Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ezzy TAKA 2 - 2016

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
AapNootAerial
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Pyramids and Taka's

Re: Ezzy TAKA 2 - 2016

Bericht door AapNootAerial »

Haha, geen koeiepoep dus, Ik ben enthousiast dat is duidelijk, 30 jaar lang was mijn kleinste zeil in de 4.0 en 4.2 range. Voer het liefst altijd zo groot mogelijk maar sinds de komst van de Taka's vaar ik nu het liefst zo klein mogelijk dat vind ik vernieuwend. Vorige jaar voor het eerst een 3.6 in mijn set en nu dus een 3.4. De 3.4 Taka 2 vaar ik al vanaf 28 knoopjes, low down/outhaul setting dat wel, waar ik vroeger waarschijnlijk safe een 4.7 of 4.2 Elite zou pakken. In dezelfde omstandigheden kan je ook makkelijk een grotere Taka pakken natuurlijk dan vaar je gewoon wat traditioneler door het allemaal wat strakker te trekken hierdoor haal je het diepe profiel eruit. Dit vaart gewoon lekker powered up en stabiel maar de fijne low end eigenschappen (waar ik dit wave zeil goed in vind) verlies je dan wel.

De Taka eigenschappen zijn fundamenteel anders dan de Elites. Ik vaar er nu ruim jaar mee rond, sinds kort dus met de Taka 2, ik ben alleen maar enthousiaster geworden, voor mij geen superlatieven of marketing invloeden, geeft David Ezzy die ons dan? Ieder voor zich dat wel, je moet van deze eigenschappen houden, het is zeker niet voor iedereen (gelukkig maar) en het hangt af wat jij zoekt in een puur wave zeil (of wat je gewend bent).

Nog even dit dan, vorig jaar had ik ook de 5.4 Taka in mijn set maar al snel te groot in de low end setting nu dus 5.0 Taka 2 als grootste windzak.

Happy ripping.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Hoeveel weeg je zelf en hoe groot is je board dan?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Nu snap ik waarom die Jorgo zo klein vaart ;-)

Afbeelding 8) 8)

ierssel
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Ezzy Elite en RRD's

Bericht door ierssel »

Zozo, het maakt wat los, iedereen is vrij om te varen waar hij wil indien men niet mijn golf pakt. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ze varen en ja ik ben een ezzy fan. Kom er maar eerlijk voor uit. Heb tot dusver geen sponserdeal , maar aangezien ik dit jaar mijn niveau aardig opschoef (en vrij veel humor heb) verwacht ik 10 gouden jaren, als windsurfen en supper

mjongebreur
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door mjongebreur »

Vaar de taka1 4.9. Beetje haat/liefde voor mij. Alleen tegen de max down trim en med/max uithaler vaar ik er erg lekker mee. De lowend is dan niet bijzonder (logisch). Bij de low/midwind setting kom je wel lekker snel op gang, maar zordra je planeert voelt het zeil snel overpowerd (de elite is daar veel beter in). Is de taka 2 in z'n low/mid end setting verbeterd (stabieler geworden) ?

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn »

Ik heb een paar weken terug ook op Tenerife bij TWS met de Taka 2 gevaren en in verschillende maten. Vond het toch wel een aardige experience.
Het zeil voelde heel ligt aan en zeker de 5,3 heeft een enorm diep profiel acther the mast, en planeert waanzinnig snel. Ik had wel het idee dat de zeilen veel downforce geven op het board. Met golfrijden vond ik ze top, maar tijdens de jumps iets minder.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen »

Martyn schreef:. Ik had wel het idee dat de zeilen veel downforce geven op het board. Met golfrijden vond ik ze top, maar tijdens de jumps iets minder.
vreemd dat zou je dan net andersom verwachten

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Ezzy, Quatro, Flikka.

Bericht door tho_vis »

Ik heb zoals meer mensen even gedubd of de Elite (of Goya Banzai) voor voornamelijk NL niet een beter idee was dan de Taka 2. Ik had voorheen Elites 2014. Ben ik trouwens erg tevreden over en die zijn in normale trim al heel licht op de golf.

Uiteindelijk een set Taka 2s (5.0, 4.5, 3.8 ) gekocht. Heb nu een aantal sessies met de 5.0 en 4.5 gedaan en misschien dat het volgende mijn mede Elite/Taka 2 twijfelaars helpt:

- Het is zeker zo dat de Taka 2 nog lichter aanvoelt dan de Elite 2014, en weer een tik neutraler is op de golf. Je merkt dat je het zeil makkelijk even anders zet in de bottom turn, en het "verdwijnt" in de top turn. In minimum trim is het verschil groter, dan is de Taka 2 veel neutraler op de golf vergeleken met de Elite 2014.

- De poweropbouw van de Taka voelt iets zachter aan dan de Elite. Dit merk je bij aanplaneren en gijpen/tacks uitkomen, maar ook bij landingen na manoeuvres of bijvoorbeeld bij backwind varen. Je kunt weer wat beter doseren/corrigeren.

- Het zeil kan meer dan de Elite voor float & ride getrimd worden. Hij krijgt dan een grote buik onder de giek en iets meer power dan de Elite zelfs. De truuk bij de Taka echter is dat hij in minimum trim toch volledig depowered/neutraliseert op de golf/bij tricks. De Elite in minimum trim depowered een stuk minder goed (vanaf medium trim wel weer).

- Ik heb de 5.0 al een keer redelijk overpowered gevaren in max trim en het zeil houdt zich prima, vergelijkbaar met de Elite 2014.

- Ze hebben ook vergelijkbaar gedrag bij springen. Overpowered springen vond ik voorheen bij de Panther III 5 latters iets relaxter maar je krijgt veel beter gedrag op de golf voor terug bij de 4 en 3 latters.

- Zoals bij de Elite 2014 heb ik het idee dat wanneer de specs aangeven dat je een korte Ezzy mast bottom met een lange top moet combineren, ik het liefst gewoon een volle mast pak. Vooral bij licht weer vind ik een zachte bottom het zeil te zacht maken bij aanplaneren/aanpompen.

Hoop dat dit de twijfelaars helpt!
Laatst gewijzigd door tho_vis op wo aug 12, 2015 12:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Goed verslag!
Klinkt als dat Ezzy eindelijk een zeil heeft gemaakt waar ik ook blij van zou kunnen worden...

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Ezzy, Quatro, Flikka.

Bericht door tho_vis »

Tks, ik zou zeggen probeer ze eens de volgende keer op Wijk. Ik heb ze allemaal in oranje-wit-blauw dus ben makkelijk te vinden.

Plaats reactie