Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Semi beginner setje

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Semi beginner setje

Bericht door aojudo » vr apr 26, 2019 2:38 pm

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een semi beginner plank.
Ik heb dit al een beetje besproken in het topic van beginners planken, maar ik heb nog wat vraagjes.

Ik kan redelijk surfen, bic techno 293 one design met een aardig windje planeren gaat redelijk, overstag ook, gijpen mwah en voetbanden varen nog niet. Ik heb cwo 1 en 2.
Op een angulo release sport ging het veel minder goed, ik lag regelmatig in het water. Maar als ik eenmaal in planee was ging het wel super. Alleen overstag en gijpen gingen niet echt. Ik weeg 85 kg.

Ik heb op mp een xantos 295II (133l) en een fanatic shark 165l gezien. Ik twijfel welke ik moet kopen. Aan de ene kant is de shark makkelijker te surfen dan de xantos en zal het eerder 'goed' gaan. Aan de andere kant is de shark wel heel groot, en ben ik hem misschien snel weer zat. Of is zo'n bord met een 5bft ook nog leuk als je al goed kan surfen?

Als iemand andere opties heeft is het ook goed, maar mijn budget is niet al te hoog, dus echt de nieuwe boards worden het niet.

Qua zeilen dacht ik zelf aan een 6.5 om mee te beginnen. En daarna zie ik wel weer verder.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie er van vinden.

Bedankt!
Laatst gewijzigd door aojudo op za mei 11, 2019 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Re: Semi beginner plank

Bericht door martijn73 » vr apr 26, 2019 5:12 pm

Er staat ook nog een Fanatic ray 145 voor € 350 op MP is misschien ook leuk.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » vr apr 26, 2019 5:45 pm

Die is (helaas) te duur, ik zit nog op school en moet de rest van m'n setje er ook nog bijzoeken. Vandaar dat ik in de eerste instantie op de xantos uitkwam

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » vr apr 26, 2019 6:07 pm

Beste aojudo, ik heb nog een berg (oudere) zeilen en een paar goede masten en gieken liggen. Ik heb ook op school gezeten vroeger en weet nog goed hoe ik de eindjes aan elkaar moest knopen (soms letterlijk). Voor een symbolisch bedrag kan ik ik je aan een hoop spullen helpen als je wil.

groet MB

zeldenrust
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Veel oude meuk dat het nog prima doet

Bericht door zeldenrust » vr apr 26, 2019 7:05 pm

Kijk dat vind ik nou leuk.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » vr apr 26, 2019 10:46 pm

matchbox008 schreef:
vr apr 26, 2019 6:07 pm
Beste aojudo, ik heb nog een berg (oudere) zeilen en een paar goede masten en gieken liggen. Ik heb ook op school gezeten vroeger en weet nog goed hoe ik de eindjes aan elkaar moest knopen (soms letterlijk). Voor een symbolisch bedrag kan ik ik je aan een hoop spullen helpen als je wil.

groet MB
Bedankt voor de reactie! Ik stuur wel een pb

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za apr 27, 2019 1:00 pm

Ik kom net ook een mistral vision tegen van 130 liter. Hij is 273 lang en 65 breed, wat mij wel goed leek. Ik kan er helaas niet veel over vinden, maar sommige mensen zeggen dat hij 'moeilijk' surft, terwijl andere zeggen dat het een prima plank is. Kan iemand hier iets over zeggen?

Ook een ahd pro race 300 150 liter gezien, misschien ook wel wat?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » za apr 27, 2019 4:52 pm

Die boards vallen m.i. in de categorie waar jij het moet zoeken gezien je budget. Zijn nog niet zo kort en breed als moderne boards, maar zaten al wel in die ontwikkeling. Beiden in die tijd best populaire boards. Ik denk dat met jouw gewicht van 85 kilo een board van 150 liter wel fijn is. Alleen zal dat met 5 Beaufort niet fijn varen.

Op marktplaats staan ook een F2 Stoke van 126 liter en een F2 Xantos van 124 liter. Deze zijn beiden breder en korter dan die Mistral Vision en AHD pro race (ook zo,n 5 jaar jonger) voor ca. 300 euro. Ook niet gek maar mss wat boven je budget als je nog zeilen e.d. nodig hebt.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za apr 27, 2019 10:13 pm

Ik heb ze opgezocht, de xantos is al gereserveerd helaas en de Stoke gaat idd te duur worden. Ik heb op de xantos 295II geboden, ook op de shark 165. Ik kijk wel wat er nog meer geboden wordt. Ik neig op dit moment meer naar de 295, omdat ik daar langer wat aan heb.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo apr 28, 2019 8:51 am

ik heb nog een 6.2 en evt giekje, gaat je ook niet te veel kosten, stuur maar ff pb. ps ik zag dat je in Noordwijk woont! Jaloers!!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » zo apr 28, 2019 12:02 pm

Heb je de Xantos 310 ook gezien? Heeft wat meer volume en dat is denk ook wel fijn bij deze oudere boards omdat deze toch allemaal wat minder dan 70 cm breed zijn. Die AHD pro race 300 lijkt mij (ook gezien de prijs) eveneens een aardige kandidaat.

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » zo apr 28, 2019 1:43 pm

Als ik mijn mening mag geven zou ik ook voor de 295 gaan. Hier ga je wellicht in het begin wat ongemakkelijk op voelen maar daar leer je zelf alleen maar van. Denk dat de 165L Shark in 5 Bft echt geen lolletje is namelijk en daarnaast zul je hier sneller uitgroeien denk ik.

Ik ben zelf vroeger van de oude klepper van mijn vader naar een 110L JP freestyle gegaan en dat kan ik oprecht niemand aanraden. Alleen maar vloeken en tieren de eerste 10 sessies :lol:.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma apr 29, 2019 9:21 am

Dan moet je het na die 10 ellendige pogingen nog wel leuk vinden. Heb op de Xantos 295 (127 liter) gevaren maar vond deze net zo (in)stabiel als mijn F2 Stoke die 20 liter minder was maar wel 5 cm breder en 10 jaar nieuwer. Denk daarom als je het in de wat oudere (smallere) boards zoekt dat je dan wel wat meer volume kunt gebruiken ter compensatie.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » ma apr 29, 2019 9:51 am

jeti schreef:
zo apr 28, 2019 8:51 am
ik heb nog een 6.2 en evt giekje, gaat je ook niet te veel kosten, stuur maar ff pb. ps ik zag dat je in Noordwijk woont! Jaloers!!
Ik surf nog niet op zee hoor :roll:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma apr 29, 2019 9:30 pm

Ook leuk: op Marktplaats een Fanatic Pure Bee 124 liter, 63 breed. Voor 100 euro best leuke deal.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » di apr 30, 2019 12:18 am

Had ik ook gezien, maar misschien is er al wat geregeld. Ik geef het nog wel door!

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » do mei 09, 2019 9:12 pm

Hoi allemaal, met hulp van Huug ben ik aan een bic techno 273 gekomen, dus mijn zoektocht naar een plank is ten einde!

Nou heb ik nog wel een vraagje. Ik probeer een wat oudere Decathlon mast (4.30m, sdm, imcs 21, 40%, 'wave') waar ik overigens niks op internet over kan vinden, ik een wat ouder tushingham heckler zeil te krijgen. Met de verlenger zodat de luff klopt. Ik krijg het zeil echter op geen manier goed getrimd. De bovenste zeillatten staan net los van de mast, terwijl de middelste helemaal over de mast heensteken. De loose leech klopte ook niet helemaal, hoe strak ik de neerhouder ook deed, toch bleef de loose leech heel klein. Toen probeerde ik het op te lossen door de het touw bij de giek strak aan te trekken, maar ook dat lukte niet echt.

Doe ik nou iets verkeerd, of klopt de mast niet met het zeil? Ik dacht misschien is het een hardtop mast, of een zeil bedoeld voor een flextop?

Ik probeerde de mast ook in een neilpryde zeil te krijgen, die voor een flextop mast bedoeld was. Hier hetzelfde resultaat, maar dan nog erger :crazy:

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » do mei 09, 2019 10:23 pm

De zeillatten dienen tot net voor de halve diameter van de mast te staan.
Zo slaan ze nog goed om de mast heen. Met jouw zeil zul je nog niet heel veel loose leach krijgen, dit loopt maar tot de 2e lat van boven ongeveer.

Misschien kun je een foto schieten, dat spreekt veel meer dan met woorden op een forum.
Mijn vermoeden is dat je hem nog wel meer mag aantrekken aan de onderzijde.
Op de giek nooit veel aantrekken, enige wat dat moet doen is je zeil vasthouden, maar niet je profiel eruit trekken.
Misschien dat je hier nog wat aan hebt, dit zal niet anders zijn voor jouw zeil:

(video start waar je meest interessant zal vinden)

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » do mei 09, 2019 10:30 pm

Gefeliciteerd met je aankoop! Zou best kunnen dat de mast niet goed past bij je zeil. Meet voor de zekerheid de lengte van je mast en verlenger na. (ik heb wel eens een mast gekocht, die 10 cm ingekort bleek te zijn :wink: ) Tushingham is flextop en dat zal je Decathlonmast niet zijn, maar met een fotootje vh opgetuigde zeil is dat altijd wat makkelijker te beoordelen. Corrigeren door de uithaler van je giek strak aan te trekken is meestal niet de bedoeling.

Als je de verlenger op de voorgeschreven afstellingen hebt gesteld, heb je dan wel de neerhaler helemaal strak tegen de katrol aangetrokken? Dus niet dat je de verlenger op 10 cm. hebt staan en dat je nog 2 cm ruimte over hebt. Probeer anders eens de verlenger een paar cm langer te zetten dan voorgeschreven en kijken hoe strak je de neerhaler kunt aantrekken.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » vr mei 10, 2019 11:08 pm

Bedankt voor de reactie allebei! Een foto lukt nu niet want tis al donker... De lengte van de mast klopt.

Vandaag heb ik een 4m Decathlon mast is een gunsails 4.5 zeil proberen te krijgen. Lukte een stuk beter :P maar nog steeds een beetje hetzelfde probleem. Middelste zeillatten op halve diameter mast, dan staan de bovenste helemaal los. Bovenste op de helft van de mast, dan staan de onderste veels te ver. De loose leech klopte wel redelijk.

Nou is het wel zo dat, naar mijn idee, de mastvoet met zijn 58cm aan de lange kant is, zeker in een 4m mast. Ook al zit hij er niet helemaal in (deze keer 18cm verlengd, dus 58-18= 40 cm mastvoet in de mast).

Zou dit het probleem kunnen veroorzaken omdat hij de mast onderaan helemaal recht duwt? Of doe ik nog steeds wat verkeerd? (Of klopt de mast ook niet met dit zeil? :crazy: )

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » za mei 11, 2019 11:09 am

In de laatste 50 cm van een mast gebeurt niet echt veel, 58 cm is wel een lang stuk maar moet nog kunnen, je ziet dat de ( nieuwe) masten toch wel een stuk dunner zijn ook in de standaard diameter, het zou dus kunnen zijn dat je mast aan de dikke kant is. Ook zijn de de maten onder de 6.0 m vaak beter om met een dunne mast RDM te varen.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za mei 11, 2019 12:33 pm

Maar op de zeilen staat wel dat er een sdm in moet, kan je dan alsnog beter een RDM gebruiken?
Laatst gewijzigd door aojudo op za mei 11, 2019 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za mei 11, 2019 9:35 pm

Ik heb nog een vraagje, wat ik op internet zo niet kon vinden. De zeilen hebben aan de onderkant zo'n metalen oog, en geen blok/katrol. Dus doe ik het neerhaler touw gewoon drie keer door het oog. Kan dat zo of heb je daar echt het katrol voor nodig? Misschien verklaart dat ook waarom de downhaul niet strak genoeg is?

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Re: Semi beginner setje

Bericht door AK » zo mei 12, 2019 1:01 am

Ja je geeft zelf het antwoord al. Nu snap ik wel dat je je zeil niet goed getrimd krijgt. Een nieuw katrol kost nog geen tientje en maakt het veel eenvoudiger om je zeil te trimmen. En een beetje afhankelijk van het type zeil heb je dan nog steeds een trimhulp/schroevendraaier/stok e.d. nodig.
En als je dan toch bij de shop bent, koop dan ook gelijk een goede neerhalerlijn, bijvoorbeeld Marlow Formuline 3.8, glijdt ook wat soepeler over de rolletjes en heeft een hoge breeksterkte. Je lijn haaks drie keer door een zeiloog trekken is niet echt positief voor de levensduur ervan. Bij je uithaler is het geen probleem maar daar staat dan ook lang niet zoveel spanning op.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » ma mei 13, 2019 8:15 am

Haha top ik begon al aan mijzelf te twijfelen :wink: Ik ga zo snel mogelijk zo'n katrol halen. Maar dan alsnog staat de zeillat onder bol, terwijl die boven een paar cm bij de mast vandaan zitten. Maar er is toch al veel loose leech, dus strakker moet de downhaul niet perse toch? Is het misschien niet de bedoeling dat de onderste zeillat bol staat en de bovenste vlak?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma mei 13, 2019 9:15 am

Als je een katrol haalt, let gelijk even op de stand van je mastvoetkatrol.
Je wilt namelijk het katrol van je mastvoet recht tegenover het katrol van je zeil hebben.
Hierin zijn 2 versies, welke 90 graden van elkaar gedraaid zijn. Bij het ene merk zitten ze recht, de ander op 90graden.

Verder is het juist goed dat onderin het zeil de bolling zit en bovenin vlak. Je wilt namelijk de krachten laag hebben.
Het zeil vult zich als het ware in deze bolling. Je kunt het al zien op het plaatje van AK, 2 posts hierboven.
Wat belangrijk is bij jouw zeil, is dat de zeillatten van onder tot boven altijd achter of óp de mast liggen. Dat laatste dan niet verder dan de halve diameter van de mast. Zolang dat in orde is, kun je niet heel veel mis zitten met trimmen.

Als je nog steeds twijfels heb, maak echt even een keer een foto en probeer hem hier te plaatsen. Via een forum is een zeiltrim vaak erg lastig beoordelen. Lukt het niet om de foto hier te plaatsen, kun je hem altijd even naar iemand van dit topic mailen. Vast wel iemand die mee wilt kijken.

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Pro-Intro + Hotsails Maui
Surf spul: Hotsails Maui en meer
Contacteer:

Bericht door Jip » ma mei 13, 2019 11:46 am

Hoi Arthur,

Mocht je er niet helemaal uitkomen. Ik heb een windsurfschool bij het Valkenburgse meer (tussen valkenburg en leiden).
Kom daar een keer surfen en loop dan even binnen. Kan ik een keer met je meekijken en uitleggen wat met bovenstaande tips allemaal bedoelt wordt.

Is dat een idee?

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » di mei 14, 2019 8:21 pm

Kanarie, bedankt voor de tip, ik ga erop letten als ik het katrol koop!

Jip, als ik binnenkort op het Valkenburgse meer ben kom ik een keer langs. Ben je er doordeweeks of in het weekend vooral?

Het katrol is er nog niet, maar toch nog een keer de tushingham 6.0 opgetuigd. En een foto gemaakt!
IMG_20190514_201346.jpg
De onderste zeillatten zitten net wat over de helft van de mast, maar met het katrol kan het zeil nog wat strakker en zullen al de zeillatten goed zitten denk ik.

Wat mij wel verbaasde is dat de loose leech nu ineens best groot is, hij loopt door tot aan de zeillat boven de giek.
IMG_20190514_201522.jpg
Op deze afbeelding zie je tot waar het zeil strak staat in de bovenste window. Is dit normaal? En als ik de downhaul nog strakker doe, zal de loose leech alleen maar meer worden denk ik?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » wo mei 15, 2019 3:18 pm

Heb je het zeil op de foto opgetuigd volgens de specificaties en dus zowel de giek als de mast + verlenger (= luff) op de aangegeven maten afgesteld? Zo ja, hoeveel centimeter houd je dan nog (ongeveer) over tussen de katrollen van je neerhaler en het zeiloog onderaan je zeil? In principe zou dit 0 centimeter moeten zijn. Houd er trouwens rekening mee dat als je een katrol gaat gebruiken, dat je de verlenger iets langer zet omdat je door het gebruik van de haak van de katrol nooit het zeiloog tot aan de katrol kunt trekken.

Het kan de lichtval zijn bij die donkere bank, maar het lijkt erop dat er toch wat loose leech in zit. Doorgaans begint dit vanaf de top van je zeil en loopt diagonaal tot aan de 3e of 4e zeillat van boven. Hoe meer downhaul hoe meer loose leech. Daarnaast lijkt het erop dat je iets meer spanning op de onderste zeillat mag zetten (waarschijnlijk heb je hiervoor een imbussleuteltje nodig die je in het eind vd zeillat steekt) zodat de onderste kreukels verdwijnen of wat minder worden, maar dat staat los van het loose leech probleem. De Heckler was volgens mij een zeil speciaal ontworpen voor “the Heckler” een

De kreukel boven het einde van je giek doet vermoeden dat je de giek erg strak hebt staan, waarschijnlijk om de latten vrij van de mast te trekken. Dat zou niet hoeven bij voldoende loose leech en/of de juiste mast. Anyway, dat is ook maar speculeren dus gewoon eens bij Jip langs gaan, is 10x makkelijker.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » wo mei 15, 2019 7:26 pm

eckerdt schreef:
wo mei 15, 2019 3:18 pm
Heb je het zeil op de foto opgetuigd volgens de specificaties en dus zowel de giek als de mast + verlenger (= luff) op de aangegeven maten afgesteld? Zo ja, hoeveel centimeter houd je dan nog (ongeveer) over tussen de katrollen van je neerhaler en het zeiloog onderaan je zeil? In principe zou dit 0 centimeter moeten zijn. Houd er trouwens rekening mee dat als je een katrol gaat gebruiken, dat je de verlenger iets langer zet omdat je door het gebruik van de haak van de katrol nooit het zeiloog tot aan de katrol kunt trekken.

Het kan de lichtval zijn bij die donkere bank, maar het lijkt erop dat er toch wat loose leech in zit. Doorgaans begint dit vanaf de top van je zeil en loopt diagonaal tot aan de 3e of 4e zeillat van boven. Hoe meer downhaul hoe meer loose leech. Daarnaast lijkt het erop dat je iets meer spanning op de onderste zeillat mag zetten (waarschijnlijk heb je hiervoor een imbussleuteltje nodig die je in het eind vd zeillat steekt) zodat de onderste kreukels verdwijnen of wat minder worden, maar dat staat los van het loose leech probleem. De Heckler was volgens mij een zeil speciaal ontworpen voor “the Heckler” een

De kreukel boven het einde van je giek doet vermoeden dat je de giek erg strak hebt staan, waarschijnlijk om de latten vrij van de mast te trekken. Dat zou niet hoeven bij voldoende loose leech en/of de juiste mast. Anyway, dat is ook maar speculeren dus gewoon eens bij Jip langs gaan, is 10x makkelijker.
Volgens de specificaties moet hij nog wat strakker bij de luff, dat zal met het katrol wel gaan. De giek zit echter niet echt strak, maar kan wel wat losser.

De loose leech is juist al heel groot (naar mijn idee) en loopt tot de vierde zeillat van boven. Je ziet ook duidelijk dat er totaal geen spanning op het achterlijk staat boven deze zeillat. Dus ik denk wel dat je daaraan ziet dat de mast niet klopt. Want de loose leech wordt alleen maar nog groter met de strakkere luff.

Onderste zeillat probeer ik strakker te doen, maar die zit met een raar plastic gespje wat niet meer vast wil... Maar dat zal wel gaan

Plaats reactie