Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Re: Kiten olympisch

Bericht door jadveder »

XeRpiO schreef: Ik hoop ook dat iemand dat probleem is duidelijk kan uitleggen?
Op Fb staan al honderden antwoorden op deze vraag.

Windsurfen blijft.
Olympische promotie maakt kans te verdwijnen.

Wanneer je de sport een warm hart toedraagt en verbonden bent met het grotere geheel van de windsurfsport zoals velen hier op het forum zal het je aan het hart kunnen gaan dat deze promotionele waarde van de sport verdwijnt. Dit doet niets af aan het plezier dat je individueel en als groep kunt blijven beleven aan de sport windsurfen.
Ik vond het wel wat hebben dat Dorian zaterdag met een brede glimlach Paul in de studio op een windsurfsetje hielp. Zonder OS zit hij niet meer in de studio. Hopelijk wordt Dorian niet de laatste olympische windsurf goldmedalist 8) .

Mij persoonlijk brengt het niet van de kiters vandaan maar zet me aan de kracht van deze sport te doorgronden in dienst van verbeteren van windsurfen in het algemeen.

Politiek blijft dynamiek.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Bericht door Martin van Meurs »

Er is op facebook wel meer te lezen over de besluitvorming RJ en ik ben eerder geneigd buitenstaanders te geloven dan diegenen die ik heb benoemd. Er zijn in dezen eenvoudigweg teveel belangen die spelen. De tijd zal het wel leren.

De crux in dit verhaal ligt in de keuze die moet worden gemaakt tussen windsurfen en kitesurfen. Ik geloof in Bruno's goede intenties, maar ik zou heel graag horen waarom onze (voormalige) vertegenwoordigers zich in deze rol hebben laten dwingen. Windsurfen hoor je niet in de uitverkoop te gooien ten gunste van kitesurfen. Deze mogelijke ontwikkeling had voorzien en voorkomen kunnen worden. Nu kan er nog iets worden rechtgezet en er is maar 1 moreel juist antwoord. Spaar het leven van de moeder en zorg dat het kind op eigen benen kan staan zodat het later wellicht ook de Olympische status kan verwerven.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Klopt het dat Dorian heeft gezegd dat hij overstapt van windsurfen naar kitesurfen? Ik heb het direct van de bron, namelijk een NOS verslaggever, dus het moet kloppen. Als onze Olympische medaille kandidaat voor windsurfen al zo makkelijk opgeeft terwijl er nog een stemming moet komen, hoe zit het dan met de vertegenwoordigers die surfen kunnen behouden of laten vallen voor de olympische spelen?

Dorian, zeg alsjeblieft dat dit niet waar is of dat je het veel genuanceerder bedoeld. Je krijgt enorme media aandacht. Die is je van harte gegund en je doet het zowel op sportief als media gebied fantastisch. Denk aan je roots en knok voor onze sport. Als iemand nu een verschil kan maken ben jij het.

We worden tegen elkaar uitgespeeld. Laat dat niet gebeuren. Ga staan voor onze sport en laat zien dat kiten en windsurfen dezelfde oorsprong hebben. geef ook aan dat windsurfen met reden een plek heeft verworven op de Olympische spelen, dat er weer jeugd instroomt en dat het een prachtige sport is die niet mag verdwijnen van de Olympische spelen. Zoals Jacques al schreef kunnen we de kitesport met onze expertise (meer dan de halve kitewereld vindt zijn roots in de windsurfsport), helpen om ook Olympische status te verwerven maar er kleven nog zoveel haken en ogen aan dat het risico nog immens is. Veiligheidsaspecten dienen nog te worden aangepakt, er is nog amper een kader voor de sport. Het enige kader wat echt bestaat is het commerciële kader, het snelle geld.

Windsurfen kent een dip, nou dan zorgen we toch dat kiten nog populairder wordt. Laten we windsurfen vallen voor kiten mensen dan komt alles weer goed. Dit is ongeveer de achterliggende gedachte geweest van de stemverhoudingen. Knok met zijn allen voor onze sport en kom er voor op. Wat denk je dat zou gebeuren als atletiek opeens van het toneel verdween? Deze zaak stinkt en niet zo'n klein beetje ook. Laat je niet meetrekken Dorian en ga staan voor windsurfen. Zorg dat je onze ambassadeur blijft voor de komende spelen en wordt een ambassadeur voor de volgende spelen!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Martin van Meurs schreef:Zorg dat je onze ambassadeur blijft voor de komende spelen en wordt een ambassadeur voor de volgende spelen!
Dat klinkt heel bevlogen, maar het is niet zo aardig naar iemand die, sinds hij over de rand van de tafel kan kijken, bezig is om zich voor de OS te kwalificeren. Dit jaar gaat dat gebeuren met windsurfen, als het over 4 jaar niet meer met windsurfen kan gebeuren heeft Dorian wat mij betref groot gelijk dat hij na de Spelen gaat kijken of hij net zo handig is met een vlieger als met een RS:X..
Go Dorian!

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Ja het klinkt bevlogen en dat is het ook. Ik sta voor onze sport en verwacht dat ook van onze top ambassadeur. Hier spreekt een oude rot in het vak. Dorian bijf staan voor onze sport!

En natuurlijk is het Dorian's goed recht te gaan kiten als windsurfen wordt weggegooid als een verfrommeld papiertje. Ik zeg alleen dat hij bij uitstek een amassadeur kan en hoort te zijn voor windsurfen. Het pleit is nog niet beslecht. Als de vaandeldragers de moed nu echter al opgeven is het duidelijk wat de stemming zal brengen.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Ben ik nou alleen als ik dit als een kans zie om het wedstrijd surfen dichter bij de echte "real world" windsurfer te brengen? Is er nou niemand in het wedstrijd circuit die de regels van ISAF en IOC als debiel ervaren? Windpeddelen? Wie heeft die RSX in Beijing gekeken? Ja lastig omdat het amper gefilmd is, er stond geen wind en dan moeten die gasten gewoon gaan pompen, windpeddelen.. neen, dit is goed,laat maar gaan.. ontwikkel nou maar een wedstrijdformat waar mensen iets aan hebben en die er dan ook aan willen meedoen. En over die atleten, dat zijn gewoon atleten, als ze morgen tegen die gasten zeggen dat ze in rio in mickey mouse pakken op opblaasbare SUP's een tuba moeten blazen laten 3/4 van de huidige RSX'ers morgen een Mickey mouse pak aanmeten.. die hebben goudkoorts geen windsurfvirus.

Jeroen Boelema
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Jeroen Boelema »

Ik ben het met Martin eens en was dan ook zelf meer dan verbaasd dat onze Olympische deelnemer direct aangaf over te stappen op de Kite...?! Vaak zie je bij topsporters terug dat het hun meer om de strijd, spanning en prestatie gaat dan om het middel waarmee. Zo las ik laatst iets over een zeilster die na haar wedstrijd carrière nooit meer in een bootje is gestapt.

Het is jammer voor de mondiale ''promotie' of liever gezegd herkenning en erkenning van de windsurfsport. En uiterst vreemd dat een sport die echt nog in de kinderschoenen staat het windsurfen gaat vervangen!

Ook al vind ik het Olympische windsurfen erg ver van het normale windsurfen staan is het toch jammer als het wegvalt! Ben benieuwd hoe dit afloopt....

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Dorian is met zijn media aandacht de vaandeldrager van onze sport. De jeugd ziet hem als voorbeeld/rolmodel. Hij moet ook vechten om het Windsurfen Olympisch te houden want hoeveel zullen zijn voorbeeld niet volgen?!

Hier nog twee opvallende reacties:
JP Tobin (NZ): http://i.stuff.co.nz/sport/olympics/687 ... says-Tobin
Steve Bodner (US): http://stevebodner.blogspot.com/2012/05 ... g.html?m=1

De eerste reactie van het watersportverbond:
Maurice Leeser, directeur van het Nederlandse watersportverbond, heeft begrip voor de keuze voor het kitesurfen. 'Het kitesurfen is een mooie watersportdiscipline die erg mediageniek is', zegt hij. 'Dat de sport ooit olympisch zou worden, stond als een paal boven water, maar 2016 hadden we nog niet verwacht. De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in het windsurfen. Deze investering gaat door deze, in onze ogen, vroege keuze voor het kitesurfen verloren.'

De Watersportverbond vertegenwoordiging in de ISAF Counsil heeft wel vóór RS:X Olympisch gekozen. Mede omdat de windsurfers bij het Watersportverbond zijn aangesloten, er momenteel een goede opleidingsstructuur staat met de Bic Techno en een topsportstructuur met nu Dorian.

Op de vraag wat nu de volgende stap is van het Watersportverbond helaas nog geen reactie.

Daarbij zijn de kitesurfers niet aangesloten bij het Watersportverbond maar hebben een eigen vereniging (NKV).
Laatst gewijzigd door Mark op di mei 08, 2012 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

windydave schreef:... die hebben goudkoorts geen windsurfvirus.
Zou je niet een héééééél klein beetje inbinden. Ik denk dat je nog nooit twee woorden met Dorian of Casper hebt gesproken, anders zou je zulke opmerkingen niet posten. Beide heren eten, slapen, ademen, leven windsurfen. Ze maken ws. meer vaaruren in een week dan jij en ik samen in een maand. Dat kàn je niet doen zonder windsurfvirus. Ik wil best geloven dat jij liever gaat rippen dan dat je voor goud gaat, is ook goed, is jouw keuze, maar laat een ander dan in zijn waarde met zijn keuze.
"Wachten op wind" gaat geen olympische discipline worden, dus olympisch slalom of wave kun je wel stoppen waar de zon niet schijnt.

Zevenplasser
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 80, 64 en 54; Vapor 9,2; 7,9; 6,4; 5,5 Manic 5,0 & 4.2
Contacteer:

Bericht door Zevenplasser »

Mark van Osch schreef:Anyway, een hoop gedoe over hoe dit heeft kunnen ontstaan, blaming/shaming, het is tijd om vooruit te kijken. Dit is wat ik in de FB groep (met de verkeerde titel maar inmiddels bijna 14.000 leden) gepost heb.
Kijk al een tijds rond op Facebook en ben lid, maar heb echt geen idee hoe ik mij als lid van deze groep kan aanmelden. Wie o wie....

PS petitie uiteraard getekend en gedeeld

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Huug schreef:
windydave schreef:... die hebben goudkoorts geen windsurfvirus.
Zou je niet een héééééél klein beetje inbinden. Ik denk dat je nog nooit twee woorden met Dorian of Casper hebt gesproken, anders zou je zulke opmerkingen niet posten.

Ik heb hun ook niet genoemd, en het was niet denigrerend bedoeld. Maar beweer je het tegendeel? Dat olympische atleten er niet in zitten omdat ze juist olympische medailles willen? Ik zeg niet dat dat slecht is, ik zeg alleen dat het zo is en dat ze de sport zullen beofenen die daartoe leidt, wat dat ook mag zijn. Het is een materiaal wissel voor hun en niet veel meer dan dat. Verder stel ik dat olympische sporten weinig met real world heeft te maken.

Inbinden ach, neen, ik geef graag een tegengeluid.

maar laat een ander dan in zijn waarde met zijn keuze.
gek, dat is nou precies wat ik probeer te doen!!! Ik ben als enige hier die eigenlijk zegt, He RSX'ers, go get 'em guys, ga alvast die kite kopen! En ik wens ze daar enorm veel success bij.
"Wachten op wind" gaat geen olympische discipline worden.

Wachten op wind riskeert met de kiters wel te gebeuren daar zij wel een windlimiet afdwingen, welliswaar 6kts maar toch.. risico is aanwezig.
dus olympisch slalom of wave kun je wel stoppen waar de zon niet schijnt.
daar hoor je mij niet over, ik bepleit het ook niet, ik heb ook het antwoord niet, wie zal het zeggen is KONA een beter format dan RSX? Of Formula? You tell me! Het enige wat ik weet is dat RSX het niet is en dat zulks format het grote publiek niet kan trekken, hoe leuk ik zelf course racen en zeilen zelf ook vindt.

En lighten up guys er zijn erger dingen op de wereld aan de hand...

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft »

Zevenplasser schreef:]

Kijk al een tijds rond op Facebook en ben lid, maar heb echt geen idee hoe ik mij als lid van deze groep kan aanmelden. Wie o wie....
Wanneer je op FB bent ingelogd en de betreffende pagina opent, kun je rechtsboven onder het plaatje een verzoek indienen om toegevoegd te worden aan de groep.

Zevenplasser
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 80, 64 en 54; Vapor 9,2; 7,9; 6,4; 5,5 Manic 5,0 & 4.2
Contacteer:

Bericht door Zevenplasser »

Dank Bart, gevonden. Bij mij in IE staan de teksten van de tabs allemaal door elkaar en zijn daardoor onleesbaar. In Chrome ging het wel goed en mij nu aangemeld....

BelSkorpio
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door BelSkorpio »

Ik heb niet alles gelezen in deze thread, maar hebben jullie deze al gezien:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UTAjW5CQjY

Wat een klucht, zeg.

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek »

Ik vroeg me dus altijd al af hoe ze al die lijnen uit elkaar hielden. Antwoord: Niet dus

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ »

ik begrijp Windydave wel. Het is echt een ontzettend navelstaarderig gedoe. Zeilers hebben niks met plankzeilen, windsurfers hebben niks met plankzeilen. Wie heeft er wel wat aan: de mensen die een heerlijk leven leiden door er aan mee te doen. Daar is verder niks mis mee, maar waarom zou het iemand buiten dat wereldtje het iets kunnen schelen als er een eind aan komt? Die forumenquete is zo dat de vraag het antwoord uitlokt, in de zin van, als je niks met 'de windsurf wereld' wilt, maar gewoon lekker wil varen, kan je de vraag niet beantwoorden. Eigenlijk is het al raar dat windsurfer een zeildisipline is. We gebruiken wind op water. Nou en?! Zowel harlopen als wielrennen gebruiken de benen op asfalt, zijn het daarom variaties van dezelfde sport?

En er zijn inderdaad ergere dingen aan de hand: mijn auto is total loss en daarom kan ik de komende maanden helemaal niet varen, dat is pas erg! (of zou dat gewoon mijn probleem zijn)

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 »

Nick_ schreef:.... Wie heeft er wel wat aan: de mensen die een heerlijk leven leiden door er aan mee te doen....
Je vergeet er nog een paar; de mensen die er commerciëel belang bij hebben om het windsurfen zo groot en bekend mogelijk te maken.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder »

Nou ik heb voor de eerste keer het Kite Surfmagazine maar eens gekocht. Hier staat het verhaal van Santander in een Notedop in:

"...Al snel ziet de door de ISAF aangestelde kitecommissie de vele voordelen van het kiteboarden. Jong en hip, professioneel racen en goed te volgen voor publiek, snel en spectaculair ook met weinig wind, goedkoop en makkelijk. Kortom: enthousiasme alom! De heren van de commissie vragen iedereen de oren van het hoofd en willen alles weten. Het rapport dat zij zullen schrijven voor de ISAF en alle nationale bonden zal dan ook het kiteboarden zeer aanbevelen....".

"...En wij, kiters, willen natuurlijk niet te koste van een andere boardsport die medailles..."

Kite Surfmagazine is een blad geheel in de trend van de positieve aspecten van de sport die hierboven staan beschreven.
Vind de courseboards er totaal niet onaardig uitzien met hun trifin tuttle opzet maar het format zie ik olympisch niet slagen vanwege het lijnenspel en overpowerd varen. Deze boards lijken wat draagvermogen niet onder te doen voor een gemiddeld windsurfboard.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ »

niet vergeten maar expres overgeslagen: mijn punt is dat het gescheiden werelden zijn, je kan niet sport x bevorderen door sport y te promoten
trouwens, om een idee te geven hoe slecht zoiets werkt: ik ben regelmatig bij de hoofdsponsor in het gebouw en als ik daar zeg dat ik windsurf kijken mensen meestal heel moeilijk en zeggen dan iets waaruit blijkt dat ze het verwarren men golfsurfen of kiten, en dat zijn mensen die dagelijks aan deze promotie worden blootgesteld.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: Loft Sails
Surf spul: Loft Sails 2019
Contacteer:

Bericht door Marco B »

Een iewat minder diplomatieke reactie van PWA rider (En gaastra collega) Arnon Dagan.

Geweldig (humoristisch) mijns inziens

Dit vind Arnon Dagan:

Windsurfers were never united properly around the world. This led to small people and idiot sailing federations that know nothing to take control and push windsurfing back in time by bringing the RSX boards- the worst piss of shit ever made!! un attractive 21 kg shit when we were already making 6kg light boards and sails that are planning in 6 knots and flying above the water like kings! Looking great, feeling fun and going fast. The windsurfing experience of the RSX board is horrific! you just feel like you are dragging a plastic bag around with you and racing on it looks like my poor dead grandmother as well. Now the windsurfing world in complaining oh why they took us out and put kiting instead? Well eat the shit that you cooked us with your RSX door.
Im just really sorry for all the cool kids that i saw sailing on Tecno having fun and training. What will this kids do now? Kill them self trying to do kite?
Also I ask myself.. on a starting line 50 guy with kites? 50 girls with kites? if the kite is over the line are you over early? hahaha also what happens to all the sailing clubs with gusty winds?can you launch a kite there what kind of a weird decision is this ? who paid who in ISAF what was going on in there minds? Are they gonna be responsible for all the kids and people getting hurt by kite injury's and accidents?
So in the next years Im looking forward even more then ever to see a kiter come to me and ask me : hey can you pleas? hey will you pick my kite? oh can you? ho will you help me launch? WHAT A FUCKING JOKE!!!!
Laatst gewijzigd door Marco B op di mei 08, 2012 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

jacco1 schreef:
Nick_ schreef:.... Wie heeft er wel wat aan: de mensen die een heerlijk leven leiden door er aan mee te doen....
Je vergeet er nog een paar; de mensen die er commerciëel belang bij hebben om het windsurfen zo groot en bekend mogelijk te maken.

Als je die lijn gaat volgen kan je de hele Olympische spelen wel opdoeken. Bij alle sporten zijn er enorm grote commerciële belangen. Aangezien Ron en ik nu ook een belang hebben zou ik als tegenwerping het volgende willen opperen. Bij de race discipline in het kiten heb je drie of vier vinnen nodig. Uiteraard het liefst in Carbon want je wilt lift maximalisatie. Dan is er ook nog eens een board wat qua volume het equivalent is van een midweer board. Hier ligt dus een enorme commerciële kans te wachten voor ons nieuwe bedrijf. Vind ik dat belangrijk op dit moment? Nee!!! Gaan wij bij een eventuele beslissing om kiten Olympisch te maken meer verdienen? hoogstwaarschijnlijk JA!!!

Het gaat om een stukje historisch besef en ook om het nemen van de morele verantwoordelijkheid om je eigen sport te verdedigen tot op het bot. We zijn Olympisch en die titel is van grote waarde. Ik verwacht van bestuurders en van de actieve beoefenaren dat ze dit historisch besef in zich meedragen en uitdragen naar de buitenwereld. Als je het hele plaatje bekijkt en dus de puzzelstukjes in elkaar zet ontstaat er een heel vreemd plaatje. Windsurfen en kitesurfen worden doelbewust tegen elkaar uitgespeeld. Daar ligt de crux en die wordt continu vergeten.

En ingaand op de advies commissie voor de ISAF...wie zitten daarin? Heel veel voormalige windsurf vertegenwoordigers die nu de sport als een baksteen laten vallen. Sommigen daarvan wassen hun handen in onschuld maar ik ken hun motivatie. Zij zijn degenen die gaan voor het geld en sommigen van de sporters volgen kennelijk braaf. Windsurfen beleeft economisch bezien moeilijke tijden en daardoor lijkt er weinig support te zijn van binnenuit. Maar de sport is meer dan een handjevol bestuurders en wat merken. De sport wordt beleefd door duizenden en duizenden beoefenaren en die zet je niet zomaar aan de kant. Het succes van de petitie bewijst dit.

En na het lezen van de linkjes die Mark heeft geplaatst moet ik windydave helaas gelijk geven met zijn Micky Mouse pakken vergelijking. Alleen zeg ik: "I do care". Er lijkt geen sprake te zijn van passie voor de sport, maar van passie voor de medailles. In tegenstelling tot sommige posters vind ik dat laakbaar. Totdat het gevecht is gestreden hoor je je eigen sport te verdedigen. Als representant van een land heb je macht, heel veel macht en bij voldoende support onder de deelnemers aan de olympische spelen ben ik er van overtuigd dat de beslissing wordt terug gedraaid.

Ik hoop dat sommigen van hen wakker worden en alsnog opstaan om te vechten. Doen ze dat niet dan heeft voor mij persoonlijk een eventuele Nederlandse medaille op de Olympische spelen geen waarde meer. Er is een ommekeer nodig en een besef dat we voor onze historie horen op te komen.

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Bericht door BGijzen »

Heb mij met verbazing zitten te lezen wat de IFAF wil berijken. Heb daarom niet gereageerd in deze topic.
Iedereen van ons forurm is het erg wel mee eens dat het echt heel jammer is wat het voorgenomen besluit is.
De reactie Arnon is een top reactie en ik kan het voor mij zelf niet beter verantwoorden.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd »

[IMHO]De reactie van Arnan vind ik niet alleen grappig, ik kan me er heel goed in vinden.

De RSX wel geinig om eens te zien. Alleen zie ik weinig waarin ik mij als windsurfer kan identificeren met deze klasse. Het is met een board en een zeil maar voelt als totaal wat anders.

Dus er verandert niets met hoe ik zal windsurfen. En ergens heb ik het idee dat het met veel windsurfers zo zal zijn. Dus waarom niet een keer wat anders. Zoals al gezegd was de wedstrijd in Beijing nou niet echt een voorbeeld van windsurfen.[/IMHO]

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Rory Ramsden (RS:X class) is setting up an action plan to keep Windsurfing Olympic! Updates can be found on the following FB page! Please like&share, thx for the support! http://www.facebook.com/votewindsurfing

Afbeelding

De online petitie gaat goed, in 2 dagen al bijna 10.000 keer ondertekend: http://www.change.org/petitions/isaf-ke ... discipline. Op naar de 100.000! :D

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn »

Zoals de relatie tussen het windsurfen en zeilen is, zo is ie ook tussen funboard en Olympische klasse.
Zelf altijd funboard wedstrijden gevaren en toch in 1993 toen Mistral One Design het Olympisch board werd overgestapt.
Redenen: met 69kg kwam ik toch wat tekort op een funboard, kosten materiaal, wachten op de wind, en toch ook geprikkelt door de exposure van de 1992 Olympic Games van Barcelona.
Met deze keuze verklaarde alle collega funboarders me voor gek, maar zou het zo weer doen.

De competitie, internationale evenmenten en ik kon veel, heel veel trainen. Met alle fysieke bijkomstigheden veranderde het mij in een athleet met een drive om te groeien in vorm.
Waar ik altijd van droomde werd werkelijkheid en uiteindelijk heb ik 7 jaar lang zo'n beetje fulltime op de plank gestaan.

Naarmate je de kernploeg status behaalt, dan wordt het financiele plaatje ook steeds aantrekkelijker. Eerst was het funding vanuit de klasse organisatie (IMCO), later watersportverbond en NOC*NSF. En ik kan je vertellen dat daar bakken met geld in omgaan. Kijken naar mijn funboard collega's, had ik het stukken beter. Reizen werd betaald, onderdak, auto, materiaal, physio etc. Kreeg ook vaak te horen dat er in het funboarden door de bond geen geld werd gestoken voor trainingen en reizen. En ik denk dat daar de frustratie van Arnan ook wel vandaan komt. Veel zeil fedraties spenderen heel veel geld in een kleinschalig kader.

Maar goed, ik heb prachtige tijden meegemaakt en sta nu weer op mij funboard. Maar toch denk ik dat de windsurf sport veel exposure heeft te danken aan Olympische label.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 »

Martin van Meurs schreef:
jacco1 schreef:

Als je die lijn gaat volgen kan je de hele Olympische spelen wel opdoeken. Bij alle sporten zijn er enorm grote commerciële belangen. Aangezien Ron en ik nu ook een belang hebben zou ik als tegenwerping het volgende willen opperen. Bij de race discipline in het kiten heb je drie of vier vinnen nodig. Uiteraard het liefst in Carbon want je wilt lift maximalisatie. Dan is er ook nog eens een board wat qua volume het equivalent is van een midweer board. Hier ligt dus een enorme commerciële kans te wachten voor ons nieuwe bedrijf. Vind ik dat belangrijk op dit moment? Nee!!! Gaan wij bij een eventuele beslissing om kiten Olympisch te maken meer verdienen? hoogstwaarschijnlijk JA!!!
Maar liever wil je ,denk ik, je eigen boardmerk zo groot mogelijk maken? ( waar ik overigens totaal geen probleem mee heb hoor ).
Het viel me op dat in dit topic vooral de commercieële mannen zich druk maken terwijl het gros van de windsurfers het totaal niet boeit of windsurfen Olympisch is, ook al omdat ze zich niet aangesproken voelen tot het rsx gebeuren.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 »

Tja niet alle 10.000 die de petitie tekenen zitten hier op het forum. En niet iedereen reageerd.
commercieël belang? Denk eerder passie voor de sport!

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Als er al een commercieel belang achter mijn woorden zou schuilen zou ik de kite lobby verdedigen, zoals ik al heb uitgelegd. Nogmaals, je offert de moeder niet op voor het kind. Het is gewoon een moreel statement. Er wordt gesuggereerd alsof het een gelopen race is terwijl insiders weten dat er nog een zeer belangrijke horde moet worden genomen. Mijn (legitieme) vragen zijn: waarom laten voormalige windsurfers en oorspronkelijk via het windsurfen verkozen bestuurders zich uitspelen in een kite vs windsurflobby ten faveure van het kiten? Waarom laten insiders zich prematuur uit over mogelijke deelname aan een toekomstige kite competitie tijdens de Olympische spelen van 2016?

En....de petitie bewijst dat juist diegenen die geen commerciële belangen hebben maar met hart en ziel voor de sport leven de Olympische droom van het windsurfen verdedigen.
Laatst gewijzigd door Martin van Meurs op di mei 08, 2012 7:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: Loft Sails
Surf spul: Loft Sails 2019
Contacteer:

Bericht door Marco B »

Ik vergelijk het maar een beetje met voetballen.
In voetballen gaat nog eens een veelvoud om in centen, vooral vergeleken met surfen. Sponsorcontracten, rechten voor tv uitzendingen en de hoeveelheid mensen waarbij het leeft.
In het voetbal heb je EK's, WK's ... net als bij het windsurfen.
Voetbal is toch ook Olympisch? Ik geloof niet dat dit ook erg speelt bij het "volk", of je nu Wereldkampioen wordt of Olympisch kampioen. Volgens mij ligt de focus meer op het WK.

Dat zeggende, bij het windsurfen ligt de focus van het "volk" volgens mij ook meer bij het WK, of PWA en niet bij de Olympische spelen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Ik voel me niet aangesproken maar toch, wanneer hier twijfels over zijn, ik doe dit uit pure passie voor de sport!

Mooi statement van ene Björn:

Really IMPORTANT, we are having some problems with the Olympic Windsurfing discipline at the moment. Please check the following link and support OLYMPIC Windsurfing with your vote:

SUPPORT WINDSURFING 

Windsurfing has been an Olympic Discipline since 1984 and 10.000 windsurfers have been sailing this class over years, I don´t see any reason why replacing windsurfing. Windsurfing is sailing and Kitesurfing is not even close to sailing!!!! Best luck to keeping Windsurfing OLYMPIC, please support it with your vote!!!!

Thanks to everyone!!!

Spread the message out, and share it!

So long, Björn

http://www.dunkerbeck.com/pwa-ulsan-day-3/

Plaats reactie