Aantal liter plank

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
wkp
Deur-surfer
Deur-surfer

Aantal liter plank

Bericht door wkp » ma jul 31, 2017 7:11 pm

Ik ben me aan het oriënteren op een surf bord, nu heb ik hier al gelezen dat je bijna beter een nieuwe oudejaars kan kopen als 1 op mp.
Mijn oog is gevallen op de fanatic gekko. Deze heb je in 112 en in 120 liter.
Ik wil er samen met mijn vriend gebruik van maken. Ik ben 55 kilo. Wil het surfen weer oppakken maar nooit echt goed geweest. Tot trapeze, planeren en beachstart maar een gijp nooit echt gekunt.
Mijn vriend is 70 kilo. Veel ervaring in de watersport en kleine open zeilbootjes. Nu 3 keer op een surfplank gestaan en kan overstag.
Het is fijn als we het zeil kunne optrekken en om de mast heen kunnen lopen voor het overstag gaan. Vanuit hier willen we meer kunnen. We surfen op meren en niet in de zee.
Ik heb nu een race plankje die heel hard gaat, als ik eenmaal ga surft hij super, maar het duurt even tot ik lekker kan optrekken en staan en overstag gaat niet heel fijn. Heel onstabiel. We hebben gesurfd op de fanatic viper 80 bij Horst. Ik vond hem niet heel fijn omdat hij naar mijn idee sloom ging en ik viel veer meer af (qua wind) als op dat andere bordje. Maar ik stond wel sneller. Bij mijn vriend ging deze wel goed.
Zal de fanatic gekko een goede keuze zijn? En zo ja welke liters kunnen we het beste nemen. (Surfzeilen op dit moment een 4.2 en een 5.0)

Alvast bedankt!

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Re: Aantal liter plank

Bericht door Kapitein Rob » ma jul 31, 2017 8:07 pm

De Fanatic Gecko is een goed en een mooi board?
Je schrijft nu over het aantal liters 112 120.
Maar gezien jullie gewicht is ook de 105 nog een goede optie.
Allen zijn bijna even lang lengte 2.39/2.42, maar een breedte van ruim 70 is prettig voor de stabiliteit.
Ik ben bang: dat het te veel aan liters, hoe breder hoe langer de vin, tegen jullie kan gaan werken bij meer wind.
Het board wordt dan door jullie gewicht snel te groot.

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 127(80), 3s, 116/86

Bericht door jipsteenbrink » ma jul 31, 2017 9:37 pm

Ik zou lekker eens een boardje testen dan kan je zelf kijken wat je fijn vind bij telstar hebbende er genoeg.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di aug 01, 2017 2:31 pm

Enorm verschil tussen een fanatic viper 80 (|beginnersboard) en een gecko 120 of 112. Ik zelf ben ongeveer 70 kg. en kon ongeveer hetzelfde als jou. Ik heb een jaar terug als herintreder na 20 jaar niet gesurft te hebben een tabou rocket 125 gekocht met een 5.8 en een 7,5 zeil. Ik vond dit toen toch wel een behoorlijk pittige stap en had achteraf gezien misschien liever een starboard go 131 oid aangeschaft. Na een 60 of 70 sessies kan ik er nu aardig mee overweg hoewel ik het board voor bv overstag gaan en gijpen nog steeds vrij onstabiel vind. Rustig om de mast heen wandelen is er echt niet bij in ieder geval. Voor jou is een 120 denk ik wel een goeie keuze gezien 55 kg en je surf skills, maar voor je vriend vind ik het wel een uitdagende keuze, omdat hij nog maar 3 sessies heeft gehad. Misschien kun je het beste allebei een paar keer gaan huren om te kijken wat ideaal is. Het is zonde dat je te hoog begint en de lol snel verliest omdat niets lukt.

wkp
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door wkp » di aug 01, 2017 9:14 pm

Bedankt voor jullie antwoorden. We hebben de 120 plank genomen, voornamelijk voor mij. Mijn vriend wil het erop proberen en anders gaat hij er 1 huren. (Lekker volhardend)dan kan hij wanneer hij beter geworden is ook op dit board.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » wo aug 09, 2017 9:42 pm

Beste Robbie 79 en anderen,

Herintreder idem en vorig jaar begonnen met een familieplank Rio M . Kinderen en mijn vrouw allemaal enthousiast. Word op de plas echter aan alle kanten voorbijgevaren. Kan zelf wel iets meer en wilde een uitdagender board. Heb Tabou Rocket 125 liter tweedehands aangeschaft. Wat zijn deze boards populair ! Op marktplaats worden er nog fikse prijzen voor neergelegd.
Valt mij toch tegen, onstabiel en volgens mij toch minimaal windkracht 4 nodig om passief te planeren. Weeg 70 kg en heb 6.5 Gaastra zeil.
Overweeg nu een 125 te ruilen voor een Rocket 145. Maken deze liters uit in stabiliteit en sneller in plané komen bij weinig (tot 4 Bft) wind?

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo aug 09, 2017 11:35 pm

@f@ffkijke

Ik zou eerder een groter zeil erbij nemen. 135 of 145 is met jou gewicht een stuk minder speels dan die 125. Ik ben ook ongeveer 70 kg en pak op dagen als vandaag een 7.5. In de toekomst misschien nog een maatje groter erbij aanschaffen 8.5 ofzo om met 11 a 12 knopen ook te kunnen planeren. Vandaag heb ik met een 7.5 bijna continu kunnen planeren. Daarnaast gaat het board makkelijk over chop en kun je hem dus vanaf een kleine 4 bft tot een kleine 6 bft prima varen. Bij echt harde wind pak ik mijn 5.8 en dan gaat het ook nog prima. Het board staat bekend om snel en makkelijk te planeren. Ik gooi hem met minimale omstandigheden vlak voor de vlaag even goed ruim + een keertje pompen om vaart te maken. Waait het harder dan kun je gewoon inhaken en wachten. Qua instabiliteit is het wennen en oefenen. Je komt vanaf een rio waar je op je gemak om de mast heen kan lopen en dat lukt je bij de rocket niet. Ik had er in het begin met overstag gaan best moeite, maar veel doen zorgt ervoor dat je went. Daarnaast heb ik heel veel geleerd van vlagerige net wel/ net niet planeer condities. Ik zou even doorzetten en er voor de minder wind dagen een groter zeil bij nemen. De 6.6 pak ik pas vanaf een flinke 4 of kleine 5 bft.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do aug 10, 2017 10:52 am

wkp schreef:
di aug 01, 2017 9:14 pm
Bedankt voor jullie antwoorden. We hebben de 120 plank genomen, voornamelijk voor mij. Mijn vriend wil het erop proberen en anders gaat hij er 1 huren. (Lekker volhardend)dan kan hij wanneer hij beter geworden is ook op dit board.
Ik denk dat dat een goede keus is. Ik ben van 154 liter(als beginner alles geleerd) overgestapt naar 112 gecko, wat mij weer een enorme uitdaging biedt. Met 77 kilo moet mijn overstag redelijk snel gaan, anders zinkt de punt.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » do aug 10, 2017 3:41 pm

Hoi Robbie 79

Dank voor je snelle reactie! Helpt om de moed erin te houden! Groter zeil ga ik zeker doen. Nog tips voor aanschaf zeil, of nog iets liggen toevallig😏? .
Heb ook telefonisch geïnformeerd bij Telstar. Erg fijn trouwens, nemen de tijd voor je om alle vragen te beantwoorden.
Belde ook met eigenaar van mijn vaste surfplas (Roermond). Hij was gisteren aanwezig en kon natuurlijk een goed beeld geven van de weersomstandigheden. Hij vertelde dat er te weinig wind stond om überhaupt in plané te komen met mijn 125 Rocket. Er was er een op de plas die planeerde: met een 11,5 zeil en nog lichter dan ik. Hij bood nog een alternatief om over na te denken, Angulo 150, 73 breed, 2.39 lang
Mijn voornemen: doorzetten, oefenen met meer wind en dan pas een oordeel vellen! Nog tips&tricks voor de fase waarin ik de overstap aan het maken ben naar minder volume en kleiner board?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do aug 10, 2017 4:08 pm

Hou die 125 lekker, leer er mee omgaan en schaf idd een groter zeil aan. Als je nu een groter board neemt krijg je binnen de kortste keren spijt en waarom, je heb toch al een groot board.
Succes.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » do aug 10, 2017 4:29 pm

Ik zou alles hier eerst goed op gaan leren, dat doe ik ook. Wanneer je waterstarten, doorgeplaneerd gijpen, overstag, voetbanden + trapeze varen, actief aanplaneren etc. allemaal goed beheerst kun je gaan kijken naar een stapje hoger (freerace) en evt. een +/- 100 liter board erbij nemen voor de harde wind dagen. Je voelt vanzelf wel aan wanneer dit moment aanbreekt. De Rocket is echt perfect om veel dingen op te leren en ook nog behoorlijk snel te kunnen varen. Het is dan wel geen slalomboard, maar je kunt er in juiste omstandigheden met goeie techniek zeker 50+ mee varen. Probeer ook zo nu en dan op ander water te varen dan je vaste stek. Ik had dit voor 3 week terug nog nooit gedaan, ben 2x naar een andere plek gegaan waar het dieper is en met hogere golven, heb daar waterstarten geleerd mijn eerste succesvolle starts gemaakt) en geleerd hoe je over flinke golfslag heen vaart.

Wat betreft het zeil. Ik zou een freeride zeil zonder cambers van ongeveer 7.5 tot hooguit 8 m2 erbij nemen. Ik heb zelf een 5.8 een 6.6 en een 7.5. De laatste 2 gebruik ik het meest. Tip: Kijk even wat voor mast en giek je al hebt voor je 6.5 en kijk of je daar een zeil rond de 7.5 op kan krijgen, dat scheelt weer extra investeren :wink:

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » vr aug 11, 2017 3:29 pm

Hoi

Dank voor jullie reacties.

Wat denk jij/ jullie van onderstaande advertentie op Marktplaats. Gedateerd materiaal, wel bruikbaar of toch iets nieuwer en dan (veel?) meer geld uitgeven? Heb interesse getoond voor mast, giek en zeil 7.4. Vraagprijs € 150,-

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... nberichten

Groets,

Robert

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » vr aug 11, 2017 4:35 pm

Dat is alleen een zeil, 6.3. En echt te duur.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » za aug 12, 2017 12:32 am

Klopt de link wel? Ik zie een gereserveerde 6.3

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » zo aug 13, 2017 9:07 am

De Rocket is gewoon een goed board. Als je die nu ruilt krijg je daar later spijt van. Als je toch dermate twijfelt aan je skills zoek dan een goedkope tijdelijke oplossing in een starboard go, of een fanatic shark oid. Rond de 140-150 liter en surf er een jaar op. Na een jaar kun je het board zo weer doorverkopen zonder (al te veel ) verlies.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » zo aug 13, 2017 12:15 pm

Dank wederom! Link klopt inderdaad niet meer. Verkoper had andere foto's met het zeil wat ik wilde kopen er al vanaf gehaald. Zaten inderdaad cambers in, heb van de koop afgezien.

Is het nu slim om 7.5 te kopen bij de Rocket 125 of kan 7.0 of 7.2 of 7.3 ook. Is dat een merkbaar of een verwaarloosbaar verschil in zeil grootte?

Dank voor jullie reacties!

Groet Robert

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » ma aug 14, 2017 9:57 am

Aangezien je al een 6.5 hebt is een 7.0 of 7.2 niet ideaal. Het verschil tussen beide is minimaal. Ik zou echt kijken naar 7.5 tot 7.8 en dan kun je later wanneer je grote zeilen makkelijker kunt varen nog een 8.5 (max voor de rocket 125) erbij kunnen nemen. Zo krijg je een mooie overlap. 6.5 voor hardere wind, 7,5 voor goede 4 bft en evt. later 8.5 voor de minimale omstandigheden.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » ma aug 14, 2017 10:55 am

Helder advies, thnx!

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140 + Rocket 125 + NP

Bericht door Kanarie » ma aug 14, 2017 11:18 am

Helemaal eens met Robbie. Een beetje vooruit kijken naar verdere uitbreidingen is wel verstandig. Dat scheelt je uiteindelijk veel geld.
Dit is ook typisch zo'n sport waar je geld in kunt blijven pompen. :P

Plaats reactie