Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkaboards

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Re: Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkabo

Bericht door Ouwe » wo mei 11, 2016 7:59 pm

Jeroensurf schreef:Tenzij 27cm een typo is, lijkt het mij een prima maat voor singlevin met 5.9 zeil
Als je daarbij ook nog voorvinnen bij doet lijk je me juist hopeloos overvinned.

Ter vergelijk: Ik vaar met 6.0 op mijn waveboard met K4 vinnen 14 voor en 17 achteren dat is met onshore wind en zonder spin outs.
Voor maximale wendbaarheid heb ik mijn Witchcraft custom vinnen en die zijn voor 13 en achter 15cm. Die kun je wel in een spin out trappen, maar eigenlijk iedereen waaraan ik het board uitleen vaart daar ook zo mee weg.
Over witchcraft ben ik het helemaal mee eens. :clap:
Ook ik ervaar dit.Maar Bouke is DE MAN van tri vinnen die al 20 en misschien 30 jaar hier over aan het brainen is.
Bij flikka is, dat naar mijn inzicht toch wat meer experimenteren als dat het gelijk goed gaat.(Hoop niet dat ik mensen op de tenen trap)
Hier in het zuidwesten is er 1 die heeft 3 fliks en die was zeker in het begin continu aan het klooien met zijn vinnen.
Hij stapt op mijn witch en heeft gelijk zoiets van wouw, zo kan het ook.
Maar ook Peter thommen is een top shaper maar toch veel meer op single en snelheid.(mijn gedachte :oops: )
Ook ik vaar op 84 liter 15,5 cm midden en 12,5 zij met 5,8, dus dat is ongeveer te vergelijken met Marcel.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » wo mei 11, 2016 10:33 pm

27 is geen typo.

De vinnen zijn een probeersel, beetje spelen met hoe de plank reageert op een andere vin en vin combinatie. De combinatie van maten was ook "uit de kist gepakt wat er toevallig in ligt aan de kant van het water". Heb ook het idee dat met de 10 voor en 27 achter te veel van het goede is, maar voelde geen drag of een rem. 12 voor en 23 achter is ook een combinatie die werkt tot 6.5 met de CrossR 113, dat is door iemand anders geprobeerd en die vaart er lekker mee. Die combi wil ik ook zeker proberen.

Wat me verbaasde was dat met de 14 voor wel spinout optreedt en met 10 voor niet, misschien omdat er dan te veel vin oppervlak is?

Het zijn niet de vinnen die standaard geleverd worden bij de CrossR, op die vin zit ik juist te wachten. De vin is meer model freeride als freewave. Overigens is voor de CrossR in mijn maat de 32cm de maat voor rond de 6.0.

De CrossR 110 waar ik mee vaar gaat beter met chop om als de CrossX 107. Heb voor de 5.9/7.1/7.8 de CrossR 110 en voor de 4.2/4.7/5.3 de G-Wave 95. Mijn gewicht is 92kg.

Heb helaas nog niet kunnen varen met de G-Wave...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mei 12, 2016 6:48 am

Vreemd.
Mijn ervaring met overvinned zijn met thrusters i dat er een soort van extra planeerdrempel optreed waar je hem overheen moet pompen, maar dat de boel dan ook maar blijft lopen en hoger gaat als alles wat je kent. Spin-outs door teveel oppervlak heb ik nog nooit gehad.

De meest simpele manier om naar vinlengte te kijken bij Tri,s is door te kijken wat je single zou varen en die lengte te verdelen over de achtervin en 1 voorvin. Oftewel 30cm single zou in tri ook 20 achter en 10 voor kunnen zijn.
Uiteraard is dat zeer gesimplificeerd want voor wave adviseer ik sowieso dat -10% minder, en moet je ook nog naar CM2 kijken ipv alleen maar naar lengte en kun je uiteraard ook nog varieren met groter achter voor meer backfooted of juist kleiner achter en groter voor, voor een losser vaargevoel.....maar als eerste uitgangsregel werkt dat single lengte 30=V10+A20 heel redelijk. Daarna is het individueel finetunen aan de hand van persoonlijke stijl en behoeftes.

jhk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best mooi spul, 1x slalom- & 1x waveset.

Bericht door jhk » do mei 12, 2016 9:36 pm

We dwalen af, maar goed.
Vaar zelf met MUF10 voor en Exocet 23 (MUF-kloon) achter. F2-Rebel 95 en zelf ook 95kg, lekker los, goed druk en snel aanspringen.
Achter was eerst MUF18 wave, duidelijk te klein voor mij, alleen boven 30 knopen passend.
Vaar met 5,8 Sailworks Revo.

Wel met witchcraft gevaren ooit, is zowieso niets wat daarbij in de buurt komt imho..

Mijn setje vaart heel best hoor! (nog bedankt Ramses!)

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » za mei 28, 2016 7:28 pm

Vorige week zondag nog even lekker kunnen varen met de Cross R 110 en Enduro 7.8. Het eerste uur stond er niet veel wind, dus kon ik een mooi vergelijk maken met de Cross X. De R komt net wat eenvoudiger en eerder tot leven als de X, wat ook terug te zien is in windgaten; de R loopt dan makkelijker door. Beetje van de wind af, rukje aan het zeil en de plank komt uit het water. De 7.8 voelde geen moment te groot aan ondanks dat ik er niet met een 8.5 zou willen varen, dat wordt dan wel een lap voor mijn gevoel. Een veel langere giek vind ik niet fijn.

Na het eerste uur kwam er voldoende wind om de R af en toe goed de sporen te geven. Je moet meer effort steken om een hoge eindsnelheid te krijgen, vergelijkbaar met de X. Gevoelsmatig loopt de X een fractie (en makkelijker) harder, maar of dat komt omdat de R een rustiger vaargevoel heeft of dat het daadwerkelijk zo is weet ik niet. De plank (zowel de X als de R) is ook niet bedoeld om de snelste te zijn in de GPS ranking, maar om een lekker speelse plank onder de voeten te hebben waarmee je bochtjes kunt draaien en het ander moment een rak gas kunt geven.

Al met al is de R voor mij zeker een upgrade ten opzichte van de X. De X neigt iets meer naar slalom als de R en alhoewel ik het op rails varen van een plank lekker vind, gaat de voorkeur voor mij langzaam aan steeds meer richting een speelser gedrag.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/Thommen1Sailboards/

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » di jun 21, 2016 7:44 pm

Afgelopen keer met de K4 Fang 36 cm vin gevaren in combinatie met Simmer Enduro 7.8. De Fang is van een nieuw materiaalsoort gemaakt, zodat de stijfheid is te vergelijken met die van G10.

http://www.k4fins.com

Heerlijke combi. Het aan planeren is nu verbeterd ten opzichte van de tri-fin en ik kan met een paar keer pompen en mijn 90kg meedoen met de mannen van 75kg met gelijke maat zeilen wat voorheen niet mogelijk was. Die stonden ook te dobberen als ik stond rond te kijken.

Van de wind af is de snelheid duidelijk hoger geworden, mede omdat de plank nu een meer locked gevoel geeft en ik meer druk op de vin kan en durf te geven. Eindsnelheid ligt dan gelijk aan die van de CrossX, waarbij de CrossX aan de wind wel iets harder loopt met minder inspanning. Alles is gevoelsmatig en niet GPS onderbouwd. Komt wel een keertje.

Het voordeel van de dubbele bouten op de voetbanden wordt me nu ook duidelijker na meerdere keer surfen; het insteken van de voeten is kinderspel. Bij het verdraaien van voetbanden wordt de breedte van de voetband smaller en moet je soms wat wringen om er in te komen, dat is nu niet het geval.

Maar het moet nu wel een keer harder gaan waaien als ik de mogelijkheid heb om te surfen. Ik heb nu al meerdere keren met de CrossR kunnen varen, ik wil graag een keer mijn oranje G-Wave Custom nat maken…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Re: Thommen Custom Sailboards; shape Thommen, build Flikkaboards

Bericht door M@rcel » di mei 16, 2017 9:31 pm

Onlangs de 'verzameling' uitgebreid met de GWR, de Gleitwunder. Plank is bedoeld om rond de 10 knopen mee in planee te komen tijdens de mooie warme zomerdagen. Vaar er nu met 7.8 mee, maar binnenkort een 8.4 er op en dan ben ik benieuwd met hoeveel knopen ik in planee kom. Plank is erug licht, is in Ultralight Carbon uitvoering en heeft menigeen verbaast hoe licht de plank is. Uitgevoerd als trifin, dus kan met vin van 32cm icm de zijvinnen varen. Komt speciale versie van K4 vinnen onder met een breed en dik profiel om het aanplaneren te bevorderen.

Tot nu toe 2 middagen mee gevaren met windsterkte rond de 12 knopen en zonder veel energie in planee met 7.8 en mijn 93kg. Het is een andere manier van surfen; handjes los op de giek en genieten van de omgeving. 10 knopen is nu de uitdaging met de 8.4.

Gijpen gaat prima, het is uiteraard geen wave plank, maar vol in planee gijpen is eenvoudig. 2-3 maal pompen en je komt op gang en vooral het vermogen om tussen de vlagen door in planee te blijven is wat me verrast. Eindsnelheid is behoorlijk, een andere trim van de zijvinnen (geen toe in) zal zorgen voor een nog hogere eindsnelheid. Nu is de eindsnelheid niet het doel, het doel is om zo snel mogelijk in planee te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do mei 18, 2017 8:17 am

Bijzonder board heb je daar M@rcel en mag ik vragen waarom je side fins hebt op een freerace plank?
En wat zijn de specs?

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » do mei 18, 2017 8:39 pm

265x84 en 165 liter

Board kan zowel met enkel als met trifin gevaren worden. Trifin is bedoeld om in ondiep water zoals Workum, Makkum en Hindeloopen te kunnen varen met groot zeil. Met aflandig wind en weinig wind is het water nog ondieper als het al is en dat zujn nu net de momenten om ermee te varen. Plank is niet bedoeld om topsnelheid te halen, maar juist om met weinig vind lekker te kunnen pielen op het water. Wil nog wel een keer met gps varen en single vin, nadeel van trifin is dat snelheid lager ligt. Ga nog met zijvinnen met 0 graden toe in varen, heb er nu ff voor nood 2 graden toe in onder.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mei 18, 2017 10:47 pm

K4 Rockets zouden daar goed bij passen...
No toe en veel oppervlak voor de lengte+ snel profiel.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » vr mei 19, 2017 7:13 am

Dank voor de tip!

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » za mei 27, 2017 8:37 am

Een tri-fin hoeft zeker niet langzamer te zijn als single. Het lijkt alleen vaker langzamer te zijn vanwege het rustige vaargedrag van een tri-fin. Als ik m'n eigen tri-fin vergelijk met andere single kom over algemeen prima mee met de single en vaak ook sneller :P
Verder zeer interessant board :thumbup:

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » zo mei 28, 2017 6:40 pm

Heb afgelopen 4 dagen met de K4 rockets (front, 12) gevaren en de nieuwe K4 Tide (30), een korte vin, ideaal voor ondiepe wateren.
Mijn ervaring met tri-fin was alleen maar met de K4 Ezzy assymetric en dan met 2 graden toe in. Nu met de rockets heb ik het idee dat de plank losser loopt. Nu ik dit zo type denk ik dat ik vanmiddag de korte vinnen een keer had moeten wisselen, zodat ik het verschil zou ervaren. Een andere keer dan maar denk ik.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » do jun 08, 2017 7:59 pm

De GWR heb ik aangeschaft om het aantal surfdagen te maximaliseren en tot nu toe voldoet de plank hieraan. Vanaf het moment van aanschaf heb ik 1 dag niet kunnen varen op mijn vrij dagen. Afgelopen pinkster weekend was weer zo'n weekeinde dat de GWR mij de mogelijkheid heeft gegeven om het water op te gaan. Pinkster zondagmiddag was zo'n middag; in het begin van de middag stond er 8-10 knopen wind. In de vlagen was het mogelijk om de GWR in planee te krijgen. Dat is best een vreemde gewaarwording, planeren met zo weinig wind. De rest van de surfers staan stil, kiters met 17m2 kunnen ook varen, maar eenmaal in planee was ik fractie sneller. In de loop van de middag trok de wind aan naar 14 knopen en dan loopt de de GWR ook prima qua snelheid, regelmatig boven de 50km/uur. Je kunt je wel voorstellen dat ik zeer blij ben met de aanschaf.

Blijf erbij dat ik er een keer met single vin wil varen, mijn ervaring is tot nu toe dat een enkel vin sneller en vrijer vaart als een tri-fin. Wellicht binnenkort een volgende update.

Afbeelding

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr jun 09, 2017 12:48 am

MORPHO SAILS – The world’s first One Range sail brand.

Die One Range omvat dus ook slalomzeilen ...

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » vr jun 09, 2017 11:25 am

Waar staat dat?

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » vr jun 09, 2017 12:12 pm

Nelson Foils schreef:
vr jun 09, 2017 12:48 am
MORPHO SAILS – The world’s first One Range sail brand.
Misschien is dit al 2018 oid want deze heeft zes latten en volgens de website zouden het nu vijf moeten zijn.
Ziet er wel netjes uit maar helaas wel erg aan de prijs voor een no-cam zeil en bijna nergens te testen e.d.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr jun 09, 2017 10:39 pm

Waar is die foto genomen, Workum? Ik vaarde die dag op Hindelopen, was fijn maar een ontzettende klotsbak door de vele windsurfers op die dag. Workum wil dan wel eens beter zijn maar toen ik aan kwam rijden hingen er zoveel thee zakjes in de lucht dat ik ben door gereden naar Hindelopen. Prima gevaren met Tabou 69 Speedster en Gaastra Cosmic 7,0.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » za jun 10, 2017 11:17 am

even voor de wavers, het is qua prijs en bouwwijze zeker een interessant merk, en ik heb ook vertrouwen in de shapes,
maar hoe kan het dat het kleinste board een 78 liter is?

LD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LD » zo aug 20, 2017 12:30 pm

Hallo M@rcel, heb je de GWR al eens met een single fin gevaren? Weke vin? En beviel dit?

richsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door richsurf » di mei 22, 2018 9:03 pm

Hier een aanvulling op Marcel zijn ervaringen met de cross-r. Ik heb sinds vorig jaar ook een cross-r met 107liter. Ik ga helemaal mee met Marcel zijn ervaringen. En helaas ook zijn mindere ervaringen. Ook ik heb het board gekocht als vervanging van de cross-x 97 liter en heb ook nog steeds moeite om ‘locked’ te varen. Cross-r board gijpt beter en planeert sneller aan. Maar moeite met hoogte varen en snelheid te houden. En al een heel arsenaal aan vinnen geprobeerd. Inmiddels een Fanatic Blast 115liter erbij gekocht voor het ‘locked’ varen en de cross-r als speels board tot max zeil van 6,2m2(dat doet het board prima maar veel groter vaart niet fijn, en daar had ik de cross-R toch ook echt voor gekocht.
Samenvatting: fijn board maar heeft zeker zijn beperkingen(heb ik trouwens ook maar met ruim 30 jaar windsurf ervaring kan ik het toch redelijk inschatten ;-))

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di mei 22, 2018 9:53 pm

momenteel ben ik bezig met een slalom van ongeveer 105ltr (puur slalom) deze moet als vervanging dienen van mn iSonic97. Ik heb al een Flikka SL83 ook door Peter getekend en gebouwd onder Flikka vlag. Wat mij tot dusver zo goed bevalt aan de designs is dat je krijgt waar je om vraagt, dat is bij de 83 Slalom ook zo, voordeel van custom.
De 105 wordt ook een puur custom slalom, daar ik bagger heb aan de het ISAF keur voor wedstrijden. Maar wil me wel kunnen meten in trainingen en locale wedstrijden. En wedstrijden zoals Realtrip, Defi ed.
Het mooie bij Peter Thommen is dat je in discussie kunt gaan over je shape :) en je eigen inbreng ook hebt. Thommen en Flikka is een gouden duo wat mij betreft.

richsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door richsurf » wo mei 23, 2018 6:48 pm

Oossie, klopt helemaal. Ik heb al diverse boards gehad van Thommen, RS65, cx87 en nu nog RS74 in mijn bezit en elke keer doet het board exact wat er beschreven staat. En met de cross-r klopt het ook heel aardig maar is teveel af van het ‘slalom’ karakter van de cross-x. Ik ben en blijf Thommen fan en de bouwwijze bij Flikka is meer dan super :-)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do mei 24, 2018 7:19 pm

Ik zit met veel interesse jullie ervaringen te lezen over de Thommen boards. En ook ik heb verschillende versie’s gehad, waarbij bij mij de zilveren X85 de meest dierbare is geweest. (Daarna overgestapt naar de paarse Simmer FSW85. Ook een top board). Maar begrijp ik het nu goed. Zit de Cross-R nu dichter bij de zilvere uitgave’s dan bij de CX97 Bamboo?
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di mei 29, 2018 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

richsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door richsurf » di mei 29, 2018 4:57 pm

Hoi kapitein Rob, ik kan weer niet zeggen dat cross-r dichter bij de x-85 zit omdat ik daar nog nooit op gevaren heb 😬.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di mei 29, 2018 6:18 pm

Kapitein Rob schreef:
do mei 24, 2018 7:19 pm
Ik zit met veel interesse jullie ervaringen te lezen over de Thommen boards. En ook ik heb verschillende versie’s gehad, waarbij bij mij de zilveren X85 de meest dierbare is geweest. (Daarna overgestapt naar de paarse Simmer FSW85. Ook een top board). Maar begrijp ik het nu goed. Zit de Cross-R nu dichter bij de zilvere uitgave’s dan bij de CX97 Bamboo?
Om het nog moeilijker te maken. 2 versie’s van de CX97 gehad, de eerste vaarde als een stoomboot. Nummer 15 lag vast op het water en nr13 lag heel los op het water. Zelfde vinnen, zeilen en poppetje.

richsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door richsurf » di mei 29, 2018 8:24 pm

😁
Cross-r ligt in ieder geval heerlijk los op het water 😊👍🏼

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer: