Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Avanti 2016 - tot nu

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Re: Avanti 2016

Bericht door iSonic » za mar 04, 2017 5:30 pm

@pale rider kun je begrijpend lezen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za mar 04, 2017 5:45 pm

Ja ik begrijp dat het filmpje niks over duurzaamheid opzich zegt,vandaar een beetje info hoe ik het zie/ ervaar.........snappie?.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za mar 04, 2017 6:37 pm

Ik doe niks met Avanti maar heb wel bij de ontwikkeling van meerdere zeilen van andere merken geholpen.

Gelamineerde doeken, en daar valt Xply ook onder, gaan globaal 2-3x langer mee als monofilm.
De reden is dat bij monofilm het materiaal aan beide kanten wordt aangetast door het UV licht dat er doorheen gaat.
Een Gelamineerd zeil bestaat uit 2 laagjes, met daartussen lijm en draadjes. Die lijm laat nagenoeg geen UV door.
Daardoor wordt per rak dat je vaart maar 1 kant aangetast i.p.v beide zijden.

Althans zo hebben diverse zeilmakers mij het ooit uitgelegd.
Overigens kun je van die gaatjes die Dan met een schaar maakt de meeste gelamineerde zeilen vaak prima plakken met tape en hoef je niet het hele paneel te vervangen.

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za mar 04, 2017 7:23 pm

Duidelijk verhaal Jeroen en weer wat geleerd :thumbup:

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » za mar 04, 2017 7:53 pm

Www.Avantisails.com

Gewoon alles van 2017 staat hier op!!
Veel info en als je iets niet kan vinden geef dan een gil!

Peter de Wit

Avanti team rider KATER
R&D Machine M2-6 en Tempest

Link aangepast.... :shh:
Laatst gewijzigd door Peter de Wit op za mar 04, 2017 9:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » za mar 04, 2017 8:49 pm

De juiste link is www.avantisails.com. Niet te lang kijken. Voor je het weet sta je morgen bij Kater ;)

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » za mar 04, 2017 10:15 pm

Ik vaar nu 3 jaar met Avanti en ik moet zeggen dat het zeer goed bevalt. Eerste 2 jaar met de Condor en het laatste jaar met de machine M4. Het zeil vraagt een goede trim is even uitzoeken maar als die goed is dan is het een verschrikkelijk lekker zeil.
En over duurzaamheid ben ik erg te spreken na een jaar m4 zijn de zeilen nog als nieuw en zowel zoet en zout water. Zijn er dan geen nadelen jawel de prijs maar dat weet als je deze zeilen wil kopen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de. 2017 modellen allemaal te zien op bovenstaande website.

Ik word niet gesponsord door Avanti of kater maar mijn verhaal.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » za mar 04, 2017 11:31 pm

Kun je uitleggen waarom je van de Condor overgestapt bent naar de M4? Kun je een condor net zoveel downhaul geven als een M4 of wordt het zeil dan te vlak?

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » zo mar 05, 2017 8:00 am

Ten eerste alle nieuwe technieken liggen in de machine de Condor kwam dan weer een jaar later mee en ten tweede ik miste net dat laatste beetje power wat je dus met de m4 wel had, en de zeil maten van de machine passen beter in mijn zeilrange. De Condor heeft andere zeilmaten.En wat betreft de DH van de Condor het zeil is makkelijker te trimmen maar ook zo dat het drukpunt voorin blijft voor power in het zeil. De Tempest is een geheel nieuw ontworpen zeil en ben heel benieuwd naar de ervaringen hiermee. De M5 schijn een verschrikkelijk snel zeil te zijn volgens de laatste berichten, we zullen het gauw weten er wordt getest door de teamriders. April verkrijgbaar in de shop.
Mocht je een keer de Avanti willen proberen we zijn regelmatig te vinden op het Amstelmeer.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo mar 05, 2017 8:32 am

Dank voor de toelichting en het aanbod om een keer te testen.

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » zo mar 05, 2017 8:36 am

Nog niet belicht hier...

De Condor was een Freerace zeil
De Tempest is een Light race.....

Wat we proberen over te brengen is dat de Condor een op zich staand concept was voor Freerace enthousiasten.

De Tempest is eigenlijk een M5 met een lat en camber minder.

Dit geeft het zeil een iets ander bereik.
De Tempest is dus een echte slalom gericht zeil met een diep profiel en een duidelijke loose leech.

Voordeel van de Tempest vs de M5 is dat dit zeil een iets minder stevig geraamte heeft waardoor de rider er minder kracht/gewicht/hefboom voor nodig heeft om het zeil te vullen zoals de M5 gevuld wordt door de slalom kanonnen.
Dus eerder in zijn sweetspot....

Vandaar de naam light race....

We zijn enorm benieuwd hoe dit gaat uitpakken in "de markt".

Het zeil vaart geweldig en ziet er top uit daar zal het niet aan liggen...

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo mar 05, 2017 9:15 am

Ik rij tegen 11:00 naar het Amstelmeer. Wie weet zie ik een gebruiker van een Viber/Fenix.
Bedankt voor jullie imput.
Misschien toch te impulsief gekozen voor Simmer, ook een mooi zeil om te zien en vaart denk ik ook goed, maar nogmaals ik vind bovenstaande zeilen beide en plaatje, misschien wel de mooiste op dit moment.
Het verhaal over de sterkte en het repareren van de panelen had ik reeds begrepen en dat had ik al vol lief genomen.

Nee, ik was meer benieuwd naar de duurzaamheid. Een zeil in volledig monofilm lijkt mij nauwlijks uitblinken in betrouwbaarheid, maar gelukkig wordt door sommige gebruikers dit verhaal onderuit gehaald. Maar kan monofilm uitrekken? Mijn zeilen groeien naarmate ze ouder worden. 1cm meer op de neerhaler is na een aantal jaren nodig.
Blijkbaar rekt de mastslurf, dacron stripjes in het zeil, een rekbaar raam ect..
Dit zou dus bij een membraamzeil niet meer gebeuren?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo mar 05, 2017 9:54 am

K vind het hele gave zeilen en zou graag met de nieuwe M's proefvaren. Ook de gebruikte technieken maken dat ik een zwak heb voor Avanti, alleen die prijs.....
Daarom mn setje een update gegeven met Vapors, wellicht volgend jaar....

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » zo mar 05, 2017 10:15 am

Er komen waarschijnlijk M4 te koop als de M5 uitgeleverd wordt

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » zo mar 05, 2017 10:35 am

@ Kapitein Rob; ik weet niet precies waar je over twijfelt, maar voor zover ik kan zien (heb de avanti´s nog nooit echt gevaren, dus even puur visueel) zijn de Severne Pro´s behoorlijk vergelijkbaar qua bouwwijze. Wellicht verbreed dat het blikveld iets als je wilt testen / vergelijken / bevestiging wilt hebben over duurzaamheid?

Eens met je dat de avanti´s er supermooi uitzien, maar ook ik vond maar weinig informatie over gebruikerservaring mbt de wave / freeride zeilen van Avanti. Heb inmiddels de waverange ge-upgrade naar Severne Blades waar ik stuk meer over kon vinden / lezen en 2e hands goed aan kon komen.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo mar 05, 2017 11:05 am

Slim concept die Tempest! Lijkt me een goed alternatief voor bijvoorbeeld Loft Blades op rdm.

gookie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Avanti Tempest & Fanatic Falcon 44 tm 102

Bericht door gookie » zo mar 05, 2017 4:14 pm

Quote: "Slim concept die Tempest! Lijkt me een goed alternatief voor bijvoorbeeld Loft Blades op rdm."

Daar had ik nog niet bij stil gestaan maar inderdaad zo voelt het wel, een full race zeil maar softer. Bij mij voeren de lofts op rdm ook beter dan op sdm. (80kg)
Ik vaar Avanti vanaf de M2 en ondanks wat dingetjes die het varen met Race zeilen nu eenmaal met zich meebrengen zeer tevreden. Zeker de M4 is erg toegankelijk, ook voor een lichte surfer van gemiddeld nivo. Het grootste nadeel van race zeilen voor mij is dat ze het beste varen op het moment dat ik eigenlijk naar een kleiner zeil wil. De eerste ervaring met de Tempest 6,3 vandaag is dat het precies is wat ik graag wil. Het vaargedrag lijkt op mijn M4 slalom maar dan softer. Erg stabiel, snel, licht in de handen, super rotatie en in de vlagen meteen acceleratie. Het nadeel zal de hogere prijs wel weer zijn. In eerste instantie moest ik wennen aan de kleurstelling van de Tempest maar op het water en in de zon is de gouden gloed toch wel erg mooi, ik ben om. Nu nog in "echte wind" proberen om de high end te ervaren.

Ik heb nog een M2 6,1m2 en dat zeil is als nieuw, dit even v.w.b. de kwaliteit op de wat langere termijn.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo mar 05, 2017 5:04 pm

Kater komt vast wel met een mooie introductieactie om de pijn te verzachten. Heb je met sdm gevaren of met rdm? Zou je vandaag anders een 7.0 M4 gepakt hebben of ook een 6.3? (Oftwel: is het de bedoeling dat je een Tempest een maatje kleiner pakt of pak je dezelfde maat als een M4 en is die gewoon beter te handelen?)

gookie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Avanti Tempest & Fanatic Falcon 44 tm 102

Bericht door gookie » zo mar 05, 2017 5:21 pm

Ik wilde heel graag met de tempest varen dus 6,3 genomen. Toen ik aankwam leek het ook goed te waaien maar dat was snel over. Ik heb niet de indruk dat ik andere maten moet varen dan mijn M4. De tempest "ademt" gewoon iets makkelijker dus voor mij bij minder wind al in het ideale bereik. Ik vermoed dat de Tempest iets eerder overpowered is maar je kunt wel eerder over naar een kleinere maat.

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » zo mar 05, 2017 5:27 pm

gookie schreef:
zo mar 05, 2017 5:21 pm
Ik wilde heel graag met de tempest varen dus 6,3 genomen. Toen ik aankwam leek het ook goed te waaien maar dat was snel over. Ik heb niet de indruk dat ik andere maten moet varen dan mijn M4. De tempest "ademt" gewoon iets makkelijker dus voor mij bij minder wind al in het ideale bereik. Ik vermoed dat de Tempest iets eerder overpowered is maar je kunt wel eerder over naar een kleinere maat.

Gauke, zijn er vandaag foto's gemaakt van jouw tempest? Ben benieuwd hoe ze eruit zien op t water.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo mar 05, 2017 5:38 pm

Ik zag nog wel dit plaatje op internet: Afbeelding
(Julien Quentel)

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » zo mar 05, 2017 5:41 pm

Dit is het filmpje

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » zo mar 05, 2017 5:52 pm

Ah kijk. Ziet er gelikt uit. Het rode in het zeil had voor het mooie wel een andere kleur mogen zijn. Rood / goudbruin is niet zo'n goede match. Tempest lijkt me qua concept wel het perfecte zeil voor 90% van de speed, slalommers, freeracers onder ons.

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » ma mar 06, 2017 7:21 am

Waarom kijkt iedereen toch zo erg naar de looks van de lap. Heb toch liever een lap welke er niet uitziet maar wel super vaart ipv andersom....
Wel interessante lap

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » ma mar 06, 2017 9:45 am

Het zeil is volgestampt met aramide (vezel)draad. Dit geeft een goudgele gloed op het water. Was mooi om te zien gister met de zon erin.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mar 06, 2017 12:28 pm

Was afgelopen zondag getuigen van een aantal gekleurde Avanti's (groen/geel/zwart-rood) en zelfs nog met iemand gesproken die al een tijdje met de "wave" zeilen van Avantie vaarde en was hierover erg content mee. (Fenix)
Kreeg de uitnodiging om het zeil een keer uit te proberen. Deze laat ik natuurlijk niet lopen.
Helaas was nu de wind net niet mee voldoende om met deze maat het water op te gaan.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » ma mar 06, 2017 10:03 pm

Nu nog wachten op de eerste video van de M5

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do mar 23, 2017 7:41 am

JanvD schreef:
zo mar 05, 2017 10:35 am
@ Kapitein Rob;
Eens met je dat de avanti´s er supermooi uitzien, maar ook ik vond maar weinig informatie over gebruikerservaring mbt de wave / freeride zeilen van Avanti.
Ik heb recentelijk een 2e hands avanti Fenix me 3.6 uit 2014 overgenomen. Ik vaar voornamelijk north 8.6-7.0 slalom, 4.8-4.0 freestyle, en grappig genoeg zijn nu mijn grootste (9.3 M3) en mijn kleinste zeil avanti's.

Ik heb hem nog maar 1x kunnen proberen, en ik ben geen waver, maar pak als het kan elke storm mee op binnenwater. Ik heb tot nu toe met de north's in storm nooit echt het gevoel gehad dat ik in controle was, maar met de avanti veranderde dat verhaal! Het verhaal is voor de wavezeilen vrij vergelijkbaar met de grote maten naar mijn idee. Vergeleken met de north's vragen de avanti's veel minder riderinput, ik had met 3.6 in vlagen van richting de 60 knopen prima controle. Waar north wavezeilen naar mijn idee een beetje (ernstig) twitchy worden bij de kleine maten en een hoop wind vond ik de avanti 3.6 super stabiel, veel minder zeil open/zeil dicht tussen de vlagen door en ik had voor het eerst alleen echt plezier in plaats van een angstig onderbuikgevoel! Ik moest wel even wat uitvogelen met de trim, ik zet 60-70% van mijn sessies met de 9.3 M3, dus een miniscuul wavezeiltje is even wat anders, conclusie was dat het zeil het beste werkt met loose tot ongeveer de helft en outhaul op neutraal.

Ik wil wel nog even toevoegen dat de Fenix me naar mijn idee een stuk degelijker is dan de M3's. Het film waar de draden tussen liggen is bij dit zeil een stuk dikker. De M3 gaat al kapot bij het dragen op je hoofd, of iets te fanatiek omduwen van de camber. (Staat ook in de manual dat je dit niet moet doen, het is niet alsof dit zeil uit elkaar valt waar je bij staat, maar op de kant is voorzichtigheid geboden). De Fenix Me however durf ik zonder problemen met heftige wind mee te nemen, en ik ben totaal niet bang een keertje mijn haak erin te zetten.

Al met al superpositief over de wavezeilen van Avanti bij gebruik door je doorsnee amateur slalommer/speedie in een stormpje op binnenwater.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn:
De Avanti M3 9.3 is naar mijn idee even vroeg weg als mijn warp 8.6, maar doorplaneren in de windgaten is echt grandioos. Als je eenmaal op gang bent lijkt het alsof je totaal geen power verliest in de gaten. De power komt met de M3 heel geleidelijk, en je moet een paar keer pompen voordat hij op gang begint te komen vergeleken met de North's. Ik moet de comment over het aanplaneren wel even mediëren door te zeggen dat ik een 44cm SL-X gebruik onder mijn 81br FF en dat ik een imcs 29 platinum mast gebruik vs de iets stijvere avantimast, wat de lichtweer eigenschappen waarschijnlijk niet ten goede komt met mijn 85kg. Daarbij kan ik mijn 9.3 wel langer doorvaren dan mijn warp 8.6 en is mijn 8.6 dus niet meer gebruikt sinds de aankoop van de 9.3. ik maak nu zonder problemen de overstap 9.3 M3 naar 7.0 Warp of 4.8 Idol LTD. Al met al dus ook laaiend enthousaist over de M3 racezeilen en ik heb begrepen dat de M4 en M5's alleen maar beter zijn geworden! Wat ik mis bij de M3 is zicht op alles achter mijn zeil, volgensmij is dat in de nieuwere versies aangepakt, en wat extra versteviging in de foot van het zeil waar hij over de voetbanden heen schuurt, ik ga dit zelf verstevigen met wat monofilmtape, maar het zou mooier zijn als de strook dacron gewoon wat verder naar boven doorloopt ofzoiets. Gewicht daar beneden merk je toch niks van. ik weet niet of dit ook aangepakt is, maar daar kunnen de grote jongens vast meer over zeggen.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do mar 23, 2017 6:26 pm

Whiteofheart bedankt voor je review. Dit was de info die ik zocht over de wave zeilen.
Dat van de latere NS kan ik onderschrijven, was later ook niet meer mijn keuze.
Wat mij verrast is dat je een Fenix zolang kan door varen. Want hier ziet dus mijn twijfel.
Een zeil helemaal uit monofilm geeft volgens mij een brok power en vervormt niet, wat in mijn gedachte goed zou inhouden dat ik dan de zwakste schakel wordt.
Bij veel wind hoef ik dan ook niet zoveel power, dan vind ik een softer zeil lekkerder in de hand liggen.
Persoonlijk vind ik de Viper mooier qua kleur, maar door het stukje dacron voor de mastslurf zou ik dus ook voor de Fenix gaan.

Adriaan van Rijsselberghe
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: KATER
Surf spul: KATER - Avanti - WADDENTEAM -Fanatic
Contacteer:

Bericht door Adriaan van Rijsselberghe » do mar 23, 2017 6:45 pm

Verschil tussen de fenix en de viper is de snelheid. Finix is iets minder stabiel daar door lichter in handeling. Viper is super stabiel en kan je nog iets langer door varen is mijn ervaring. De viper maakt een hogere boards snelheid mogelijk waardoor je snellere wave lijnen kan pakken. De zeilen zijn echt 2 verschillende stijlen van varen.

Snel en krachtig varen (advies als je zwaar bent) viper
Of soft en manoeuvre ( als je meer de Wave ride wil hebben) fenix

Plaats reactie