Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkaboards

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkaboards

Bericht door M@rcel » di okt 06, 2015 8:32 pm

Thommen Custom Sailboards; ontwerp door Peter Thommen, gebouwd door Flikkaboards.

Meer info op:
http://www.thommen1.com

Prijzen volgen nog.

Afbeelding

CROSS-R
The World Crossover.
The CROSS-R is the new improved version of the original T1 Cross-X, a globally recognized benchmark for ‘wave-slalom’ boards.

F-WAVE
Free As A Wave.
A new T1 development. A new toy for all waves, all spots, all winds.

G- WAVE
The Globe Is Your Playground.
The MauiWaveX reinvented.

WAVE-R
The Wave Radical.
The all new WAVE-R opens the door to a new style of wavesailing.

deman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkabo

Bericht door deman » wo okt 07, 2015 10:05 am

En zit er ook weer een slalom serie in het vooruitzicht ?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo okt 07, 2015 3:31 pm

En welk board is nu de vervanger van de CX?

Joburg1969
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Joburg1969 » wo okt 07, 2015 3:55 pm

Maar wat maakt het uit mooie boards gemaakt in europa en volgens mij behoorlijk Nederlands tintje. Duurder dan de cobra boards kunnen ze ook bijna niet worden. Er is in ieder geval geen wisselkoers argument.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo okt 07, 2015 6:55 pm

Volgens mij hier mijn antwoord.
http://www.thommen1.com
Gelukkig heeft Thommen niet de trend gevolgd van lange boards. (>2.40)
Ik heb dit altijd erg jammer gevonden op mijn 97CX board (2.43), dit had best 10cm korter gekund.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo okt 07, 2015 7:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » wo okt 07, 2015 6:59 pm

Een slalomboard staat wel in de planning, maar dat duurt nog wel even.

De Cross-R is de vervanger van de CX. Het board is wat breder voor eerder planeren en beter door de windgaten te blijven varen. Het board (vooral de rails) zijn wat dunner om het vaargevoel direct te houden en te goed te gijpen. De optie om de plank als tri-fin uit te voeren is wellicht ook mogelijk, zodat je met de voetbanden aan binnenzijde de board als tri-fin kan varen en voetbanden aan buitenzijde als single fin.

De Nederlandse tintje is er zeker. Mark Thoms is product manager, verantwoordelijk voor de design, maar ook de vaareigenschappen waar de boards aan moeten voldoen heeft zijn input. En uiteraard wordt er geluisterd naar de opmerkingen van de mensen die varen met de huidige Thommen's en met de prototype boards.

De prijzen worden nog bekend gemaakt, maar de vanaf prijs ligt lager als de huidige adviesprijzen van EUR 2.000,- (en hoger) voor de 'normale' serie gemaakte productie boards van con-collega's.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo okt 07, 2015 7:58 pm

Maar ehm, je kunt gewoon slalom boards bij Flikka bestellen....? Zelfde product, maar dan precies zoals jij het wilt!? Zie FLIKKA topic in dit forum...

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » wo okt 07, 2015 9:17 pm

Dat lijkt me een winnende combi: thommen shape in flikka kwaliteit. De laatste serie werd toch ook bij flikka gebouwd? Die werden verkocht voor eur 1300,-. Als deze nieuwe shape in dit nieuwe (mooie!) jasje voor ongeveer dezelfde prijs gaat, dan weet ik eindelijk een opvolger voor de crossx. Nog bedankt Kapitein Rob! Zelfs 10 cm te lang nog steeds mijn all time favourite rond de 100 liter.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do okt 08, 2015 3:13 pm

Ps is dat board links het Brunotti/thommen board? Is daar al iets meer over bekend?

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » do okt 08, 2015 6:53 pm

JanvD schreef:Maar ehm, je kunt gewoon slalom boards bij Flikka bestellen....? Zelfde product, maar dan precies zoals jij het wilt!? Zie FLIKKA topic in dit forum...
Het lijkt erg op de Flikka boards, dat klopt. Het is nagenoeg dezelfde bouwwijze en materialen, het verschil zit in de shaper. De Thommen Customs zijn geshaped door Peter Thommen en niet door Flikka. De samenwerking is er zeker, maar de shape is afwijkend.
poehaaa schreef:Ps is dat board links het Brunotti/thommen board? Is daar al iets meer over bekend?
Ja, dat is de Brunotti board geshaped door Thommen. Meer info kun je vragen aan windgear/gearfreak.

Helaas zijn de prijzen niet vanaf EUR 1.300,-. Het is meer de prijzen die Flikka zelf aanhoudt voor hun boards. Het zit met name in de uren en niet in de materialen. Als je de Thommen Custom in je handen hebt gehad weet je ook waarom er een verschil is.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do okt 08, 2015 7:20 pm

Rond de eur 1700 lijkt me eerlijk gezegd nog steeds een eerlijke prijs. Zal de Brunotti en de customs eens gaan bekijken bij Gearfreak. Pinpas maar even thuis laten denk ik. Voor je het weet loop je met een board onder je arm naar buiten.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » do okt 08, 2015 8:21 pm

Mooi speelgoed.
Moeilijk om te kiezen, of de Cross R ,of de R Wave.
En dan met gemiddeld 106 liters. :D
Mijn 97 ligt te dicht nu bij de Shaman.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » ma dec 07, 2015 6:48 pm

Prijzen zijn bekend:

http://www.gearfreak.nl/pc586/Windsurfboards

Het vorige week zelf de Cross-R 110 en G-Wave 95 besteld. De Cross-R met mogelijkheid om met drie vinnen te varen, dat is standaard bij de G-Wave. Nog wat kleine aanpassingen erbij, wel de basis constructie uitvoering regular. Dat is voor mijn manier van surfen meer als voldoende. Verwacht ze in februari geleverd te krijgen.

In de laatste surf magazine staat mooi artikel over de samenwerking van Peter Thommen en Luka Jures, de man achter Flikka boards.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo feb 14, 2016 9:34 am

Gisteren de CrossR opgehaald, de G-Wave staat nog in de shop in Hindeloopen. De voetbanden gemonteerd; wel een klusje de eerste keer door de dubbele inbusbouten (4 bouten per voetband), maar ze zitten nu muurvast.

Nu wachten op betere temperaturen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » zo feb 14, 2016 9:47 am

Plaatje!! Veel plezier ermee en laat svp weten hoe het vaart.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo feb 14, 2016 10:12 am

Mooi board, ook ik ben zeer benieuwd over de vaar eigenschappen, de 107 of 113 l zou beter voor mij zijn, mijn x 97 ligt te dicht bij mijn Shaman 84, en dan meer liters is dan zeker zo prettig.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo feb 14, 2016 12:01 pm

Heb een middag met de 107 (full carbon constructie) en met de 110 (regular constructie) gevaren, direct achter elkaar. De reden dat ik vaar met de 110 is mijn lichaamsgewicht van 95kg. De 110 heeft een wat breder kontje en is 1,5cm breder als de 107.

Voor mij planeert de 110 net wat makkelijker aan als de 107. Dobberend ligt de 110 iets stabieler, de neus en kont zakt niet zo snel. Met de 107 kost het wat meer moeite om de plank niet te laten zinken aan voor en achterzijde. De 107 reageert iets alerter op stuurbewegingen. Al met al zijn de verschillen niet groot en is vooral afhankelijk van je lichaamsgewicht. Het verschil tussen full carbon en regular is duidelijk waarneembaar in stijfheid. De full carbon is duidelijk stijver, je hoort het ook als je over de golven vaart. De regular ligt iets rustiger in het water als de full carbon. Of het een snelheidsverschil geeft kan ik niet zeggen of eerder aanplaneert als de regular weet ik niet, ik zou dan met identieke planken moeten varen.

Ten opzichte van de CrossX, de voorloper van de CrossR, heb je meer controle. De X, zeker de v3.1 en V4 versie zijn behoorlijk stijf en als je veel vaart op het IJsselmeer, dan knalt de X erover heen. Met de R heb je iets meer rust als je over de golven gaat. Door de rust is het gevoel van hard gaan minder, zal een keer met GPS gaan varen of er verschil in zit.

Beide boards waar ik mee gevaren heb hebben een 3 voetbanden setup. Heb zelf gekozen om de voetbanden meer naar de rand van het board te zetten, dat vind ik prettiger varen. Ben daarom benieuwd hoe deze setup vaart.

Bouwkwaliteit is echt goed. Als je het vergelijkt met andere merken planken, dan merk je duidelijk het kwaliteitsverschil.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » zo feb 14, 2016 12:15 pm

M@rcel schreef: Bouwkwaliteit is echt goed. Als je het vergelijkt met andere merken planken, dan merk je duidelijk het kwaliteitsverschil.
Kun je dit uitleggen? Ik heb zelf altijd het idee dat je bouwkwaliteit pas merkt als ze stuk gaan. Hoe makkelijk gaat een board met of zonder fout van de gebruiker stuk.

Nieuw voelen alle boards hard en stevig.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo feb 14, 2016 12:37 pm

Surfrider schreef:
M@rcel schreef: Bouwkwaliteit is echt goed. Als je het vergelijkt met andere merken planken, dan merk je duidelijk het kwaliteitsverschil.
Kun je dit uitleggen? Ik heb zelf altijd het idee dat je bouwkwaliteit pas merkt als ze stuk gaan. Hoe makkelijk gaat een board met of zonder fout van de gebruiker stuk.

Mijn mening hierover, Custom wordt meer aandacht aan besteed dan cobra.
Bij mij als ik een nieuw board koop geen cobra of tunesie meer, uitsluitend custom,.
Als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld Starboard futura (wat ik best een mooi board vind ) of een custom thommen dan is mijn keuze zeer snel gemaakt.En 100% zeker weten dat een futura minder lang goed blijft(zachte plekken) dan een custom met op de juiste plaatsen dyneema.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo feb 14, 2016 1:03 pm

Surfrider schreef:

Klopt, de levensduur moet zich bewijzen na lange termijn, daar kan ik niets over zeggen uit eigen ervaring. Wellicht kunnen Flikka eigenaren hier wel iets over zeggen.

Gevoel is lastig uit te leggen dus het cliché dat je ze zelf in je handen moet houden komt uiteraard naar voren. Maar ben zelf verrast door het gevoel als je de plank oppakt, ook in vergelijk met mijn vorige Thommen boards. Niet dat die nu opeens niet goed meer zijn, absoluut niet. Maar je merkt dat de plank niet als massaproduct in elkaar gezet is. Die voelen meer plastic achtig aan. De bouwkwaliteit merk je aan de afwerking rondom de vin en mastbox, aan de paint job, aan de anti slip, aan de pads, maar ook als je de voetbanden monteert met de RVS inbusbouten. Met vorige planken durfde ik de voetbanden nooit erg vast te draaien ivm het mogelijk kapot draaien van de schroef of inserts. met de 4 bouten per voetband zit de voetband erg vast aan de plank en verdraaid niet.

Het zijn boards die met zorg voor detail zijn gebouwd.

Het viel me gisteren vooral op toen ik een paar RRD's en Starboards bekeek en oppakte. Die zijn al zeker niet de slechtste in afwerking, maar kunnen niet tippen aan de Flikka bouwwijze.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » zo feb 14, 2016 2:57 pm

M@rcel schreef: met de 4 bouten per voetband zit de voetband erg vast aan de plank en verdraaid niet.
Dat is zeker een mooi detail. Ook inbus voor debouten vind ik een mooie oplossing.
Bij veel productie board worden al jaren enkele bouten gebruikt, goedkoper, lichter, en makkelijker voetbanden wisselen. Ik ben zelf grote voorstander van 4 bouten per voetband.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo feb 14, 2016 5:19 pm

Surfrider schreef:
M@rcel schreef: met de 4 bouten per voetband zit de voetband erg vast aan de plank en verdraaid niet.
Dat is zeker een mooi detail. Ook inbus voor debouten vind ik een mooie oplossing.
Bij veel productie board worden al jaren enkele bouten gebruikt, goedkoper, lichter, en makkelijker voetbanden wisselen. Ik ben zelf grote voorstander van 4 bouten per voetband.
De bout voor de vin en de slotbox bouten zijn ook inbus.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » zo feb 14, 2016 7:40 pm

Hoe vaart de crossr tov bijvoorbeeld de futura?

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo feb 14, 2016 9:10 pm

Heb geen ervaring met de Futura, een vergelijk daarmee maken gebaseerd op vaar ervaring kan ik niet maken. Het zijn geen boards met dezelfde doelgroep in elk geval.

De Cross-R haalt een hoge topsnelheid (rocker lijn van slalom board), maar het snelheidspotentieel van de Futura is hoger. De Cross-R is meer als de Starboard Carve of Atom IQ.

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » zo feb 14, 2016 9:27 pm

Kapitein Rob schreef:Gelukkig heeft Thommen niet de trend gevolgd van lange boards. (>2.40)
Ik heb dit altijd erg jammer gevonden op mijn 97CX board (2.43), dit had best 10cm korter gekund.
Ik zou gewoon een opmerking over board lengte…
Peter Thommen, dank u wel voor de Gun 115. (272x62,5cm - Natuurlijk niet hetzelfde programma dan de CX ).
Het is slechts een maand dat heb ik dit board en slechts 2 sessies met wind.
Dit board is echt FUN, makkelijk en snel.
Tweede sessie met de Gun 115 en nu 2de plaats in het Nautical Mile van Grevelingendam - Botenhelling spot ranking...
(met freerace zeil Ezzy Infinity / mast 50% carbon en alu giek )
Ik weet dat er zijn slechts cijfers…
Maar ik vind makkelijk om te zeggen dat een board onder 240cm is beter.
Niet voor iedereen. Retro Line is goed voor veel windsurfers. :)
(sorry voor fouten... Ik moet Nederlands leren :-? )
https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... 6&uid=4246

Afbeelding

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo apr 27, 2016 8:32 pm

Is er al een indruk van de Cross R ???
Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de vaareigenschappen, ook ten opzichte van de Cross X . :D

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » wo apr 27, 2016 9:41 pm

Heb er nu 5 maal meegevaren op het IJsselmeer, 4 maal met Simmer Enduro 5.9 en 1 maal met Simmer Enduro 7.1

De CrossR heeft een rustiger vaargedrag ten opzichte van de CrossX. De X is echt een levendig aanvoelende plank, wat een heerlijk gevoel geeft overigens. Met de R is het wat rustiger en meer vergevingsgezind; je hebt meer marge om een fout te corrigeren. De R draait ook makkelijker, als je bijvoorbeeld een mini golfritje maakt, dan stuurt de plank razendsnel. De X moest je dan behoorlijk druk geven om van richting te laten veranderen. Dit kan ook mede liggen aan de stand van de voetbanden; deze staan meer naar binnen als de X, zeg tussen de binnenste stand en buitenstand van de X in.De eindsnelheid is lastig, heb nog niet met een GPS gevaren, maar afgaande op vergelijkingen op het water met anderen is de plank zeker niet langzamer geworden als de X.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » wo mei 11, 2016 9:27 am

Heb nu 2 maal gevaren met de CrossR met tri-fin. Eerste keer met 2x14 K4 ezzy voor, 1x27 freerace achter met 5.9. Was niet een bijzondere combinatie en had regelmatig een spin-out, waarbij downhaul zeil en positie van trapeze lijnen goed is.

Dag erna met 5.9 met alleen de 27 vin achter. Uiteraard een te kleine vin, maar wilde het verschil ervaren zonder de 2 voorste vinnen. Als met beleid de plank op snelheid gebracht wordt zonder direct vol druk te geven op de vin geen last van spinout, maar als de druk in het zeil even minder wordt of als je een beetje uit balans raakt door wat chop ben je de plank kwijt; spin-out. Echt vol druk op de vin zetten kan niet. Vaart niet lekker voor mijn manier van surfen.

Daarna voetbanden op zomerstand gezet (stond nog op schoentjes stand) en voorin 2x10 K4 Ezzy geplaatst met als resultaat geen spinouts meer! Kan nu vol druk zetten en ook fatsoenlijk hoogte lopen. Je merkt dat deze combinatie een lekker vaargevoel geeft en handig is in ondiep water zoals bij Workum en Hindeloopen.

Verwacht dat mijn voorkeur een singlefin is voor de CrossR, maar heb nog geen goede vin hiervoor. Binnenkort de K4 freerace model uitproberen in de maten 32 cm en 36 cm voor de 5.9/7.1/7.8 maten.

Overigens was het wel lekker varen de tweede keer, zon, wind en shorty!

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo mei 11, 2016 5:50 pm

Klinkt allemaal erg goed Marcel.
Wel jammer van de spinouts, dat blijkt er niet echt de juiste vinnen bij geleverd zijn.(klein minpuntje )Er vanuit gaande dat je die vinnen geprobeerd hebt.
Hier in het zuiden vaart sinds kort (surfmaatje van mij ) een flikka 113 liter.
Afgelopen zondag was niet echt de wind goed om even te wisselen.
Ik hoop toch binnenkort het board onder mijn voeten te voelen.
113 is denk ik voor mij denk ik iets te groot .Aangezien ik meer liters wil ten opzichte van mijn XCross 97, niet echt meer zinken maar toch wel met 6,3 goed over de bdam chop gaan.Boord zou voor mij dan ook worden voor 6,3 en 7,X.
5,8 en kleiner heb ik m`n Shaman.
Maar blijf dit updaten want ik , en denk meerdere zeer benieuwd.
Druk aan het sparen ja dat wel. :crazy:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo mei 11, 2016 7:13 pm

Tenzij 27cm een typo is, lijkt het mij een prima maat voor singlevin met 5.9 zeil
Als je daarbij ook nog voorvinnen bij doet lijk je me juist hopeloos overvinned.

Ter vergelijk: Ik vaar met 6.0 op mijn waveboard met K4 vinnen 14 voor en 17 achteren dat is met onshore wind en zonder spin outs.
Voor maximale wendbaarheid heb ik mijn Witchcraft custom vinnen en die zijn voor 13 en achter 15cm. Die kun je wel in een spin out trappen, maar eigenlijk iedereen waaraan ik het board uitleen vaart daar ook zo mee weg.

Plaats reactie