Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Nieuwe enthousiasteling!

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Turbo
Deur-surfer
Deur-surfer

Nieuwe enthousiasteling!

Bericht door Turbo » za feb 11, 2017 8:57 pm

Hoi allemaal!

Vorige zomer, helaas aan het einde ervan, heb ik leren surfen en was er helemaal weg van. Doordat ik het pas aan het eind van de zomer heb geleerd heb ik daarna nog maar een paar keer kunnen surfen. Ik kijk dus ontzettend uit naar het voorjaar! ;) In totaal, inclusief les, heb ik nu een kleine 10 uur gesurft. De eerste paar keer was op een 225 liter plank en later op een van 175 liter. Ik heb een paar vraagjes...

- Graag zou ik een eigen plank kopen, maar ik ben bang dat ik nu nog een beginnersplank zal moeten kopen waar ik snel uit zal groeien. Maar goed, telkens een plank huren loopt ook aardig op... Wie kan me (onafhankelijk) advies geven en waar moet ik allemaal rekening mee houden?

- Verder lijkt het me heel tof om op een soort surfkamp te gaan, maar voor iemand van 28 jaar is dat er niet meer echt. Of tenminste, ik kan het niet vinden. Iemand die daar ervaring mee heeft? Het lijkt me leuk om een week of twee weken op surfkamp te gaan en het surfen zo beter onder de knie te krijgen. En daarnaast een leuke vakantie te hebben! ;)

Groetjes!
Turbo

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 106, Spice 86, Rebel 75, NP 4.2 tot 6.1

Re: Nieuwe enthousiasteling!

Bericht door AlwinV » zo feb 12, 2017 8:13 am

Om gericht advies te geven hebben we je gewicht nodig. Als je je woonplaats deelt zullen mensen van jouw regio je meer kunnen vertellen over de mogelijkheden van clubs in je buurt.

Succes,

Turbo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Turbo » zo feb 12, 2017 10:17 am

Ik weeg rond de 71 kilo en woon in Zeeuws-Vlaanderen.

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » zo feb 12, 2017 2:46 pm

Je zou eens kunnen kijken naar een tweedehands starboard go of iets dergelijks. Het handigste is waarschijnlijk een board met zwaard. Als je een go koopt kun je die daarna, als je eruit groeit weer kwijt voor bijna dezelfde, misschien een iets lagere prijs. Daarna, als je niveau gestegen is en je overstag gaan, gijpen etc. redelijk beheerst en je ook wil varen met windkracht 5/6 (dan vliegt een go namelijk weg met jou i.p.v. andersom) kun je op zoek gaan naar een freerideboard zoals tabou rocket (wide), sb carve, Fanatic gecko/shark, enz. Ik weet niet of je nieuw of tweedehands gaat kopen, maar als je tweedehands koopt, kijk dan altijd even of het board hard is (vooral onder de voetbanden). Anders is het board namelijk rot vanbinnen en kun je het weggooien of moet je het (duur) laten repareren. Niet doen dus.

Ben je ook nog op zoek naar een zeil? Dan heb ik ook nog wel wat tips voor je.

Lees ook hier op het forum wat rond, daar wordt je ook een hoop wijzer van.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo feb 12, 2017 3:31 pm

Hoi Turbo, welkom hier... leuk dat je het surfen hebt opgepakt en het leuk vind... maar pas op, het wordt steeds leuker. It's addicting!
Ik lees dat je uit Zeeuws Vlaanderen komt, leuk, ik ben ook Zeeuw, waar surf je? Want als dat op spots is waar ik ook kom, kan ik je ook op die manier van info en tips voorzien en je eventueel helpen.
Ik zou met jou gewicht voor een board rond de 140 - 150 liter en lekker breed 80 - 85cm gaan, kun je makkelijk je zeil ophalen en kun je goed op door groeien. Op een dergelijk board kun je goed leren trapeze en voetbanden varen. Ook kun je met een dergelijk board wel even vooruit en met een dikke kracht 5 bft ook nog goed uit de voeten. Wie weet misschien zien we elkaar eens aan de waterkant.

Turbo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Turbo » zo feb 12, 2017 8:27 pm

Ik heb nog helemaal niets van materiaal gekocht. Een wetsuit wil ik sowieso al gaan aanschaffen. Maar ik zal marktplaats en het forum eens in de gaten gaan houden voor een Starboard Go o.i.d.. Dat o.i.d. is lastig, want ik zie zoveel termen en verschillende boards dat ik door de bomen het bos nog niet echt zie.

Ik heb tot nu toe telkens op het Veerse Meer gesurft, prachtige plek! Mocht je afdrijven dan ben je nooit heel ver van de kant en er is bijna altijd wind.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo feb 12, 2017 9:21 pm

Ok, maar waar op het Veerse Meer want er zijn meerdere opstap plaatsen?

Het e.e.a is ook afhankelijk van je budget.
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... e=lr&pos=7

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » ma feb 13, 2017 10:01 am

De Angulo Release Sport 145 heeft de mogelijkheid voor een middenvinen een softdeck en is nieuw niet heel duur. Als je dat niet nodig hebt, zou je ook de Angulo CV1 150 kunnen overwegen.

Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic, North sails

Bericht door Bermuda » di feb 14, 2017 8:15 pm

Hoi Turbo welkom, wat mij verstandig is koop voorlopig ff geen board water temp is 4+ als je begin voorjaar april/mei naar je surfstek gaat en laat je adviseren door locals die kunnen je zeker advies geven welke plank en zeil keuze, maar mijn advies koop geen board met zwaart daar ben je zo mee klaar
Je kan gerust op MP wat rond neuzen en koop niet gelijk het duurste spul zoals Starboard zeker geen boards met veel carbon gehalte die zijn niet bestand tegen crashen
board rond de 140 ltr kun je alle kanten op je kunt tenslotte al surfen.
suc6

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo feb 15, 2017 1:09 pm

Niet mee eens, ik zie soms mensen te vroeg de overstap naar een freeride board maken en dan geen hoogte kunnen lopen e.d. en zien ploeteren. Als je 2de hands een beginnersboardje kunt scoren (en dat is juist nu het beste moment omdat er nu nog weinig beginners surfspul zoeken) dan heb je er veel meer lol van en kun je die met een beetje mazzel voor vrijwel dezelfde prijs verkopen. Of huur nog enige tijd en koop dan een freeride boardje.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Mijn eigen portemonaie
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » wo feb 15, 2017 1:54 pm

Ik ben het met Bermuda ook niet eens, en wel om 2 dingen:
-een Starboard Go heeft helemaal geen carbon, is een prima plank, en kan je ook als ervaren surfer veel plezier mee hebben. Van 4.5 tot 12.0 meter kan je erop varen, en leren planeren. Dus prima board, en als je er normaal mee om gaat krijg je er ook weer een mooi prijsje voor terug.

-waarom nu niets kopen? Ik zou zeggen WEL DOEN! Daarnaast goed investeren in warme surfkleding (4/5 mm pak, laarsjes en eventueel handschoenen) en pak elke dag dat het boven de 10 graden is mee! Die warme kleding gebruik je jaren, en geeft je veel plezier.

Dus een board van welk merk ook als een Starboard Go is zeker aan te bevelen, iets van 180 liter en 80 tot 90 breed, met soft dek, en 2 (?) zeilen. Wat denken de andere forum leden daarvan?

Wel een kleine extra tip: als er in de buurt goede mogelijkheden zijn om te huren is dat zeker een goede optie. Kan je altijd het juiste board met het juiste zeil nemen.

Succes!

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » wo feb 15, 2017 3:45 pm

Wat ikzelf zou doen is nog een paar lesjes nemen en aangeven dat je zo snel mogelijk zonder zwaard wil leren varen. Zodra je zonder zwaard niet meer afdrijft, overstag kan en kan opkruizen is het tijd om een grote freerider te kopen, een starboard atomiq van 80-90 breed bijvoorbeeld. Die hoef je later niet weg te doen en kan je houden als lichtweer board en daarbij later een kleiner board van rond de 60-70breed bij kopen. Verder, als je nu zeiltjes etc koopt hoef je die de komende tijd echt niet te vervangen, daarin investeren dus, zeiltje zonder cambers (dus wave/freeride/crossover) zeilen zijn goed om mee te beginnen, om te leren zal rond de 5m prima zijn. zelf vind ik 6.0/8.0 fijn om mee te varen als gevorderde beginner, dan kan je heel veel vaaruren maken en vaker planeren, 6.0 kan nog te zwaar zijn als je veel bezig bent met je zeil optrekken ed. Je kan als je niet weet waar je naar moet kijken als vuistregel nemen dat een plank die lang en puntig is ouder is, dat wil je niet hebben en wordt over het algemeen veel te duur aangeboden. Planken die (naar mijn mening) hebben wat je zoekt: starboard go/atomiq, RRD firemove, Fanatic Shark/gecko, JP exciteride/supersport/magicride.

Ik weet niet hoe veel geld je uit te geven hebt, maar ik hoor dat er in Griekenland en de antillen enzo veel plekken zijn waar winsurfkampen worden aangeboden die ook echt door volwassenen bezocht worden. In de laatste editie van de britse windsurfing magazine staat een stukje over RYA kampen/cursussen voor beginners en wat verder gevorderden, misschien leuk om dat is uit te zoeken? Dat tijdschrift digitaal kost iets van 3€ ofzo, dus dat valt wel te overzien. Zelf ben ik een groot voorstander van het internationale VDWS systeem. Ik geef zelf les volgens het nederlandse CWO en het internationale VDWS systeem, en dat laatste doelt op veel snellere progressie, waar het bederlandse systeem doelt op het behouden van klanten en verdienen van geld. (Misschien lullig, maar wel waar..) VDWS kampen en lessen worden over de hele wereld aangeboden, ook op mooie tropische plekken als egypte ed!

Ik ben windsurfinstructeur in aalsmeer, daar komt mijn advies ook vandaan. Planken met een zwaard zijn vaak heel zwaar en lomp en zijn na de eerste meters niet meer leuk. Kinderen die les krijgen op die spullen moeten het elke zomervakantie toch weer opnieuw leren, dus dan maakt het niet uit, maar voor iemand die echt graag verder wilt zie ik niet de waarde van een groot board met zwaard, tegenover gewoon je lesjes afmaken. Je zal met les ook veel sneller voortgang boeken en dingen die niet goed zijn niet af hoeven te leren als je later verder bent!

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » zo aug 20, 2017 9:43 pm

Hoi allen,

Lees met belangstelling dit iets oudere bericht.

Met name benieuwd naar een of meerdere kennersoog/ogen en ervaringen wat betreft het verschil tussen de Fanatic Shark ( is het oude model begrijp ik) en de Gecko ( het nieuwe model).

Plaats reactie