Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Re: Windsurfen weer Olympisch

Bericht door iSonic » zo dec 16, 2018 8:00 am

dimossss schreef:
wo nov 14, 2018 3:21 pm
prima dat het windsurfen nog op de os kalender blijft staan maar persoonlijk heb ik er niets mee het is niet spectaculair
en is een kleine sport het kijkplezier voor de gemiddelde toeschouwer is nihil
het is onoverzichtelijk en ga zo maar ff door
Dat is trouwens niet alleen bij het surfen maar eigenlijk alle zeilsporten op de OS zijn dat
Waarom niet freestylen of wave ?? dit gebeurd voor de kust en geeft de sport een boost ..
Ik vind wave en freestyle weer niks om te zien. Staan ze te springen en doen en dan bepaald een jury wie het beter deed terwijl vrijwel niemand het verschil ziet.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo dec 16, 2018 4:02 pm

Volledig mee eens. Free-style en wave zijn meer een soort entertainment met verkiezing. Spectaculair, leuk om een poosje naar te kijken, maar ik vind dat je er eigenlijk geen wedstrijd in kunt houden. Net zoiets als een songfestival, het is niet objektief te meten.
Een race is een echte wedstrijd. Gewoon 'wie er het eerst is heeft gewonnen', verder geen gelul.
Goed in beeld brengen is een voorwaarde maar is technisch geen probleem meer tegenwoordig.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » ma dec 17, 2018 10:01 am

Ron Gijzen schreef:
zo dec 16, 2018 4:02 pm
Volledig mee eens. Free-style en wave zijn meer een soort entertainment met verkiezing. Spectaculair, leuk om een poosje naar te kijken, maar ik vind dat je er eigenlijk geen wedstrijd in kunt houden. Net zoiets als een songfestival, het is niet objektief te meten.
Een race is een echte wedstrijd. Gewoon 'wie er het eerst is heeft gewonnen', verder geen gelul.
Goed in beeld brengen is een voorwaarde maar is technisch geen probleem meer tegenwoordig.
Beste Ron, op de OS zijn genoeg sporten waar de jury een cijfer geeft voor de moves die gemaakt worden (atletiek, kunstrijden op de schaat, paardensport, halfpipe in de sneeuw enz) , dus wat dat aan gaat zou wave en freestyle best kunnen. Alleen de locatie van de OS wordt daarmee weer veel lastiger. Dus als ik het zou mogen zeggen, niet doen. Race is wat dat aan gaat veel duidelijker. Vooral slalom is een snelle en duidelijke sport. Dus ik zou zeggen dat doen, gewoon met de regels van de PWA. EN bij weinig wind dan een slalom varen op de foil. Wie als eerste over de lijn komt heeft gewonnen. Of maak er een parkoers van als Defi. 10 km lang 1 kant op varen, 3x gijpen,racen maar. Overzichtelijker kunnen we het niet maken voor het publiek. :cheer:

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma dec 17, 2018 10:53 am

Ja alleen slalom is ongelofelijk saai om naar te kijken, en een long distance race al helemaal. Ik ben meer voor de goed gepresenteerde up/down baan, met leylijnen etc op het beeld en een presentator die uitlegt waarom dorian voor de linker kant vn het veld gaat, en waarom hij net voor of juist net na de vlaag overstag gaat etc. Ik denk dat je door er een long distance of slalomrace van te maken je het hele tactische en voor mij leuke om naar te kijken gedeelte weghaalt uit de aport. Ik (en denk heel veel mensen) kan van een afstandje toch niet zien waarom de ene slalommer 1km/h harder gaat dan de andere, dan is het voor mij ook niet interessant.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma dec 17, 2018 11:14 am

Arbee schreef:
ma dec 17, 2018 10:01 am
Ron Gijzen schreef:
zo dec 16, 2018 4:02 pm
Beste Ron, op de OS zijn genoeg sporten waar de jury een cijfer geeft voor de moves die gemaakt worden (atletiek, kunstrijden op de schaat, paardensport, halfpipe in de sneeuw enz) , dus wat dat aan gaat zou wave en freestyle best kunnen. ...
OS heeft liever zo min mogelijk jury sporten. Die leveren altijd meer "gezeur" op.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma dec 17, 2018 7:39 pm

Volgens mij zijn net surfen, freestyle BMX en skateboarden aan de OS toegevoegd ;)

Om windsurfen te redden moet je echt wel iets spectaculairs laten zien, ondanks de twee gouden medailles is windsurfen ten dode opgeschreven in Nederland. Aanwas is 0,05 procent en gemiddelde leeftijd is 40+ op het water. Als het zo doorgaat is er in Nederland over 20jaar bijna niemand meer op een windsurfboard te vinden.

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd/102 ltd Thommen Custom FW 114 Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » ma dec 17, 2018 8:10 pm

Begrijp nog steeds niet dat onze olympische kampioen niet wat meer voor het windsurfen in Nederland doet,
heb geen enkele interesse in olympisch windsurfen maar snap wel dat er mensen zijn die dit wel leuk vinden.
Maar windsurfen is een brede sport met veel disciplines en daar had hij wel wat meer voor kunnen doen.

Heb net onze surfclub bij het watersportverbond aangemeld om nu eens duidelijk te krijgen wat voor geld en moeite daar in om gaat bij het noc*nsf om olympisch te windsurfen en of dat ook anders kan.

Ben benieuwd in wat voor ambtelijke molen ik terecht kom.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma dec 17, 2018 8:26 pm

funride schreef:
ma dec 17, 2018 7:39 pm
Volgens mij zijn net surfen, freestyle BMX en skateboarden aan de OS toegevoegd ;)

Om windsurfen te redden moet je echt wel iets spectaculairs laten zien, ondanks de twee gouden medailles is windsurfen ten dode opgeschreven in Nederland. Aanwas is 0,05 procent en gemiddelde leeftijd is 40+ op het water. Als het zo doorgaat is er in Nederland over 20jaar bijna niemand meer op een windsurfboard te vinden.
Die zorg deel ik wel. Maar of daar de Olympische spelen voor gaan zorgen twijfel ik over.
Het grappige is ook dat de Bic Techno de meeste wedstrijd surfers van allemaal heeft. En dat die kids er zo veel lol in hebben dat ze nauwelijks slalom gaan varen, maar voor RS:X kiezen. Daar zijn in mijn ogen 2 redenen voor:
- Eenheidsklasse, dus geen materiaal wedstrijd, dus betaalbaar.
- Het inzet bereik, van een paar knopen dobberen, tot 20+ knopen, je kunt met 1 zeil, 1 plank, 1 mast, 1 giek en 1 vin een hele berg lol hebben.

De freestylers komen heel ver in de buurt, die hebben vaak ook niet veel meer dan 1 board en 2 a 3 zeilen.
Maar de Slalom jongens? Minimaal 2 boards en 4 zeilen, stapel dure carbon vinnen... en vaak veel meer...
De sport is onbetaalbaar. Je moet er voor voor reizen, en de leercurve is lang.
Wil je snel spektakel: KITESURFEN!!!

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma dec 17, 2018 8:55 pm

Voor de RS:X zijn toch bijna geen kijkers? Als je de PWA met wat nette beelden uitzendt, leeft dat toch veel meer dan iemand die met een zeil staat te scheppen om vooruit te komen. (met alle respect voor de sport). Mensen willen die boards zien vliegen! :)

En het klopt dat Slalom een dure sport is en er veel middelen nodig zijn, zoals auto, dakdragers, enz.
Voor een beginneling is dat echter niet het geval. Die kan met één board en 2 zeilen heel leuk meekomen.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » ma dec 17, 2018 9:09 pm

Kanarie schreef:
ma dec 17, 2018 8:55 pm
En het klopt dat Slalom een dure sport is en er veel middelen nodig zijn, zoals auto, dakdragers, enz.
Voor een beginneling is dat echter niet het geval. Die kan met één board en 2 zeilen heel leuk meekomen.
Ik deed half jaren 90 slalom wedstrijden op een oud custom wave boardje en twee Raf zeiltjes. :lol:

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » di dec 18, 2018 1:54 pm

WhiteofHeart schreef:
ma dec 17, 2018 10:53 am
Ja alleen slalom is ongelofelijk saai om naar te kijken, en een long distance race al helemaal. Ik ben meer voor de goed gepresenteerde up/down baan, met leylijnen etc op het beeld en een presentator die uitlegt waarom dorian voor de linker kant vn het veld gaat, en waarom hij net voor of juist net na de vlaag overstag gaat etc. Ik denk dat je door er een long distance of slalomrace van te maken je het hele tactische en voor mij leuke om naar te kijken gedeelte weghaalt uit de aport. Ik (en denk heel veel mensen) kan van een afstandje toch niet zien waarom de ene slalommer 1km/h harder gaat dan de andere, dan is het voor mij ook niet interessant.
Ik denk dat juist die 1 km pu harder gaan wel voor surfers, en niet surfers interessant is. Bij heel veel wedstrijden is dat het geval. (hardlopen, wielrennen, roeien, enz) het punt is dat het goed in beeld gebracht moet worden, en dat kan prima tegenwoordig met een drone! Daarnaast een reporter die verstand heeft en weet waarom die ene harder gaat dan die andere. Waarom die beter gijpt, beter de wind gebruikt enz, enz. Downwind slalom duurt maar kort, minder dan 2 minuten, en is explosief, iets wat ook kijkers trekt. Je hebt alleen wat veel wind nodig, en dat is denk ik het grootste probleem. Niet de spullen (Dorian koopt ook iets van 30 masten en zoekt de beste eruit, zoekt wat de beste fin is, zodat hij reserve materiaal heeft en het beste wat er is binnen de eenheidsklasse) Kort om, als je een materiaal bij een sport gebruikt dan wordt het ook een materialen wedstrijd. Je denkt toch niet dat die carbon race fietsjes die ze op de baan gebruiken goedkoop zijn :wtf:
Dus ik ben voor slalom, en bij weinig wind foilen. Precies zoals het nu in de PWA gebeurd.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » di dec 18, 2018 3:11 pm

In ieder geval van die olympische koers af en te lange heats en medal races.

Gewoon downwind baan neerleggen met korte heats zoals ook in de PWA.
Waarmee je dat vaar maakt niet zo veel uit, kan ook prima met foil of eenheidsklasse.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di dec 18, 2018 5:22 pm

Arbee schreef:
di dec 18, 2018 1:54 pm
WhiteofHeart schreef:
ma dec 17, 2018 10:53 am
Ik denk dat juist die 1 km pu harder gaan wel voor surfers, en niet surfers interessant is. Bij heel veel wedstrijden is dat het geval. (hardlopen, wielrennen, roeien, enz) het punt is dat het goed in beeld gebracht moet worden, en dat kan prima tegenwoordig met een drone! Daarnaast een reporter die verstand heeft en weet waarom die ene harder gaat dan die andere. Waarom die beter gijpt, beter de wind gebruikt enz, enz. Downwind slalom duurt maar kort, minder dan 2 minuten, en is explosief, iets wat ook kijkers trekt. Je hebt alleen wat veel wind nodig, en dat is denk ik het grootste probleem. Niet de spullen (Dorian koopt ook iets van 30 masten en zoekt de beste eruit, zoekt wat de beste fin is, zodat hij reserve materiaal heeft en het beste wat er is binnen de eenheidsklasse) Kort om, als je een materiaal bij een sport gebruikt dan wordt het ook een materialen wedstrijd. Je denkt toch niet dat die carbon race fietsjes die ze op de baan gebruiken goedkoop zijn :wtf:
Dus ik ben voor slalom, en bij weinig wind foilen. Precies zoals het nu in de PWA gebeurd.
Ik moet zeggen dat ik schaatsen evenmin leuk vind om naar te kijken, terwijl ik het wel ook zelf heel veel doe. Wat ik jammer vind aan downwind slalom is dat je eigenlijk het ‘spelletje’ weghaalt van het wedstrijdvaren. De grootste tactische beslissingen gebeuren in het kruisrak en bepalen de wedstrijd, veel minder dan techniek. Voor mij is dat bij het wedstrijdvaren het spelletje, niet het boeienronden en zorgen dat je niet in de boeggolf van een ander zit, dat is simpel (leer ik aan 12 jarigen tijdens de zeil en surflessen), een updown baan goed varen is ongelofelijk lastig en interessant. In mijn zeiltijd (49er, FD, Laser) heb ik heel veel wedstrijden gevaren (en in de FD ook wel gewonnen), waarbij op bootsnelheid eigenlijk iedereen even hard ging, maar de winst werd bepaald door tactische beslissingen. Dat is naar mijn idee hoe een sport hoort te zijn. In de Downwind slalom en speed zie je vaak dat zware mensen gewoon harder gaan en mensen die meer te besteden hebben gewoon harder gaan, dan vind ik het geen leuk en eerlijk spelletje meer. Ik zou dan een downwind met alleen een start en finish dan nog veel leuker vinden dan slalom, omdat dan in ieder geval daar de tactische beslissingen in blijven bestaan.

KeesG
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Myself
Surf spul: JP en Neilpride Wave/Freeride

Bericht door KeesG » wo dec 19, 2018 12:48 am

WhiteofHeart schreef:
di dec 18, 2018 5:22 pm
Wat ik jammer vind aan downwind slalom is dat je eigenlijk het ‘spelletje’ weghaalt van het wedstrijdvaren. De grootste tactische beslissingen gebeuren in het kruisrak en bepalen de wedstrijd, veel minder dan techniek. Voor mij is dat bij het wedstrijdvaren het spelletje, niet het boeienronden en zorgen dat je niet in de boeggolf van een ander zit, dat is simpel

In de Downwind slalom en speed zie je vaak dat zware mensen gewoon harder gaan en mensen die meer te besteden hebben gewoon harder gaan, dan vind ik het geen leuk en eerlijk spelletje meer. Ik zou dan een downwind met alleen een start en finish dan nog veel leuker vinden dan slalom, omdat dan in ieder geval daar de tactische beslissingen in blijven bestaan.
Jij hebt duidelijk nog nooit een slalom race gevaren, of gezien.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo dec 19, 2018 7:20 am

Downwind slalom komt zoveel om de hoek kijken.
Lijkt simpel en is het op papier ook, in de praktijk zoveel parameters die het spelletje veranderen

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo dec 19, 2018 9:03 am

We kunnen leuk beredeneren wat de beste vorm van windsurfen voor de OS zou zijn, maar het verleden heeft laten zien dat rationele overwegingen bij de OS niet tellen als het gaat om belangrijke beslissingen. Die worden genomen door een paar blinde, dove mannen met een dobbelsteen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » wo dec 19, 2018 10:29 am

Ron Gijzen schreef:
wo dec 19, 2018 9:03 am
...niet tellen als het gaat om belangrijke beslissingen. Die worden genomen door een paar blinde, dove mannen met een dobbelsteen.
Lijkt de EU / Politiek wel. :r :lol:

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 19, 2018 2:59 pm

KeesG schreef:
wo dec 19, 2018 12:48 am
Jij hebt duidelijk nog nooit een slalom race gevaren, of gezien.
Pfff we zijn weer lekker op de man aan het spelen hoor.

Dat terzijde, voor mij zijn om eerlijk te zijn alle slalomwedstrijden een beetje hetzelfde, net als alle schaatswedstrijden, en ik vind het persoonlijk niet interessant om naar te kijken. Als het de eerste keer is dat je windsurfers over het water ziet vliegen is het zeker spectaculair, maar voor mij kan dat niet tippen aan mijn gevoel op het water. En kan ik op een gemiddelde 15 knopen dag langs de waterkant hetzelfde zien. Een goed gedocumenteerde up/down race is even goed te volgen voor het niet windsurfende publiek en op de foil of in planeercondities naar mijn mening even spektaculair als een downwind slalom en vraagt veel meer van de riders op een tactisch level. Dat vind ik leuk en interessant en kan ik van leren door het te zien. Een foilrace duurt ook maar 10 minuten, dat is echt wel kort genoeg om het interessant te houden.

Het probleem wat ik zie in de huidige RSX klasse, is dat gedobber met weinig wind, maar als we heel eerlijk zijn, wat is nou eenmaal het verschil tussen een planerende downwind slalom en een formularace in spektakel gezien.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » wo dec 19, 2018 4:06 pm

Bij Formula vaart iedereen zijn eigen koers maar voor de TV kijker die niets van zeilen weet is hier geen reet aan, bij een slalom is het veel meer een race man tegen man en zie je direct wat er gebeurt.
Bij een zeilwedstrijd is het altijd maar wachten wie het eerste over de finish komt.

Vergeet ook niet dat veel mensen windsurfen tijdens de OS spelen voor het eerst zien, groot verschil of je dan slalommers ziet vliegen of mannen ziet wapperen met zeilen op een baan waarvan onduidelijk is hoe ze varen.
Vaak genoeg zeilwedstrijden gekeken waar de posities goed in beeld werden gebracht, zelfs dan is het niet interessant want je zit vaker naar een computer animatie te staren dan naar de zeilers zelf.

Ik heb persoonlijk niet veel met Slalom maar vind de PWA slalom altijd wel mooi om online te kijken.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » di mar 26, 2019 10:01 am

Mooie beelden (en promo voor 2024)!

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » di mei 14, 2019 9:27 am

RJ schreef:
za dec 15, 2018 12:41 am
De details met betrekking tot de equipment re-evaluation voor 2024 zijn gisteren gepubliceerd op de website van World Sailing.
Het bijzondere is dat het een open tender voor alle fabrikanten is om met een nieuw voorstel te komen
http://sailing.org/tools/documents/ReEv ... 24576].pdf
Ken je dat verhaal van de Equipment re-evaluatie die er aan zat te komen? Die komt toch niet. Althans dat is het voorstel van het bestuur van World Sailing.

Komende week begint de half-jaarlijkse vergadering van World Sailing weer. Na het bestuderen van alle tenders van fabrikanten en klasse organisaties en het ontvangen van een toezegging van Neil Pryde dat hij akkoord gaat met een nieuw samenwerkingscontract waarbij meerdere fabrikanten RS-X materiaal kunnen produceren...
Komt het bestuur van World Sailing met het volgende advies... http://sailing.org/tools/documents/SP8b ... 24936].pdf

De regerende Olympisch- en Wereldkampioen heeft nu een dringende brief
van Rijsselberghe Letter to Council.pdf (1).pdf
(185.01 KiB) 104 keer gedownload
gestuurd aan de ledenraad met de vraag om de Equipment re-evaluation alsnog voort te zetten en volledig af te ronden i.p.v. deze nu al te beëindigen en de RS-X voor 2024 definitief te bevestigen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di mei 14, 2019 10:24 am

Wijze woorden, al zijn het er wel heel veel, van Dorian

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » di mei 14, 2019 10:40 am

Hoe is het mogelijk dat ze nog steeds denken dat die RS-X een leuk board is voor de Olympische spelen? Ik snap er niets van!
Zelfs als andere fabrikanten ook een RS-X mogen bouwen, van 18 kilo!!! :eek: Het blijft een enorm oud concept wat eigenlijk nooit gewerkt heeft, en veel te duur is. Als je de brief van Dorian leest en ziet welke problemen er zijn (en kosten) met dit Neilpryde product, dan snap je niet dat Neilpryde zegt: Ik stop met het produceren van dit product, want het is alleen maar anti reclame. Een 66 cm fin voor 500 euro en ook in dollars is veel te duur. Koop je bijna een foil voor.
Ik hoop dat die heren de brief van Dorian serieus nemen, en gewoon de mensen die er verstand van hebben, en jaren van hun leven al leven op en met dir RS-X producten, hun advies aannemen.
Ik wil niet zeggen dat het foilen heilig is, maar veel beter dan dat RS-X-een......

Wat is precies die BOW 4Z foiling voor product? Weet iemand dat?

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Ron Gijzen » di mei 14, 2019 10:41 am

Goede actie van Dorian. Een kampioen waardig.
Kan de sailing comittee toch moeilijk negeren, zou je denken...

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » di mei 14, 2019 11:40 am

Nee foilen is lekker toegankelijk/betaalbaar voor de jeugd, meeste gasten die ik met foils zie varen zijn ook 40+ met een dik gevulde beurs
Als je (olympisch) windsurfen weer leven in wil blazen moet je gewoon van het "zeilen" af en gaan voor freestyle. spreekt de jeugd en toeschouwer veel meer aan en materiaal speelt minder een rol.
Maar om heel eerlijk te zijn is windsurfen momenteel gewoon te klein om nog olympisch te kunnen zijn, draag het stokje gewoon over aan kitesurfen dit is inmiddels veel groter en nog steeds groeiende.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Ron Gijzen » di mei 14, 2019 8:28 pm

Ach, eigenlijk slaat heel die olympische spelen nergens op. Al die bizarre investeringen, in geld, gebouwen en uren, voor 1 evenement in 4 jaar. Wat een verspilling. Sportief is het ook niet uit te leggen, elke sport heeft al een jaarlijks wereldkampioenschap en/of puntencompetitie die een veel nauwkeuriger en zorgvuldiger ranking geeft dan die ene momentopname. Als het dan qua materiaal en locatie (bv dat open riool in Rio) ook al bagger is, laat het dan gewoon zitten. Als ik die brief van Dorian lees verbaas ik me eigenlijk dat hij toch nog zo'n beetje zijn hele volwassen leven heeft geïnvesteerd in die poppenkast, en daar nog steeds mee door gaat.
Voor het geld wordt niemand olympisch sporter. Voor de sportieve uitdaging zijn er voldoende alternatieven met veel minder dom beleid, politiek geharrewar en minder afbreukrisico (zoals een verkoudheid op die ene dag in 4 jaar).
De olympische gedachte? Daar trapt inmiddels niemand meer in toch?
Wat mij betreft gewoon kappen met die onzin.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » di mei 14, 2019 10:27 pm

Olympisch gebeuren is meer symbool politiek.
Samen spelletjes spelen...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 15, 2019 9:41 am

funride schreef:
di mei 14, 2019 11:40 am
Nee foilen is lekker toegankelijk/betaalbaar voor de jeugd, meeste gasten die ik met foils zie varen zijn ook 40+ met een dik gevulde beurs
Mee eens, maar hier ligt een mooie taak voor verenigingen. Mijn cluppie heeft één foilsetje aangeschaft en daar wordt voortdurend om gevochten 8)
funride schreef:
di mei 14, 2019 11:40 am
Als je (olympisch) windsurfen weer leven in wil blazen moet je gewoon van het "zeilen" af en gaan voor freestyle. spreekt de jeugd en toeschouwer veel meer aan en materiaal speelt minder een rol.
Olympische evenementen moeten wel altijd door gaan. Dan is freestyle opeens wel weer een lastig dingetje, in Peking, Athene, Londen of Rio zijn er zelden freestylecondities geweest. Of moeten we tow-in ook olympisch maken. Zelf zie ik liever een zeil- of windsurfrace dan voetbal of wielrennen, dus zolang er olympische spelen zijn mag het zeilen/windsurfen wel blijven, al is er ruimte voor ander materiaal.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » wo mei 15, 2019 3:03 pm

In 4 weken moet er toch wel een paar dagen 12+ knopen te vinden zijn? En anders is er vast wel een wind zekere spot is een straal van 2000km te vinden (bij de winterspelen doen ze dit ook)
Met surfen zullen ze dit namelijk in de toekomst ook moeten doen, niet elk land heeft een kustlijn waar mooie golven lopen.

EDIT: ik zie dat ze bij surfen gebruik gaan maken van een wavepool........mijn inziens alweer een misser van OS, hierbij haal je een belangrijk deel van de competitie weg namelijk wave selectie.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo mei 15, 2019 8:41 pm

Olympische Spelen duren twee weken.

Plaats reactie