Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Volgende stap!

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
MathijsK
Deur-surfer
Deur-surfer

Volgende stap!

Bericht door MathijsK » ma okt 08, 2018 10:04 pm

Hallo,

Vier jaar geleden leren surfen op vakantie met een oude Ten Cate Spacer en een klein kinderzeiltje, de jaren erna een aantal keer per jaar gevaren op dezelfde plank en af en toe wat nieuwer spul gehuurd op vakantie. Na de laatste keren dit jaar heb ik voorgenomen om volgend seizoen vaker het water op te gaan! Mijn huidige surfset bestaat dus uit de Spacer met een NP 4.0 en 5.0 met mast en giek uit begin '90. De laatste keer ook voor het eerst met trapeze gevaren, wat een verademing zeg! Als niveau beschouw ik mijzelf als beginner af, ik kan bij een windkracht van 4 tot 5 heen en weer varen.

Tot zover de huidige situatie, ik als 18 jarig lichtgewicht van 60 kg heb dus besloten om volgend jaar vaker het water op te gaan en zoek dus advies voor nieuwe spullen. Budget is beperkt, maar niet veeleisend, vermaak mij prima op de Ten Cate maar is alleen een onding om te vervoeren en soms een beetje wiebelig. Wegens logistiek en het rap minder worden van de plank(al meerdere keren met een heet plamuurmes dicht moeten smeren 8) ) op zoek naar iets nieuws. Vraag is nu in wat voor volume ik moet denken en welk type board. Wegens beperkt budget wordt het waarschijnlijk tweedehands, maar zie op marktplaats ook veel oud spul opstaan waar veel voor gevraagd wordt. Zijn hier nog tips voor waar ik op moet letten? Heb wel gelezen over zachte plekken en gaten, maar verder? en kunnen de oude zeilen nog bij een nieuwer board?

Zijn een hoop vragen maar hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Volgende stap!

Bericht door Huug » di okt 09, 2018 8:57 am

Met een modernere plank van 130+ liter en een 6.5 m2 zeil kun je weer een hele tijd vooruit. Zeker als je de oude zeilen niet meteen met de gemeentereiniging mee geeft.
Zoiets lijkt wel aardig. Al is het wel een eind fietsen...

MathijsK
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MathijsK » do okt 11, 2018 4:51 pm

Bedankt voor de informatie! Dat board is inderdaad vrij ver weg. Wat is een definitie van een modernere plank? Vanaf welk jaar/breedte? (in vergelijking met huidige is alles modern :lol: ) Ik heb nu op marktplaats deze Bic techno gevonden van 133 liter:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =mympBuyer
Google geeft aan 70 cm breed en uit 2007 of is dit nog te smal in vergelijking met nieuwe boards?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do okt 11, 2018 9:22 pm

Grofweg vanaf het jaar 2000 begon de trend dat de boards beduidend breder en korter werden. De breedte moet je ook altijd in verhouding tot het volume zien. Een waveboard van 70 cm. breed zul je bijvoorbeeld nooit vinden. Boards rond de 130 liter weer wel. Die BIC Techno is een prima boardje. Geloof geen wereldtopper maar wel een mooie prijs/kwaliteit verhouding.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » vr okt 12, 2018 7:40 am

Met oud spul kan je nog prima surfen, maar zoals gezegd, naast het volume is ook de breedte erg belangrijk voor de stabiliteit. Zeker als surft op wat groter water, waar toch snel wat golfslag staat (chop), geeft extra breedte voordeel. Vooral om het zeil op te halen en te vertrekken ! Als je eenmaal waterstart beheerst, wordt dit wat minder belangrijk. Mijn advies : voldoende volume, zeker 130 +, breedte 70 +. Oude zeilen gaat ook nog goed, alleen moet de combinatie mast/zeil wel passen. Dit voel je vooral als het harder begint te waaien, slechte combi's beginnen dan tegen te werken (druk op de masthand ipv van trek), en het zeilpunt verschuift naar alle kanten. Maw, het zeil trekt naar alle kanten, behalve in de gewenste richting. Succes !

MathijsK
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MathijsK » vr okt 12, 2018 5:00 pm

Ik heb nu een fanatic E-ray van 160 liter op het oog. Vrij breed met 78 cm en in de buurt. Of is het dan te veel volume icm mijn gewicht?

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » za okt 13, 2018 12:13 pm

Hee Mathijs,

Ik zou als ik jou was geen 160 liter plank kopen. Dit is gewoon te groot om bij een redelijke wind nog comfortabel te varen.
Toen ik overstap maakte van de oude deur naar mijn vader naar een modern boardje ben ik naar 113L gegaan.
Dit zou ik je dan weer niet direct aanraden want ik vervloekte dat board echt heel erg (en aan
gezien het een freestyle boardje was, was de neus vaker kapot van heel :lol:). Verder heb ik toen een 6,7 m2 gekocht en daar heb ik met dat gewicht heel veel plezier van gehad.

Als ik jou was zou ik een 130L +- 5L boardje kopen, 6,5 +- m2 naast je oude zeiltjes. Met jouw gewicht zul je dan rond de 12-13 knopen al kunnen planeren en wanneer het echt serieus harder gaat waaien kun je altijd de oude zeiltjes pakken. Met dat 130L boardje kun je dan mooi even vooruit en wanneer je klaar bent voor de volgende stap koop je een 110L boardje en heb je alweer een mooie range van boardjes.

EDIT: Ik weet niet hoeveel je wilt uitgeven maar zoiets lijkt mij zeer geschikt: https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr

MathijsK
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MathijsK » wo okt 17, 2018 2:29 pm

Ik heb inmiddels een 133 liter Starboard Go in bezit :D en nu nog op zoek naar een geschikt 6.5 m2 tuigage. En natuurlijk de komende winter overleven :wink:

Iedereen bedankt voor het advies!

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » wo okt 17, 2018 7:41 pm

Daar ga je ook geen spijt van krijgen! Succes met je vervolg stappen!

Plaats reactie