Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Re: Windsurfen niet meer Olympisch

Bericht door Martin van Meurs »

Dus als ik je goed begrijp is de inside info over een nog komende stemronde waar 2/3 meerderheid vereist is gebaseerd op foutieve informatie?

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Nee, volgens mij kan nog steeds op de ISAF annual meeting van november dit besluit van de ISAF council overruled worden met 2/3 meerderheid. Ik weet alleen niet wie daar mogen stemmen. RJ?

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd »

Dus, dat wordt de ene lobby tegen de andere lobby.

Lobby en politiek, waar niet... :x :r

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

En wanneer we daar nu eens één lobby van zien te maken vóór de boardsports van het zeilen? :-)

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn »

In alle reacties van bonden die ik tot nu to gelezen heb, is er geen een die zich hard maakt voor het windsurfen.
Alle berichten beginnen met "jammer voor het windsurfen, shock.......", en daarn wordt de toon van "we zien kansen voor het kiten .....".
Zie nergens een actie van een bond tgv het Olypisch windsurfen. Misschien moeten diverse nationale councils zich nog beraden.
Verder brandt niemand zijn handen aan andere zeil klassen en het format van het zeilen in het algemeen.
Fin en 470 gaan echt niet van het programma verdwijnen, die zitten in het harten van de bolle buiken en sigaren.
Het blijft kiten en surfen tegen elkaar uitspelen.

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ »

Martin van Meurs schreef:Dus als ik je goed begrijp is de inside info over een nog komende stemronde waar 2/3 meerderheid vereist is gebaseerd op foutieve informatie?
Nee mijn bericht was een samenvatting van het verloop van de recente stemming van 5 mei.
De afgevaardigden zijn bij het stemmen afgegaan op algemene cijfers over de kitesurfsport. Cijfers over recreatieve kiters die net zo ver van het kite-racen afstaan als recreatieve windsurfers t.o.v. de RS:X.

In november is een 2/3e meerderheid nodig om de beslissing van 5 mei terug te draaien.
Laatst gewijzigd door RJ op do mei 10, 2012 12:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

ISAF en de aangesloten bonden zitten in een spagaat. Zij zien de Olympische Spelen als het evenement waar de beste zeilers/surfers van de wereld eens in de 4 jaar strijden om het hoogst haalbare; een olympische medaille.

IOC heeft een heel andere visie, die daar haaks tegenover staat. IOC ziet liever een eerlijke spreiding van de deelnemers over alle continenten, ook als daarmee de beste atleten van de wereld een startbewijs mislopen omdat ze op het verkeerde continent wonen.
Het promoten en stimuleren van 'een sportief leven' over de hele wereld is voor IOC vele malen belangrijker dan de sportieve prestaties van de atleten.

Wat IOC betreft is het 4-jaarlijkse ISAF WK het moment waarop de beste zeilers/surfers van over de hele wereld bij elkaar komen om te bepalen wie de aller-allerbeste is. Eigenlijk net als bij het voetbal :roll:

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Dus mijn stelling blijft houd de moeder in leven en voedt het kind op tot het op eigen benen kan staan en zelf zonder de moeder te doden Olympische status kan verwerven. Haal de mythologie er maar bij. Er zijn heel veel oude wijsheden die nog steeds opgeld doen.

Bonden: word wakker!

Bananentiger
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Zeilnummer: GER-57

Bericht door Bananentiger »

- It has always been an issue that windsurfing has been forced into the traditional race sailing style with course races.
This does not really represents the windsurfing spirit and shows only one piece of the cake.
Slalom, Formula, Wave-Riding has not been considered and suits more the windsurfing style.

- I think it is not good that Windsurfing and in future Kite-Surfing is represented by a Sailing Organisation like ISAF.
They are more focused on sailing classes.
I do agree to 49er, 49er FX and Nacra 17 as they are fast and fun.
I do agree to a match racing boat as for the link to the Americas Cup.
I do agree to Laser as the largest class int he world in Sailing.
But the rest is not needed. Finn and Star are old fashioned, quite expensive, small amount of sailors, and the
average sailor age is quite high.
I think Windsurfing and Kite-Surfing should be in under their own Global Class Organisation and with their
own events. Both should be in the Olympic Games with their own format, not only course racing.
And to be consequent SUP should also be there. It is a huge trend also and next to all the other rowing sports
during Olympics this makes sense and fits.

- Is is not a real big loss for the Windsurfing Scene when RS:X is not in the Olympics anymore.
The real big loss is the assistance, ressources and money from national organisations and sponsors
promoting windsurfing. Especially to get new childrens/kids/adults into this sport and support them.
This is the main thing.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Martin van Meurs schreef:Bonden: word wakker!
Reactie Watersportverbond komt eraan, de raderen draaien.......
Laatst gewijzigd door Mark op do mei 10, 2012 5:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Mark van Osch schreef:Eens, persoonlijk denk ik dat de focus moet zijn op het krijgen van de extra medailles van het IOC voor het Windsurfen. Blijkbaar was dat ook de eerdere insteek om zo Windsurfen én Kitesurfen Olympisch te krijgen maar wilde ISAF hier niet aan. Misschien met het momentum dat er nu is dat dit nu wel kan lukken, maar dan moet iedereen hier achter gaan staan!

Hier nog een interessant artikel met Katja Roose uit het NRC:
https://lh3.googleusercontent.com/-VvuM ... /Katja.jpg
Hier nog een persoonlijke reactie van Katja met nog een optie om te onderzoeken:
Hi Mark,
Inderdaad erg jammer hoe het gegaan is. Natuurlijk ben ik super blij dat kitesurfen Olympisch is, maar het is wel een zwart randje dat het ten koste van windsurfen gaat.

Die discussie loopt natuurlijk al sinds november 2011. Toen heeft de ISAF besloten de 2 sporten tegenover elkaar te zetten. Een stomme actie, maar het was helaas niet anders. Dat dit in ons voordeel zou zijn, had ik totaal niet verwacht.
Vanuit het kitesurfen hadden we de strategie om voor extra medailles vanuit het IOC te gaan. Dat zou een optie kunnen zijn voor windsurfen. Of voor de extra medailles die Brazilie kan geven. Hoewel die kans vrij klein lijkt te zijn, omdat ze daar kennelijk een Star held rond hebben lopen en dus voor die sport zullen gaan, denk ik.

Volgens mij zijn dat de enige 2 opties en anders weer over 8 jaar. Pff, lang is dat he. Maar ik denk wel dat het ISAF in zal zien dat ze 2 boardsporten erin moeten hebben.

Cheers Katja

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

De reactie van de United Kingdom Windsurfing Association (UKWA): http://www.surfertoday.com/windsurfing/ ... ympic-drop

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

De Engelsen nemen het voortouw en zijn mi erg goed bezig: http://www.bbc.co.uk/sport/0/olympics/18006332

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Blijkbaar heeft Spanje bij het stemmen in de ISAF Council een fout gemaakt: http://translate.google.nl/translate?tw ... Fp%3D10635

Stemming was 19 voor kitesurfen en 17 voor windsurfen. Nu dus 18-18!?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

OMGWTF gaat die afgevaardigde voortaan kruipend over straat?
Helaas is het nu te laat en ipv van 1 stem zijn er nog 4 à 5 extra stemmen nodig om de beslissing terug te draaien.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Een quote uit dit nieuwsbericht:
... at the last moment the Spanish representative in the ISAF Council gave its vote for the kite, an error caused by confusion of the voting system of the federation president, Gerardo Pombo ....
Confusion of the voting system? Hoeveel meer hebben hier dan last van gehad? Kan dit niet nu nog teruggedraaid worden? Kunnen we een re-count eisen?

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 »

"De vlam is aangestoken" :9~

SurfersGroup
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SurfersGroup »

GDRHDP (dat is Spaans voor OMGWTF)
Hoe heet die man? Grando Dombo!
Hij kan een vuil oog van me krijgen als hij in oktober bij de EK in Murcia langs durft te komen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Interview met Bryony Shaw op BBC:

SurfersGroup
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Naar zulke beelden kan ik uren kijken.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Kort vraag/aantwoord interview met Peter de Jong van het Watersportverbond (KNWV):

MvO: Met verbazing lees ik het ISAF besluit. Wat heeft het watersportverbond gedaan om Windsurfen Olympisch te houden? Maw wat is het standpunt en wat kan er nog gedaan worden?

PdJ: Wij zijn ook verbaast hier over het besluit / stemming van afgelopen weekend. Dat kitesurfen olympisch zou gaan worden was niet echt meer de vraag na de afgelopen trials. Vanuit de Isaf waren erg enthousiast met name over het makelijk te vervoeren van t materiaal, en de daarmee komende kosten voordeel, en dat het daardoor ook toegankelijker is voor meerdere landen. Naast dat men ook te spreken waren over de actie op 't water onder diverse omstandigheden.

Maar dat het voor 2016 al gekozen is boven Windsurfen is voor ons ook een verrassing. Onze stem (1 van de 38) was om de RS:X erin te houden. Mede omdat de windsurfers bij ons zijn aangesloten, er momenteel een goede opleidingsstructuur staat met de Bic Techno en een topsportstructuur met nu Dorian. Ik heb begrepen dat er nu definitief gestemd is voor 2016 en dat deze stemming niet terug te draaien is.

MvO: Wat is de vervolgstap vanuit het Watersportverbond?

PdJ: Het is gekkenhuis op het moment, radiozenders etc willen reacties hebben over deze kwestie. Ik heb ook even contact gehad met de directeur hierover (die geinformeerd is door onze vertegenwoordiger die aanwezig was bij de stemming) mede met de vraag wat zijn de mogelijkheden nu?? Daar is (nog) niet direct een antwoord.
Maar zoals ik heb begrepen is dit de definitieve stemming geweest van de ISAF voor de olympische disciplines voor 2016. Dus vanaf de ISAF kant ligt het nu vast voor de aankomende olympische cyclus. Persoonlijk zie ik de enigste mogelijkheden d.m.v. een lobby /actie richting het IOC, om een extra medaille beschikbaar te stellen het zeilen, en dat deze dan toegewezen wordt aan het windsurfen. DIt zal lastig zijn aangezien de IOC op de lijn zit van minder disciplines (medailles). Als ik dan ook reeel ben, denk ik dat deze acties die nu gestart zijn om het RS:X Olympisch te houden vooral gericht is om het windsurfen in 2020 weer terug te krijgen. En dan is het natuurlijk de vraag in hoeverre de RS:X klasse dan nog bestaat,en of er niet als voorstel om het windsurfen in 2020 weer olympisch te krijgen er gedacht moet worden aan een andere formule, zoals bijv. slalom en dan niet one-design maar een box-rule.

Als ik zie hoe de kitesurfers te werk zijn gegaan met een zeer sterke lobby om het kiten tot olympisch te maken, zijn ze vooral vanuit de IKA, de internationale kitesurf klassenorganisatie ondersteund door een aantal prominente namen zoals Richard Branson richting het IOC en ISAF gegaan.

Ik ben niet geheel thuis in het ISAF lobby traject, maar onze vertegenwoordig die er geweest is zal ik proberen z.s.m. te spreken om te vragen welke mogelijkheden er zijn.

MvO: Andere vraag die leeft is wat voor invloed dit heeft op de wedstrijdstructuur en support in Nederland vanuit het Watersportverbond?

PdJ: De impact op de wedstrijdstructuur in Nederland is denk ik nihill omdat RS;X nauwelijks een wedstrijdveld had in Nederland. Enkel de groep van Robbert Jan van de talentploeg die hierin aan wedstrijden in Nederland deelnamen. Maar voor de support vanuit het NOC/NSF gaat wel invloed hebben. De subsidie voor het RS:X zal opdrogen en daardoor zal er vanuit het Waterposrtverbond de middelen ontbreken om hier een topsport programma op na te houden. En zoals ik van Robbert Jan begreep staat de Techno 293 structuur vrij sterk onder de vleugels van de NVW.

MvO: Mijn vraag is wie nu het voortouw neemt vanuit Nederland om de lobby vóór het Windsurfen te organiseren, is dat het Watersportverbond?

PdJ: Voor de lobby lijkt mij dat de ljinen via de klassenorganisaties (belangenbehartigers van de bepaalde klasse/discipline) moeten lopen. Vanuit Nederland de NVW met de internationale klassenorganisatie. De klassenorganisaties kunnen zich vol inzetten voor het Windsurfen. Terwijl wij als Watersportverbond ook de andere zeil disciplines onder onze vleugels hebben. Aangezien het IOC heeft aangegeven van 11 naar 10 zeil disciplines wilden gaan, dus wij komen dan direct in de moeilijke discussie terecht wie moeten er dan uit.

Wel wil ik graag de catamaran klassen als voorbeeld stellen. Die zijn er net zoals de RS:X er in het verleden uitgestemd, waardoor ze op de afgelopen spelen ontbraken. Maar de multihulls zijn wederom terug gekeerd als olympische discipline. Wel met een andere boot, en via een andere formule (verplicht man/vrouw bemanning). Ik denk dat dit als voorbeeld kan dienen, om het windsurfen terug op het olympisch programma te krijgen.

SurfersGroup
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Snap heel dat verhaal over compacter en makelijker te vervoeren materiaal en kosten niet.

Een boardbag is een boardbag.

Een Race kite board is bijna 2 meter en die kites nemen in een plunje baal gezamenlijk net zoveel ruimte in beslag als een RSX bag, zeker als je minimaal 2 kites meeneemt want die heb je toch echt nodig.

En met 100 Race kite sets op het strand heb je toch wel wat ruimte nodig.

Anno 2012 kan ik een raceboard set samenstellen voor 3.500 euro een carbon board en een tuig met 2 zeilen(net de kostprijs binnen gehad voor 2 nieuwe SG raceboards)
Een race kite board met 2 kits en 8 vinnen kost anno 2012 4.000 euro.

Ik zie hierin dus geen enkel voordeel voor Race Kite surfen.

Valt me tegen van dat Brandson dat hij niet gewoon 2 extra medailles heeft gekocht.

Ik vind de houding van de meeste officials iets te laconiek.
Een houding van waait wel over of zo.

Als er al medailles ingeleverd moeten worden schaf dan de Hippische sport af (over kosten gesproken ooit van de Olympische droom van een paard gehoord)

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

En weer geen woord van een official over de stemronde die nog moet komen. Slechte informatievoorziening, onwetendheid, foutieve info over die vermeende ronde aan het plebs of simpelweg onwil dan wel desinteresse? Wie het weet mag het zeggen. De sport is in de meest letterlijke zin verkocht en windsurfen wordt geslachtofferd.

Wat mij het meeste steekt is het gemak waarmee. de sport aan de kant wordt gezet. Er komen herintreders met kindertjes. SUP is de snelstgroeiende watersport. Al die dappere peddelaars worden bij windje 2 ingehaald door mensen met een zeiltje. Die sportievelingen gaan
nadenken..hey het wiel is ooit uitgevonden.. op het water is een wiel het equivalent van...juist ja.

Vinden de bonden en sporters RSX verouderd ga dan evalueren en maak gebruik van de populariteit van Suppen en de raceboardklasse.

Windsurfen moet behouden blijven. Stuur een petitie naar Branson om kiten naar de X games te
krijgen. Ik wil wel naar mijn held toegaan en een
lekker blote chick om zijn nek hangen op een stylish raceboard. Staat ook leuk en dan mag ze vanwege het drijfvermogen ook iets meer wegen dan dat modelletje met annorexia..

Om te beginnen kunnen we hem een Reef kalender sturen. Die oude met het meisje in de rood-witte stippeltjes bikini. Of dat meisje met die. mooie krullen en die ongeloofelijke .... Toen die kalender uitkwam en bij mijn surfmaatje Kees Veldkamp, het grootste windsurftalent wat Nederland ooit heeft gehad, op de wc hing moesten wij opeensn twintig keer per dag naar den plee. Nu moet ik dat ook weer maar dan van ouderdom en de poster hangt er niet meer. Wat ik maat wil zeggen is. Richard check die poster. Zo ziet een surfchick eruit. Nice try but try again. This. time make the right move and kick some real surf ass and not that skinny shit.

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

Martin van Meurs schreef:En weer geen woord van een official over de stemronde die nog moet komen. Slechte informatievoorziening, onwetendheid, foutieve info over die vermeende ronde aan het plebs of simpelweg onwil dan wel desinteresse?
Er valt ook nog gewoon nog niks te zeggen over de aankomende ISAF annual meeting :z

Enkel het vergaderschema en data waarop de werkgroepen bij elkaar komen is al bekend
http://www.sailing.org/2012-conference.php#confschedule

Belangrijke data
4 november - Wind- en kiteboarding committee
7 november - Events committee
8, 9 en 10 november - Council

De komende maanden kunnen er submissions ingediend worden bij ISAF, die dan door de commissies en de council behandeld kunnen worden. Alle partijen die zijn aangesloten bij ISAF kunnen submissions aanleveren, zoals bonden en klassenorganisaties.

Op dit moment is de RS:X klasse aan zet...
http://www.rsxclass.com/component/conte ... -get-going
Ter informatie "Sail for gold" is van 4-9 juni.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

En wat kan je dan zeggen over die vermeende benodigde 2/3 meerderheid bij de meeting in november? Of wordt die weggeschoven onder het berenvel in de rookkamer van de ISAF burelen?

Ik zie in jouw antwoord vooral stapels papier voor mij waar de waarheid politiek correct onder geschoven kan worden terwijl de werkelijkheid veel eenvoudiger is. 2/3 en hoppaaaaa....

Mijn voorspelling. Die 2/3 meerderheid komt er makkelijk maar in de rookkamer wordt fijntjes uitgelegd geen kitesurfen dan ook geen windsurfen meer op de Olympia. Het is gewoon een Griekse klucht. Vroeger waren het tenminste
nog echte tragedies. Tegenwoordig wordt alles geensceneerd, ook real life soaps als deze.
Laatst gewijzigd door Martin van Meurs op vr mei 11, 2012 9:12 am, 3 keer totaal gewijzigd.

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

Martin van Meurs schreef:En wat kan je dan zeggen over die vermeende benodigde 2/3 meerderheid bij de meeting in november? Of wordt die weggeschoven onder het berenvel in de rookkamer van de ISAF burelen?
Dan moet er dus eerst een submission ingediend worden die een herstemming vraagt van een reeds gemaakte beslissing of iets in die trant. Die submission moet dan 2/3e van de stemmen krijgen om aangenomen te kunnen worden.

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 »

http://translate.google.nl/translate?sl ... Fp%3D10635

Spanje stemde verkeer? 18/18 dus ?

Laat het windsurfen er weer in voor 2016, maar dan met een boxrule a la kitesurfen, 1board , 3 zeilen , geen one design, enkel planerend varen.
Als dat kon voor kite moet dit kunnen voor windsurf.....

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder »

Er is een niet onaanzienlijk deel stemmers dat duidelijk vóór kitesurfen koos. Nu gaat veel aandacht uit naar de "spelletjes" over macht en geld door enkelingen. Voor mij is nog steeds onduidelijk of voorafgaand aan de stemming duidelijk was dat door de voorkeur voor één sport uit te spreken de ander automatisch van het OS programma zou verdwijnen.
De woede over het besluit heeft heel wat mensen wakker geschud. Best goed om te zien hoe sterk de windsurfcommunity wereldwijd binnen een week heeft gereageerd op het besluit.

Ondertussen is wel duidelijk dat niet alleen commercie maar ook invloed, geld en macht een rol hebben gespeeld in de lobby, besluitvorming en stemming. Wanneer hierover genoeg vuile details naar boven komen hoeven we het niet eens meer te hebben over het officiële gedeelte in de procesgang. Het wordt ondertussen de vraag wie van de betrokkenen schone en wie vuile handen hebben. In Spanje is het al ontaard in moddergooien.

De olympische gedachte wordt langzaam vervangen door individuele verrijking.

Natuurlijk zijn er best ernstiger dingen om ons zorgen over te maken maar het gaat hier om behouden van sportief gedachtegoed en zorg voor de sportieve en veilige toekomst van onze en andermans kinderen. Ik vind het onjuist een gezonde sport in te ruilen voor een veel gevaarlijker tegenhanger zonder dat daarvoor wereldwijd een solide basis is. Wanneer er slachtoffers vallen in landen met een minder goed georganiseerd waterveiligheidssysteem dan wij in de westerse wereld hebben vind ik dat we daarvoor een verantwoordelijkheid moeten accepteren als we hier nu niet tegen in beroep gaan. Zelfs in ons land komen opgeschaalde reddingsoperaties die worden ingezet voor kiters zeer regelmatig voor. Ik moet er niet aan denken hoe dat in landen als India, Thailand, Indonesië of Chili met een enorme kustlijn georganiseerd is. Daar komt de locale KNMR vast minder snel dan bij ons. De afstanden zijn ook wat groter dan in ons kikkerlandje.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit wordt vervolgd.

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral SL 125, SL 110, Syncro 104 & NP Excess, V6, Hellcat, H2, V8 Helium

Bericht door Stefan. »

Deze bestuurlijke klucht gaat verder. Waarom het Spaanse "mea culpa" na bekendmaking van de stemverdeling ongeloofwaardig is.

Plaats reactie