Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: Windsurfen weer Olympisch

Bericht door oossie71 » za jun 01, 2019 8:52 am

Overigens, een foil maakt niet dat je meer dagen op het water hebt. Dat doet de persoon in kwestie.
Ik ben dan wel geen foiler en toch maak ik veel vaardigen/uren. Veel surfers zijn daar jaloers op, het is een kwestie van denkpatroon en keuzes maken. Een foil verandert dat niet, ook een planzeil set niet.
Jij en jezelf bepalen de vaardagen, ook met een foil!

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za jun 01, 2019 8:56 am

Persoonlijk ben ik niet tegen foilen/raceboarden/slalom/wave/kiten/ ... of ? op de OS, echter verwacht voor al deze disipline's geen toekomst op de OS. Waarom? De TV/Youtube/Stream waarde is voor sponsers bijna '0', de straks geldende economische anti monopolie wetten in Europa maken de eenheidsklasse gebouwd door één fabrikant in theorie bijna onmogelijk en is elke vorm van windsurfen te duur voor de jeugd.

Daarnaast vind ik eventueel een 'open' klasse op een of andere manier niet passen bij de Olympische spelen en snap bijvoorbeeld ook niet dat bij bijvoorbeeld de winterspelen niet iedereen hetzelfde materiaal gebruikt (ski , bobslee etc...)

Ben ik ook niet tegen foilen. In mijn omgeving zijn er genoeg die inmiddels zwaar verslaafd zijn. Echter maak ik als ouwe zak/zeur (bijna 55) bewust niet de overstap i.v.m. de kosten, 'karakter' lokale wateren die in mijn ogen niet geschikt zijn voor foilen en de schade en blessures die ik inmiddels heb gezien. Daarnaast bepaald mijn agenda wanneer ik het water op kan en voldoet voor mij(!!!) een raceboard nog steeds als lichtweer optie vanaf 5knt....

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za jun 01, 2019 1:33 pm

Voor een planerende / foilende one design klasse ontkom je niet aan een (te) breed board jammergenoeg, anders zou het met weinig wind nooit werken, dat zie ik wel als minpuntje aan het concept.
Bestaat er dan ook weer niet het gevaar dat er een compromisboard wordt gemaakt/gebruikt voor de OS wat verder door niemand wordt gebruikt behalve een paar one design klasse wedstrijdvaarders?

Ik hoop overigens snel een keer te foilen. En ja; ik heb meer uren doorgebracht in een zeilboot dan op een surfplank en nee; ik heb geen Windersurfer LT :cheer:

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » za jun 01, 2019 11:20 pm

overigens denk ik dat de OS er niet is voor de sporters maar voor de sport in het algemeen (en zijn toeschouwers)
Om de windsurfsport weer te laten groeien bij de jeugd moet je met iets komen dat aanspreekt (spectaculair is) en makkelijk toegankelijk ; Dus betaalbaar, materiaal is niet bepalend en je moet het overal kunnen doen op zee, ondiep randmeer of grindgat.
Kom ik toch echt uit bij freestyle.

Hoe leuk foilen dan ook mag zijn denk ik dat het het windsurfen nog meer high-tech maakt een daardoor nog exclusiever, leuk voor alle 40+ met een dikke baan, maar ik zie die paar tieners op mijn locale spot niet snel een foil set aanschaffen

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » zo jun 02, 2019 10:10 am

Foilen als OS? Denk dat we daardoor niet een groter publiek zullen aantrekken.
De basis is windsurfen voor als je wilt gaan foilen.
Ik vind het super om te zien als windsurfer, maar zal de stap om te gaan windsurfen alleen maar vergroten.

De industrie moet het toegankelijk maken met materiaal wat goed is, en betaalbaar. Net als in de jaren 80.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » zo jun 02, 2019 11:08 am

funride schreef:
za jun 01, 2019 11:20 pm
overigens denk ik dat de OS er niet is voor de sporters maar voor de sport in het algemeen (en zijn toeschouwers)
Om de windsurfsport weer te laten groeien bij de jeugd moet je met iets komen dat aanspreekt (spectaculair is) en makkelijk toegankelijk ; Dus betaalbaar, materiaal is niet bepalend en je moet het overal kunnen doen op zee, ondiep randmeer of grindgat.

Hoe leuk foilen dan ook mag zijn denk ik dat het het windsurfen nog meer high-tech maakt een daardoor nog exclusiever, leuk voor alle 40+ met een dikke baan, maar ik zie die paar tieners op mijn locale spot niet snel een foil set aanschaffen
Freestyle boardjes met foil box....zoals Balz het doet, dat is denk ik wel echt een oplossing.
Het kan ook gewoon prima daarmee, met kleine aanpassing aan de productie boards (volume distributie, vinkast en mastrail).
(Hij vaart met een 92L freestyle board met zowel de foil als freestyle vin als tijdens de PWA freestyle. )

Maar het blijft initieel een dure sport windsurfen. En lastig, met al dat materiaal en vervoer.

Moet wel zeggen dat heel veel mensen het foilen heel tof vinden om te zien in real life, talloze mensen die vroeger hebben gesurfd staan naast je board als je van het water komt.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 02, 2019 9:31 pm

Ilja85 schreef:
zo jun 02, 2019 11:08 am
funride schreef:
za jun 01, 2019 11:20 pm

Freestyle boardjes met foil box....zoals Balz het doet, dat is denk ik wel echt een oplossing.
Het kan ook gewoon prima daarmee, met kleine aanpassing aan de productie boards (volume distributie, vinkast en mastrail).
(Hij vaart met een 92L freestyle board met zowel de foil als freestyle vin als tijdens de PWA freestyle. )

Maar het blijft initieel een dure sport windsurfen. En lastig, met al dat materiaal en vervoer.

Moet wel zeggen dat heel veel mensen het foilen heel tof vinden om te zien in real life, talloze mensen die vroeger hebben gesurfd staan naast je board als je van het water komt.
Vandaag toen ik vlak bij het strand compacte 8jes aan het foilen was op het hoogtepunt 6 filmende telefoons tegelijk gezien 🤷🏼‍♀️. (Ben stiekem ook wel een showman natuurlijk)

Allround waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD - THOMMEN CUSTOM - SIMMERSTYLE - AERON

Bericht door Allround waterman » zo jun 02, 2019 9:42 pm

Olympisch, nee...

Foilen is een ontwikkeling sport. Elk jaar sneller. Vergelijk het met americas cup zeilen. Wil je die sport doen dan heb je 2 keuzes
Hobby of professioneel

Olympisch zijn traditionele sporten. Iets moderner dan highland games.

Kijk als je niet houdt van hardlopen 100m of 200m of mijl of 5km of 10 km of 42.5km met hekjes of zonder hekjes.
Oja snel wandelen op diverse afstanden. Stokje hoogspringen, stokje slingeren, stokje gooien enz......fietsen, geweer schieten, pijl en boog, roeien op verschillende afstanden alleen of met meer in de boot enz...

Dan kom je niet in aanmerking voor staat subsidie sporten. NOCNSF doet alleen deze sporten waar bij je als je goed bent staats geld krijgt.

Nee wij surfen en willen modern materiaal, lekker pielen en prutsen niet binnen regels, daar houden surfers van.
Olympisch lekker laten gaan, dat was vroeger.
:D

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma jun 03, 2019 10:05 pm

@Allround waterman , ff frisse wind in dit topic, en een welkome toevoeging waar ik me eigenlijk wel in kan vinden. Vraag me alleen af hoe erg gewoon niet windsurfen op de spelen ten koste zou gaan van de sport en vooral hoeveelheid windsurfers. Aan de andere kant ken ik niemand die is gaan windsurfen omdat ze RS:X hebben gezien op de spelen, maar wel relatief veel jeugd die goed hebben leren varen op de techno!

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di jun 04, 2019 10:41 am

Het probleem met de Olympische Selen als platform voor promotie van de windsurfsport is de beperking dat 1 eenheidsklasse alle randvoorwaarden moet afdekken. Altijd kunnen varen, ongeacht de omstandigheden, een format waaruit een duidelijke winnaar is aan te wijzen (geen jurysport) en een representatieve eenheidsklasse die wereldwijd gedragen wordt door voldoende beoefenaars/deelnemers. In dat licht was de Mistral One Design een eenmalig hoogtepunt met > 38.000 verkochte boards (geloof ik ergens gelezen te hebben) e wereldwijde participatie. Als de surfsport een discipline moet afvaardigen dan ontkom je daarom denk ik niet aan een raceboard-achtige klasse, die het meest past in het "zeilers" format van de OS . Nadeel is natuurlijk dat dat slechts een klein deel van de surfsport vertegenwoordigt (geldt voor alle disciplines jammer genoeg, de sport is te versnipperd). Ik geloof dat elke poging om een andere discipline van de surfsport in te voeren op de OS struikelt op voorgaande voorwaarden en nooit een representatieve weergave is van hoe de gemiddelde surfsport adept de sport beleeft. Zou me niets verbazen als er een Starboard Phantom eenheidsklasse als compromis zou komen omdat dan geput kan worden uit een betaalbaar bestaand format dat aansluit bij de randvoorwaarden van de OS. Echt vernieuwend gaat het dan niet worden maar ik geloof niet dat er een breed gedragen, geschikter en betaalbaar alternatief One Design format voorhanden is.

My 2 cents MB

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » di jun 04, 2019 12:07 pm

Als reactie op het verhaal/blog van Dorian heb ik dit eerder geschreven maar past nu ook hier.

http://lifeofdorian.com/blog/foilen-gra ... ze-manier/

Het moet als pure course racer toch frustrerend zijn wanneer Matteo Iachino, Pierre Mortefon en Amado Vrieswijk, als niet course racers, aan de leiding gaan in deze nieuwe windfoil racing discipline. Zo lees ik iig je relaas en emotie over dit event. Het is nog volop in ontwikkeling en doet denken aan de switch van raceboard naar formula waar ook andere surfers naar voren kwamen dan daarvoor. Dit hoort bij de verandering en groeistuip van windfoil racing volop in ontwikkeling. De vraag is of het de kant van one design op moet gaan waarbij één soort surfer voordeel zal hebben of er een vrijere materiaal(foil)keuze komt zodat meerdere soorten surfers kans maken.

Kijk als voorbeeld naar wat onze kitevrienden voor de 2024 Olympische Spelen voorstellen:

The IKA Formula Kite Class rules are meant to regulate the equipment used in kiteboarding course racing (“Formula Kite”) events.
The aim of the rules is to enable competitors of different weight and size to compete on affordable and universal sailing crafts that are regarded as “Formula Kite” to participate on an equal playing field. Development of equipment within the limitation of these class rules is encouraged.

Zie: http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 846%5D.pdf

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 » di jun 04, 2019 10:57 pm

Wat maken mensen zich toch druk om "promotie van de windsurfsport"'.
't Is toch druk zat op de surfstranden?
Ik moet er niet aan denken dat het nog drukker wordt.
Ik snap dat de importeurs en winkeliers de sport willen promoten voor hun eigen gewin.
En kom nou niet aan met dat gelul dat de spullen goedkoper worden als half nederland weer op de plank staat, want daar geloof ik niks van, en bovendien boeit me dat ook niet.
Waarom willen jullie toch zo graag overvolle surfstranden? Met slagbomen.
Ik baal nu al als het waait op een warme dag, je in de file staat en nergens je auto kwijt kunt.
Maar echt zorgen maak ik me niet trouwens gezien de desinteresse van de meeste mensen en jeugd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jun 05, 2019 10:33 am

@harrie11 Als je het leuk vindt om t.z.t. als last man standing te varen is "promotie van de windsurfsport" inderdaad zonde van de moeite. Als je, zoals ik, het wel leuk vind om met een flinke club mensen bezig te zijn met het leukste dat je kunt doen in de openbare ruimte ;-), dan is die promotie toch wel een dingetje.
Ik ben niet overtuigd dat iedere windsurfer een foil moet gaan varen. Ik ben wel overtuigd dat foilen voor heel veel zoetwatersurfers op een kansloos plasje (ik bijvoorbeeld) de uitdaging terug in de sport brengt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jun 05, 2019 10:49 am

Aanvullend: Omdat windsurfsurfmateriaal veroudert waar je bij staat en foils dat in deze fase van de ontwikkeling ook doen, maar dan in het kwadraat ligt hier een kans voor clubs om foils te delen en zo het aantal gebruiksuren per foil te maximaliseren en daarmee de kosten te minimaliseren. De toppers, die ongeveer op hun setje wonen, kunnen dan investeren in eigen (wedstrijd)materiaal.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » ma jun 17, 2019 7:40 pm

VANAVOND BIJ PAUW!

Revolutie in windsurfland. Als het aan tweevoudig Olympisch kampioen windsurfen Dorian van Rijsselberghe ligt, is het tijd voor een nieuwe, spectaculaire surfvorm op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs: Foilboarden. Hij schreef een brandbrief aan de internationale zeilfederatie, World Sailing, die in zijn ogen de jonge generatie niet inspireert door alles bij het oude te laten.

64872104_2567056413327167_5460389483310481408_n[1].png

Lees meer: https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/vanavond-bij-pauw-336

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di jun 18, 2019 8:48 am

Heb gisteren gekeken maar vond het geen sterk optreden van Dorian eerlijk gezegd. Het ene moment zit hij met een halve foil in zijn handen te pleiten dat Foilen beter is dan windsurfen en de toekomst heeft, het volgende moment dat Kiten helemaal geweldig is vanwege de hoge snelheden (waar hij bang van werd) en tenslotte draait hij helemaal om en geeft hij aan dat zijn hart bij het windsurfen ligt. Naar mijn eigen mening illustreert hij daarmee precies waarom het lastig is om een keuze te promoten in een sport die geen duidelijk dominerende discipline heeft.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 18, 2019 10:30 am

Je zou natuurlijk ook een man kunnen zien die geniet van ALLE aspecten van de sport 8-)
Zo zie ik hem en ik zie ook dat-ie de foil als meest geschikte olympische discipline beschouwt.
Goed bezig toch?

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di jun 18, 2019 11:48 am

ik vond het een warrig gesprek dat duidelijk niet goed was voorbereid. Had verwacht dat het inhoudelijk wat interessanter zou worden maar het bleef hangen in een gezellig maandagavond praatje. Het is natuurlijk zijn goed recht om de loftrompet te blazen over het foilen maar het bleef een persoonlijke mening en had ook graag een visie (ook van sponsoren en het verbond) gehoord hoe een klasse vorm te geven om talent te ontwikkelen en door te laten stromen. Ik vermoed dat zijn draai naar het windsurfen aan het einde van het gesprek ook wel te maken had met het plotselinge besef dat hij toch wel erg zat te pleiten voor foilen ipv windsurfen terwijl hij nog steeds gesteund en betaald wordt om te windsurfen. Pauw merkte dat terecht ook op als een politiek correct statement.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » do jun 20, 2019 5:13 pm

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr aug 16, 2019 1:54 pm

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd/102 ltd Thommen Custom FW 114 Kona11.5 TT Ezzy Wave 4.0 4.7 5.2 5.8
Contacteer:

Bericht door Ameland » vr aug 16, 2019 3:56 pm

Neuzen staan nog niet helemaal dezelfde kant op...

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za aug 17, 2019 1:58 pm

Er is nu een shortlist van vijf gekozen welke mee gaan doen aan de trials eind september.

- RS:X, Neil Pryde - Non foiling one design
- Glide, Glide Class - Non foiling one design
- iFoil, Starboard - Foiling (convertible) one design
- Formula Foil Limited, International Formula Windsurfing Class - Open Registered Series Production scheme - foiling
- Windfoil 1, Founding industry partners: Starboard, Severne, Phantom International - One design for the board - Open Registered Series Production scheme rest of equipment - foiling

https://www.sailing.org/news/88923.php#.XVfrWFhNfYW

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » do sep 26, 2019 8:32 pm

WK RS:X met Kiran, Dorian en Lilian in topposities:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr sep 27, 2019 9:22 pm

Terwijl het RS:X WK morgen alweer zijn laatste racedag ingaat, met Lilian, Kiran en Dorian in topposities, worden de voorbereidingen al getroffen voor de selectie van het Tokio 2024 Olympisch windsurf materiaal: https://www.sailing.org/news/89252.php#.XY5gupMzZ24

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » vr sep 27, 2019 9:59 pm

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/26/de ... n-a3974801

Artikel over de wk en de aanstaande keuze. Voor deze krant een ongewoon lang artikel (bijna 2 pagina's) over windsurfen, het nieuwige dat windfoil heet speelt daarbij ongetwijfeld een rol.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za sep 28, 2019 3:55 pm

Brons bij het WK voor Lilian de Geus in de Olympische Windsurfklasse RS:X! Gefeliciteerd!

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za sep 28, 2019 4:14 pm

Kiran Badloe pakt het goud en Dorian van Rijsselberghe het zilver bij het WK RS:X! Gefeliciteerd! 🥇🥈🇾🇪

Bij het WK van 2018 was het precies andersom. Uitzonderlijke prestaties voor de Dutchies.

Dat betekent een stand van 1-1 in de strijd om het Olympisch ticket voor Tokio 2020. Het WK 2020 in februari zal beslissend zijn. 🏆

wkrsx2019.png
wkrsx2019.png (8.64 KiB) 443 keer bekeken

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo sep 29, 2019 10:40 am

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo sep 29, 2019 2:28 pm

Mark schreef:
vr sep 27, 2019 9:22 pm
Terwijl het RS:X WK morgen alweer zijn laatste racedag ingaat, met Lilian, Kiran en Dorian in topposities, worden de voorbereidingen al getroffen voor de selectie van het Tokio 2024 Olympisch windsurf materiaal: https://www.sailing.org/news/89252.php#.XY5gupMzZ24
Met de foto's erbij:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo sep 29, 2019 6:14 pm

Plaats reactie