3 Slingshot

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

C3 Slingshot

Bericht door Martin van Meurs » zo aug 29, 2010 5:59 pm

Coming soon to speedwaters near you :-) The slingshot.

http://www.c3-fins.com/C3_windsurfer_fi ... _home.html

Het zal niemand ontgaan zijn dat Jacques de laatste tijd als een raket gaat. Uiteraard is zijn klasse daar voor een groot deel debet aan, evenals zijn boards en zeilen, maar hij heeft ook de beschikking gekregen over vinnen die ik samen met Boogie heb ontwikkeld. Ik heb er keihard voor moeten knokken om Boogie steeds verder te laten gaan qua ontwerp maar het heeft er alle schijn van dat mijn wensen perfect zijn vertaald door de fin master.

Zoals bekend ben ik een groot voorstander van vaargemak en ik was er sinds mijn run in Southend, waar ik met een compleet verru°¯neerde C3 X2vin de 50 knopen topspeed doorbrak, van overtuigd geraakt dat de eerste paar cm vanaf de base van de vin 90% van het vaarkarakter van speedvinnen bepaalt, de rest dient slechts ter afvloeiing. Tot een bepaalde windkracht en op chop wil je dat een vin lift, maar bij sommige condities en dan met name bij echte speedomstandigheden wil je vooral controle en drive. Die drive wordt in extreme mate geboden door de nieuwe slingshot.

Een zeer kleine maat biedt al extreem veel grip bij zeer lage snelheden. In de aanloop naar de run blijft het board compleet neutraal zodat je oniddelijk kunt accellereren. In de vlaag lift het board niet maar gaat er als een speer vandoor. In eventuele windgaten verlies je amper snelheid en de topspeed is ook nog eens fenomenaal. Zelfs bij relatief krappe windhoeken kan je de power van je zeil zeer makkelijk kwiijt en wordt de energie omgezet in voorwaartse snelheid. Het wordt vaak gezegd bij nieuwe produkten maar dit keer is het echt waar. Letterlijk alles is beter aan deze vin. Als je de slingshot inzet in de juiste maat en de juiste omstandigheden gaat je vaarkunnen in één klap een paar treden omhoog en neemt je vaarplezier met rasse schreden toe. Runs die eerst angst inboezemden voelen vertrouwd aan.

Binnen niet al te lange tijd komt de eerste zending binnen bij van den Berg. Ik kan iedere speedsurfer aanraden er snel bij te zijn want naar verwachting is de zending zo weg. Ik ben super stoked dat deze ontwikkeling voor een groot deel door Hollandse speedsurfers is ge°¯nitieerd en bedank Serge, Marcel en Jacques voor hun open houding en support.

Oane Kingma
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Speed stuff

Re: C3 Slingshot

Bericht door Oane Kingma » zo aug 29, 2010 11:38 pm

Sounds interesting :) Ben benieuwd naar de resultaten als meer mensen er mee varen!

Wat ik me alleen afvroeg: bijvoorbeeld de Venom vaar je algemeen aangenomen een paar centimer langer dan de meeste andere vinnen. Hoe verhoudt de Slingshot zich qua lengte t.o.v. bijvoorbeeld een Caspar GPS/Speed?

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » ma aug 30, 2010 4:58 am

De Slingshot vaar je beduidend korter dan een Venom of een Caspar speed. Een 21 slingshot heeft de power van een Venom 26 en biedt een betere controle, hogere gemiddelde- en topsnelheid dan een Venom 24 op echte speedspots en op lage chop. Op ruw water functioneert de Venom beter. Het grote voordeel van de Slingshot is dat je met één vin voor een board toekunt ongeacht de zeilmaat en windkracht. Geen gewissel van vinnen meer maar domweg de juiste maat in je board schroeven en knallen maar. Het inzetbereik is extreem groot. Een bijkomend voordeel is dat je op een veiliger manier langs zandplaten kunt varen omdat de vin simpelweg minder diep steekt. Het geheim zit hem in de oppervlakte van de vin. Doordat de vin low aspect is met een daarop aangepaste sectie kan je ongeloofelijk veel druk kwijt op de vin op de speedbaan en spin-outs zijn nagenoeg uitgesloten, dat geeft uiteraard ook nog eens een enorm vertrouwd gevoel. Één nadeel, de vin is bizar snel maar ook bizar lelijk, zo lelijk dat°­e bijna weer mooi wordt...

Djeez
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: 929

Bericht door Djeez » ma aug 30, 2010 8:58 am

Ik had hem vorige week al even bewonderd, ziet er inderdaad een beetje lomp uit 8)
Maar dit is natuurlijk in principe een beproeft "ouderwets" delta ontwerp.
Met als voordelen dat je een vin kan maken met een enorme rake en toch een (bijna) haakse trailing edge wat zorgt voor een mooie verdeelde afstroom en veel minder kans op cavitatie richting de tip.
Ben benieuwd naar het vaargevoel op het water, zal kijken of ik er 1 kan bemachtigen.

Jeffrey Leeflang
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: KA sail
Surf spul: KA sail - PD boards
Contacteer:

Bericht door Jeffrey Leeflang » ma aug 30, 2010 11:06 am

Gaaf...dat klinkt allemaal weer bijzonder interessant, ben dan ook wel een beetje nieuwsgierig naar een plaatje of foto...is die er al ? Je zegt lelijk...de lelijkste vin die ik ooit heb gezien was de Football fin; is deze dan nog lelijker ? :lol:

Martin; is de vin echt voor de beroemde speedspots en de toppers bedoeld of kunnen gewone speed stervelingen in een downwindrun op Strandhorst er ook plezier aan beleven ?

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » ma aug 30, 2010 1:09 pm

Jeffrey Leeflang schreef:Gaaf...dat klinkt allemaal weer bijzonder interessant, ben dan ook wel een beetje nieuwsgierig naar een plaatje of foto...is die er al ? Je zegt lelijk...de lelijkste vin die ik ooit heb gezien was de Football fin; is deze dan nog lelijker ? :lol:

Martin; is de vin echt voor de beroemde speedspots en de toppers bedoeld of kunnen gewone speed stervelingen in een downwindrun op Strandhorst er ook plezier aan beleven ?
Net als met race zeilen is er een overgangsgebied en dat gebied is niet zwart of wit, maar grijs. Voor de één zal een meer liftende vin sneller zijn op chop, voor de meeste anderen zal de slingshot sneller zijn. De vin geeft extreem veel controle en extreem veel vertrouwen en dat is wat de meeste surfers willen. Verder is de mogelijke eindsnelheid ook op krappere, dus minder risicovolle koersen, zoals reeds bewezen door Jacques, fenomenaal te noemen. Alles bij elkaar is de vin juist ook uitermate geschikt voor speedsurfers die nog niet aan de Brace toe zijn, maar op spots als Horst of de Houw hun rakkies willen trekken. Mijn motto, of het nu om boards, zeilen of vinnen gaat, is dat een surfer van 50 kilo er plezier aan moet kunnen beleven. Zelfs voor toppers is controle (mits die niet ten koste gaat van de mogelijke eindsnelheid) de belangrijkste factor voor succes.

Herman Dailybits
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: B-58
Surf spul: Ray 125, AHD SL1 95 & SL1 80 - NP RSS
Contacteer:

Bericht door Herman Dailybits » ma aug 30, 2010 1:13 pm

Lijkt me dus een mooie vin voor bijvoorbeeld bk speed in Gruissan, waar de baan op 100-110" ligt en controle in de harde vlagen super belangrijk is om de vaste 500m te overleven.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » ma aug 30, 2010 1:14 pm

Namreh schreef:Lijkt me dus een mooie vin voor bijvoorbeeld bk speed in Gruissan, waar de baan op 100-110" ligt en controle in de harde vlagen super belangrijk is om de vaste 500m te overleven.
Één van de hoofdredenen waarom Jacques zo bloedverziekend hard ging op die krappe koers is gelegen in de vin en hij zal de eerste zijn om dat toe te geven.

anho
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic

Bericht door anho » ma aug 30, 2010 5:46 pm

[Hype mode off]

Net als bij andere producten: eerst zelf testen........ Ik geloof MvM op zijn woord, ik geloof mijn eigen ervaringen echter nog meer.

Maar, goede reclame is natuurlijk nooit weg voor een vinnenmerk en surfzaak :roll:

[Hype mode on]

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » ma aug 30, 2010 6:01 pm

anho schreef:[Hype mode off]

Net als bij andere producten: eerst zelf testen........ Ik geloof MvM op zijn woord, ik geloof mijn eigen ervaringen echter nog meer.

Maar, goede reclame is natuurlijk nooit weg voor een vinnenmerk en surfzaak :roll:

[Hype mode on]
Prima, die nuance want hypes zijn er inderdaad al genoeg en wie weet is dit allemaal gebakken lucht. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen :) .

anho
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door anho » ma aug 30, 2010 6:05 pm

Ik ben zeker benieuwd naar de kunsten van een Slingshot onder mijn monoconcave Falcon Speed. Binnenkort maar eens testen als het uitkomt.

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » ma aug 30, 2010 8:36 pm

nou ik wil dat ook wel eens testen wie wil mij eens een testrun laten doen met mijn starboard?

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma aug 30, 2010 9:21 pm

Uiteraard pure 'onbetaalde' (of misschien wel niet!) reclame maar ach. Tijd zal het leren of de gewone mens er ook hard (er) mee gaat. Klinkt in ieder geval goed en wel leuk als het echt een nieuwe outline betreft, ben benieuwd. Als het echt een bredere base heeft is meteen de materiaal beperking die G10 met zich meebrengt opgelost. Kan er niet een fotootje vanaf...........even posten op een fotosite is zo gebeurd :9 .

Slingshot (vertaald) => katapult............kon ie niet accelerate genoemd worden.

Als we dan toch bezig zijn............heb ook maar even reclame voor jullie gemaakt op het Duitse Forum http://www.surf-forum.com/showthread.php?t=6176

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » ma aug 30, 2010 9:55 pm

watermonster schreef:Uiteraard pure 'onbetaalde' (of misschien wel niet!) reclame maar ach. Tijd zal het leren of de gewone mens er ook hard (er) mee gaat. Klinkt in ieder geval goed en wel leuk als het echt een nieuwe outline betreft, ben benieuwd. Als het echt een bredere base heeft is meteen de materiaal beperking die G10 met zich meebrengt opgelost. Kan er niet een fotootje vanaf...........even posten op een fotosite is zo gebeurd :9 .

Slingshot (vertaald) => katapult............kon ie niet accelerate genoemd worden.

Als we dan toch bezig zijn............heb ook maar even reclame voor jullie gemaakt op het Duitse Forum http://www.surf-forum.com/showthread.php?t=6176
Dank je. Er wordt verder niets betaald hoor. Boogie is een goede vriend van mij en ik help hem graag. Ik ben gewoon stoked dat de vin er is en ik sta achter mijn woorden, maar ik kan mij best voorstellen dat er met wat scepsis naar mijn verhaal wordt gekeken.

Enige nuance is overigens wel op zijn plaats wat betreft de kracht van de vin. Ieder ontwerp heeft sterke en minder sterke kanten, daar ontkom je niet aan als je compromisloos ontwerpt. De sterke kant van de slingshot is controle op (extreme) speedcourses. Op hogere chop biedt de vin onvoldoende lift en binnen de range van C3 zijn de Sting en de Venom dan betere opties. De Slingshot is een pure en supersnelle speedvin, maar wel één die tevens zeer makkelijk vaarbaar is voor een recreant die wil gaan speedsurfen. Dat is wat ik zo leuk vind om te delen. Het is altijd mijn ambitie geweest om surfen makkelijker te maken (niet in de laatste plaats voor mijn eigen vaarplezier), en deze vin draagt daar aan bij op een speedcourse, meer dan iedere andere speedvin die ik ken.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » di aug 31, 2010 9:37 am

Martin van Meurs schreef:Dank je. Er wordt verder niets betaald hoor. Boogie is een goede vriend van mij en ik help hem graag. Ik ben gewoon stoked dat de vin er is en ik sta achter mijn woorden, maar ik kan mij best voorstellen dat er met wat scepsis naar mijn verhaal wordt gekeken.
Ach, trek het je niet aan, heb van nature een karakter dingen niet lukraak aan te nemen en kan het nooit laten een klein vinnetje (lees bommetje) in het water te gooien om wat rimpeling te veroorzaken……………waar blijft
nou die foto………..je mag mijn toestel wel lenen!

Overigens niets dan lof over de manier hoe e.e.a. aangepakt word. Heb (nog) geen enkele C3 vin maar vind het super dat hij goed gebruik maakt van de middelen van deze tijd…..CFD software. Gebruikt hij eigenlijk alleen CFD software of is het een multiphysics pakket zodat hij ook het algehele gedrag van een vin onder water bij belastingen steeds opnieuw kan be°¯nvloeden en doorrekenen. Dit laatste zal wel niet maar wie weet.

Pelle

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. » di aug 31, 2010 9:52 am

Ik krijg de foto op de site niet in beeld. Geeft een rood kruis. Martin, kan jij er een foto posten? Ben erg nieuwsgierig hoe lelijk dat snelle ding is ;-)
Marco Bakker

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » di aug 31, 2010 10:53 am

watermonster schreef:
Martin van Meurs schreef:Dank je. Er wordt verder niets betaald hoor. Boogie is een goede vriend van mij en ik help hem graag. Ik ben gewoon stoked dat de vin er is en ik sta achter mijn woorden, maar ik kan mij best voorstellen dat er met wat scepsis naar mijn verhaal wordt gekeken.
Ach, trek het je niet aan, heb van nature een karakter dingen niet lukraak aan te nemen en kan het nooit laten een klein vinnetje (lees bommetje) in het water te gooien om wat rimpeling te veroorzaken……………waar blijft
nou die foto………..je mag mijn toestel wel lenen!

Overigens niets dan lof over de manier hoe e.e.a. aangepakt word. Heb (nog) geen enkele C3 vin maar vind het super dat hij goed gebruik maakt van de middelen van deze tijd…..CFD software. Gebruikt hij eigenlijk alleen CFD software of is het een multiphysics pakket zodat hij ook het algehele gedrag van een vin onder water bij belastingen steeds opnieuw kan be°¯nvloeden en doorrekenen. Dit laatste zal wel niet maar wie weet.

Pelle
Foto's laat ik even aan Boogie over. Als hij de tijd rijp acht plaatst hij ze wel op het net. Boogie houd zeker rekening met het gedrag onder water (de-twisten etc).) maar hoe hij het precies berekend op zijn computer daar houd ik mij verre van. Ik spui mijn ideëen en vertrouw erop dat hij ze vertaalt in een mooi produkt en tot op heden heeft hij mij nog nooit teleurgesteld. Op basis van testen op het water voeren we soms nog wat wijzigingen door maar die zijn vrijwel altijd marginaal

anho
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door anho » di aug 31, 2010 12:31 pm

Mijn enige "bezwaar" tav MvM's verhaal is de laatste alinea. Dat je volledig achter een product staat en het aanprijst is prima. Zeggen dat men er snel bij moet zijn, komt op mij een beetje te commercieel over. Mondeling schaarste kweken terwijl die er (nog) niet is, is een goeie truc om de afzet te stimuleren.

Jeffrey Leeflang
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Jeffrey Leeflang » di aug 31, 2010 12:55 pm

Ik weet niet of je in dit geval van een truuk moet spreken....ik denk namelijk niet dat er een shitload aan C3 vinnetjes modelletje slingshot worden afgeleverd in Hoorn, maar dat men voorzichtig wil peilen hoe het model wordt ontvangen. Indien blijkt dat het product "werkt", de early adaptors enthousiast zijn en dat de volgers zekerheid krijgen dat het ook voor hun zal werken, dan zal er denk ik wel op een andere manier qua hoeveelheid besteld worden.

Ik heb dan ook helemaal geen problemen met wat Martin roept over "snel bij zijn".....aan de hand van mail/telefoon zal vandenberg zelf wel kunnen bepalen of ze er meer van (hadden) moeten bestellen....en of dat wel mogelijk is...het is immers een nieuw ding wat ook nog eens van ver moet komen... :roll:

Zonder de info van Martin hadden we gebeld met Vandenberg ( als je al had geweten dat zij de dealer zijn in NL ) om zo'n ding te bestellen en waren we misschien teleurgesteld omdat "ze heel snel waren uitverkocht omdat ze voorichtig hebben ingekocht". De markt voor speedsurfing is een hele andere ( en daarom ook heel klein ) dan het gemiddelde van wat er aan windsurfen wordt beoefend in ons kleine landje.

Overigens heb ik ook nog nooit meegemaakt dat bij de introductie van een nieuw product de vooraad zodanig is dat duizenden enthousiaste windsurfers meteen bedient kunnen worden....vergeet ook niet dat er waarschijnlijk een redelijk prijskaartje aan zal hangen.

En nee, ik heb geen aandelen in C3 of Vandenberg
Ik reageer omdat ik Martin ken als iemand waarvan ik weet dat hij altijd bezig is met vin techniek en rete enthousiast over een ontwikkeling kan zijn...dat zijn enthousiasme als marketing truuk wordt beoordeeld vind ik derhalve kort door de bocht :+

carve
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd x-fire 135,112,102,90,80 The loft racingblade full range

Bericht door carve » di aug 31, 2010 1:18 pm

is de bewuste vin niet te zien op het einde van dit fimpje?
[/youtube]

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » di aug 31, 2010 1:47 pm

anho schreef:Mijn enige "bezwaar" tav MvM's verhaal is de laatste alinea. Dat je volledig achter een product staat en het aanprijst is prima. Zeggen dat men er snel bij moet zijn, komt op mij een beetje te commercieel over. Mondeling schaarste kweken terwijl die er (nog) niet is, is een goeie truc om de afzet te stimuleren.
Zojuist had ik Boogie en Sertge aan de lijn en vrijwel de hele nationale en internationale zending is weg. Ik heb verder echt volledig begrip voor je opmerking en ben er zelfs blij mee omdat ik mijzelf even kan verdedigen. Jeffrey verwoordt het al perfect dus ik hoef eigenlijk niet meer te reageren maar vind het wel zo netjes. Ik heb zelf ook een gruwelijke hekel aan marketing trucs, maar in dit geval is het echt een kwestie van op=op.

Boogie en zijn commerciële partner denken dat de markt voor dit produkt zeer klein is (terecht) en hebben derhalve maar een beperkte order geplaatst. C3 is een klein bedrijfje met zeer bescheiden middelen en kan geen grote risico's aan. Ik heb de vin met hart en ziel verdedigd bij Dave en Boogie omdat ik erin geloofde en omdat ik graag wil dat er pure speedvinnen komen die makkelijker vaarbaar zijn. Uiteindelijk hebben ze toegestemd om de vin in een kleine produktieserie uit te brengen en ze zijn dus een risico aangegaan terwijl ze er commercieel gesproken niet echt in geloofden. De toekomst moet nog uitwijzen of mijn (en Serge en Jacques) vaargevoel wordt gedeeld door anderen maar op basis van de resultaten die reeds staan en op basis van mijn ervaringen met een nieuw en schaars produkt wilde ik mensen echt gewoon waarschuwen wnat op betekend in dit geval ook op voor de hopelijk windrijke najaarsperiode. Naar verwachting is de vin na deze week of zelfs al na vandaag niet meer te krijgen. Dus....geen marketingtruc, maar een welgemeende waarschuwing en tip.

Edit, nog even gecheckt naar de voorraad en er zijn internationaal nog twee slingshots 19 te krijgen.

Jeffrey Leeflang
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Jeffrey Leeflang » di aug 31, 2010 2:09 pm

carve schreef:is de bewuste vin niet te zien op het einde van dit fimpje?
Nice remark ! In ieder geval heeft Jacques er zondag wel mee gevaren:

zondag 29 augustus 2010
Spot La Franqui, France
Board JP Speed 45 Pro Edition, 2010
Zeil Neilpryde RS Racing EVO 2 Limited 6.2, 2010
Fin C3 SLINGSHOT proto 21

Maar misschien dat Martin er wat over kan roepen...? Is dat de bewuste Slingshot die we daar in het filmpje zien ?

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » di aug 31, 2010 2:14 pm

Jeffrey Leeflang schreef:
carve schreef:is de bewuste vin niet te zien op het einde van dit fimpje?
Nice remark ! In ieder geval heeft Jacques er zondag wel mee gevaren:

zondag 29 augustus 2010
Spot La Franqui, France
Board JP Speed 45 Pro Edition, 2010
Zeil Neilpryde RS Racing EVO 2 Limited 6.2, 2010
Fin C3 SLINGSHOT proto 21

Maar misschien dat Martin er wat over kan roepen...? Is dat de bewuste Slingshot die we daar in het filmpje zien ?
Yep, de slingshot 21

anho
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door anho » di aug 31, 2010 2:18 pm

Goed verweer op mijn kritiek. Als de vin zo goed werkt als gesteld, dan volgt er vast nog een zendinkje!

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Martin van Meurs » di aug 31, 2010 2:24 pm

anho schreef:Goed verweer op mijn kritiek. Als de vin zo goed werkt als gesteld, dan volgt er vast nog een zendinkje!
Ik hoop het en dus niet vanwege commeriële redenen, al heb ik er geen bezwaar tegen als mijn vriend Boogie ook eens wat centjes verdient met zijn inzet voor de sport. Surfen is nou eenmaal een materiaalsport en er zullen een paar mensen beter van worden maar zeer veel mensen zijn er armer van geworden waaronder ikzelf haha. En nu ga ik snel weer aan de slag op de bouw want er mot brood op de plank.

Search
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Loft Sails, mXr boards mXr fins
Contacteer:

Bericht door Search » di aug 31, 2010 3:27 pm

Eigenlijk wil ik me er niet mee bemoeien, want als medewerker van Van den Berg shop heb ik nu eenmaal een belang bij de verkoop van C3, maar de C3 Slingshot komt er in de maten 19, 21 en 23cm. De totaal bestelde batch vinnen is uitverkocht bij C3, op idd 2 19cm exemplaren na. Het goede nieuws: dat komt mede doordat er een leuk partijtje (van flink kan je niet spreken bij deze aantallen) naar NL gaat komen. De helft daarvan is reeds verkocht.
Andre: ze gaan zeker werken onder jouw monoconcaaf Falcon Speed. Ze werken onder elke bodemvorm.

Serge
Van den Berg Surf BV

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » di aug 31, 2010 4:29 pm

Dan is dit hem dus toch
Afbeelding
Laatst gewijzigd door watermonster op di aug 31, 2010 9:43 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 » di aug 31, 2010 4:36 pm

Search schreef:de C3 Slingshot komt er in de maten 19, 21 en 23cm. Andre: ze gaan zeker werken onder jouw monoconcaaf Falcon Speed. Ze werken onder elke bodemvorm.

Serge
Van den Berg Surf BV
Is er aan te geven welke maat Slingshot voor welk board en voor welk surfer gewicht aan te bevelen is?
Vaar nu met 65 kg een Select Caspar 23 onder mijn Missile XS, en ben wel benieuwd welke maat een alternatief is en ook wat de grootste maat board is waaronder een Slingshot 23 zal werken, lijkt me een ideale Horst vin bij wier en/of laag waterpeil...

Wanneer worden de vinnen in Nedeland verwacht?

carve
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd x-fire 135,112,102,90,80 The loft racingblade full range

Bericht door carve » di aug 31, 2010 5:07 pm

watermonster schreef:Dan is dit hem dus toch http://picasaweb.google.nl/lh/photo/wuF ... directlink
Inderdaad, de vin was me al opgevallen bij het bewuste filmpje. Ik had nog nooit een vin gezien met zo een brede basis. En de beschrijving van de vin deed bij mij een belletje rinkelen.

Search
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Loft Sails, mXr boards mXr fins
Contacteer:

Bericht door Search » di aug 31, 2010 5:34 pm

Ja, dat is 'm...

Frank,

Het mooie van het concept is dat het een vin is die super neutraal vaart. Hij zal je dus niet uit het water liften. Nu jij er over begint kan ik wel zeggen dat lichtgewichten hier een perfecte vin aan kunnen hebben. Zowieso is een vin als de Venom al enorm geschikt voor lichte surfers, maar deze is nog neutraler. je kan ook direct druk geven na het opstappen. Als je het board echter van je af railt, heeft de vin toch nog het vermogen om je boardje iets te laten klimmen heb ik gemerkt. Hij lift dus uit zichzelf alleen een beetje als jij dat wilt.
Lichtgewichten hebben vaak problemen met vinnen die veel lift geven. Hoe hoiger de snelheid, hoe hoger de lift immers wordt en controleproblemen zijn het gevolg. De Slingshot biedt echter enorm veel zekerheid. Ik heb een 25cm exemplaar en die heb ik zelfs op het Amstelmeer gevaren met een RRD X-Fire 80 (53cm breed/OFO 34cm). De Sting 30 was wel sneller, omdat deze je board hoger op het water lift, maar zo groot was het verschil nou ook weer niet. Het was echt klotsbak! Een lichte surfer zou mogelijk met de Slingshot harder zijn gegaan dan met een liftende vin. Vanwege de controle. De Slingshot is natuurlijk een speedvin, maar het is echt zo dat hij voordelen biedt: minder diepgang, toch veel oppervlak. Dus verder door kunnen varen onder de kant. Minder last van wier door 30 graden rake. Heel richtingsstabiel. Heel zeker.

In de Surf van Oktober komt een artikel over de werking van het concept te staan dat voor een ieder te begrijpen is.

De 23 kan voor een lichtgewicht mogelijk ook prima onder een 53cm boardje. Ik voer op de Brace met zeer ruime 25 knopen met 6.2/44cm board (OFO 25cm) en Slingshot 19 een gemiddelde van meer dan 77 terwijl het board een monoconcave is. Mijn 3e beste gemiddelde ooit. Een monoconcave moet je eigenlijk met 1-2cm langere vinnen varen dan een board met V. Ik dan ook was duidelijk met een te kleine vin voor mijn gewicht aan het varen. Jacuqes voer een board met zowel V als een en Slingshot 21. Ook met de EVOII 6.2. Die was sneller maar als je kijkt zou een lichtgewicht met de 19 vast een stuk beter hebben kunnen varen met mijn set dan ik met 84 kg. En het laat zien wat de potentie is denk ik. De 25 gaat vooralsnog niet in productie maar als er vraag naar zou zijn zou ik Boogie wel kunnen vragen een order te plaatsen. Vragen kan altijd...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Serge

Plaats reactie