Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Wat doe ik verkeerd? (techniek vraagje)

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
vocram
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Wat doe ik verkeerd? (techniek vraagje)

Bericht door vocram » ma jan 09, 2017 3:56 pm

Robbie-79 schreef:Ik weet dat het niet ideaal is. Meestal is er wel iemand aanwezig op de camping, het restaurant of is er een visser met bootje op het water. Het water is niet heel erg breed en ook kun je overal staan, dus mocht ik materiaal pech oid krijgen dan ben ik zo aan de kant. Voor mijn gevoel surf ik ook wel liever met iemand samen, maar aangezien ik vaak niet heel veel tijd heb om naar een lokatie te gaan welke drukker bevaren wordt, pak ik hier zo nu en dan even een uurtje a anderhalf varen mee.

Waar vaar je dan lauwersmeer/camping? want dat beeld komt mij bekend voor :)

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo jan 11, 2017 9:17 pm

Ik vaar op leekstermeer. Dat is 10 minuutjes van mij vandaan. Wil komend seizoen wel weer eens naar Lauwersoog en ook zuidlaardermeer staat op het lijstje.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo apr 05, 2017 4:24 pm

Ik heb het probleem eindelijk getackled denk ik. Het ligt vermoedelijk aan de afstelling van m'n trapeze lijntjes. Deze heb ik meer naar voren gezet op advies van een andere surfer die ik een week of 3 trof op het water. Nu kan ik eindelijk mijn gewicht het werk laten doen en heb ik mn handen redelijk losjes op de giek. Ik merk dat ik nu veel sneller naar achteren kan zonder op te loeven. Sta nu al tegen de voetbanden aan, terwijl ik eerder nog wel 2 voeten er vanaf stond en al begon op te loeven. Best dom eigenlijk dat ik zelf niet eerder ben gaan experimenteren met afstellen van die dingen.

Is de afstelling van die lijntjes per zeilmaat verschillend of kan ik de lijnen nu zo laten staan bij al mn zeilen? Heb 3 zeilen (5.8, 6.6 en 7.5) die ik allemaal op dezelfde giek vaar. Is er een manier om verschillende afstellingen te markeren, zodat je bij zeilwisselen weet welke afstelling je nodig hebt?

re-entry
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic AW 82 &FW 105, GunSails 4.1/4.7/5.3/6.0
Contacteer:

Bericht door re-entry » wo apr 05, 2017 4:34 pm

Super. Soms is de oplossing eenvoudig 😊

Per zeil kan de positie van de trapeze lijnen zeker verschillen. Denk dat je nu wel direct voelt als ze niet goed staan met een ander zeil... succea

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo apr 05, 2017 7:27 pm

Is de afstelling van die lijntjes per zeilmaat verschillend of kan ik de lijnen nu zo laten staan bij al mn zeilen? Heb 3 zeilen (5.8, 6.6 en 7.5) die ik allemaal op dezelfde giek vaar. Is er een manier om verschillende afstellingen te markeren, zodat je bij zeilwisselen weet welke afstelling je nodig hebt?

Super. Soms is de oplossing eenvoudig.
Per zeil kan de positie van de trapeze lijnen zeker verschillen. Denk dat je nu wel direct voelt als ze niet goed staan met een ander zeil... succea

klopt maar deels is mijn ervaring: nog eenvoudiger en véél efficiënter edm, is een 2de giek aanschaffen die uiteraard als reserve kan dienen voor uw huidige énige giek momenteel (zoek uiteraard naar een maat die voor minstens 2 van uw 3 zeilen bruikbaar is).
Laat ook toe van eventueel 2 complete sets op te tuigen en zal ook op termijn zeker minder duur zijn dan altijd maar die éne giek te gebruiken.

Dat markeren wordt dan uiteraard ook ineens een pak eenvoudiger: éénmaal lijntjes perfect afstellen op beide gieken ifv je 2 meest gebruikte zeilen, en voor het 3de zeil ga je inderdaad een markering moeten maken en/of iets noteren (zie schaal binnenkant of buitenkant giek!?) of ergens een bepaalde afstand meten vanaf bvb de giekkop tot begin of midden van het voorste bandje want...als die voorste band correct staat is het verder maar een kwestie van de achterste band meer of minder naar achter te schuiven ifv..... Suc6!

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » do apr 06, 2017 12:58 pm

Een nieuwe giek meteen kopen alleen daarvoor lijkt me wat overbodig.

Heb je aan de kant van je giekbuis die naar het zeil toe staat geen streepjes of stipjes staan? Bij mn x3 giek is dat wel zo, dan hoef je alleen te onthouden (of in je mobiel te schrijven bij/tussen welke stipjes de koorden moeten staan.

Anders helpt een permanent marker misschien ook wel :P

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » do apr 06, 2017 2:48 pm

http://howtowindsurf101.com/how-to-set- ... ess-lines/

Ook de link naar Guy Cribb is wel interessant, op p2 staat een trucje met elaatiek als hulpmiddel:

re-entry
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic AW 82 &FW 105, GunSails 4.1/4.7/5.3/6.0
Contacteer:

Bericht door re-entry » do apr 06, 2017 3:43 pm

Heb zelf 4 wave zeilen van zelfde merk maar verschillende typen gebruik gewoon 1 giek. Meestal gewoon een kwestie van centimetertje verschuiven je voelt het vanzelf (immers je weet nu wanneer het goed is). Ook is windkracht van invloed..Een extra giek lijkt me overbodig.... Dan zou je in principe voor ieder zeil een andere giek moeten hebben.

Kolina
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Windsurfparts.nl Vinnetjes.nl
Surf spul: Ja een beetje veel

Bericht door Kolina » do apr 06, 2017 5:00 pm

De positie van mn trapezetouwtjes voor mn 7.9 verschillen amper met de positie voor mn 7.1.
Als ik 6.3 op deze giek vaar zal ik ze wel ietsje naar voor moeten zetten maar verwacht hooguit 2 centimeter.
Zeilen zijn wel van hetzelfde merk en type.
Bovendien is de afstelling van je touwtjes ook een persoonlijke aangelegenheid.....positie, lengte en afstand tussen de bandjes.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do apr 06, 2017 9:06 pm

veel varen, veel proberen. En ja je hebt veel parameters.
Mastvoet basis of +/- verplaatsen en zoals eerder aangegeven met kleine stapjes. Mastvoet naar voren tov de basis positie helpt wel om een langere glijvak te creeeren waardoor je bij weinig wind makkelijker planeert.
Beginners: voetbanden op de positie dichter bij de mast, ben je meer ervaren door meer te surfen dan kun je ze verplaatsen naar een positie naar achteren mocht dat nodig zijn voor je. Afhankelijk van wat je wilt.
Zeil: neerhaler /uithaler ook weer meer minder spanning proberen.
Giekhoogte: heel persoonlijk, vroeger hoog, tegenwoordig kan alles.
Vin: tja hetzelfde, vin hoort bij je zeil. ga je naar een groter zeil dan automatisch ga je eigenlijk ook naar een grotere vin.
Trapezetouwtjes lang/kort. trapazetouwtjes iets uitelkaar of stijf tegen elkaar aan.

Enige wat blijft, varen proberen, varen proberen, sweetspot vinden. volgende sessie kan alles weer anders zijn. Proberen proberen proberen.
Hoe vaak ik een zeil opnieuw getuigd heb op een dag, ook op het water.... ontelbaar. Zelfs voor de start van een wedstrijd nog wel gedaan vroeger, naar de startlijn varen. er achterkomen dat het niet geweldig staat voor de omstandigheden en dan in het water 5min voor tijd nog net ff de laatste tweak doorvoeren.
Nag 30jaar op het water zitten er ook voor mij sessies bij die niet gaan (zeil niet lekker getuigd of gewoon de stance tov zeil en board niet lekker), hoe het kan. Slechte dag?!? verkeerde been uit bed?!? Lichaamsstijfheid, alles werkt door. Zelfs uitrazen na een dag werken kan anders uitpakken (opstappen en gelijk een katapult.... fijne binnenkomer....)

De parameters veranderen constant, zo ook de settings. Windsurfen is een sport van adept en adopt in al zijn facetten.
En zei Bjorn Dunckerbeck ooit niet eens: a bad sail rig good is fine, but a good sail rigt good is a winner

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr apr 07, 2017 4:50 pm

Dank voor de reacties. Een extra giek is wel leuk, maar zal nog even moeten wachten. Eerst nog ander surfspul wat een hogere prioriteit heeft.Ik heb even gekeken er zitten idd puntjes aan de binnenzijde, dus dat is dan wel makkelijk te onthouden.

Kolina
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Windsurfparts.nl Vinnetjes.nl
Surf spul: Ja een beetje veel

Bericht door Kolina » vr apr 07, 2017 7:11 pm

Je kan ook een markering (stickertje of iets dergelijks) in je zeil aan brengen á lá North Sails HTS....(Harnessline Trim System)

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » vr apr 07, 2017 10:28 pm

Ik ben ondertussen een beetje overgeschakeld naar andere merken (Gun en Naish), maar het HTS van North was eigenlijk gewoon perfect....
klopte bij mij in ieder geval erg goed! Ik denk erover een eigen HTS stickertje op mijn huidige zeilen te plakken :-)

Maar als ik een keertje echt lekker gevaren heb, hangt voor mij als binnenwater surfert ook af van hoe constant de wind eigenlijk doorkomt.
Vaak is voor mij de wind te wisselend om het juiste zeil en afstelling te bepalen.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Custom, Morpho Sails, AL360, RRD

Bericht door M@rcel » za apr 08, 2017 9:39 am

Het advies van Cribb met het elastiekje heb ik opgevolgd. Werkt prima. In het begin is het wennen, maar nu weet ik niet meer beter. Voel precies aan hoe het moet staan bij de verschillende zeilmaten.

Al zijn documenten zijn leerzaam

http://guycribb.com/windsurfing_techniq ... ariantid=1

je moet inloggen met een mailadres, zodat hij je nieuwsbrieven kan sturen (die lekker lezen overigens) en dan krijg je toegang tot veel artikelen over afstellingen, manier van surfen, etc.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » di apr 11, 2017 8:09 am

Hij heeft inderdaad goeie tips ik zal me eens inschrijven. Ik heb het stuk over in de voetbanden komen ook al van hem gelezen, dat werd erg duidelijk uitgelegd

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » wo apr 12, 2017 5:11 pm

Topdag gehad vanmiddag, voor het eerst de voeten in de voetbanden gehad. Eerst paar rakjes alleen de voorste en na een paar keer succes bij de eerste poging achterste erbij meteen succes. Dit gaat wel heel makkelijk dacht ik zo...was helaas beginnersgeluk, want volgende pogingen gingen met wisselend succes. Moet de handigheid er nog even inkrijgen, want zit er vooral achter geregeld naast met een crash tot gevolg. Zal wel een kwestie van op gevoel voet erin krijgen zijn. Surft wel erg fijn nu je het bord ook goed met je voeten kan sturen.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do apr 13, 2017 9:44 am

Een van die eureka momentjes in je surfcarriere :D

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » do apr 13, 2017 12:01 pm

Ja klopt😊 Heb ook wel even een klein feestje gevierd hoor in m'n eentje op het water. Wat dat betreft een eureka week voor mij. Sinds een week fatsoenlijk met trapeze en dan nu de voetbanden erbij. Volgende week maar even de carve gijp doen😀

Plaats reactie