Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Ton888
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Zeilnummer: NED-888
Surf spul: SurfersGroup - (Lorch speed boards on sale)

Re: Kiten olympisch

Bericht door Ton888 »

Ik ga volgende week maar eens kijken hoe het nu echt gaat dat racen op een kite.

Event Title:PKRA HollandEvent Dates: 16.05.2012 - 20.05.2012 Event Venue:Scheveningen - Discipline:Course RacingRegistration:http://www.prokitetour.com/Website:http ... :PKRAPrize Money:10000 EURWorld Ranking Points:410Event Status:confirmed.

Maar ben er eigenlijk al zeker van dat ik het minder spanned ga vinden dan de laatste heat van het NK formula van afhelopen zondag.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder »

+1 Strandsurfer mee voor het vermaak 8)

Ton888
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Zeilnummer: NED-888
Surf spul: SurfersGroup - (Lorch speed boards on sale)

Bericht door Ton888 »

jadveder schreef:+1 Strandsurfer mee voor het vermaak 8)
Hoezo op het strand gewoon met z'n alle het water op. :angel:

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder »

Ton69 schreef:
jadveder schreef:+1 Strandsurfer mee voor het vermaak 8)
Hoezo op het strand gewoon met z'n alle het water op. :angel:
Heb geen WF en als het maar 6knts waait rijdt mijn karretje al. Misschien iets voor de OS ipv. coursekiten. :lol:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Afbeelding

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Hier alvast een voorproefje hoe het eruit gaat zien, start van een kite race:

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Bericht door Martin van Meurs »

De argumenten tegen kiteraces op de olympische spelen:

Er vallen jaarlijks meerdere doden onder de jonge beoefenaren.

Vliegers vallen uit de lucht bij wegvallende wind en/of windgaten op de baan.

Kites oplaten op smalle stranden is gevaarlijk.

Kites oplaten bij veel zeil/surfclubs is onmogelijk vanwege omliggende bergen en aflandige wind etcetera.

Ik ben er zeker van dat ik nog veel argumenten ben vergeten. Waarom zijn die allemaal niet aangedragen door de commissie die de ISAF moest adviseren?

En voor die vraag blijft de hamvraag boven de beslissing hangen. Waarom laten bestuurders zich uitspelen en worden windsurfen en kiten tegen elkaar opgezet? Olympisch surfen staat misschien ver af van de gemiddelde surefer maar daar is wat aan te doen door aandacht te richten op het moderniseren van de klasse zelf. Niet door de
olympische klasse om zeep te helpen.
Laatst gewijzigd door Martin van Meurs op wo mei 09, 2012 9:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

Bijna alle meren van Nederland is er een kiteverbod dus hoezo open klasse. Als er dit jaar op het ijsselmeer weer een dode valt dan gaan er weer meer plekken dicht voor kiten en kan er bijna alleen maar op zee gekite worden.

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. »

Ik denk dat beide sporten thuis horen op de Olympische spelen, zowel kiten als windsurfen. Ik zou alleen een andere meer aanspekend onderdeel voor de jeugd kiezen, zoals freestyle. Je ziet ook met de winter games dat bv, bij het snowboarden het ook steeds meer die kant op gaat. Ik denk dat die oude mannen club te vast geworteld is aan het oude zeilen en hierdoor de makkelijke oplossing kiest zonder toekomst visie. En ik ben van mening dat de botenbouwers wel degelijk achter de schermen heeeel veel druk hebben uitgeoefend.
Marco

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider »

Freestyle heeft een jury nodig, ik heb begrepen dat ze juist minder jury sporten willen omdat dat altijd discussie geeft over wat er nou beter is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Surfrider schreef:Freestyle heeft een jury nodig,
... en redelijke wind, die is ook niet op elke olympische spot voorhanden 8)

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek »

Huug schreef:
Tow-in?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ »

Marco P. schreef:Ik denk dat die oude mannen club te vast geworteld is aan het oude zeilen en hierdoor de makkelijke oplossing kiest zonder toekomst visie.
Er is een groep jonge vernieuwers actief binnen ISAF die enkele jaren terug een duidelijke toekomstvisie hebben uitgewerkt, in opdracht van de club oude mannen. Dat was al een revolutie op zich.

De zeilsport als geheel staat al jaren op de nominatie om van het olympische programma geschrapt te worden. Het is de duurste sport qua organisatie, logistiek en media-coverage. Tegelijkertijd ook de sport die het minste oplevert aan tv-rechten en media opbrengsten.

Er is een duidelijke visie, maar die heb je niet over 1 nacht ijs doorgevoerd in zo'n traag werkend apparaat als ISAF. De zeilsport moet spectaculairder, internationaler en goedkoper. Dat zijn de 3 speerpunten van ISAF binnen de vernieuwingen die ze willen doorvoeren.

De catamarans komen weer terug ipv het kielboot matchracen, er komt een high-performance skiff voor dames ipv een trage kielboot voor heren. Dat zijn al twee vernieuwingen t.o.v. de witte bootjes met een wit zeil.

De volgende vernieuwing die nodig was binnen ISAF, was om kitesurfen erbij te halen. De hele insteek en strategie was om een 11e en 12e medaille aan te vragen voor het kitesurfen, mede gesteund door de windsurfers.

De ISAF council heeft nu alleen iets totaal onverwachts gedaan, waar ze op zich wel weer heel goed en consequent in zijn. In de council zitten gewoon teveel verschillende sportbonden/landen met ieder een eigen visie over het ideale plaatje.
Als ze dat nou ook eens zouden gaan vernieuwen, dan worden de besluiten van ISAF ineens een stuk logischer en rationeler :z

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Surfreek schreef:
Huug schreef:
Tow-in?
Leuk gedacht, maar zeilen volgens ISAF regels gaat over wind- en spierkracht, daar komt geen tow-in speedboot aan te pas.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Nog een nieuwsbericht met Dorian: http://www.nusport.nl/kiteworldcup/2805 ... n-ook.html

En een interview Stephan van den Berg: http://www.nusport.nl/kiteworldcup/2806 ... rfers.html

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux
Surf spul: NeilPryde/ JP/ NP Surf

Bericht door Jacques van der Hout »

Kun je nagaan, Kite Racing is officieel de nieuwe olympische sport en in het interview met Stephan lees ik dat ze nog niet eens weten wat dat allemaal inhoudt :-? Dat gaan ze dinsdag pas ontdekken :oops:
Ik zeg, snel terug draaien die beslissing.

Wat ik wel weet....zondag 15 April was ik aan het speedsurfen in La Franqui en daar werden fun races gehouden tussen de Kite Racers en een klein groepje windsurfers. Vanaf een afstand mooi te volgen en daar zag je duidelijk dat Antoine en diverse andere windsurfers een mega grote voorsprong hadden op die hele groot groep vliegeraars.

Check de foto links boven, bij de start lagen die 2 windsurfers al op kop en bij de finish was de rest niet eens meer in beeld.
http://www.mondial-du-vent.com/ldkite.php
Laatst gewijzigd door Jacques van der Hout op wo mei 09, 2012 3:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider »

RJ schreef:De zeilsport als geheel staat al jaren op de nominatie om van het olympische programma geschrapt te worden. Het is de duurste sport qua organisatie, logistiek en media-coverage. Tegelijkertijd ook de sport die het minste oplevert aan tv-rechten en media opbrengsten.
Ik denk dat surfen en kiten dan nog relatief goedkoop is vergeleken met de kosten om zeilboten terplatse te krijgen en de benodigde opsleg/stijgers en ruimte. Dat maakt het ook zo onlogisch om surfen er uit te halen, ik zou de grootste boot er uit hebben gehaald, als je naar logistieke kosten alleen zou kijken.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

2012 Olympisch medaillekandidaat Nick Dempsey neemt duidelijk stelling: http://www.telegraph.co.uk/sport/olympi ... sport.html Top!

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Re: Windsurfen niet meer Olympisch

Bericht door Mark »

Het eerste actieplan van de RS:X klasse (Rory Ramsden):

When the Going Gets Tough The Tough Get Going

I may have been raw, sore and shell shocked when I got home from the ISAF Mid Year Meeting in Streza, Italy but a quick check on the web told me that I was not the only one.

As I write the petition inviting ISAF to review their decision is past 13800 subscribers and the Facebook Group set up by others has 16,000 followers and climbing.

The campaign to put windsurfing back in the Olympics will not be easy. Nor will it be a sprint. It is more likely to be a marathon but when the the going gets tough the tough get going. The RS:X Class fully realize that this is not a matter just for them. It is a matter for the whole sport of windsurfing.

The initiatives to set up a petition did not come from within the RS:X Class nor did the Facebook Group. They came as a result of the spontaneous combustion of anger and frustration felt by windsurfers round the world. People from more than 100 countries are involved in some way or another.

So what happens now...

Well, we have to make a strategy and execute it whilst crowd sourcing volunteers to carry some of the load.

In the short term, it could look like this...

1. Identify and pull together all of our assets
2. Organise a meeting of stakeholders
3. Create a 'Vote Windsurfing Campaign Team" drawn from all corners of windsurfing
4. Make a multi-layered strategy and action plan
5. Lobby, Lobby, Lobby
6. Send a Lobby team to the ISAF November meeting with a clear strategy

We feel very strongly that everyone with something to lose has to be engaged in the process. Those with time to spare, expertise to share or resources to offer should contact votewindsurfing@gmail.com in the meantime there is plenty to do...

If you have a smartphone or video camera and know a young racer - Do this...

Use a smartphone, make a short video with each young racer... Ask 2 questions?
1. Why do you love windsurfing
2. What impact has the ISAF decision had on your hopes and dreams?

If you know a parent of a young racer with Olympic dreams - Do this

Ask how they feel about putting their kids into what some might view as an extreme sport that many feel has the potential to impact the rest of their lives in a bad way.

Don't over complicate what you're video clips. Keep them simple. We can edit, convert, encode and upload on to a dedicated Youtube.com channel and Facebook. Just send your raw footage.

It's a simple thing to do. Anyone can get involved. But it is a powerful way to send a message to those responsible for this travesty.

Then we would ask you to share, tweet, and blog your hearts out.

Send your video clip to votewindsurfing@gmail.com together with any ideas that you think will help.

If we all pick up a stone, we can move Mount Everest

Go here to sign the Petition

Go here to visits the Facebook Group

2012 RS:X World Championships Media Report

Email to contact the campaign HQ: votewindsurfing@gmail.com

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

Surfrider schreef:Ik denk dat surfen en kiten dan nog relatief goedkoop is vergeleken met de kosten om zeilboten terplatse te krijgen en de benodigde opsleg/stijgers en ruimte. Dat maakt het ook zo onlogisch om surfen er uit te halen, ik zou de grootste boot er uit hebben gehaald, als je naar logistieke kosten alleen zou kijken.
Dat hebben ze dus al gedaan door het Matchracen in de Elliot en de Star kielboot te vervangen door de catamarans en een high perfomance skiff voor dames.

Voor 2020 weten we ook al dat de Finn en de 470 op de wip staan, die horen niet tot de zogeheten core-events op de olympische spelen.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Mooi te lezen dat er verdiepende acties op gang komen. Morgen zie ik Stefan waarschijnlijk in de shop en dan zal ik informeren naar zijn standpunt. Dorian en Stefan zouden in Nederland de kar kunnen trekken. Er komt ongetwijfeld veel aandacht voor de komende kite races en de media aandacht rondom die events zouden ze prima kunnen gebruiken om duidelijk te maken waarom windsurfen niet van de olympische agenda mag worden gehaald ten gunste van kitesurfen.

Het zakelijke probleem zal ongetwijfeld zijn dat het benoemen van de gevaren die samenhangen met kiten consequenties kan hebben voor de toekomsitge verkoop van kite materiaal. De eerste en meest simpele constatering hoort echter te zijn dat kiten nog onvoldoende veilig is om al mainstream sport te worden neergezet. Toekomstige ongelukken zullen onder een vergrootglas worden gelegd. Verder, Olympische events gaan mogelijk niet door of zullen te maken krijgen met enorme hick-ups. Ouders met kids die nu hun kinderen het water op krijgen via windsurfen zullen worden geconfronteerd met een sport, die indiend er niet goed wordt over nagedacht, een enorm negatief imago kan krijgen. Woorden van die strekking zijn te lezen in diverse Weredlwijde commentaren. Die woorden hoor je serieus te nemen.

Er is een onzalige beslissing genomen door bestuurders die hun roots hebben in windsurfen. Dat neem ik ze persoonlijk kwalijk want ze hadden beter horen na te denken en ze hadden beter moeten luisteren in plaats van opportunistisch te handelen. In sommige gevallen is er overduidelijk sprake van een enorm commercieel belang (Markus Schwendtner) en dat economische belang heeft de beslissing gedreven in de richting van kitesurfen in plaats van windsurfen.

De eerste actie die moet en kan worden ondernomen is dat de voorvechters van onze sport zich duidelijk uitspreken ten faveure van windsurfen. Stel dat ze dat niet doen dan stelt mij dat extreem teleur en ik zal deze stelling zeer duidelijk neerleggen bij Stefan. Ik hoop en verwacht echter dat er al acties worden ondernomen op de achtergrond en hoop mogen die bevestiging te krijgen. Via Stefan en Dorian en via andere our olympia gangers en huidige kandidaten kan er een lobby worden opgezet die er voor kan zorgen dat de 2/3 meerderheid er komt. Komt die meerderheid er niet is het mijn stellige overtuiging dat commerciële belangen en opportunisme de keuze van kiten ten faveure van windsurfen hebben bepaald.

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn »

Als we naar Nederland kijken dan zal Nederland (het Watersportverbond) overtuigd moeten worden om voor het windsurfen te stemmen.
En face the facts:
Windsurfen heeft in deze tijd zijn fundamenten als "vrije" sport. Het windsurfen in Nederland in wedstrijd verband is helaas minimaal. Competities en aantal deelnemers (aub corrigeer me als ik het verkeerd heb): Funboard 40, Bic Techno 35 en RSX heeft geen competitie verband (NK max 6 deelnemers, als ie plaats vind).
Het enige intenationale evenement dat er is, is de Holland Regatta (RSX samen met de andere Olympische klassen) waarbij er slechts een handje vol Nederlanders aan de start verschijnt (zijn echt op een hand te tellen).
Belangrijk is wel dat Dorian het internationaal fantastisch doet en dat er vanuit de jeugd wel wat potentieel is om dit over te nemen.
Geen world cup wedstrijden meer. Het enige positieve is dat er na een hele lange tijd weer eens een WK in Nederland gevaren gaat worden (Bic Techno / Medemblik / Augustus). Maar we hebben al heel lang geen EK of WK in NL gehad. Alleen op Texel zijn ze nog actief geweest om een IFCA slalom binnen te halen, maar nou juist de oud bestuurders van deze organisatie liften nu mee met het kiten.
GPS speedsurfen heeft in mijn ogen positief bijgedragen aan vernieuwing hoe een grote groep surfers met de sport bezig zijn.

Kiten is als vrije sport enorm gegroeid sinds eind jaren negentig. In Nederland vrijwel geen competitie verband omdat het als vrije sport (net als windsurfen) beoefend kan worden.
Er is een world cup tour met geld die Nederland aandoet (volgende week). En de sport krijgt veel exposure en is nieuw.
De Nederlanders in de tour doen het op internationaal niveau ook erg goed.

Dus naast de petitie die al loopt, moet er een lobby plaats gaan vinden om de Nederlandse stem voor het windsurfen te krijgen. Maar dan moet er ook toekomst zijn voor het windsurfen in NL in competitie verband, zowel regionaal als nationaal. Als dit niet vrandert, dan zal het een moeilijke lobby worden.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Martyn schreef:Als we naar Nederland kijken dan zal Nederland (het Watersportverbond) overtuigd moeten worden om voor het windsurfen te stemmen.
Volgens mij is dat overtuigen niet zo'n mega klus, het Watersportverbond ging al voor windsurfen, als ik goed ben ingelicht

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Zo had ik het ook begrepen:
Mark van Osch I understood that Group F (NED, BEL, LUX) voted for Windsurfing because there is a very good youth training programme (Techno) in place and a very strong Top-level programme (RS:X) with Dorian van Rijsselberghe. There is a lot of high potential youth in Techno and RS:X with an outlook at the Olympics 2016 (before this decision).

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Het gaat er niet alleen om wat je stemt maar ook om wat je uitdraagt. Nick Dempsey snapt dat goed. Ik hoop dat Stefan en Dorian de boodschap ook helder uitdragen.

Verder, ontkerkelijking, ontzuiling, ontclubing....allemaal gevolgen van de tijdgeest. Dat neemt niet weg dt de passie blijft en dat bewijst het succes van de petitie. De Olympische spelen is een cruciaal uithangbord voor windsurfen en moet verdedigd worden als de vlag op een slagveld.
Laatst gewijzigd door Martin van Meurs op do mei 10, 2012 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Eens, persoonlijk denk ik dat de focus moet zijn op het krijgen van de extra medailles van het IOC voor het Windsurfen. Blijkbaar was dat ook de eerdere insteek om zo Windsurfen én Kitesurfen Olympisch te krijgen maar wilde ISAF hier niet aan. Misschien met het momentum dat er nu is dat dit nu wel kan lukken, maar dan moet iedereen hier achter gaan staan!

Hier nog een interessant artikel met Katja Roose uit het NRC:

Afbeelding

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru

Het gaat ook hier weer om het gemak waarmee. de sport aan de kant wordt gezet. En als je dieper naar de lobby voor kiten kijkt stinkt de zaak aan alle kanten. Voor nu zeg ik go for gold Nick!

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Contacteer:

Bericht door RJ »

Gisteren een gesprek gehad met de Nederlandse afgevaardigde op de ISAF meeting.

Voorafgaand aan de council-meeting is er uitgebreid overleg geweest tussen ISAF en IOC over de 11e en 12e medaille. IOC antwoordde vrij duidelijk, dat dat onbespreekbaar was. Net als de limiet van 380 deelnemers.
Het uitstellen van de stemming tot november zou geen verschil maken. Daarom kozen de afgevaardigden er voor om snel duidelijkheid te creereren ipv de keuze nog langer in het vage te houden.

Ik kreeg vooral de indruk dat de officials hun beslissing hebben genomen op basis van informatie m.b.t. kite-freestyle.
Internationale spreiding, kosten en laagdrempelige participatie over de hele wereld, gecombineerd met de positieve input uit de evaluatie van de trials op het gebied van race-management deed de stemming doen omslaan in het voordeel van kitesurfen.

Dat grote bonden als FFVoile, RYA en het Watersportverbond voor het windsurfen hebben gestemd was dus niet genoeg.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark »

Goede inside info RJ, alhoewel het er niet makkelijker op maakt!

De branche laat zich ook horen:
Exclusion windsurf Rio2016: Finally came the statement from the companies in the sector.
Craig Gertenbach, brand manager for Fanatic:
"I personally love both sports, windsurfing, however it currently has structures in place to cover all levels, from the Olympics to national events, regional and local, to the days of sailing school etc.. The kite does not have this structure (anco. ra ..) and it will be difficult to implement the same extent as the windsurfing purely due to the fact that many of the events at all levels, are held in places with little wind, where the kite is impossible. Clearly, the ISAF has not thought of everything 'and the agenda is more about diverting attention from the classes of sailing boat who are aging with the kite as an attempt to jump on that train newly created disciplines such as the Ski Cross. but this should not come at the expense of the most important class of sailing the world, which is still as windsurfing.
Note that on this topic of discussion points there are many more but these are the basic facts for now, in addition to the fact that ISAF with its requirements has totally changed the rules of the game without allowing windsurfing appropriate equipment to respond by presenting this new approach. "
Bron:

Plaats reactie