Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

TIPS GEZOCHT

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
clubjokerhaarlem
Deur-surfer
Deur-surfer

TIPS GEZOCHT

Bericht door clubjokerhaarlem » do feb 07, 2019 4:49 pm

Hi,

Ik ben vorig jaar weer begonnen als herintreder en ben nu op zoek naar een nieuwe board.
Ik wil hiermee op het binnenwater (westeinderplassen) en op zee (wijk aan zee bij rustig weer) lekker kunnen varen.

Lekker varen voor mij is snel aanplaneren, rakkies trekken, gijpen en genieten.
Mijn gewicht is net onder de 90 Kg.
Ik heb een zeilenrange van 5,9 m2, 7,0 m en 8,2 m2

Wie heeft er een goede tip zodat ik op jacht kan?

Alvast dank!

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: TIPS GEZOCHT

Bericht door JP-T1surfer » do feb 07, 2019 10:45 pm

hoi, leuk dat je vorig jaar opnieuw het windsurfen hebt opgepikt!

Ik veronderstel dat je dan rustig hebt opgebouwd= gestart op binnenwater én met een vrij breed en stabiel freerideboard dus.

Dan heb je wellicht ook ondervonden dat je met 'slechts' één board geen zeilenrange van 5.9 tot 8.2 kunt overbruggen/afdekken.

Als je dan met datzelfde board ook nu nog eens 'comfortabel' op onze Noordzee wilt varen met je 90 kg..dan ga je denk ik toch beter op zoek naar 2 boards, waarbij het kleinere board geschikt is voor op zee én je 5.9 tot max de 7.0. Het grootste board moet dan weer geschikt zijn voor de range 7.0 tot 8.5. Met een aantal passende vinnen erbij AUB.

Als je de kans hebt om vooraf wat geschikte boards te testvaren (idealiter met je eigen zeilen erop!) in een testcenter bvb...zeker doen!

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » vr feb 08, 2019 11:27 am

Op het forum loopt een draadje over Freemove boards.
Hier heb ik ten dele gebruik van gemaakt. (Bij mij is het niet gelukt. Ben uit eindelijk voor een slalomboard gegaan)
Maar....met Freemove boards kom je een heel eind.
Kijk ook eens naar de video’s van Jem Hall!

Eric GvE
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: slalom/race\speed/b&J\wave 2.5 - 9.6

Bericht door Eric GvE » vr feb 08, 2019 5:18 pm

Ik heb een Thommen CrossX 117 board. Doet het goed onder allerlei omstandigheden waaronder ook binnenwater en Wijk aan Zee.
4.7 tot en met 7.8 op gevaren, 8.2 lukt vast ook. Zo'n plankje komt denk ik heel dicht bij wat jij zoekt. Snel, comfortabel (goed in chop) en gijpt geweldig. Daarbij mooi en stevig. Zijn ook nieuwere versies van, daarvoor zou je bij Mark Thoms van Gearfreak contact kunnen zoeken.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » za feb 09, 2019 6:28 am

Starboard Futura 121 vaar ik met 90 kg van 5.3 tot 8.6 goed in de chop bloedsnel en kan ook op zee...

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » za feb 09, 2019 10:36 am

Ik ben zelf 92 kilo en heb een futura 111, ik maak zelf niet de keuze omdat ik meerdere boards heb maar deze zou echt het stuk kunnen afdekken wat je aangeeft. Je zal alleen wel je vinnen moeten aanpassen, want 1 vin voor deze range kun je vergeten.

Misschien handig, ik kan mijn zeil optrekken op deze als het zou moeten

clubjokerhaarlem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door clubjokerhaarlem » di feb 12, 2019 9:46 pm

allen,

Dank voor de reacties.
Dit geeft stof tot nadenken.

Waar kan ik wat meer informatie vinden over de toepassing van de juiste vin(nen)??

Groet, Stefan

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » wo feb 13, 2019 8:23 am

Bij starboard staat het aan de achterkant/zijkant aangegeven, voor de 111 gebruik ik 32 tot 40 sonntag of voor veel wier een MUF delta van 24 (carbon) welke overigens een groot zeilgebied aankan.

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou-Gaastra

Gaastra Pilot zeil 7.0m² optuigen

Bericht door Diamond » zo jun 16, 2019 5:17 pm

Hoi,

Ik ben een herintreder die nu probeert om het windsurfen terug onder de knie te krijgen. Na scholing te hebben gelopen met windsurfen had ik mijn eerste materiaal gekocht met mijn eerste loon. Dat is op een totale mislukking geëindigd. In een professionele winkel verkochten ze mij een Mistral semi zinker 90l + een camber zeil 6.0. Dit is ondertussen al 20 jaar geleden. Sinds 3 jaar heb ik het windsurfen weer opgepikt en beetje bij beetje materiaal aan het vergaren.

Nu vaar ik met een Tabou Rocket 135L + zeilen van Gaastra pilot van 5.0m² -> 7.0m².
Verlenger is van prolimit. Mast is ook van Gaastra zoals voorgeschreven. Giek is van Neilpryde.
Ondertussen heb ik mij al verdiept in alle theorie die op internet te vinden zijn. Daar bedoel ik mee over loose leach, zeillatten, neerhaler en uithaler hoe je uw zeil kan fine tunen. Mijn vraag is: wat vinden jullie van mijn opgetuigd zeil, loose leach, profiel?
Met deze illustratie heb ik nu +/- 2cm meer genomen op de verlenger en op de giek.
Niet zoals de specificaties voorschrijven.
De lat juist boven de giek scheert rakelings voorbij de mast.
De onderste lat blijft behoorlijk in een buiging staan.
Alle andere latten zijn +/- 1cm van de mast af.

Ik heb zodanig zitten lezen en uitproberen dat ik door de vele informatie die beschikbaar is, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Daarom vraag ik jullie graag jullie mening.
Ik vaar al trapeze en kan geleidelijk al is planeren en snelheid maken.
Maar wil niet zeggen naar mijn gevoel dat mijn zeil perfect is getuned.
Wat ik ook al is voorgehad heb en geen uitleg voor dat is dat de onderste lat soms een S-vorm aanneemt.

Ik hoor het graag....
Bedankt voor jullie tips en hulp.

download/file.php?mode=view&id=7290
download/file.php?mode=view&id=7291

MVG,
Tom
Bijlagen
Foto2.JPG
Mastvoet tegen de grond voor loose leach
Foto1.JPG
Mastvoet van de grond
Laatst gewijzigd door Diamond op ma jun 17, 2019 7:08 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo jun 16, 2019 8:47 pm

Tom, ik kan de foto's niet goed zien, ze zijn zo te klein. Tip: edit je bericht en plak de bijlagen er in met de knop 'Plak in tekst'.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo jun 16, 2019 8:51 pm

Hallo Diamond,
Ik kan je foto's niet vergroten, dus kan alleen de kleine postzegels bekijken.
Pilot is volgens mij een vrij eenvoudig free-ride zeil, bedoeld voor de gevorderde beginner en normaal gepowered varen. Ik verwacht dat het zeil niet heel veel loose leach hoort te hebben.
Op de foto's lijkt de loose leech nu helemaal tot net voorbij de 3e lat te lopen. Misschien nuttig als je overpowered bent en geen maat kleiner kunt pakken, maar voor normale omstandigheden een beetje te veel downhaul denk ik.
Outhaul kun je beoordelen door te voelen hoe ver de lat die net boven de giek zit voor bij de hartlijn van de mast steekt. In principe wil je hem ongeveer op de hartlijn de mast laten raken. Bij veel wind iets meer down- en out-haul, dit laat de lat verder naar achteren komen. Dat geeft een vlakker zeil, stabieler en minder krachtig. Overdrijf dit niet (1 cm achter hartlijm mast is voldoende). Overdreven veel spanning maakt het zeil te vlak, dan wordt het drukpunt onstabiel en krijg je geen voorwaartse pull meer, alleen maar dwarskracht.
Ik zou gewoon de aanbevelen downhaul aanhouden, loose leech tot net voor de 3e lat, outhaul ietsje aantrekken (3-5kg trekken is al zat), check dat lat rond hart mast zit. Bij weinig wind nog minder outhaul, net genoeg om iets spanning op het touwtje te hebben.

Voor verdere progressie kan ik je een clinic, bv bij Niek van der Linden van leerwindsurfen.nl aanraden. Zeker in de fase waar jij nu in zit ga je daar veel van leren, ook qua basis-tuning van je materiaal.

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Diamond » zo jun 16, 2019 9:37 pm

EdwinR schreef:
zo jun 16, 2019 8:47 pm
Tom, ik kan de foto's niet goed zien, ze zijn zo te klein. Tip: edit je bericht en plak de bijlagen er in met de knop 'Plak in tekst'.
Hoi,
Hopelijk is het zo beter met de foto’s?
Je kan blijkbaar alleen maar foto’s
formaat 100x100 pixels uploaden.
Vandaar dat ik ze moet verkleinen.

Mvg,
Tom

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Diamond » ma jun 17, 2019 7:09 pm

EdwinR schreef:
zo jun 16, 2019 8:47 pm
Edwin,

Foto's zijn gelukt.
Oef eindelijk.

Merci voor de Tip.

MVG,
Tom

Surfingpeter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Isonic 107, f2 sx s en xs & Loft blades 5,6-7,8

Bericht door Surfingpeter » ma jun 17, 2019 7:43 pm

Wat mij opvalt is dat er volgens mij te veel spanning staat op de bovenste 3 latten. Zeker de bovenste 2 moeten niet zo strak dat ze bol gaan staan, aandraaien tot lichte weerstand en de plooien uit de latzak is voldoende. Verder sluit ik me aan bij bovenstaande dat er misschien wel net te veel downhaul op zit.

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Diamond » ma jun 17, 2019 10:11 pm

Ron Gijzen,

Wat bedoel je met de Hartlijn?
Is dat het middelpunt van de mast?

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma jun 17, 2019 10:59 pm

Foto's zijn nu goed te zien en wat meteen opvalt (al geschreven hierboven) is dat er veel te veel spanning op de latten staat.
Draai alle latspanners helemaal los en draai ze an tot er een beetje weerstand is en de rimpels uit de latzakken.
Ook al genoemd: downhaul is te veel en dat klopt met wat je zelf schreef (2 cm. extra)
De onderste lat in S-vorm: dat heb ik ook gehad bij twee zeilen en dat was prima. De S verandert gewoon in een buikje zodra er een beetje wind in komt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 18, 2019 10:39 am

Als het goed is zou je, met de mastvoet op de grond, niet van die flubbers moeten zien tussen de latten. Die extra ruimte in het achterlijk moet gebruikt worden voor de twist in het zeil. Het zeil vormt dan een mooie schroef waarbij de bovenste lat schuin naar beneden wijst terwijl de lat bij de giek ongeveer horizontaal ligt. Als ik dat in mijn zeilen zie heb ik de neerhaler te strak aangetrokken.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jun 18, 2019 11:08 am

Diamond schreef:
ma jun 17, 2019 10:11 pm
Ron Gijzen,

Diamond schreef:
ma jun 17, 2019 10:11 pm
Ron Gijzen,
Ja. Maar laten we het ook weer niet al te ingewikkeld maken. Vergeet mijn opmerking over die latten tov hart mast maar.
Gewoon iets minder downhaul (dus in feite precies wat er op het zeil stond), minder latten-spanning (bovenin net genoeg om de plooien uit de latten-tas te halen, onderin nog ietsje extra), net voldoende outhaul om spanning op het lijntje te hebben.
Bij harde wind 1cm downhaul en outhaul extra.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jun 18, 2019 11:24 am

Lattenspanning veel te hoog!!! Maar dan ook veel te veel spanning.

Lattenspanning is net zo belangrijk als downhaul/outhaul
Als je het zeil zonder mast en giek uitrolt dient het zeil in ieder geval vlak op de grond te liggen.

Zoals hierboven al gezegd, haal maar alle spanning van de latten af en aandraaien tot je iets weerstand hebt, plooien eruit draaien hoeft niet altijd, lattenspanning erop zetten volgen de specs van het zeil

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 19, 2019 10:49 pm

Ik onderschrijf wat er gezegd wordt, bovenste 2 latten ongeveer alle spanning af draaien, de middelste lat ongeveer de helft. Onderste latten zijn wel ok (die mogen gewoon strak, enige van te strak is dat je zeil wat meer rekt..)
Verder de downhaul een stuk minder, je loose leech hoeft met dit zeil echt maar ongeveer tussen de helft en tweederde van het bovenste paneel te lopen.
Qua outhaul, heel simpel, het zeil tussen twee vingers pakken en naar de achterkant van de giek toe trekken, hoe ver je hem dan krijgt is basis stand, 1-3cm meer mag, afhankelijk van de wind.

Ter referentie, op 3:20 over loose leech, jij hebt geen stickertjes, maar jouw loose leech mag ongeveer even ver als in het filmpje, en op 6min hoe je de outhaul instelt.

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Diamond » do jun 20, 2019 9:06 am

Hoi,

Allemaal bedankt voor deze geweldige tips. Ik heb weer stof tot nadenken en als er wind is ga ik het gelijk uitproberen.

@Ron Gijzen (Voor verdere progressie kan ik je een clinic, bv bij Niek van der Linden van leerwindsurfen.nl aanraden)
Is er iets soortelijks (clinic) dichter bij huis in zeeland bv?

MVG,
Tom

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Ron Gijzen » do jun 20, 2019 12:37 pm

Niek geeft elke jaar 4 clinics; 2 in het voorjaar en 2 in het najaar.
Van die 2 is er altijd 1 aan het Amstelmeer en 1 aan het Grevelingemeer (Kabbelaarsbank). Zeeland dus.
Voor dit najaar zie ik nog geen data gepland, maar zal wel ergens in Oktober zijn.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do jun 20, 2019 5:52 pm

Diamond schreef:
do jun 20, 2019 9:06 am
Hoi,

Allemaal bedankt voor deze geweldige tips. Ik heb weer stof tot nadenken en als er wind is ga ik het gelijk uitproberen.

@Ron Gijzen (Voor verdere progressie kan ik je een clinic, bv bij Niek van der Linden van leerwindsurfen.nl aanraden)
Is er iets soortelijks (clinic) dichter bij huis in zeeland bv?

MVG,
Tom
Volgensmij geven ze bij surfcentrum brouwersdam ook wel gevorderdenlessen.

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Diamond » vr jun 21, 2019 3:12 pm

Hoi allen,

Afgelopen donderdag ben ik naar wolphaartsdijk geweest.
Na alle tips is gelezen te hebben heb ik geprobeerd zo goed mogelijk alles toe te passen.
Naar mijn gevoel voelde mijn zeil heel comfortabel aan. Daar bedoel ik mee dat mijn zeil mooi hol staat en bij verandering van koers sloegen mijn zeillatten netjes over en geen gevorceerde loose leach. Hier weer uit geleerd dat alles nooit te strak moet zitten om comfortabel te kunnen windsurfen. Alleen nog een kleine vaststelling maar vormt zeker geen probleem dat de zeillat juist boven de giek meer op de mast ligt (zeker op de helft van de mast) dan alle andere zeillatten.
Indien er ergens nog een correctie nodig is laat maar weten.
Zie foto's.
[attachment=1]IMG_0856.jpg[/attachment]

MVG,
Tom
Bijlagen
IMG_0868.jpg
IMG_0856.jpg

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, Loft Sails PureLip 4.0+5.2 en Oxygen 6.3, Ka Koyote 7.4

Bericht door Ruben » ma jun 24, 2019 2:54 pm

Dit ziet er stukken beter uit, en die lat hoort ook het verste uit te steken, dus dat is normaal.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » ma jun 24, 2019 9:54 pm

Het zeil is nu prima voor net aan wind. Gaat het harder waaien 2-3 cm erbij zodat de top wat losser komt. Scheelt weer druk op je achterhand... Vaar al jarenmet Gaastra's en het is een beetje spelen met de downhaul om erachter te komen wat echt werkt.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do jun 27, 2019 10:05 am

Wat een progress! Ziet er veel beter uit! Die uitstekende lat dat hoort inderdaad, je zeil moet een beetje “bouncy” zijn, dan wordt ie netjes bol als de wind erin komt ;)

Plaats reactie