Volgende board keuze

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic, North sails

Re: Volgende board keuze

Bericht door Bermuda » di mei 16, 2017 6:53 am

Drijfvest?heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.
Kan volgens mij ook averechts werken als je onder je zeil terecht komt en je moet onder duiken /zwemmen dan houd je Drijfvest met opwaartse druk je tegen.
als je goed kan surfen zo als de meeste hier op het forum die altijd een antwoord hebben op iedereen heb je hem niet nodig, wat wel helpt is een crash vest.
Maar ontropic gaat over board keuze.
Met een board vanaf 115 ltr kan je al mee weg zeil range zal rond de 5.8-9.0 zijn.
Merk board is voor iedereen verschillend

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di mei 16, 2017 7:43 am

Bermuda schreef:
di mei 16, 2017 6:53 am
Drijfvest?heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.
Kan volgens mij ook averechts werken als je onder je zeil terecht komt en je moet onder duiken /zwemmen dan houd je Drijfvest met opwaartse druk je tegen.
als je goed kan surfen zo als de meeste hier op het forum die altijd een antwoord hebben op iedereen heb je hem niet nodig, wat wel helpt is een crash vest.
Maar ontropic gaat over board keuze.
Met een board vanaf 115 ltr kan je al mee weg zeil range zal rond de 5.8-9.0 zijn.
Merk board is voor iedereen verschillend
Ben jij het ooit wel eens ergens mee eens?
Een drijfvest is een geweldige uitkomst en dat zullen velen beamen.
En hoe kun jij dat weten als je zelf zegt het nog nooit te hebben gebruikt, dus geef je info op niets gebasseerd, fijn daar heeft de vraag steller wat aan.
als je heel goed kunt surfen heb je ook geen crashvest nodig, alleen als je gaat speeden :lol:
Dus om het waterstarten te vergemakkelijken, neem een drijfvest, dat helpt zelfs nog als je eens crashed.

Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bermuda » di mei 16, 2017 4:32 pm

Altijd :angel: , maar sommige personen weten heelveel Reindt, :z
Crashvest is wel degelijk nodig ,ik vaar vooral veel op zee,stel voor dat je een x met je Angulo en Gun naar Domburg of buitenkant Brouwersdam komt om eens lekker te surfen met zo n vest,maar ieder zijn ding!,keuze is aan je zelf.
neem bij voorbeeld een zwemvest je komt onder je/een boot terecht vest blaast op dus je wordt door de opwaartse druk van je vest omhoog geduwd tegen de romp etc,nou dan heb ik er liever geen aan.
maar val je er vaak in en je hebt een camber zeil ja dan kost het wat moeite.

Dit Forum is om advies tegeven aan medesurfers hoe hun er over denken!
Ik vermoet dat jij alleen advies ( ahum) kunt geven en geen meterrrrrr kan surfen,geeft niks je hebt praters en doenders :cheer:
Maar weer ontropic :lol:

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di mei 16, 2017 7:53 pm

Jij bent een echte kenner, ik hoor het al een nauticus...😂😂😂😂👎😝😝😝😝😝

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » di mei 16, 2017 8:54 pm

Wat is nu beter om te nemen, een crashvest of een drijfvest?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di mei 16, 2017 9:12 pm

Zullen we gewoon even on-topic blijven? :roll:

Ik sluit me helemaal aan bij JeroenSurf: gewoon nog even met je huidige spul oefenen en dan pas een ander (moderner) boardje kopen. Als je de waterstart beheerst, ben je niet beperkt tot alleen een board met veel volume en wordt het nog leuker :cheer:

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 17, 2017 10:28 am

Kanarie schreef:
di mei 16, 2017 8:54 pm
Wat is nu beter om te nemen, een crashvest of een drijfvest?
Als ik zeg: kies maar zelf, dan help ik je niet erg, maar ik doe het toch. Een drijfvest geeft meer drijfvermogen, een crashvest geeft meer bescherming tegen klappen. Life is all about priorities 8)
Er is nog nooit iemand verdronken omdat-ie met zijn drijfvest klem zat onder zijn zeil. Je hebt dan iets om je tegen af te zetten (een zeil) en een giek om je vast et houden terwijl je jezelf onder je zeil vandaan trekt.
Één nadeel van een drijfvest, en iets minder van een crashvest: tussen vest en romp komt een plons water waardoor je in het eerste deel van de waterstart extra gewicht aan je giek hebt hangen waardoor de waterstart soms flink wordt bemoeilijkt.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » wo mei 17, 2017 2:47 pm

Ik heb van de winter een impactvest aangeschaft van Brunotti, die sluit mooi aan en geeft ook het nodige extra drijfvermogen. Ik kan goed waterstarten en op mij plaat ga ik ook niet vaak. Is wel een extra zekerheid voor de wintermaanden want het beschermd je ook nog extra eens tegen de kou. Je kan maar beter zoveel mogelijk doen voor je veiligheid.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo mei 17, 2017 3:19 pm

s winters als windbreaker en met de hele zware stormen heb ik nog wel eens een impact vest aan (uiteraard niet op de momenten dat ik het nodig heb :roll:), maar als hulp voor het waterstarten geloof ik er niet heel erg in vanwege de argumenten die Huug ook aandraagt: het kan net zo helpen als in de weg zitten.

Wat ik een paar jaar geleden op Maui zag, en dat werkte wel erg goed bij beginnende waterstarters was een extra drijvertje om het uiteinde van je giek.
Afbeelding
giek: https://chinooksailing.com/index.php/waterstarter.html
Geen idee WIE het verkoopt in NL, maar dat is op te lossen met een rondje mailen en ook wel zelf te maken met een poolnoodle.
Verder vond ik de tip van doorpakken vanuit de beachstart in steeds iets dieper water een goeie.

rvdhorst
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door rvdhorst » do mei 18, 2017 9:41 am

ikzelf gebruik al jaren, met name in de winter, een impactvest. geeft net even wat meer drijfvermogen waardoor je net ff makkelijker het zeil het water uit duwt. een impactvest heeft niet veel drijfvermogen maar zoals ik zei, het helpt net dat beetje. neem wel 1 die goed aansluit. in de winter geeft ie ook nog wat extra warmte. en zoals de naam zegt, het helpt tegen harde klappen. laatst nog een paar harde klappen gemaakt, dat prompt wat blauwe plekken opleverde maar niet op de plek van de impactvest. :D
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ie in de weg zit. ook niet op zee.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Bericht door Ron Gijzen » do mei 18, 2017 2:50 pm

Ik draag altijd een impact vest van Pro-limit.
Ter bescherming van de ribben, tegen de kou, en voor extra drijfvermogen zodat ik het zeil makkelijker vrij kan krijgen van het water bij een waterstart. Ik heb toen 2 modellen van de shop getest op NAT drijfvermogen. Ik zeg NAT, want als het vest gebruik maakt van schuim met OPEN cellen (prima als impactbescherming), zuigt dat schuim zich vol water als je er een tijdje in ligt. Het wordt dan dus loodzwaar. Er bleek een groot verschil tussen de twee vesten wat dit betreft.
Het is ook erg handig als het vest een of meer vakken heeft met een rits. Ik heb er een touwtje in om bv een outhaul te kunnen repareren of een opgerold zeil vast te kunnen maken in geval van nood. En ook nog een fluitje.
Mijn vest heeft een groot vak op borst en rug waar ik wat extra stroken schuimrubber (gesloten cellen) heb gestopt, voor extra drijfvermogen.
Staar je niet blind op de naam; fabrikanten gebruken de termen 'impactvest', 'drijfvest', 'weight vest', en 'race-vest' door elkaar. De echt zinvolle informatie (drijfvermogen en gewicht na onderdompeling) geven ze vrijwel nooit op.
Let ook op dat je past met je trapeze-gordel. Als je het vest vrij laag valt kan het in de weg zitten.
Zelf goed kijken en passen dus.

Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bermuda » do mei 18, 2017 7:08 pm

Ik lees wel dat er meer gebruik wordt gemaakt van impact vesten,dat probeerde ik ook duidelijk te maken.
Denk dat we weer met het topic verder moeten over board keuze!

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » do mei 18, 2017 7:12 pm

Eens, bedankt voor de info over impact/drijfvest. Erg handig.
Tot zover het zijstapje. :)

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » vr mei 19, 2017 8:23 am

Ik gebruik een drijfvest van NP, deze past perfect over je heuptrapeze en houd je ook nog eens warm op koude dagen! Nog nooit problemen gehad met opwaartse druk onder het zeil, in tegendeel zelfs want het maakt het uithaken onder water ook makkelijker. Tevens scheelt het een hoop trappelen en je leert hierdoor het waterstarten veel sneller.

Deze:
http://cdn6.bigcommerce.com/s-jg9b7/pro ... 50.jpg?c=2

raymond75
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: starboard go 133 - f2 ride 172 103 l - angulo amigu7'8 90 l.

Bericht door raymond75 » vr mei 19, 2017 10:39 am

Beste surf vrienden,
Bedankt voor al jullie informatie. Ik begrijp natuurlijk dat persoonlijke voorkeur, ervaring, en waar je gaat surfen ( zee of meertje ) een rol spelen in de keuze die gemaakt worden in gear. Ik denk dat een drijvest in mijn geval handig is met het oefenen. Daar waar ik net kan staan is een prima plan. Wanneer het al meer van zelf gaat is een impact vest wel slim. Heb al meer smakkers gemaakt.
Een lucht cel aan het einde vd giek is daarom ook best brilliant eigenlijk. Tja gewoon paar ballonnen er aan. Het is mijn feestje en daar horen ballonnen bij. Ik ga nu maximaal oefenen op mijn 115 liter f2 en jullie gaan het meemaken hoor,... ik ga dit jaar kunnen waterstarten..
Iedereen bedankt hoor. En welk board er uiteindelijk komt... ik volg jullie raad en vaar eerst deze boards.
Maar ik kan er niet omheen dat, net als op de kabelaarsbank of grevelingendam, ik mijn ogen uitkijk naar de prachtige boards en zeilen. Ja trouwens, die campers en caravans en busjes ook wel.

Plaats reactie