Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Advies set

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Jkoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Advies set

Bericht door Jkoning » vr jul 07, 2017 4:33 pm

Hallo,

Na een aantal keer gesurfd te hebben op een geleende beginnersplank lijkt het mij leuk om zelf een set aan te schaffen.

Ik heb op internet en dit forum al het een en ander opgezocht hierover, maar kom niet echt verder wat nou verstandig zou zijn om aan te schaffen. Ik ben zelf 1,80m lang en weeg rond de 65 kg. Ik wil gaan windsurfen in de omgeving Utrecht op een meer/plas.

Zelf zat ik te denken aan een freeride board en een zeil van rond de 5m2, dit omdat ik bang ben dat wanneer ik een beginnersboard koop ik hier snel uit zal groeien.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik hoor het graag!

vocram
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Advies set

Bericht door vocram » vr jul 07, 2017 7:31 pm

Starboard go of vergelijkbaar, hierop kun je lang doorvaren en niet onbelangrijk deze boarden zijn gewild en daarom redelijk waarde vast. Gezien je gewicht ongeveer een go 133 en freeride zeil tot max 7 om mee te beginnen. Hierop ben ik zelf ook op begonnen

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » vr jul 07, 2017 9:22 pm

Ik zou wel een zeil groter dan 5 nemen. Voorlopig is het alleen maar lekker als je met iets minder wind kan varen, dan is alles net iets makkelijker ivm chop en zo. Ik denk dat 6-6,5 het beste is. Daarop ben ik zelf ook begonnen met een freerideplank en ik ben ook ongeveer even zwaar. Zorg dat je board lekker breed is, dat leert wel zo handig. Ik zou minimaal 75 cm breed nemen. Dat is bijvoorbeeld een Go 133, zoals hierboven genoemd. (P.s.: Sommige jaren Go's hebben gewoon dezelfde shape/vorm als futura's, de freeracers, alleen krijg je er een andere vin bij en is hij iets zwaarder door de zachte bovenkant. Als je een beetje wat verder bent kun je dan een wat meer race-georiënteerde vin kopen en dan kun je weer een eind verder op dezelfde plank.)

En wellicht ten overvloede, maar als je tweedehands koopt: check of het board overal hard is en met name onder de voetbanden. Even duwen en kloppen op verschillende plekken en als je veel verschil hoort/voelt: niet kopen! Het board is/wordt dan rot vanbinnen.

Succes met zoeken!

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » za jul 08, 2017 9:53 am

Zoals al genoemd werd, neem een board dat lekker breed is +70 cm en lekker wat drijfvermogen 130-150 zou ik zeggen (iets er boven of er onder kan ook)
De starboard go is bijv een goede keuze en je zult er snel op leren. Ook zul je er sneller op uitgekeken zijn en miss in hardere wind willen gaan varen. Maar dit is niet echt een probleem aangezien je een go ook heel makkelijk van hand kan doen. Ikzelf heb een f2 vegas van 126 l gekocht als beginner en ik ben 70 kg. Ik moet wel toegeven dat het soms wel ff pittig is als je een wat gevorderde plank kiest.
Succes met je aankoop

Jkoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jkoning » za jul 08, 2017 3:32 pm

Bedankt voor de reacties! Zo te lezen komen jullie meningen vrijwel overeen, dus dat is mooi!

Ik heb even naar de Starboard Go gekeken. Ik snap dat dit een top plank is om mee te starten. Echter heb ik daar het budget niet voor..

Voor een complete set wil ik z'n 700/800 euro uitgeven. De Starboard Go zag ik tweedehands voor deze prijs. Alleen voor een plank vind ik dit aan de hoge kant.

Is het realistisch om een set voor deze prijs 2e hands te krijgen?

vocram
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door vocram » za jul 08, 2017 7:44 pm

Je budget is voldoende, ik heb mijn eerste setje niet op Mp gekocht, maar bij een shop, voordeel vond ik dat er volop de tijd werd genomen om eens het setje in de winkel op te tuigen en allerlei tips die je meekrijgt. De kans is kleiner dat je dit op MP treft. +- 400/50 voor een board dan nog 200 a 250 voor mast/giek en zeil, is reeel voor materiaal van ongeveer 2012/13

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » za jul 08, 2017 9:18 pm

Ik heb ook voor 600 euro een complete set op de kop kunnen tikken. Hou er echter rekening mee dat de starboard go heel erg gewild is en stel dat je hem voor 1000 euro 2e hands koopt dat je hem over 2 jaar bijv. Voor 800 euro van hand kan doen. Kost je dus uiteindelijk 200 euro en je kan dan op een van de makkelijkste manier leren surfen. Dus een go kost veel. Maar levert uiteindelijk ook veel op ;)

FransD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door FransD » zo jul 09, 2017 8:37 am

Ik heb voor €600 een tweedehands set in een shop gekocht. Ik werd goed geholpen en weet zeker dat wat ik kocht ook goed is.
Een prima set om te leren. Altijd huren is ook niet goedkoop en niet altijd handig.

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » zo jul 09, 2017 8:46 am

Frans heeft gelijk. Het is zeker handig om een board te huren om te kijken of je het board fijn vindt, maar probeer wel zo snel mogelijk zelf een set te kopen. In feite heb je een set bijv na 20 uur al terugverdiend.

Jkoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jkoning » zo jul 09, 2017 12:01 pm

Ik ga binnenkort een winkel bezoeken waar ze tweedehands surfmateriaal verkopen. Bedankt voor de reacties allemaal! Hiermee moet het gaan lukken.

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

Bericht door Lehcim » ma jul 10, 2017 9:52 am

Ik kijk wel eens bij het tweedehands spul bij verschillende shops, maar prijs valt me eigenlijk vaker tegen dan mee vergeleken met MP.

Mijn eerste board (na een seizoen op een oudje van 30+ jaar) was een rocket 125 (80kg) met een 6.5. Vereiste wel enige doorzettingsvermogen, maar als je de basis al kent en je hebt een beetje doorzettingsvermogen dan heb je het ook zo onder de knie.

Eigenlijk kort daarna een 8.5 erbij gezocht om zo veel mogelijk te kunnen varen. Aangezien je bij Utrecht gaat varen (waar het ook wel vaak zal tegenvallen qua wind) zou ik in eerste instantie zeker niet te klein gaan qua zeil. Houdt hier ook rekening mee met mast en giek. Als je nu bijvoorbeeld een 6.0 en 430 mast koopt, zal een zeilmaatje groter ook gelijk een nieuwe mast betekenen.

Verder, ga niet voor te nieuw/duur materiaal. Je gaat sowieso een aantal klappers maken waarbij je met epoxy aan de gang moet. Mijn eerste set kwam uit 2008, en de verbeteringen in het nieuwere materiaal ga je voorlopig toch niet merken.

Jkoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jkoning » zo jul 16, 2017 12:25 pm

Ik heb een aantal surfshops gebeld, waarbij ik elke keer het antwoord kreeg dat ze geen tweedehands sets verkopen voor beginners. Op marktplaats vind ik het lastig om de prijs/kwaliteit van de sets te bepalen.

Iemand nog een tip voordat ik wat zal aanschaffen?

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116(75), 3s,86 SBQuad,81

Bericht door jipsteenbrink » zo jul 16, 2017 1:13 pm

Kijk een keer bij een tweedehands marktje van bijvoorbeeld Telstar of eurofuncenter ze kunnen je vast vertellen wanneer die plaats vinden. Overigens is nieuw kopen van een beginners set best een prima investering mits je hem binnen 2 jaar in redelijke staat weer verkoopt.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jul 17, 2017 7:55 am

Ik ben voor een herintredende vriend ook zo nu en dan een beetje aan het rondneuzen. Ik lees hierboven dat mensen voor 600 euro een complete set in huis halen, maar ik zie op MP vooral dat voor rockets uit 08/09 zonder tuig met vin rustig 5 a 600 euro of meer geboden wordt. Ik zelf (1.74, 68 kg) ben begonnen (heringetreden met minimale skills) op een rocket 125, prima board maar niet echt een beginnersplank. Beheers je de basis een beetje dan is het wel een heel fijn board waar je heel lang op door kunt varen.

bart78
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door bart78 » di jul 18, 2017 8:06 am

Robbie-79 schreef:
ma jul 17, 2017 7:55 am
Ik lees hierboven dat mensen voor 600 euro een complete set in huis halen, maar ik zie op MP vooral dat voor rockets uit 08/09 zonder tuig met vin rustig 5 a 600 euro of meer geboden wordt.
Klopt, het lukt mij ook niet om een beginnersset op marktplaats te vinden voor een fatsoenlijke prijs.
Ik zie af en toe een Starboard Go voorbij komen waar 800 a 900 op geboden wordt. Valt me ook op dat er nooit een bouwjaar bij staat, dat maakt blijkbaar niet uit?
En bij de laatste Telstar bazar lagen een paar Fanatic Vipers (met behoorlijk wat niet gerepareerde schade!) voor 699,- :eek:

Volgens mij kan je een beginnersset echt het beste nieuw kopen en na een paar jaar voor dezelfde woekerprijzen( :silent:) weer verkopen.
Vaar je lekker nieuw voor relatief weinig geld.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di jul 18, 2017 1:02 pm

Een F2 stoke is nog wel redelijk budget en nog redelijk modern. Kwam laatst een compleet setje met 2 zeilen tegen rond de 700 euro. Helaas past dat net niet in z'n auto 😩 En dat is een voorwaarde voor hem om weer te beginnen.

Surfen is helaas niet goedkoop. Het loopt snel uit de hand🤔 (Zegt m'n vrouw althans) Eenmaal eerste plank met tuig moet je wetsuits, schoenen, trapeze, lijnen, extra zeilen, vinnen verzamelen, omdat je liefst met elke wind vanaf 13 tot 30 knopen wil varen. En heb je dan alles net goed voor elkaar, beginnen de eerste materialen alweer verslijten en begint het liedje weer van voor af aan. Maar goed ik heb het er graag voor over. Ik beleef enorm veel plezier aan het surfen.

Plaats reactie