Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gun sails Bow

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Gun sails Bow

Bericht door NED 321 » ma sep 24, 2018 6:14 pm

MR Brick
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: PD 128 II / PD 100 / JP IV 60 / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Re: Gun sails Bow

Bericht door MR Brick » ma sep 24, 2018 7:28 pm

ik heb hem al een paar keer zien varen op het Oostvoornse Meer. Erg leuk om te zien. Volgende keer wil ik hem testen...

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma sep 24, 2018 8:28 pm

Ziet er bekend uit.
Simmer Cyber Race:

Afbeelding

Gaastra Flow F1

Afbeelding

DickfeeCie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat eigenlijk niet?

Bericht door DickfeeCie » ma sep 24, 2018 9:24 pm

Bron: Website Siem de Jong - Delft. Onder het kopje "Nieuws".
GUN SAILS BOW - Wil jij meer weten over dit zeil? Vrijdag 28 september of vrijdag 5 oktober komt Pieter Bijl, de ontwikkelaar van Gun Sails zeilen, uitleg geven over dit allernieuwste snufje!

Ik heb het tijdstip nagevraagd bij Siem
Antwoord: We gaan dit vrijdag 5 oktober doen, tijdstip waarschijnlijk 's avonds, we moeten dat nog bepalen. we publiceren het volgende week op onze website/sociale media etc.. Update: datum is 12 oktober 19:00 geworden

Ik heb Pieter er al een paar keer mee zien varen. Zowel op foil met minimale wind als op een slalom board volle bak. Zag er waanzinnig uit. Mijn interesse is wel gewekt.
Laatst gewijzigd door DickfeeCie op ma okt 01, 2018 9:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » di sep 25, 2018 3:14 pm

Voor de mooie lijnen van het zeil krijgt ie van mij een dikke voldoende!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za sep 29, 2018 12:58 pm

Steven van Broeckhoven was met de Bow aan het foilen in Sylt vandaag, was heel makkelijk om hem eruit te pikken. Zeil zag er heel apart uit vergeleken met de rest. Geen idee hoe hij het uiteindelijk gedaan heeft vandaag 😂

DickfeeCie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat eigenlijk niet?

Bericht door DickfeeCie » ma okt 01, 2018 9:22 pm

Vrijdag 12 oktober om 19.00 uur komt Pieter Bijl, de ontwikkelaar van Gun Sails zeilen, uitleg geven over dit allernieuwste snufje!
Bron: Website Siem de Jong - Delft.
Dus niet 5 oktober zoals eerder vermeld stond op hun site.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di okt 16, 2018 10:45 am

Wie was erbij 12 oktober en kan wat meer vertellen?

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » di okt 16, 2018 1:59 pm

Ik was erbij, hierbij een verslag. Let op, dit is mijn interpretatie, ik zal vast wat vergeten zijn of dingen niet helemaal correct hebben benoemd.
Het was een gezellige vrijdagavond met Pieter Bijl, diverse surfers en natuurlijk het vriendelijke personeel van Siem die ons hebben voorzien van hapjes en drankjes.
Pieter had een complete Bow tuigage meegenomen om ons te laten zien hoe het zeil op- en afgetuigd wordt.
Het zeil was nat omdat er die middag nog door hem mee gevaren was op Hoek van Holland. (Momenteel is de Bow zelfs het meest gevaren zeil door Pieter.)
Allereerst werd het zeil uitgerold en de Bow mast (490 en 70% carbon) getoond.
Om de flex van de mast te tonen werd deze vergeleken met die van een Gun Expert (70%) SDM, de masten werden op 2 steunpunten gelegd en in het midden werd druk uitgeoefend. Heel duidelijk was te zien hoeveel flex de Bow mast heeft t.o.v. de standaard mast en ook zat verreweg de meeste kromming in het topdeel van de mast.
Het hele idee achter de ontwikkeling van de Bow komt van Pieter zelf, hij heeft daar behoorlijk lang mee rondgelopen voordat het uiteindelijk vorm kreeg.
Zijn inspriratie komt o.a. uit de hoek van vogelvleugels, de manier waarop die zich aan de vleugeltips kunnen aanpassen aan luchtstromingen.
De huidige zeilen met veel loose leech moeten eerst 'gevuld' worden met wind voordat er voortstuwing is. De Bow ondervangt dit doordat er vrijwel geen loose leech aanwezig is, dit bevordert de low-end performance behoorlijk (foilers!). Het is echter nog steeds noodzakelijk dat windvlagen geloosd kunnen worden om controle te behouden als de wind toeneemt. Bij een conventioneel zeil waait de loose leech daarbij een beetje verder open. Bij de Bow gebeurt wat anders: door de winddruk roteert de hele(!) mast van tip tot mastvoet (boven het meest, onder het minst) en draait het zeil meer 'open'. Het profiel van een normaal slalomzeil wandelt een beetje naar achteren bij veel druk, bij de Bow echter is er een soort compensatie ingebouwd door dit nieuwe concept: het profiel blijft gewoon voorin waar het hoort. Het gevolg is dat het zeil heel comfortabel en rustig aanvoel en dus dat ook de high-wind performance erg goed is.
Nog een voordeel van het ontbreken van de echte loose leech: aanpompen gaat efficienter, de hele pompslag is benutbaar. Bij een slalomzeil is nl het eerste deel van de slag noodzakelijk om het zeil te 'vullen' en dat hoeft bij de Bow niet. Bijkomend voordeel is dat je bij de Bow niet zoveel downwind hoeft af te vallen om in plané te komen.
In een normaal zeil-quiver kan hierom 1 Bow zeil 2 opeenvolgende maten van slalomzeilen vervangen.
Het zeil heeft 1 outhaul-oog, meer is simpelweg niet nodig gebleken. Outhaulspanning is net als bij slalomzeilen.
Verder 4 cambers die zeer gemakkelijk in positie werden geklikt. Camber pressure is niks bijzonders t.o.v. slalomspul.
2 latten boven de giek zijn van carbon, dit heeft zich zo uitgekristalliseerd voor de beste performance.
De mast gaat in het zeil op de normale manier, niet opvallend moelijk of zo.
Opvallend was dat het zeil relatief weinig neerhalerspanning heeft: Pieter had er geen extra tool voor nodig in elk geval.

Zoals vermeld: de mast roteert dus ook ter plekke van de giek. Om dit mogelijk te maken wordt er een POM(Delrin) bus tussen giek en mast geklemd. Deze fungeert als lager. Direct kwam de vraag of de giek dan niet tijdens het varen naar beneden zal schuiven. Dit is niet het geval: door de ribbels die in de mast aanwezig zijn (vanwege het fabricage-proces van de mast) onstaan kleine groeven in de bus wat een verticale beweging van de giek verhindert.
De BOW mast komt ook in een 100% carbon uitvoering. Het verschil is vrij klein en is voor Pieter vooralsnog geen reden om 100% te varen. De flex in de top wordt mogelijk gemaakt door toevoeging van glas in de masttop. Hierdoor wordt hij bovenin wel wat zwaarder maar blijkbaar zijn daar geen negatieve effecten van te merken. De ontwikkeling van mast en zeil is iets wat samen moest gebeuren en dat was lastig: wat doe je eerst (kip/ei probleem)? Je hebt beide nl nodig om te testen.. Dus is in de aanloop eerst gericht gewerkt aan een mast-ontwerp en is het zeil daarop ontworpen/aangepast.

Om dit nieuw systeem toegankelijker te maken is er voor 1 mastlengte direct 3 zeilmaten ontikkeld: de 6.9, 7.8 en 8.7 passen op 1 mast.
Er wordt inmiddels ook een cam-loze variant van de Bow ontwikkeld, net zoals de Rapid zeg maar.

Er zijn dus veel voordelen bij dit concept. Zijn er ook nadelen? Eentje werd benoemd: het zeil heeft bij ideale speedcondities wat minder performance dan een slalomzeil, maar dat was het dan ook. Zodra er bv chop staat is het verschil weg.
Is er qua trim nog wat anders? Ja: doordat het profiel niet naar achteren verloopt zal je board (bij dezelfde mastvoetpositie als een slalomzeil) meer de neiging hebben te 'plakken'. Anders gezegd, het board zal minder snel gaan vliegen bij toenemende wind. De mastvoet moet in de regel dus iets verder naar achteren. Dit maakt de Bow vooral geschikt voor de wat losser lopende slalomboards en wat minder voor bv freeraceboards.
Foilers hebben ook enorm voordeel bij het stabiele drukpunt: in vlagen is de foil veel makkelijker op hoogte te houden, er is als het ware een automatische hoogte-compensatie door het stabiele drukpunt.

Verder werd de Bow opgetuigd met de nieuwe full-carbon giek die Pieter samen met Niek Huisman heeft ontwikkeld, we mochten hem allemaal even vasthouden: zeer licht en superstijf. Mooi is de oplossing voor het trimsysteem: de touwtjes lopen intern en er is in het eindstuk geen extra mechanica/wieltjes nodig. De touwtjes worden simpelweg om de carbon bussen geleid die ook voor de constructie worden gebruikt. Ook de kop is full carbon, het enige metaal in de hele giek zijn de 2 bouten in de kop. Zelfs de klemmen van het trimsysteem worden carbon (was nu nog aluminium), evenals de clips voor de verstelling van het einstuk.

Edit: klein beetje info toegevoegd.
Bijlagen
Bow.jpg
Laatst gewijzigd door _Dekker op za okt 20, 2018 7:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di okt 16, 2018 2:45 pm

Die giek, een beauty

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » di okt 16, 2018 7:22 pm

De giek ook in mijn handen gehad. Dat is zeker een hele mooie.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » di okt 30, 2018 1:38 pm

Bow video online bij Gun:
https://gunsails.com/en/video-bow-2019

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » do nov 15, 2018 1:18 pm

Nu meer/volledige info op de Gun site.

Zeil: https://gunsails.com/bow2019

Mast: https://gunsails.com/de/bow-flex-70/

De meeste info over de werking van het zeil staat nu vreemd genoeg alleen bij de mast.

(zou leuk zijn als er een introductie aanbieding zou komen: zeil + mast voor 999 euro lijkt me mooie prijs :D )

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » zo feb 24, 2019 1:22 pm

Hier de eerste gebruikers review van Kirsten met de BOW.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » zo feb 24, 2019 2:51 pm

Kan niet wachten om ze zelf te proberen, heb de 7.8 liggen en de 6.9 onderweg als vervanging van mijn Vectors.

Kifi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Kifi » zo feb 24, 2019 3:30 pm

Hier ook nog een paar foto's van de BOW 8,7 in actie

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 47f5ad3f97

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma feb 25, 2019 1:00 pm

Ben zeer benieuwd naar jullie Bow-ervaring. Ook ik ben geïnteresseerd in het model met name de maten 6.9 en 7.9.

Kifi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Kifi » di mar 05, 2019 5:35 pm

Gunsails heeft mij gevraagd om een testimonial te maken over de bow. coming soon

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo mar 06, 2019 8:52 am

Voor wie is dit zeil ?

Ik bedoel voor wat voor een type surfer.
Is het voor de surfer die nu full race zeilen vaart of voor de freerider.

Ikzelf zou zeggen voor de freerider die ontspannen zonder om te tuigen in een groot windbereik kan surfen ware daar niet die 4 cambers.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » wo mar 06, 2019 11:21 am

Goeie vraag.

Zoals in het duitse artikel hierboven staat, 'voor de sportieve surfer welke camberzeilen gebruikt'.

De website van Gun zegt: 'For freeracers and slalom pilots, the BOW is the new alternative to the conventional Loose Leech sail.'
Maar ook: 'But the BOW also proves to be excellent for foiling. No matter if you are a foiling beginner or a pro,...'

Maar dan de indeling, welke erg naar Foilen en Slalom neigt, maar minder Freerace.
Afbeelding

Vervolgens: 'The sail is not only perfect for foiling, but also provides a new feeling of windsurfing on a freerace or slalom board.'

En de test uit Surf magazine: 'Despite its user-friendliness, the Bow remains a sail that is primarily recommended for sporty windsurfers who are looking for a powerful motor for freerace and slalom boards and who don't have any problems with far out foot strap setups and water starts.'

Conclusie, hij staat denk ik naast de Vector en GSR, gebaseerd op hetgeen geschreven is.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » wo mar 06, 2019 11:30 am

Bij de demo van Pieter Bijl bij Siem de Jong kwam het ook ter sprake.
Het zeil is maar minimaal langzamer dan de GS-R, dus vooral freerace/slalom bedoeld (als ik me goed herinner scheelde het 1 of een paar meter op een slalom rak). De BOW heeft nu ook 4 cambers, er wordt dacht ik gewerkt aan een versie zonder/met minder cambers dus meer freeride/freerace georienteerd.
Het grote voordeel voor foilen is dat het drukpunt bij de BOW bij hardere wind naar voren verplaatst ipv naar achteren.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » wo mar 06, 2019 11:36 am

Ik zou zeggen voor mensen die snel willen met cambers maar zonder de trimgevoeligheid van de GSR. En hij planneert lekker vroeg aan is me opgevallen (2x gevaren tot nu toe).
De mastslurf is serieus breed, meer zoals de GSR. Je kunt hem beter niet vol laten lopen.
Pieter adviseerde de Bow niet voor freeride maar eerder voor Freerace en Slalom boards omdat de mast iets verder naar achteren moet dan andere zeilen om het board los te laten lopen.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » wo mar 06, 2019 1:24 pm

Als gebruiker van de 8.7 BOW kan ik het volgende zeggen.
Ik heb hem gebruikt op een iSonic 110 (75 breed) uit 2014.
Het zeil voelt als een race zeil, veel power, waardoor ik toch snel in plane was, terwijl het board best wel smal en weinig volume had ten opzichte wat Pieter adviseert. (liever 85 breed en iets van 130 liter) Ik heb geen idee of ik nou veel sneller met een GSR zou zijn, maar volgens mij valt dat voor de meeste surfers wel mee. Zijn denk ik met beide zeilen ongeveer even snel.
Tevens viel op dat je het zeil lang kan houden, en niet dat overpowerde gevoel geeft wat een race/freerace zeil geeft als die te groot wordt. Het gevoel van opstijgen in een vlaag. Nee, ik kon bij 23 knopen het zeil nog goed houden, vooral als je eenmaal in plane was en je het zeil goed naar achteren had staan (onderlijk tussen de voetbanden op het board) was alles goed te houden en voelde het niet aan of alles de lucht in wilde. (om me heen waren andere goede surfers met 7.0 bezig) Dat ik uiteindelijk naar een kleiner zeil ging was alleen dat ik bij het gijpen het zeil te groot vond, en ik geen harde crash wilde maken.
Wat ook opviel was dat ik het zeil helemaal achter in de masttrack kon zetten.
Conclusie: op de iSonic 110 kon ik super goed varen vanaf een knoop of 12 tot 23. De wind was heel constant, dus geen 10 en dan plotseling eventjes 25 knopen. Ik kijk uit naar volgende dagen waarop ik het zeil eens op een groot slalom board kan proberen.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD XfireMachine M7 fins

Bericht door PieterW » wo mar 06, 2019 4:26 pm

Ik weet niet of je dit zou willen een 8.7 met 23 knopen wind dan ik liever kleiner

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » wo mar 06, 2019 5:39 pm

PieterW schreef:
wo mar 06, 2019 4:26 pm
Ik weet niet of je dit zou willen een 8.7 met 23 knopen wind dan ik liever kleiner
Dat klopt, maar ik wilde weten waar de grens voor mij met dit zeil was :roll: Meten is weten ;-)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo mar 06, 2019 7:32 pm

Arbee schreef:
wo mar 06, 2019 1:24 pm
De wind was heel constant, dus geen 10 en dan plotseling eventjes 25 knopen.
En dat had ik nu graag willen weten, wat doet het zeil wanneer de wind wel even terug valt naar 12 knopen ipv 25.
Hoe genereerde het zeil dan zijn kracht?
Ik vaar op een Magnum 105 en wil daar in de toekomst misschien de BOW 7.9 op varen.
Wat kan ik dan verwachten als de wind weg valt naar 12 knopen.

Of zijn deze zeilen alleen gemaakt voor brede boards (70+) en/of foil boards?

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » do mar 07, 2019 10:33 am

Beste Kapitein Rob, op sommige vragen van jouw ben ik ook benieuwd, maar daar kan ik nu nog geen antwoord op geven.
De wind die ik had was niet vlagerig zoals we in NL wel een hebben. Dus van 15 tot 25 knp wat ik hier thuis wel eens mee maak was er niet.
1 dag werd de wind steeds iets minder, veel surfers gingen met 7.8 het water op, ik had geen probleem dat de BOW te groot was toen iedereen nog lekker aan het planeren was, en toen de andere stil vielen ging ik lekker door.
Ik heb het gevoel dat de BOW wel de vlagen `vlak` kan strijken zonder dat je eigenlijk iets merkt. Zeg maar het zeil loost de wind makkelijk als het zeil eigen `te groot` is. Ik heb hier thuis wel eens een NP EVO 9.5 helemaal aan flarden gevaren toen ik een enorme vlaag kreeg en helemaal uit het water werd getild en daarna een katapult. 2 vensters in 1 keer helemaal eruit geknald :wtf: Mijn gevoel is dat de BOW dat niet doet, dus dat die gewoon controleerbaar blijft, en je niet laat opstijgen. Maar zoals ik al schreef, hier in NL heb ik het zeil nog niet uitgeprobeerd.
Wat je kan verwachtten als de wind weg valt, is denk ik gelijk aan elk zeil: er is een beneden grens, en er is echt ook een bovengrens.
Ik denk ook dat de kleinere maten prima op kleinere boards te varen zijn, het zeil voelt gewoon als elk `normaal` racezeil aan. Niets vreemds of zo. Je merkt ook niets van het draaien of zo bij de mast giek verbinding. (ook bleef de giek gewoon op de ingestelde hoogte zitten) Alles werkt zoals je gewend bent. Ik ben dus ook benieuwd hoe het zeil zal werken op een Hollands dagje met vlagen van 15 tot 23 knp of zo, en met die wind dipjes. Ik verwacht dat als je al in plane bent je heel goed door windgaten heen vaart. Wordt vervolgd... :cheer:

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » wo apr 10, 2019 2:21 pm

Vaarimpressie met plussen (veel) en minnen van de BOW 8.7. In Duits, dat dan wel weer. Google translate...
http://surf-forum.com/forum/thread/2061 ... post226316

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo apr 10, 2019 4:22 pm

Ook hier komt de schuivende manchet weer boven. (De giek zakt naar beneden)
Is het zo belangrijk om de manchet van Gun te gebruiken?
Kun je niet gewoon de manchet weg laten en je giek opje manchet plaatsen?
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo apr 10, 2019 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » wo apr 10, 2019 4:44 pm

Nee!
De mast heeft iets van een soort ribbels waar over de manchette heen moet, ook met een soort van gelijke ribbels dwars op de mast, zodat wanneer de giekkop is gesloten deze op die ribbels blijft hangen, daarvoor is het dus wel noodzakelijk dat er een juiste spanning op de giekkop mast verbinding staat want anders kan de giek idd zakken naar het schijnt.
Niet dat ik de ervaring heb 😉 maar ik vroeg Pieter Bijl hier onlangs naar en hij vertelde mij dit verhaal 👍

Plaats reactie