Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Optuigen oude Gaastra Slalomfoil Pro/Racefoil pro, en then some

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Tzunix
Deur-surfer
Deur-surfer

Optuigen oude Gaastra Slalomfoil Pro/Racefoil pro, en then some

Bericht door Tzunix » di aug 07, 2018 11:20 pm

Hallo,

Ik kreeg ineens weer zin om het water op te gaan (na 25 jaar of zoiets), en vond een setje gouwe ouwe voor een heel leuke prijs om in elk geval het water op te kunnen. Maar nu zit ik toch met wat vragen. In die set zaten een paar oude Gaastra zeilen (Slalomfoil Pro 5.2 en 6.2 / Racefoil Pro 7.0) van rond '95 (naast nog een simmer wave zeil, een sailloft van een metertje of 10, en nog een mini tribord ding van een meter of 4). Passen aardig bij de plankjes (Veloce 298 / Xantos 285 / Ultra Ray 282) die in het setje zaten, maar ik ken ze niet (Ik had vroeger een BIC electric rock met een bic zeiltje, en een paar Arrows RAF zeilen, zonder cambers), behalve van zien varen (viel niet binnen mijn budget toen). Heeft iemand (pretty please) iets van een instructie om die dingen op te tuigen? Wat ik tot nu toe heb gevonden:

1. Mast insteken
2. Neerhaler aantrekken, maar niet (zoals tegenwoordig blijkbaar normaal) volle bak aantrekken (relaxt is prima blijkbaar)
3. Cambers goedzetten en tunen (hier zit voor mij de grootste onzekerheid) met een stukje gereedschap (Ik neem aan een inbus sleuteltje of zo)... spullen zijn net binnen, dus niet goed gekeken.
4. Uithaler licht aantrekken
5. Bollen met dat ding

Zeilen zien er toppie uit (zeker voor hun leeftijd). Ik kan natuurlijk gewoon gaan experimenteren, maar da's misschien zonde en zou mogelijk ' krak' zeggen ergens. Tips/instructies/kennis/boekjes/videos anyone? Ik heb Gaastra gemaild maar heb nog geen antwoord.

Verder ben ik op zoek naar wat zinnige spots in/rond zeeuws-vlaanderen waar je op binnenwater kan varen... belgie (oost/west vlaanderen) is ook een optie. Veerse meer ken ik uiteraard, maar iets dichterbij (en zonder toltunnel) zou leuk zijn. Alle tips welkom! Is de Braakman nog een optie tegenwoordig, en hoe kom je daar tegenwoordig op het water (was vroeger mijn stekkie, had daar toen een surfberging, maar da's niet meer)?

Groeten,

Jan Vergouwe.

Yannick88
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Optuigen oude Gaastra Slalomfoil Pro/Racefoil pro, en then some

Bericht door Yannick88 » vr aug 10, 2018 10:03 pm

Beste,
Kijk eens via youtube voor het zeil op te tuigen.
Ik ben ook herintreder na 17j.
Ik ben belg en ik ga in beervelde beginnen gaan

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za aug 11, 2018 9:07 am

Heb je een foto vd zeilen, dan is het makkelijker om ze te "identificeren" en bruikbare tips te geven.

In het algemeen, in de tijd van de Slalomfoil was looseleech nog niet echt een ding en waren ook bij racezeilen de mastslurfen smal.
Bij mast erin schuiven dus meteenzorgen dat de cambers erop zitten. Neerhaler aantrekken tot de achterkant van je zeil iets gaat flubberen, maar bij lange na niet zoveel als bij huidige zeilen. Giek erop klikken, uithaler aantrekken met 1 vinger en thats it.
Heb je veel plooien rond de zeillaten: met de lattenspanning spelen met inderdaad een inbus sleutel. Heb je veel diepe plooien, speel dan met de DH, cm meer of minder.

Dit is voor jou wellicht een leuk en bruikbaar artikel:
https://boards.co.uk/equipment-tests/te ... e-new.html

Tzunix
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Tzunix » za aug 11, 2018 9:35 am

Jeroen,

Dank je voor je antwoord, dat moet met dat verhaal wel lukken dan. Ik had (Yannick's suggestie) al gezocht op internet en youtube, maar daar was behalve wat dingen over ' varen met' niet veel meer te vinden, of dat heeft er nooit gestaan. Ik zal eens wat foto's maken en posten, maar dat wordt na het weekend. Je verhaal is een soort oer-youtube :).

Ik had dat linkje (old vs new) al gecheckt, en inderdaad, mijn 6.2 da's een van die zeilen waarmee gevaren wordt (de eerste). Ik heb er ook nog twee nieuwere gaastra's bij (racefoil pro van 7.0, en een slalomfoil 5.2), met veel monofilm. Die 6.2 is met een mylar laminaat denk ik (met een paar bubbels, dus bijna rijp voor de prullebak vrees ik, wel leuk om mee te starten zonder al te veel onzekerheid over door je zeil vallen en terug moeten paddelen). Foto's volgen...

@Yannick: Beervelde... net even gekeken op Google maps, maar ik zie alleen heel kleine watertjes rond Beervelde, heb je een coördinaat of zo? En moet je dat water delen met vissers of valt het mee? Wel in de buurt genoeg in ieder geval, dus al bedankt voor je suggestie.

Yannick88
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Yannick88 » za aug 11, 2018 11:02 am

https://www.wvg.be/
Dit is hun website. Dat is 2min van de afrit beervelde op de e17. Daar naar links gaan en dan ergens and de rechterkant kom je het tegen. Er is daar een hondenschool naast.

Plaats reactie