Lengte trapeze touwtjes

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

R_A
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Lengte trapeze touwtjes

Bericht door R_A » vr apr 21, 2017 12:14 pm

Heb net effe snel het verhaal van Pritchardwindsurfing gelezen. Ik begrijp niet goed dat iemand kan zeggen wat een richtlijn voor lengte is. Als je alleen al kijkt naar zit of heuptrapeze zit daar al enorm verschil tussen qua haakhoogte.. En ook tussen bijv 2 verschillende zittrappezes kan veel verschil tussen zitten (heb ik onlangs zelf ondervonden) En dan heb je ook nog weer andere factoren..

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » vr apr 21, 2017 12:24 pm

Het is geen harde wetenschap he het zijn INDICATIES.

Natuurlijk zijn er altijd extremen: Wave pro's van 175 die met ''36 lijnen varen of Speed mannen van 190 die met extreem lage giek en dito korte lijnen 100 per uur varen 8) Ik ga voor het gemak er even vanuit dat MP hier spreekt over heuptrapeze's

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing.com
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » vr apr 21, 2017 3:25 pm

Geen idee of ze te kort staan, zal eens gaan experimenteren met een langere lijn en een hogere giek. Ik vaar rustig 100 km en ik heb geen last van mijn aren en het zeil is ook goed in balans. Het zal mij benieuwen, het zijn wel goede tips dus proberen maar.

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » za apr 22, 2017 11:56 am

Ik heb vooral NP lijnen en de lichtblauwe 22/28 slippen wel degelijk. De zwarte weer niet, zelfde aankoopjaar.

Wat lengte betreft ben ik het toch niet eens met kijken naar de lengte. Ik vaar dus 22-28 (maar ook 24-30 en 28-38 waarbij ik dan vaak aan de kortste kant zit). Ik ben 1.91 maar merk dat kort voor mij! lekkerder vaart. Ik vaar slalom/speed.
Dus richtlijnen en dergelijke zijn leuk maar denk ook aan hoe jet het vind varen en test het uit. Leen touwtjes van iemand tot je weet wat je nodig hebt.

En die tekening met die korte lijnen is leuk maar ook dan kun je staan als een 7, je staat alleen dichter op je tuig. Ik heb overigens mijn mast niet zo hoog staan, ook dat heeft weer invloed.

En wat zwabberen betreft, geen last van.. door je knietjes als je gijpt of platgooien die handel :)

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » za apr 22, 2017 12:25 pm

Hmmm, korte lijntjes vaart natuurlijk in veel gevallen lekker maar langere lijnen ook. "Going long can't be wrong."
Nog één keer hét grote voordeel van lange lijnen: ruimte om te corrigeren. Je voorste arm is de 'koppeling' de achterste 'het gas'. Omdat je met gestrekte armen - de enige juiste manier om 7 te staan trouwens - ruimte hebt tussen jezelf en het tuig kun je in de lijnen hangend de koppeling aantrekken en de kracht in het zeil verminderen. Bovendien kun je met lange lijnen ingehaakt pompen.
Dit alles werkt alleen als de lijntjes op de juiste plaats zitten en dat is voor veel windsurfers niet het geval. De lijnen moete dicht bij elkaar staan en zeker niet te ver naar voren op de giek.

Voordeel van verstelbare lijnen is dat je kunt experimenteren. Doe dat vooral! De valkuil die er mee is, is dat zodra het spannend wordt (meer wind, meer chop) mensen uit gewoonte de lijntjes weer kort gaan zetten zodat ze de echte voordelen van lange(re) lijnen eigenlijk niet gaan ontdekken.

Bij twijfel vraag een ervaren windsurfer om eens te ruilen van setje of om jouw set te proberen en tips te geven. Ik doe dat zelf ook graag als ik daar iemand mee kan helpen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za apr 22, 2017 6:20 pm

patrick91 schreef:
za apr 22, 2017 11:56 am
Ik heb vooral NP lijnen en de lichtblauwe 22/28 slippen wel degelijk. De zwarte weer niet, zelfde aankoopjaar.

Wat lengte betreft ben ik het toch niet eens met kijken naar de lengte. Ik vaar dus 22-28 (maar ook 24-30 en 28-38 waarbij ik dan vaak aan de kortste kant zit). Ik ben 1.91 maar merk dat kort voor mij! lekkerder vaart. Ik vaar slalom/speed.
Dus richtlijnen en dergelijke zijn leuk maar denk ook aan hoe jet het vind varen en test het uit. Leen touwtjes van iemand tot je weet wat je nodig hebt.

En die tekening met die korte lijnen is leuk maar ook dan kun je staan als een 7, je staat alleen dichter op je tuig. Ik heb overigens mijn mast niet zo hoog staan, ook dat heeft weer invloed.

En wat zwabberen betreft, geen last van.. door je knietjes als je gijpt of platgooien die handel :)
Met Kortere lijnen moet je giek lager dus heb je minder hevelkrachten.
Het gevolg is dat je minder mastvoet druk kan geven en eerder een zwevend voetje krijgt * zie beneden
Met de lagere giek planeer je later aan en sta je dichter op je zeil waardoor je je zeil meer over je heen trekt.
Gevolg daarvan is dat je groter kunt/moet varen tov een rechter op staand zeil.

oftewel: lange lijnen helpen omdat je giek hoger kan, je daardoor je zeil meer rechtop kunt zetten wat helpt bij aanplaneren en controle dmv mastvoetdruk.
Lange lijnen zonder giek hoger zetten is.....het hele dynamische spel nog niet goed begrijpen.

*=( een lage giek kan werken als je de techniek hebt ala Hans Kreisel om je board als geheel hoger op het water te leggen en zo op het randje te varen of het 40+ knopen waait en je zo,n klein board kunt varen dat er niks te zweven valt).

HansV67
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door HansV67 » za apr 22, 2017 6:47 pm

Nelis, EdwinR en JP-T1, en anderen, bedankt voor jullie adviezen. Vanmiddag op Horst links en rechts wat gevraagd en gewoon geprobeerd. Ik had de giek te laag, downhaul lang niet strak/ sterk genoeg. Ik dacht dat de mast zou breken.. MAar goed, als een 7 staan lukt me nog niet, voelt nog niet veilig genoeg, ik heb wel lange lijnen geprobeerd en ze veel dichter bij elkaar gezet. Na eenaantal banen staat dat goed, wat een verschil! Vorige week kon ik staand mijn veters dichtdoen, zulke lamme en lange armen had ik! Ik zit nog wel wat door mijn knieen (met zittrapeze), door bijna geen druk op mijn voeten te zetten en vol te hangen heb ik zo meer controle en volgt mijn surfplank beter het water, voor mijn gevoel.
Weer wat geleerd en heerlijk gesurfd..

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » za apr 22, 2017 7:59 pm

Ha, mooi om te lezen en leuk dat het effect heeft! Ik was ook op Horst vanmiddag, het was weer prima buitenspelen op de plas. Wel wat vlagerig - als altijd - en fris maar er is weer gevaren :D

HansV67
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door HansV67 » zo apr 23, 2017 7:16 am

Alle reacties lezend was het misschien beter geweest als ik de titel wat anders had gesteld, bijvoorbeeld wat is de ideale sta positie / plek en lengte trapezelijnen voor een herintreder met Zittrapeze.. :-)

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » zo apr 23, 2017 12:16 pm

@Jeroen, mooi wat info, ik probeer graag dus haak even in. (topic starter gaat al de goeie kant op in elk geval).
Met Hans heb ik meerdere keren gevaren en het ook over zijn techniek gehad.
Ik heb dus vrijwel altijd een zwevend voetje. Oplossing mastvoet naar voor, giek omlaag en lijn iets verder naar voor. Maar jouw opmerking brengt wel nieuw inzicht, al heb ik het al eens geprobeerd, ik ga het weer proberen, giek omhoog en langere lijnen.
Ik heb gisteren op de grevelingendam gevaren. Mijn settings zijn eigenlijk alleen op downwind ingesteld. Halve wind / hoogtelopen, dat gaat allemaal 'niet vanzelf" maar ruim gooien en ik sta prima als het eenmaal loopt. Zelfs met 28 inch trok ik een keer mijn touwtje uit de haak, mocht dus nog wel iets korter.
Foto van vorige week, niet scherp door inzoomen maar dit is 8,2 op RRD 122 (81 breed) en lijnen op 28;
Afbeelding
Dit is al wat downwind en je ziet voorste arm gestrekt en achter het gaspedaal. Ik kan zo niet langer varen zoals je ziet, dat voelt slecht. (wat lijnlengte betreft dus!)
Ik ga de 28/34 er weer opzetten (giek voor 8,2/7,1) en ga hoger varen om te zien of ik van het zwevende voetje afkom.. dat is namelijk meer dan vervelend. Overigens heb ik die setting al gehad maar gaf het vrij snel op omdat het gevoel niet oke was, zal nu eens sessie volhouden.
Laatst gewijzigd door patrick91 op zo apr 23, 2017 3:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » zo apr 23, 2017 3:43 pm

@patrick91 kan het moeilijk zien maar ik denk dat ik u dan toevallig op foto vast gelegd heb gisteren.
20170423_164044.jpg
Indien ja dan heb ik ook een kort filmpje waar je op staat.
En nu weer on topic :oops: :oops:

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » zo apr 23, 2017 3:57 pm

Nope, dat ben ik niet! Maar leuk dat je eraan dacht :)

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo apr 23, 2017 4:21 pm

Ik heb/had(?) afgelopen vrijdag ook ineens last van een zwevend voorvoetje op m'n IS124 in combi met 7.9. Dit was ongeveer de 10de sessie met het board en voor het eerst met 7.9, met de 8.6 en 9.2 had ik dat totaal niet. Vrijdag al enige verbetering door giek iets hoger, iets meer neerhaler, trapeze touwtjes iets naar voren en korter. Vandaag helemaal opgelost nadat ik de voorste voetbanden eindelijk naar achteren heb gezet net als op m'n andere SB's.

Verder heb ik met de zeilen die ik nu vaar het verschijnsel dat de trapeze touwtjes afhankelijk van de breedte van het board op een andere plek zitten. Op een breder board zitten ze iets verder naar voren...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo apr 23, 2017 5:49 pm

@Patrick,
Cruciaal is dat je lijnen zo staan dat je halve wind met losse handen kan varen, waar veel racers de neiging hebben ze wat verder als nodig naar achteren te zetten om te locken.
Je positie draait als je goed staat dan iets naar voren en meer rechtop waardoor de druk meer op je rails komt en meer schuin van boven ipv vooral zijwaarts tegen je vin.
Wat je zal merken is dat halve wind en upwind veel makkelijker gaat.
Downwind kun je ook zo varen, maar dat zal in beginsel eng voelen omdat het anders is als je gewend bent, en kun je wel wat naar achteren bewegen. Dat is dan minder extreem als je deed, maar tenzij je extreem overpowered vaart is de kans groot dat je makkelijker harder gaat omdat je board platter op het water ligt en je boven alles veel sneller weg bent.
De truk werkt ook op zee met een 3.4 volle bak dus aan de controle hoeft het niet te liggen, gewoon proberen!
Ik ben trouwens 187x92kg en vaar 32 lijnen (Hot en Flying Objects).

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » zo apr 23, 2017 10:07 pm

De 7 houding en extremen in koordjes zijn volgens mij wel gefocust op racen en voetbanden op de rail. Houd er rekening mee dat veel herintreders, waaronder ikzelf, de banden vaak op de binnenste positie hebben en bovendien verder naar voren. Dit heeft invloed op je houding en dus hoe je koordjes staan. Zelf ben ik ook weer aan het rommelen omdat ik van giek ben gewisseld maar nog niet de koordjes omgezet. Echter lengte van de touwtjes moet wel in perspectief. Een relaxrider als ik staat veel rechter op dan onze racers.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Gabber » ma apr 24, 2017 8:39 am

Ik heb het nog niet uit kunnen proberen (oog ontsteking) maar wel wat onderzoek gedaan aan de hand van wat foto’s.
-ik sta inderdaad te dicht op mijn giek
-giek te laag
-Houding lijkt ook niet goed, is geen 7
-Ik vaar waarschijnlijk ook een maatje te groot met mijn 72 kilo, vergeleken met mijn collega’s van 90 tot 100 kilo, die met dezelfde maat varen.
-ik had in mijn vorige post al aangegeven dat als ik ophaalkoord vasthoud, meer snelheid ervaar, dat klopt ik sta rechter op en wel in een 7 met gestrekte armen en ik trek mijn zeil dan niet over mij heen.
-wordt weer zaken afleren en opnieuw aanleren, veel zinnige post hier, top! Ik hou jullie op de hoogte van de bevindingen.

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » ma apr 24, 2017 4:06 pm

@Jeroen, ik neem je advies mee, misschien morgen na het werk even het water op.
Ik heb overigens vanwege lange benen mijn achterste voetbanden achterin en voorste 2 gaatjes naar voor staan. Ben ook daarmee nog in de weer!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma apr 24, 2017 5:04 pm

Goya schreef:
zo apr 23, 2017 10:07 pm
De 7 houding en extremen in koordjes zijn volgens mij wel gefocust op racen en voetbanden op de rail.
Ik ga er vanuit dat dat een vraag is en nee die stelling klopt niet.
De 7 is redelijk universeel en gaat op voor Freeride/slalom, maar ook wave (Ik heb veel geslalomt, en vaar alleen nog maar wave).
Wat verschilt is de mate waarin je naar achteren en naar voren beweegt (op de lengte as van je board), wat samenhangt met de hoeveelheid power die je in je zeil hebt, maar de 7 blijft.
Minimale power= meer centraal staan waardoor je board platter komt te liggen.,
Maximale power= meer naar achteren staan en de power geeft je zo,n snelheid dat je board sowieso al plat ligt.
De fout die veel surfers maken is dat ze TE snel naar achteren TE ver bewegen bij eigenlijk maar medium power waardoor het board eigenlijk ligt schuin naar achteren ligt en er meer weerstand ontstaat als nodig is. Leg de boel platter in het water door iets meer de balans tussen de voetbanden te leggen en zelfs de mastvoet als 3e been te gebruiken en bij lichtweer en medium wind ga je harder.
Ik heb vroeger toen we nog forum meetings hadden wel eens bij Bad Hoophuizen gevaren met een 5.3 en freerideboard van mijn vriendin terwijl de meeste lichtere surfers met 7.5 aan het planeren waren en niet veel harder gingen..het is uiteindelijk grotendeels een kwestie van techniek (waar soms het accent hier wel erg op material ligt(waar ik ook net zo hard aan mee doe)).
De houding van een SlalomPro copieren heeft alleen zin, als je (bijna) net zo gepowered vaart. Wat ik beschrijf is juist gericht op de meer normale surfers.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma apr 24, 2017 5:08 pm

Gabber schreef:
ma apr 24, 2017 8:39 am
Ik heb het nog niet uit kunnen proberen (oog ontsteking) maar wel wat onderzoek gedaan aan de hand van wat foto’s.
-ik sta inderdaad te dicht op mijn giek
-giek te laag
-Houding lijkt ook niet goed, is geen 7
-Ik vaar waarschijnlijk ook een maatje te groot met mijn 72 kilo, vergeleken met mijn collega’s van 90 tot 100 kilo, die met dezelfde maat varen.
-ik had in mijn vorige post al aangegeven dat als ik ophaalkoord vasthoud, meer snelheid ervaar, dat klopt ik sta rechter op en wel in een 7 met gestrekte armen en ik trek mijn zeil dan niet over mij heen.
-wordt weer zaken afleren en opnieuw aanleren, veel zinnige post hier, top! Ik hou jullie op de hoogte van de bevindingen.
@Gabber, als je harder gaat, vaar jij niet te groot, maar zij te klein :wink:
Het feit dat je je ophaalkoord nodig hebt klinkt als je mastvoet te ver naar voren, waarbij je zeil vrij ver naar achteren hangt wat je tracht te compenseren met een kronkelhouding.
Waarschijnlijk ook je trapezetouwtjes iets naar voren zodat je met je handen achter je rug comfortabel halve wind kan varen.
Maar goed, met foto,s en filmpjes is het makkelijker analyseren.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Gabber » ma apr 24, 2017 7:34 pm

Dat is het allemaal niet Jeroen, ik kom power te kort omdat ik mijn zeil over me heen trek, en dat merk ik ook de laatste tijd. Mastvoet staat zowat achterin, zeil is in balans. Dit is er gewoon ingeslopen, andere zeilen, andere giek en een verkeerde uitganspositie genomen. Morgen ga ik het uitproberen, als er wind staat. :silent: :think:

Plaats reactie