Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wing sail commercial release

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Wing sail commercial release

Bericht door Rob Rock » vr dec 08, 2017 10:24 pm

Misschien wordt er gedacht dat MF sails met de wing als eerste de markt op komt, maar de Italiaanse firma Heru Sails was hier al een aantal jaren eerder mee in de weer. Met een trimbaar wingsail! (Zie film.)
Ook de Gun Sails pionieren waren in het begin van de jaren tachtig met dit idee actief.
Of het wing sail iets gaat worden? Elke uitleg over lift, grafieken, aanstroom hoek, pro,s en con,s en wat allemaal nog meer is voor mij erg abstract. Er moet gevoeld worden, beleefd worden, dus uitproberen en testen.

Volgens mij is @ Nelson Foils de aan gewezen persoon om het zeil van Stanislav te kopen en uit te proberen.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » za dec 09, 2017 12:50 am

Sorry Rob

Ik moet je teleur stellen man , Zoals je misschien wel weet of hier de laatste 4.5 jaar gevolgd heb , ben ik zelf al sinds ik in 1994 het artikel in de Franse WIND las (en als hobby zeil ontwikkelaar over de schouders van verschillende grootmeesters in het zeilmakers vak mee gekeken hebbende) met vleugelzeilen bezig .
1.jpg
De voordelen (althans inderdaad in theorie) zijn legio , dus wilde ik het zelf ook uitzoeken in de praktijk.

Stanislav heeft een enorm werk gedaan , niet alleen een manier bedacht om een wingsail te laten werken , maar ook om het redelijk gebruiksvriendelijk te maken .

Dan heb ik het nog niet over het vele geld dat hij heeft geïnvesteerd ( alleen zijn Lasersnijmachine kost een fortuin ) , ook heeft hij heel veel technieken onder de knie moeten krijgen (zeefdrukken van logo b.v. of het stikken van silicone doek voor de luchtmatras , de carbon onderdelen , enz ) dit allen al verdien , zoals jij als geen ander weet als " super doe het zelf-er " alle lof :clap: :clap: :clap:

Hij moest wel wand de Aziatische zeilmakers wilde graag zeilen voor hem maken maar ze moesten wel met hun software , hardware(zeillatten , latspanners , doeksoorten enz.) werken en het ontwerp mocht niet teveel van wat ze de laatste tientalen jaren voor de gevestigde merken maakte afwijken : Dus geen optie !

Zelf ontwikkel in dingen waar ik (puur voor mijn eigen plezier) in geloof , niet om de markt te veroveren , ik word niet goed alleen al bij het idee van dingen als pre-orders , garantie , costumer service , cash flow , dealers , testsessie organiseren en de verzekering van de boel...

Als er mensen zijn die mijn bouwsels zien en het willen hebben zal ik graag voor hen een , zo mogelijk verbeterd exemplaar (laten)maken maar er mijn hebben en houden in investeren in de hoop ooit alles terug te verdien ...nooit .

Anderzijds ben ik van mening dat de grootste voordelen eerder in het 5-20Kn windbereik ligt , aan de wind varen en wisselende omstandigheden .

Ik zou voor een andere aspect ratio gekozen hebben (al snap ik prima waarom hij voor zo een high aspect gaat) het gekozen profiel is ook ver van optimaal , maar dat terzijde

HE DID IT ! en dat verdient alle lof maar voor mij persoonlijk zijn de huidige modellen not my cup of tea .

De $ 4.500 die de drie zeil me zouden kosten (plus shipping) gebruik ik liever voor de verbetering van wat ik hier heb liggen (en enkel totaal nieuwe proto's...).

Technische vragen over het zeil zal ik graag blijven beantwoorden maar misschien is er (net als in de pionierstijd van onze sport wel een rijke weldoener die een talentvolle jongeling van het nodige drijvende en rollende materiaal wil voorzien om Stanislav zijn zeilen als ego-boost en bron van mooie verhalen in zijn sociale kringen te gebruiken . Misschien een keukenboer die toch al het beste voorhad met onze sport op de Grevelingen ... :whip:

Oh , ik hoop dat Stanislav zijn merk een langer leven beschoren is dan de Italiaanse XL masthoes zeilen , de variabele dikte van de hoes heeft trouwens nooit de productie versie gehaald ...

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za dec 09, 2017 10:00 am

@Nelson Foils wat heb jij allemaal al gemaakt op basis van het wing principe?
Reuze benieuwd :)

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » za dec 09, 2017 12:41 pm

Oossie71

Hier kan je al veel vinden .

https://www.seabreeze.com.au/forums/Win ... -up?page=3

viewtopic.php?f=62&t=13886865

Er was nog een lijntje op seabreeze maar die blijkt vannacht verdwenen te zijn.... :sick:

Heb je nog vragen of wil je meer foto's stuur even een pb met je mail adres .

Fijn weekend

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za dec 09, 2017 2:15 pm

De gedachte bij point(s) of failure is wel een interessante.
Ik zie waar je naar toe gaat en ook het idee van WIngsail met een bladder is eigenlijk zo gek nog niet. Hoe dan ook het blijft een 2 lagen principe om de ultieme wing/foil te maken. Dat de loefzijde vlak moet zijn en de lijzijde bolling is dus de grote uitdaging. Plus dat bij het surfen een dynamische beweging van het tuig is (gijpen, beachstart,waterstart erger nog katapult) en niet statisch zoals bij het zeilen (mast staat altijd in positie)

met de tegenwoordige materialen (zie airsups/airboards) zullen er toch meer mogelijkheden moeten zijn.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » di dec 26, 2017 6:56 pm

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » do jan 18, 2018 10:59 pm

Het zeil heeft de koude regionen inmiddels ook bereikt.
image.jpeg

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr jan 19, 2018 9:18 am

Speedsurfer142 schreef:
do jan 18, 2018 10:59 pm
Het zeil heeft de koude regionen inmiddels ook bereikt.
Of andersom.
Zij wel :cry:

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jan 19, 2018 11:04 am

Mooie ijssurfer trouwens.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » do mar 08, 2018 9:51 pm

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » vr mar 09, 2018 7:02 pm

Mooi om te lezen dat er toch nog nieuwe ideeën worden getest.
Dat de wing hard kan heeft de Sailrocket 2 al wel bewezen.
Of het op een surfboard ook gaat werken is nu nog de vraag.
ff_supercavitation1_large.jpg
Sail-Rocket-Front-view-01-630x459.jpg
Sail-Rocket-Front-view-01-630x459.jpg (41.61 KiB) 405 keer bekeken

Plaats reactie