Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuw: Buscafins!

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: Nieuw: Buscafins!

Bericht door Down the line » di apr 19, 2016 9:39 am

Dat elke vin op vlak water snel gaat betwijvel ik. Mijn sonntag slp en sls zijn heel snel met wat chop. Maar wanneer het echt vlak trekt laten ze het board niet meer vrij lopen en laten ze het board zelfs plakken en lijkt er een soort rem op te zitten bij bepaalde snelheid op vlak water, het lijkt dat ze de chop juist nodig hebben zodat board los wordt geslagen door de chop en hierdoor in wat chop wel doorversnellen. Dus was erg benieuwd wat de nieuwe Busca zou doen als je vol ruim langs dammetje op Herkingen gaat op vlak water en deze vin board wel dan los laat lopen en doorversnelt

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di apr 19, 2016 2:20 pm

Dat maakt de vraag al duidelijker :)
Geen vlak water gezien, dus ik kan er niets nuttigs over zeggen. Zou t wel graag ns een keer testen :)

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » di apr 19, 2016 3:38 pm

Thnx Marco!

Heldere info.
De exacte snelheid die je haalde vind ik minder interessant. Zeker omdat je op de kabbelaarsbank voer. Daar is het mannetje belangrijker dan het materiaal. Tof dat je even uitlegt hoe de vin voelde met jouw setje.

Een vin blijft altijd een compromis. Upwind zonder noselift en downwind juist wel is een lastige combi :+

Search
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Loft Sails, mXr boards mXr fins
Contacteer:

Bericht door Search » do mei 05, 2016 7:42 pm

Ik vaar een Busca 38 (stijf) en 39 (heel soft) met mijn Falcon 113 (212) en 7.0/7.8. Ik vaar met name GPS, maar vind matchracen ook erg leuk, met name met dit setje. Mijn ervaring met de Busca's (vorige model) is erg positief. De 38 geeft voor high wind voor dit setje su[per controle en de 39 is net even lekkerder in het lagere windbereik voor de 7.8, maar doet het ook nog erg goed bij een knoop of 25.

Maar goed, ik herken ook wel dat de vinnen het board ruime wind iets te vlak willen leggen (althans dat heb ik gemerkt met de 38 en 7.8). Dat kan je oplossen door het board eerst halve wind heel hoog te laten klimmen en niet bij elke vlaag direct ruim te gaan. Het board komt dan in z'n geheel hoog op het water en blijft ook zo doorlopen ruime wind. Je kan in geval van de nadruk op ruime wind, ook de vin iets achteruit raken in de box en /of de mastvoet iets verder naar achteren plaatsen danwel giek iets omhoog. Kijken wat voor jou werkt.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do mei 05, 2016 9:22 pm

Search schreef: ook de vin iets achteruit raken in de box
Gelukkig lag t dan niet aan mij, maar aan de vin :)
Maar wat betreft je opmerking over de vin ,waarbij je eigenlijk op een kunstige manier de rake verandert : je bedoelt de vin meer naar achter kantelen, dus de rake vergroten? Maar zorgt deze vergrote rake er juist niet voor dat de neus naar beneden wordt gedrukt? Om als overdreven geval te nemen, de weedvin. Houdt t board altijd rustig maar een beetje railen en liften is er niet bij.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » do mei 05, 2016 9:46 pm

Het nieuwe model is wel totaal anders dan het vorige model. En naar mijn mening sneller en beter zover ik kan zeggen na 1 dagje testen.. :) hopelijk snel weer testen (als er nog wind komt..)

Nog een nieuwtje: Ingmar Daldorf NED191 is nu Teamrider voor Buscafins! Ingmar helpt mee met testen van de vinnen. Ingmar vaart Nationaal als ook Internationaal (Eurocup, PWA) dus ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » vr mei 06, 2016 7:40 am

Search schreef:Ik vaar een Busca 38 (stijf) en 39 (heel soft) met mijn Falcon 113 (212) en 7.0/7.8.
Excuses als het te veel off-topic gaat, maar wat is het voordeel van een stijvere 38 i.p.v. een softere 37 of 36? Een stijvere vin geeft minder lift, maar een kleinere softe vin natuurlijk ook. Ben gewoon benieuwd :)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr mei 06, 2016 9:40 am

Search schreef:Ik vaar een Busca 38 (stijf) en 39 (heel soft) met mijn Falcon 113 (212) en 7.0/7.8. Ik vaar met name GPS, maar vind matchracen ook erg leuk, met name met dit setje. Mijn ervaring met de Busca's (vorige model) is erg positief. De 38 geeft voor high wind voor dit setje su[per controle en de 39 is net even lekkerder in het lagere windbereik voor de 7.8, maar doet het ook nog erg goed bij een knoop of 25.

Maar goed, ik herken ook wel dat de vinnen het board ruime wind iets te vlak willen leggen (althans dat heb ik gemerkt met de 38 en 7.8). Dat kan je oplossen door het board eerst halve wind heel hoog te laten klimmen en niet bij elke vlaag direct ruim te gaan. Het board komt dan in z'n geheel hoog op het water en blijft ook zo doorlopen ruime wind. Je kan in geval van de nadruk op ruime wind, ook de vin iets achteruit raken in de box en /of de mastvoet iets verder naar achteren plaatsen danwel giek iets omhoog. Kijken wat voor jou werkt.
Bedankt voor de tip. Daar kan ik wat mee

Pieter47
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-77
Teamrider: Buscafins-F2
Surf spul: F2/BuscaFins
Contacteer:

Bericht door Pieter47 » vr mei 06, 2016 5:02 pm

Buscafins welcomes Ingmar Daldorf NED191

Ingmar gaat zijn slalom races varen met Buscafins, tevens neem hij een deel van het het testwerk voor zijn rekening. Ingmar vaart frequent op de Grevelingen en zijn thuis water het Amstelmeer en is daar beschikbaar voor tuning advies.

Afbeelding

Search
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Search » vr mei 06, 2016 7:25 pm

Ites groter en stijver t.o.v. iets kleiner een softer. Het antwoord ligt hem in wat Pieter reeds op de Busca site heeft vermeld:

Kies de vin zo soft als mogelijk maar zo stijf als noodzakelijk.

Van de website geplukt:

Stiffness recommendations
Choosing the right fin stiffness is challenging, how to choose between soft medium or hard. Go as soft as possible but as stiff as necessary. Softer fins give more lift at the expense of high end control. By using a softer fin you will have more foiling potential but the fins will be more tricky when sailing overpowered(the fin will kick the board out of the water at a certain point). When you use a board at its lower end wind range(for example a medium 70cm slalom board with 8.6M) you can benefit form a soft fin that generates enough lift to not make the boars sticky. For the upper wind range of a board(for example a medium 70cm slalom board with 7M) with a stiffer fin you will gain top end control and it will help to settle the board down.

Flex geeft meer verticale lift, stijfheid meer controle. En omdat we weer allemaal met andere boards, tuigages, settings etc varen is het niet zomaar dat er zoveel met vinnen getest wordt. Ik heb mijn vinnen gebruikt gekocht en kreeg eerst een Busca 38 die stijf (weet de exacte stifheden van beide vinnen niet) is in flex en torsie, en die werkte zeer goed met mn Falcon 138 en racing Blade 7.0 en 7.9. Voor wat minder wind dacht ik aan een 40-41, maar kon toen een hele softe 39 kopen. Iets meer lengte/oppervlak dan de 38 maar beduidend meer lift, na een eerste test. Kanttekening: kan best zijn dat een 37 soft beter werkt dan de 38 die ik nu heb, maar ik heb deze vin nu eenmaal, dus doe ik het er voor het lichtweer werk lekker mee. Met meer budget zou ik best een partij vinnen willen kopen en proberen,

Maar vuistregel denk ik: stijf voor controle bij voor de set harde wind, soft/super soft voor meer lift bij minder wind. En ja, dan kan je ook een langere stijve vin kopen, om op de vraag terug te komen, maar dan ben je niet optimaal bezig omdat die toch het board minder zal laten vliegen, dan de softere vin. Dus vraag is meer: wil je op vlagen trimmen en dan controle behouden of neem je in vlagen een mindere controle op de koop toe? Ik denk hoe lichter de omstandigheden, hoe meer je voor lift vanuit de flex moet kiezen en niet vanuit de lengte, omdat je dan namelijk feitelijk de meeste lift uit de geringste oppervlakte haalt en dat zou efficiënter moeten zijn....wie weet kan Pieter daar wat over zeggen/bevestigen/toevoegen?

Rake: Meer rake resulteert voor een gegeven vin in minder verticale lift, en omgekeerd. Als een vin, zoals hier bedoeld, teveel vericale lift geeft voor de omstandigheden, dan lift hij de tail te hoog, met als gevolg dat de neus naar beneden gaat: plakken. Haal je iets aan materiaal aan de achterkant van de vinbase weg, dan kan je de vin iets dieper in de box schroeven aan de achterkant. Hij staat dan meer naar achteren geraked. Minder verticale lift zal voorkomen dat bovenstaande gebeurt. Dat een wiervin een plaeffect geeft, kom eerder doordat die het board in zijn geheel slechter uit het water liften. Er zit zoveel rake in dat je wel een heel lange vion nodig hebt om dat weer te compenseren. Maar een wiervin moet werken in heel andere omstandigheden en is een mega compromis. We hebben het dus m.i. over een andere soort van plakken. een te kleine vin kan ook plakken tot gevolg hebben omdat je veel te weinig lift hebt en het board dus diep in het water blijft liggen; soms zo diep dat de tail wegzakt en de neus zelfs uit het water kom en dan wil de boel helemaal niet meer vooruit.... Meer rake met meer lengte kan hetzelfde resultaat opleveren als minder rake met minder lengte van de vin. Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Laatst gewijzigd door Search op vr mei 06, 2016 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Search
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Search » vr mei 06, 2016 7:34 pm

Nog een toevoeging omtrent stijve langere vin t.o.v. softe(re) kortere vin:

Je moet ook denken aan de vaareigenschappen/efficiency voor een gegeven vinmaat! Die 38 ( of 37 etc) kan je stijf kiezen, of soft of super soft,.....

Bij speed tune je op de vlaag, op max speed. Bij slalom moet je ook aanplaneren, en je zoekt een mix tussen snelheid, upwind, halve wind, aanplaneren etc etc. De flex kies je m.i. meer op je gewicht en complete setje. Een board met veel V kan je met een kortere vin varen, een mono concaaf vraagt iets meer vin. Dus daar heb je al de keuze 37 of 38.. dan nog kijken wat voor jou de beste flex is waarbij het er dus om gaat: zo soft als mogelijk (voor lift) maar zo stijf als noodzakelijk (voor behoud van controle). Zo is het denk ik al wat begrijpelijker.

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » vr mei 06, 2016 10:27 pm

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Stof tot nadenken en uitproberen :9

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Nieuw: Buscafins!

Bericht door Mark » za mei 07, 2016 5:57 pm

Interessante uitleg Serge! Met deze vinmaat bedoel je denk ik de Falcon 113 ipv de 138, toch?

Pieter47
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-77
Teamrider: Buscafins-F2
Surf spul: F2/BuscaFins
Contacteer:

Bericht door Pieter47 » zo mei 08, 2016 10:12 am

Nog een kleine toelichting. Om lekker te varen moet zowel het krachtenevenwicht als het momenten evenwicht kloppen(dit klopt wiskundig altijd echter kan het zijn dat je dan niet lekker vaart, bv dat de op je tenen moet staan om het board vlak te varen). Met name de hoeveelheid lift en het moment dat de vin levert om de lengte as van het board moet in verhouding staan tot de breedte van het board(of eigenlijk tot de breedte van de tail, waarom vaart een wier vin onder een breed board niet lekker?). Elke board heeft net als een ideale zeil range ook een ideale vin range meestal is die beperkt tot +-2 cm.

Komen we weer uit bij het voorbeeld van het 70 cm medium wind board, waarbij vaak de sweetspot voor de vin lengte ongeveer rond de 38 cm ligt. Om nu voldoende lift te krijgen met minder wind voor bv met 8.6 wil je eigenlijk niet veel groter dan 40 cm(omwille van het moment dat de vin geeft tov van de tail breedte). Om nu te zorgen dat die vin toch voldoende lift geeft wordt er gekozen voor een lagere stijfheid. Het omgekeerde is het geval in het hogere windbereik van het board, daar wil je juist niet te kort gaan met de vin lengte en kies je voor wat meer stijfheid om zo de lift wat te beperken.

Kortom in het lagere windbereik van een board met een relatief groot zeil, ga je voor een softe vin en in het hogere windbereik met een klein zeil ga je voor wat meer stijfheid.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » za mar 17, 2018 10:25 am

Zojuist een 38, 40 en 47 Buscafins bij Lieter besteld voor mijn Goya Proton 116 en 136. Ik ben heel benieuwd, Ingmar ging er afgelopen jaar al heel hard mee..

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Plaats reactie