Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Tabou Rocket?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Tabou Rocket?

Bericht door Sannetjhh » di jan 10, 2017 11:26 am

Ik zie heel veel over de Tabou Rocket. Nu begin ik sinds 2 jaar weer met surfen en ben al meerdere keren de Tabou Rocket als suggestie tegen gekomen. Is dit een goed board om weer op te beginnen?

Meer informatie:
- Ik weeg +- 80 kg.
- Ben vooral van plan om op het IJsselmeer te varen
- Hoef geen trucjes op het water te kunnen, wat heen en weer scheuren is genoeg.
- Waterstarten gaat oke.

Als ik het lijstje verder aan moet vullen hoor ik het wel.

Is de Tabou Rocket geschikt voor mij? Eventuele ander boarden mogen ook genoemd worden..

Alvast bedankt!

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Tabou Rocket?

Bericht door Kanarie » di jan 10, 2017 12:52 pm

Zelf weeg ik 85kg en heb de 125l Rocket.
Eind vorig seizoen overjarig gekocht en ik vind het een prima plank. Stabiel, goed te varen en genoeg snelheid.
Hier kun je alles prima mee doen, van recreatief tot wat fanatieker.

Toendertijd met uitzoeken welke plank ik wilde, zat ik te twijfelen tussen de Rocket, Fanatic Gecko of Fanatic Hawk.
De Rocket kwam het beste uit de testen, dus om die reden hiervoor gekozen.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di jan 10, 2017 1:14 pm

Ik heb zelf nooit tabou gevaren, behalve de manta. Rockets zijn gewoon freerideboards en goede ook! Voor meer vaargemak zou ik dan kijken naar de rocket wide. Ik heb zelf nooit echt een fijn gevoel gehad bij tabou's, maar dat is absoluut nergens op gebaseerd verder, komt misschien door de kleurstelling ofzo ;). Ik heb zelf altijd voorkeur gehad voor RRD's firemove als het op freeride/move aankomt. Zoals ik in je vorige post ook al aangaf zou deze in 110 een goed board voor je zijn, geld hetzelfde voor de atomiq, magicride, rocket wide en fanatic gecko van rond de 75br. Als je wilt kan ik je wat testjes sturen van het 2016 materiaal, maar die zijn waarschijnlijk ook wel op het internet te vinden.

Een wide board heeft een aantal voordelen tegenover een conventionele stijl freeride board, namelijk meer stabiliteit bij zeil optrekken, eerder aanplaneren (met de juiste techniek), controle in chop (volgens de tests, heb ik zelf niet persee zo ervaren), makkelijk gijpen. Mijn oude firemove was velen malen makkelijker te varen dan de fanatic shark die mijn vriend destijds had, vooral met gijpen was dit heel merkbaar. Het board voelt als je eenmaal gaat als een board van een aantal liters groter en dat is heel fijn. De firemove en anderen widestyle boards zijn zo bedacht dat je zonder al te veel moeite en krscht veel plezier kan hebben en met twee vingers in je neus rondjes kan varen. Wil je meer zet je de voetbandjes naar buiten en gaan met die banaan.

Succes met je aankoop

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » di jan 10, 2017 2:13 pm

WhiteofHeart schreef:Ik heb zelf nooit tabou gevaren, behalve de manta. Rockets zijn gewoon freerideboards en goede ook! Voor meer vaargemak zou ik dan kijken naar de rocket wide. Ik heb zelf nooit echt een fijn gevoel gehad bij tabou's, maar dat is absoluut nergens op gebaseerd verder, komt misschien door de kleurstelling ofzo ;). Ik heb zelf altijd voorkeur gehad voor RRD's firemove als het op freeride/move aankomt. Zoals ik in je vorige post ook al aangaf zou deze in 110 een goed board voor je zijn, geld hetzelfde voor de atomiq, magicride, rocket wide en fanatic gecko van rond de 75br. Als je wilt kan ik je wat testjes sturen van het 2016 materiaal, maar die zijn waarschijnlijk ook wel op het internet te vinden.

Een wide board heeft een aantal voordelen tegenover een conventionele stijl freeride board, namelijk meer stabiliteit bij zeil optrekken, eerder aanplaneren (met de juiste techniek), controle in chop (volgens de tests, heb ik zelf niet persee zo ervaren), makkelijk gijpen. Mijn oude firemove was velen malen makkelijker te varen dan de fanatic shark die mijn vriend destijds had, vooral met gijpen was dit heel merkbaar. Het board voelt als je eenmaal gaat als een board van een aantal liters groter en dat is heel fijn. De firemove en anderen widestyle boards zijn zo bedacht dat je zonder al te veel moeite en krscht veel plezier kan hebben en met twee vingers in je neus rondjes kan varen. Wil je meer zet je de voetbandjes naar buiten en gaan met die banaan.

Succes met je aankoop
Thanks, ben inderdaad ook nog aan het kijken naar een Fanatic Gecko..

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jan 10, 2017 2:15 pm

Kijk ook naar de Starboard Carve, ook een toegankelijk freerider passend naast de Rocket en de Hawk.
Hoe recenter het bouwjaar, hoe meer wide-style de Carve is.
Goede snelheid, niet al te technisch in de gijp.
Behoorlijk aanbod ook.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » di jan 10, 2017 2:21 pm

Ron Gijzen schreef:Kijk ook naar de Starboard Carve, ook een toegankelijk freerider passend naast de Rocket en de Hawk.
Hoe recenter het bouwjaar, hoe meer wide-style de Carve is.
Goede snelheid, niet al te technisch in de gijp.
Behoorlijk aanbod ook.
Inderdaad erg veel aanbod haha.. Nu nog keuzes maken.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » di jan 10, 2017 3:53 pm

Misschien is het voor jou sowieso een goede optie om eens wat te huren als je dat bij jou in de buurt zou kunnen.
Wilde is leuk maar aan de voordelen kleven ook weer nadelen en als de ontwikkelingen van de afgelopen jaren ziet dan zie je het nu ook weer gebeuren dat sommige wilde shapes ook weer minder wide worden.
Het vroege aanplaneren is nou niet echt zoveel beter dat het echt de moeite is om het daar alleen voor te doen.
In een grote test van een jaar terug hadden ze diverse merken met diverse shapes (als ik het goed heb slalom,freerace,freeride) wide en conventioneel en de verschillen in het aanplaneren waren onderling niet zo heel groot.
Aangezien je het als enige board wilt hebben in het begin, zal je van weinig wind naar veel wind op het board weg willen komen.
Met weinig wind en vlak water is zon wide leuk maar op het moment dat het lekker gaat waaien en je een goede deining hebt, dan gaat het weer meer in de weg zitten.
Ik neem aan dat je voor een volume tussen de 115l en 125l gaat kijken?
Hou een beetje rekening mee,dat je al doende voort steeds beter gaat surfen en bepaalde je boards zoals de Starboard go en en Gecko sneller aan hun grens zal varen dan andere modellen waar je gewoon meer uit kunt halen.
De Rocket 125 heeft er in 2016 3 cm breedte bij gekregen tov eerdere modeljaren.
De vorige Rocket 125l vond ik meer dan de nieuwere shape als een groot board aanvoelen en ben er erg over te spreken.
RRD vind ik ook erg fijn varen.

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » di jan 10, 2017 5:18 pm

Carve kan ik uit ervaring zeggen :D , is een heel fijn board, en gijpt als een malle in vergelijking met de andere boards waar ik op heb mogen staan.

En de rockets zijn niet voor niets een van de meest geliefde freerideboards. Op vakantie waren die dingen naast mij altijd zo weg, de eigenaar was er ook zeer tevreden over.

Beide bovenstaande boards staan ook bekend als chopkillers wat op het ijsselmeer zeker nodig zal zijn.

Succes met de keus.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo jan 11, 2017 12:46 am

Ik heb ook een rocket 125. De Ltd versie. Ik vind het een heel fijn board. Zowel met lichtweer, maar heb m ook al eens gevaren met hardere wind met wat golfen blijft hij lekker varen. Boven de 20 knopen basiswind heb ik geen ervaring mee, daar mijn kunsten nog niet zo goed zijn om het onder controle te houden. Ik ben trouwens rond de 70 kg
Laatst gewijzigd door Robbie-79 op wo jan 11, 2017 9:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » wo jan 11, 2017 8:20 am

Ilja1974 schreef:Misschien is het voor jou sowieso een goede optie om eens wat te huren als je dat bij jou in de buurt zou kunnen.
Wilde is leuk maar aan de voordelen kleven ook weer nadelen en als de ontwikkelingen van de afgelopen jaren ziet dan zie je het nu ook weer gebeuren dat sommige wilde shapes ook weer minder wide worden.
Het vroege aanplaneren is nou niet echt zoveel beter dat het echt de moeite is om het daar alleen voor te doen.
In een grote test van een jaar terug hadden ze diverse merken met diverse shapes (als ik het goed heb slalom,freerace,freeride) wide en conventioneel en de verschillen in het aanplaneren waren onderling niet zo heel groot.
Aangezien je het als enige board wilt hebben in het begin, zal je van weinig wind naar veel wind op het board weg willen komen.
Met weinig wind en vlak water is zon wide leuk maar op het moment dat het lekker gaat waaien en je een goede deining hebt, dan gaat het weer meer in de weg zitten.
Ik neem aan dat je voor een volume tussen de 115l en 125l gaat kijken?
Hou een beetje rekening mee,dat je al doende voort steeds beter gaat surfen en bepaalde je boards zoals de Starboard go en en Gecko sneller aan hun grens zal varen dan andere modellen waar je gewoon meer uit kunt halen.
De Rocket 125 heeft er in 2016 3 cm breedte bij gekregen tov eerdere modeljaren.
De vorige Rocket 125l vond ik meer dan de nieuwere shape als een groot board aanvoelen en ben er erg over te spreken.
RRD vind ik ook erg fijn varen.
Denk dat ik ook eerst ga huren zodat ik een aantal boards kan testen. Bedankt voor je informatie!

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray95, Speedster 69, Speedster 79, Ezzy 4,5&5,0, Gaastra 5.6&6,4&7,0 en 8,5
Contacteer:

Bericht door Endewerf » wo jan 11, 2017 8:10 pm

Waar op hetijsselmeer surf je of wil je surfen? De golfslag is daar hoger dan de meeste meren of bv Veluwemeer. Dus bij veel golfslag niet te breed board. Ik heb diverse Rockets gehad en het grote voordeel is dat het board een dubbele concave heeft dat de golven enorm dempt. Ik heb de 115 ende 105 gevaren op Hindeloopen, Stavoren en Mirns in Friesland en dat ging erg goed. Ik zie dat je jong bent en waarschijnlijk licht. Dan zou je voor een 105 kunnen gaan waarmee je zeilen tussen de 5,0 en 7,2 kan varen. Ik met mn 90 kilo lukte me dat ook. Volume verdeling is erg goed met ook voldoende volume achterin zodat je niet te snel wegzakt als de wind wat inkakt. Snel board ook, dik 50km per uur mee gevaren op chop IJsselmeer. Dus bij testen bv Telstar Strand Horst moet je daar rekening mee houden wantdaar is bijna geen golfslag vergeleken bij het IJsselmeer...

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » do jan 12, 2017 8:51 am

Endewerf schreef:Waar op hetijsselmeer surf je of wil je surfen? De golfslag is daar hoger dan de meeste meren of bv Veluwemeer. Dus bij veel golfslag niet te breed board. Ik heb diverse Rockets gehad en het grote voordeel is dat het board een dubbele concave heeft dat de golven enorm dempt. Ik heb de 115 ende 105 gevaren op Hindeloopen, Stavoren en Mirns in Friesland en dat ging erg goed. Ik zie dat je jong bent en waarschijnlijk licht. Dan zou je voor een 105 kunnen gaan waarmee je zeilen tussen de 5,0 en 7,2 kan varen. Ik met mn 90 kilo lukte me dat ook. Volume verdeling is erg goed met ook voldoende volume achterin zodat je niet te snel wegzakt als de wind wat inkakt. Snel board ook, dik 50km per uur mee gevaren op chop IJsselmeer. Dus bij testen bv Telstar Strand Horst moet je daar rekening mee houden wantdaar is bijna geen golfslag vergeleken bij het IJsselmeer...
Als ik ga huren, ga ik ook op het IJsselmeer huren. Ik ga naar Makkum (Camping de holle poarte) om weer te gaan surfen. Oud en vertrouwd haha..

Ernesto
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ernesto » do jan 12, 2017 9:38 am

Hi!
Ik heb een Rocket 115 l. uit 2011. Zelf ben ik 78 kg. Ik heb er nog een 150 l. board boven en een 89 l. en 76 l. board onder. Het leuke is dat je met de Rocket heel ver kan doorvaren, zelfs met chop. En ik vaar er 5.5 tot 7.7 zeilen op (crossover/freeride) Ik zal je hem dan ook wel aanraden. Echter als je beter wordt zal ik gewoon een goedkoop klein waveplankje kopen. Want bij 25 plus knopen en chop dan houdt het echt wel op.

Je kunt ook kiezen voor een 3S of vergelijkbaar type en dan bijvoorbeeld een 105 liter. Zeker voor IJsselmeer ook geweldige keuze.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » do jan 12, 2017 9:43 am

Ernesto schreef:Hi!
Ik heb een Rocket 115 l. uit 2011. Zelf ben ik 78 kg. Ik heb er nog een 150 l. board boven en een 89 l. en 76 l. board onder. Het leuke is dat je met de Rocket heel ver kan doorvaren, zelfs met chop. En ik vaar er 5.5 tot 7.7 zeilen op (crossover/freeride) Ik zal je hem dan ook wel aanraden. Echter als je beter wordt zal ik gewoon een goedkoop klein waveplankje kopen. Want bij 25 plus knopen en chop dan houdt het echt wel op.

Je kunt ook kiezen voor een 3S of vergelijkbaar type en dan bijvoorbeeld een 105 liter. Zeker voor IJsselmeer ook geweldige keuze.
Ja precies, ik hoor heel veel dat je er nog best lang mee door kan varen. Best veel goede verhalen over dit board.

MJB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MJB » do jan 12, 2017 12:40 pm

Proefvaren is zeker aan te bevelen. Ik had (!) een Rocket 135 uit 2014/15. Op zich best een lekker board dat inderdaad lang door te varen is en makkelijk door windgaten heen planeert. Maar ik heb toch wat kanttekeningen. Zo staan de voetbanden behoorlijk ver naar buiten. Voor mij is dat niet zo een probleem maar voor mijn kids wel. Daarnaast viel het gijpen me toch een beetje tegen, je moet erg veel druk op de kant geven en kort draaien was niet zijn ding (eigenlijk is het meer een board om hard rechtdoor mee te varen). Het vaargedrag kan/zal natuurlijk wel beinvloedt worden door de maat!
Om deze reden de Rocket 135 ingeruild voor een JP Xcite ride 134. Die is misschien iets minder lang door te varen maar ligt losser op het water en gijpt veel makkelijker (kort of lang, het gaat bijna vanzelf!). Ik denk dat een sprongetje zelfs ook mogelijk moet zijn met de Xcite. Voor mij heeft de xcite in elk geval meer te bieden en je hebt ook meer mogelijkheden met de voetbandposities.
Mijn ervaring met de extra wide boards (RRD Firemove 112 en 122, Fanatic Gecko) is vergelijkbaar met de Rocket. Erg stabiel en best lang door te varen maar het gijpen is niet echt schokkend. En bij een beetje chop merk je al snel dat de plank behoorlijk breed is.
Zoek je een board van 100-120 liter dan is een FSW board zeker aan te bevelen (bijv. Tabou 3S, Fanatic Freewave, JP FSW, Exocet Cross). Misschien iets minder snel dan een Rocket maar wel veelzijdiger (gijpen, springen en beetje freestyle), oftewel meer een ouderwetse funboard!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jan 12, 2017 1:27 pm

Ik weet niet of voor een 110 a 120 liter een fsw Board een aanbeveling is. Een freemove of freeride board kan ook heel goed gijpen/springen etcetra dus hangt er net vanaf wat je wilt en wat voor zeilen je erop wilt varen.

MJB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MJB » do jan 12, 2017 3:57 pm

Mee eens. Ik surf hoofdzakelijk met wave en freemove zeiltjes (tot max. 6.4 m2) en als het kan grijp dan al snel naar mijn FSW board (van 118 liter!). Maar als je groter (m2) vaart of met meer freeride/freerace georiënteerde zeiltjes dan is een freeride of freemove board wellicht een betere optie.
Overigens heb ik afgelopen jaar een weekje meerdere recente boards kunnen proberen (Fanatic Gecko, RRD Firemove, Tabou Rocket en een Tabou 3S 116). Op het gebied van gijpen/springen stond de 3S duidelijk op één. De andere boards waren daarentegen weer meer geschikt om met grotere freeride zeiltjes (6.7-7.2 m2) het water op te gaan (en dat is toch ook wel lekker als de wind het een beetje laat afweten). Ach, elk voordeel hebt een nadeel en vice versa...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jan 12, 2017 4:46 pm

Ik kan me ook voorstellen dat een freeride board breder is en eerder planneerd. En door zijn breedte ook stabieler is.

Ach ja, ideale combi blijft wat mij betreft (85 kilo) een 95 liter fsw en een 120 liter freeride/freerace board. Daarmee kun je de zeilrange van 4.0 tot 8.0 fijn varen. En de 6.0 kan dan op beide boards zodat je niet hoeft om te tuigen.

En dan heb je altijd nog idioten die dan toch nog 4 boards nodig denken te hebben (dat ben ik :+ )

MJB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MJB » do jan 12, 2017 5:59 pm

Hé dat komt me bekend voor (4 boards :eh: ). Gelukkig heb ik een goed excuus (twee kids die ook regelmatig meegaan) :D

Voor mij (80 kg) is 95 en 120 liter ook de ideale combi (Grevelingen). Met een 120 liter boardje kan je het zeil nog net fatsoenlijk optrekken en overstag gaan. En op mijn 92 liter RRD Firewave (persoonlijk vind ik dit meer een FSW board) kan ik met 4.2-5.3 m2 zeilen goed uit de voeten.

Een freeride board (bijv. Rocket) zal over het algemeen idd wat eerder planeren dan een FSW (bijv. 3S). Daarnaast zal de eindsnelheid wat hoger liggen en is het board meer geschikt voor grotere zeilen. Met een FSW board kan je daarentegen met wat kleinere zeilen nog het water op en is iets comfortabeler in de chop (niet onbelangrijk voor het IJsselmeer).

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » do jan 12, 2017 6:27 pm

Tabou rocket 135 nemen. Niet twijfelen, is helemaal top! Starboard futura 122 ook makkelijk en snel. Beide boards kan je de voetbanden ver naar binnen zetten. Op de rocket heb ik leren surfen en daarna verder gegaan op de futura

Plaats reactie