Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kitesurfen versus windsurfen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Kitesurfen versus windsurfen

Bericht door surfin_usa » do mar 07, 2019 1:47 pm

Misschien een wat vreemde vraag, maar vergeef mij: ik ben een beginner. Windsurfen vind ik superleuk, maar ik zou ook graag eens kitesurfen willen uitproberen. Heb je een voordeel bij het leren kitesurfen als je al kunt windsurfen? Of is dit een heel andere manier van surfen. Het technische verschil dat ken ik heus wel :P , maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen in de praktijk.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds speedboard, North / Severne Freeks / Unit

Re: Kitesurfen versus windsurfen

Bericht door To surf or not to surf » do mar 07, 2019 2:03 pm

Ik heb een tijdje gekite en ik vond het GROOOOOOTTEE voordeel ervan dat je zo weinig troep nodig hebt.
Na een lesje kon ik zelfstandig verder oefenen en vrij snel op en neer varen, dus ik denk dat je zeker een voordeel hebt met windsurfen omdat je al een beetje weet hoe de wind werkt en je motoriek en balans gevoel beter ontwikkeld is. (of zou moeten zijn)
Een beetje wakeboard ervaring helpt ook!

Ik had echter een k*tkite van 2008 die je maar gedeeltelijk kon depoweren, en daardoor vond ik het vrij snel niet meer leuk. Je kon niet zo heerlijk zorgeloos over het water vlammen (vooral in extreem weer) als met windsurfen. Ik was best veel bezig met donkere wolken en risico op moeten terug zwemmen enzo.
Tegenwoordig zijn kites beter te controleren en veel beter te depoweren, dus dat zou veel relaxter moeten zijn. Koop dus geen ouwe troep zoals ik had gedaan!

Vind persoonlijk bij windsurfen de balans tussen actie en zorgeloosheid echt geniaal. (al 20 jaar)

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » do mar 07, 2019 3:42 pm

windsurfen is niet direct een voordeel bij leren kite surfen, wake boarden en snowboarden dan weer wel

MR Brick
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: PD 128 II / PD 100 / JP IV 60 / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » do mar 07, 2019 5:22 pm

Kiten lijkt zo NIET op surfen! Gevoel voor wind, kunnen vliegeren, snowboarde/wakeboarden dat zijn zaken die het lern vereenvoudigen.
Leercurve van kiten loopt wel anders dan die van surfen. Na een weekje kiten ben je al leuk bezig.
Nadeel van surfen is dat je zoveel zooi hebt: 4 planken, 6 zeilen, tas met vinnen, 2 gieken, 4 masten .... wat neem je mee?
Nadeel van kiten, zoals ik het wel eens zie op het Comomeer: als de wind weg zakt, kom je alleen zwemmend of met een boot aan de kant.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do mar 07, 2019 6:20 pm

martijn73 schreef:
do mar 07, 2019 3:42 pm
windsurfen is niet direct een voordeel bij leren kite surfen, wake boarden en snowboarden dan weer wel
Gevoel voor wind / aan de wind varen lijkt mij wel degelijk een voordeel. Boardgevoel wellicht een stuk minder.

Repool
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Chango 81 - North Sails Ice 4.2 - 5.0

Bericht door Repool » vr mar 08, 2019 9:23 am

Zelf recent begonnen te kiten voor lichtweer met een 12m kite. Ben nog niet heel goed, maar je kan kitesurfen na een lesje inderdaad snel oppakken. Het boardgevoel en het besturen van de kite is niet te vergelijken met windsurfen. Bijvoorbeeld de bar van de kite en een giek met zeil werkt en voelt compleet anders.

Enige voordeel dat je hebt is dat je wind en weersomstandigheden snapt, en daardoor denk ik ook wat sneller gevoel krijgt voor de kite, hoe hoogte lopen werkt etc. dan een complete watersport leek.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds speedboard, North / Severne Freeks / Unit

Bericht door To surf or not to surf » vr mar 08, 2019 9:32 am

Ja, wat betreft gevoel is vooral vliegeren en wakeboarden wat overeen komt.
Maar de wind snappen met hoogte lopen en dergelijke is hetzelfde met windsurfen, dat helpt best veel! :)

surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfin_usa » di mar 12, 2019 4:48 pm

MR Brick schreef:
do mar 07, 2019 5:22 pm
Kiten lijkt zo NIET op surfen! Gevoel voor wind, kunnen vliegeren, snowboarde/wakeboarden dat zijn zaken die het lern vereenvoudigen.
Leercurve van kiten loopt wel anders dan die van surfen. Na een weekje kiten ben je al leuk bezig.
Nadeel van surfen is dat je zoveel zooi hebt: 4 planken, 6 zeilen, tas met vinnen, 2 gieken, 4 masten .... wat neem je mee?
Nadeel van kiten, zoals ik het wel eens zie op het Comomeer: als de wind weg zakt, kom je alleen zwemmend of met een boot aan de kant.
Heb als kind veel gevliegerd, maar zal daar waarschijnlijk niet veel aan hebben :wink: :wink: . Wat ik uit jullie reacties kan opmaken is dat leren kiten eigenlijk niet zo moeilijk is als je een beetje sportief aangelegd bent en dat het onder de knie krijgen wel vrij vlot gaat. Ik ga er alvast voor en probeer het uit. Dank voor alle reacties.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di mar 12, 2019 6:28 pm

Een paar adviezen.
Net als bij andere vrije tijdsbestedingen geldt hier:
Alleen kan, maar met een partner die ook in de mood is heb je meer plezier. Kiten alleen oplaten gaat nog, maar neerlaten is heel lastig, ga dus met een maatje. Sowieso is samen dingen leren leuker als alleen.

Doe het veilig! oftewel gebruik zo nodig extra protectie.

Weet waar je erin mag: op sommige plekken mag je niet spelen ivm vogels en zo en op de verkeerde plek erin word niet gewaardeerd.

Ga voor een lekker jong ding. Vergeet het op een oude fiets moet je het leren, licht gebruikt mag, maar oude uitgelubberde zooi heb je gewoon meer gezeik en minder plezier van.

En als het allemaal heel truttig gaat voelen...ga dan gewoon weer lekker windsurfen :wink:

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » di mar 12, 2019 10:32 pm

en blijf svp gewoon benedenwinds van windsurfers.. scheelt een hoop onveiligheid

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » wo mar 13, 2019 1:05 pm

Kiten is echt een eitje om te leren, zeker vergeleken met windsurfen, daar zou ik me geen zorgen om maken. Het enige is...., omdat kiten binnen 8 uur les wel redelijk te leren valt (je komt op snelheid, het is kicken en je gaat goed op je bek soms) trekt het zo veel malloten aan en wordt de sfeer onder de community naar mijn mening een stuk haaneriger. Ben ik liever onder windsurfers (of ervaren kiters die begonnen zijn voor het zo "hip" werd)

Plaats reactie