Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Goede eerste freeride plank voor vrouw

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Goede eerste freeride plank voor vrouw

Bericht door Cosmic_henk » wo mei 29, 2019 4:57 pm

Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een goede eerste freeride plank. Ze kan al varen met een beginners board en het is denk ik wel leuk om als volgende stap een board te nemen waarmee je ook kan planeren als volgende stap. Ik loop echter tegen het volgende probleem aan:

-Niet te zwaar, aangezien dat toch minder fijn is met lopen , planeren en handelbaarheid, maar wel weer crash bestendig,
-Vaart nog relatief kleine zeilen, tot de 5,5 m2, maar je wilt wel weer veel volume,
-Stabiel breed board, maar de brede boards hebben juist vaak een ondergrens van 6 M2 ofzo qua zeilen.
-Welke vin moet je gebruiken....? (nog iets minder van belang)

Deze tegenstrijdige zaken zijn bij elke beginner denk ik wel redelijk standaard, maar zeker bij een vrouw spelen deze zaken meer een rol. Die vinden het gewoon wat minder leuk om met 8m2 oid te zeulen of continu in het water te liggen op een 60cm breed board. We hebben al een Gecko aangeschaft van 125 l, wat op zich prima is, maar ik vind mij eigen board eerlijk gezegd stabieler omdat hij met hetzelfde volume meer breedte heeft. Zij vindt dat ook waardoor ik nu telkens te horen krijg dat ik een makkelijk board heb :silent: :D Andere optie zou zijn een 135 l of een Tabou bullit oid? Maar de eerste is wel weer veel liters met een klein zeil en de tweede een stuk zwaarder. Heeft er iemand een goede tip of ervaring? Ook heb ik het idee dat de Gecko niet z'n planeer wonder is, al had ik die ervaring niet met de 135 145 in het buitenland, maar wel met grote lappen dan.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Re: Goede eerste freeride plank voor vrouw

Bericht door Kanarie » wo mei 29, 2019 6:15 pm

MIjn vriendin leert het momenteel ook op een Rocket125.
Prima plankje, niet ideaal om op te starten, maar zodra het een beetje lukt is het een nette plank. Zelfde als jouw Gecko.
Zeker voor een vrouw die niet te zwaar is. (gevoelig onderwerp :P )

Meestal vaart ze een 4.9 of 6.2m zeiltje erop en planeren gaat bijna vanzelf.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo mei 29, 2019 7:14 pm

De zeilmaten zijn zeer indicatief en ik heb niet het idee dat Sebastian Wenzel met een knuppel achter je vrouw aan komt als je een kleiner zeil als aanbevolen vaart op de Gecko.
Persoonlijk zou ik beginnen met een iets langere slankere shape omdat die half glijden voor ze planeren, dat maakt de overgang makkelijker, denk aan een Lorch, Tabou Rocket, Blast.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Zeeko foil,Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95 Simmer Blacktip 5.3/4.2 Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » wo mei 29, 2019 8:24 pm

Mijn vriendin is begonnen op een starboard go 144. Dat stabiele platform was voor haar gewoon belangrijk. Ze heeft daarop leren te varen met harnas en voetbanden. Meestal gevaren met een 6m zeil, ook veel op het garda meer waar toch wel redelijk wat chop voorkomt. Wat ik een beetje heb ervaren is dat ze meestal toch niet zo ontzettend hard gaan en net planeren wat de chop toch een stuk minder hinderlijk maakt voor zo'n groot board. Aan de andere kant help het wel heel erg veel tijdens het optrekken wat zeker voor de dame. Die waarschijnlijk niet graag in het water ligt een stuk fijner is. Ze is nu overgestapt op een starboard kode 113 om het gijpen wat beter onder de knie te krijgen. Deze krijgt ze namelijk een stuk makkelijker rond dan die Go.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Freeks 4.0->5.2 Blades 3.7->5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » do mei 30, 2019 8:44 am

Mijn vrouw vaart nu op een 115 Fanatic Blast. Top board! Ze heeft een 7.0 NCX maar vaart er voornamelijk met mijn blades op.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » do mei 30, 2019 1:21 pm

Thanks voor de adviezen. Zijn ook allemaal board die ik had overwogen. Uiteindelijk gekozen voor de Gecko omdat deze geen ondergrens aangaf qua zeilmaten dus van Wenzel heb ik weinig te vrezen. (Al heeft ie in de meeste youtube clips wel een meetlat bij zich....)
Zelf de gecko ook in groter maten gevaren in het buitenland en vond het een erg makkelijk board die passief snel aanplanneert, dus daar is op zich niks mis mee. Maar de 125 is 76 cm breed en je zou denken best stabiel, maar door de smalle achterkant wel wat wiebelig. Maar wellicht daardoor wel beter geschikt voor wat kleinere zeilen.
Het voelt alleen wel krom om een beginner een minder stabiel board te geven dan ik zelf heb (125 l freerace). Rocket had ik ook overwogen, maar was ook vrij smal en daarom afgevallen. En dan loop je er ook weer tegenaan dat de 135 l ofzo een totaal afwijkende zeilmaat heeft dan je het board mee gaat gebruiken. Ik denk dat de Rocket of een Blast meer is voor daarna, zodat ik ook een kleinere maat heb als het hard waait:).. als ik dit lees is de Go denk ik nog de beste optie, waarbij je iig een beetje kan planeren en je ook redelijk droog op en neer kan wat in het begin wel fijn is voor je progressie. Ik heb zelf het idee dat de tabou bullit 125 / 135 ook wel een goede is en niet zo duur. Iemand daar ervaring mee als plank? het is wel jammer dat er in deze catagorie weinig testen zijn, terwijl de markt wel groot is en niet zo vaardig...,.

Heb zelf mijn oude 2013 Futura nog 131 L aangezien deze dezelfde vorm heeft als een GO. Maar ben nog een beetje bang voor schade. Maar ik denk dat ik binnenkort dat ook eens ga proberen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za jun 01, 2019 1:23 am

De 3 dames die hier op de plas aan de gang zijn gegaan begin vorig jaar varen nu allemaal op Jp Magicrides 130L! Lijken het erg goed te doen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » za jun 01, 2019 3:01 am

Cosmic_henk schreef:
do mei 30, 2019 1:21 pm
Ik heb zelf het idee dat de tabou bullit 125 / 135 ook wel een goede is en niet zo duur. Iemand daar ervaring mee als plank? het is wel jammer dat er in deze catagorie weinig testen zijn, terwijl de markt wel groot is en niet zo vaardig...,.
De bullit heeft volgens mij dezelfde shape als de rocket, alleen is deze een stuk robuuster.
Nadeel is wel echt het gewicht. Til hem maar eens in een winkel van de grond, dan weet je gelijk waar het over gaat. :)

Zodra hij in het water ligt zal het geen probleem zijn, maar bij het in en uit het water sjouwen met zeiltje erop maakt het wel erg zwaar voor de gemiddelde dame.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » ma jun 03, 2019 4:22 pm

Afgelopen donderdag weer gevaren en op zich is de Gecko een prima board en het ging ook zeker goed! Maar had bij nader inzien toch beter / liever de 135 l genomen. Toch nog wat meer stabiliteit voor een beginner en wellicht de lat nu wat hoger gelegd door teveel naar de toekomst te kijken. Maar het gaat er wel goed op hoor, planeert ook al. Maar als het zo wat kouder is of wat lastiger was de 135 toch beter geweest en dan daarna wat kleiner. Dus voorlopig ga ik nog even zo door en wellicht in de toekomst omruilen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma jun 03, 2019 7:20 pm

Als ze nu al strepen trekt denk ik dat Miss Cosmic blij is dat je niet groter bent gegaan.
Iets minder volume went vrij snel en met 125l kun je als je geen 95kg weegt ook alle kanten mee op dobberen.
En anders zet je haar als het koud word op je Futura. Met een mastbeschermer vallen de schade risico,s ook wel weer mee.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 04, 2019 10:06 am

Dit jaar voor mijn meisje (en mezelf) een Rocket 125 gekocht en dat werkt prima. Een vriendin vaart met een bullit 135 en die is ook tevreden. Nog groter wordt zwaarder en trager, da's niet per se fijn.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » ma sep 09, 2019 9:14 pm

Ik denk dat we de Gecko toch gaan omwisselen voor een stabieler board dat wat makkelijk passief in planee gaat en wat breder is aan de achterkant, zodat ie daar wat stabieler is. Dat gaat toch fijner als de Gecko die je toch wat downwind moet sturen. Ook was de 135 l achteraf denk ik een betere keuze geweest. Op vakantie heeft ze veel op een Fanatic 75 viper gevaren en dat ging toch een stuk beter. Nu twijfel ik alleen tussen een Bullit of de Rocket, aangezien je ze beide voor een goede prijs kan krijgen in de AST uitvoering.

Rocket:
135 l Lengte: 246, breedte: 77,5, gewicht: 9,1 kg.
125 l Lengte: 244, breedte: 75,5, gewicht: 8,6 kg.

Bullit (135 l):
Lengte: 258, breedte:72, gewicht : 9,3 kg.

Het belangrijkste is echt een makkelijk stabiel board wat passief in planee glijdt met eigenlijk een te klein zeil en je rustig / droog kan bijleren ipv de Gecko die wat meer op de toekomst gericht was. Qua gewicht ontlopen de boards elkaar niet zoveel, dus daar hoef ik geen keuze in te maken. De Bullit heeft denk ik de beste papieren (lang), maar is wel weer smaller dan de rocket dus wellicht minder stabiel???

Ook vraag ik mij af of de Bullit wel een beetje wil planeren (los over het water scheren hoeft dus niet maar wel in planee) of eigenlijk alleen maar is om op een neer te cruisen als een Starboard one Design. Dan zou de Rocket misschien beter zijn, mits die wat vierkanter is dan de Gecko voor meer stabiliteit. Een lang en smal board of een hele ronde outline geeft toch een beetje een 'naald' gevoel wat je eigelijk niet wilt hebben. Wat denken jullie? (vooral Huug natuurlijk aangezien hij ze beide kent... :thumbup:)

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma sep 09, 2019 9:40 pm

Bullit kun je zeker prima op planeren.
Door zijn grotere lengte/kleinere breedte verwacht ik dat hij makkelijker passief aanplaneert dan de beide Rockets.
Ook niet-planerend zal hij wat lekkerder lopen.
Hij zal waarschijnlijk ook wat eerder stil vallen in de windgaten maar ja, het blijft een compromis.

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » ma sep 09, 2019 10:18 pm

Rockets zijn top plankjes. Maar of je nou echt een groot verschil gaat maken met een Gecko 125 vraag ik me af. Bullet geen ervaring mee, maar 10 liter is ook geen wereld van verschil.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 10, 2019 10:17 am

10 liter is ruw geschat 20% extra reserve volume, dat merk je dus echt wel.
Bullit is langer en smaller, dat zou wat meer volume voor de mast moeten geven, makkelijk bij overstag, maar zo precies heb ik de dimensies ook weer niet. Meer lengte gaat wel makkelijker zonder hulp in plané

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door heydude » di sep 10, 2019 4:26 pm

10 liter is iets van 8%. Denk wel dat je het merkt maar is geen extreem verschil.

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door heydude » di sep 10, 2019 4:31 pm

10 liter is iets van 8%. Denk wel dat je het merkt maar is geen extreem verschil.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » di sep 10, 2019 4:44 pm

Naar mijn weten liggen de Gecko en de Rocket kwa presteren redelijk dicht bij elkaar al is er uit de Rocket iets meer te halen.
De Bullit zit daar duidelijk onder en zal naar mijn idee eerder een achteruitgang zijn.
Misschien is het minder stabiel ervaren ook een beetje een kwestie van ervaring en zodra ze meer vaar uren heeft gemaakt je het board steeds beter leert kennen en daardoor stabieler zal staan en het board ook zodanig zal ervaren.
Ik weet natuurlijk niet hoe erg ze die instabiliteit ervaart en of er echt iets anders moet komen of ze er nog even mee door wil varen tot ze een meer uitdagender speeltje wil.
Al moet ik zeggen dat je bij de Rocket( heb ik zelf) een beste uitdaging hebt om die tot het randje te krijgen...
En dat verwacht ik bij de Gecko ook wel een beetje..

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » di sep 10, 2019 4:55 pm

Natuurkundig gezien (of is het juist gevoelsmatig :silent: ) is het denk ik ook afhankelijk van je eigen gewicht. Als je een 100 l board of een 110 l board hebt terwijl je zelf 80 kg weegt, hebt je 20 of 30 liter meer drijfvermogen dan je gewicht. Dus 10% toename in volume, maar 50% extra 'float'. Terwijl je bij 50 kilo gewicht, je maar 20% extra 'float' hebt. Voor zover de theorie, zelf merk ik het wel, zeker omdat je vaak ook wat extra breedte hebt, dus dubbel winst in het gevoel van stabiliteit. Mijn vriendin vond dat overigens ook.

Weet ook niet of de Rocket perse stabieler of beter is dan de gecko, maar een freemove board (of iig de Geocko) is over het algemeen vrij breed met een smalle ovale achterkant om goed te leren gijpen, terwijl de rocket meer freeride is volgens mij, dus wat langer en smaller en breder achterin. Omdat passief aanplaneren nu belangrijker is dan makkelijk gijpen neig ik bij nader inzien dus naar een meer freeride board, en 10L extra volume.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » di sep 10, 2019 5:18 pm

Ha Ilja,
Zoals jij redeneert kan ik helemaal volgen en heb ik in eerste instantie ook gedaan, dus gelijk wat meer toekomst gericht. Maar bij nader inzien had ik het beter met smallere stapjes kunnen doen, vandaar dat ik nu over het board twijfel. Jij en ik zien gelijk de toekomstwaarde waarbij je de rocket over de 50 kan sturen, maar passief in planee gaan, weinig hoogte verliezen, stabiliteit en vertrouwen opbouwen is even wat belangrijker voor als je leert. Zeker als je niet gelijk super veel vaart en lange rakken maakt. De Bullit is dus inderdaad wellicht een stapje terug, maar als die aan het bovenstaande voldoet, wel wat meer wat ik zoek. Of wellicht iets als de Starboard Airplane ofzo, gaat ook bij een zuchtje wind en voelt minder eng omdat het opblaasbaar is, maar wel mega stabiel natuurlijk met 180 l. Maar weet ook niet of zij er zo over denkt, hahaha. Vind het zelf altijd mooier om erover na te denken dan zij.

Wel is over het algemeen dit een beetje onderbelichte categorie. Je hebt echte beginnersplanken en daarboven worden alle board gelijk getest en gemaakt voor de pro's,dus planeerend gijpen, vrij lopen enz. Terwijl de mensen in deze catagorie juist behoeft hebben aan wat meer advies of op maat gemaakte planken. Dus zet eens een groep semi-beginners op een Gecko, Bullit/ Starboard Go, Magic Ride family enz. en kijk wie het beste gaat of welke board een leek als fijnste ervaart.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » di sep 10, 2019 6:12 pm

Om je zeil comfortabel op te trekken, heb je toch echt wel wat volume overschot nodig ! Je moet immers ook volgende zaken rekenen :
Eigen gewicht van de plank (ca 7...12 kg)
Het tuig, toch snel ook 8 kg
Je wetsuit + trapeze/nat, zeker 4 kg
Dan kom ik op een extra gewicht van toch 20 kg, ofwel zeker 20 l volume extra nodig om te blijven drijven.... Als de mastvoet dan niet centraal tov het volume staat, wordt het nog moeilijker. Dus voor beginners eigen gewicht + 30 l is niet overdreven.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di sep 10, 2019 6:55 pm

Als ik dit lees dan laat ik mijn vriendin maar eens proberen met Mn Flikka 125 te varen. Als dat lukt is de weg open voor een nieuwe :)

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo sep 11, 2019 2:33 am

Toen wij jaren terug weer begonnen zijn we vrij vlot via een Go naar een Rocket gegaan.
Voor de keren dat mijn vrouw het water op gaat hebben we een 115l en zelf heb ik de 125l .
Persoonlijk vind ik de meeste boards met dat volume wel stabiel zeker zodra er beweging in zit maar een beginner voelt dat natuurlijk heel anders aan net als de snelheid beleving.
Toen mijn vrouw voor het eerst planeerde met haar board, sprong ze er vanaf..
Het makkelijk passief aan planeren zal met de meeste boards ook geen probleem zijn .
Die 135l had misschien de betere keuze geweest voor haar maar aan de andere kant als ze eenmaal de smaak te pakken heeft en lekker gaat, dan had je graag weer die 125l willen hebben ..
Misschien maken wij er ons als man er gewoon te druk om...
Ik hoor mijn vrouw eerder iets zeggen over het leuke kleurtje van het zeiltje of board dan over de vin of hoe het ding aan planeerd.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo sep 11, 2019 2:35 am

Ilja1974 schreef:
wo sep 11, 2019 2:33 am
Toen wij jaren terug weer begonnen zijn we vrij vlot via een Go naar een Rocket gegaan.
Voor de keren dat mijn vrouw het water op gaat hebben we een 115l en zelf heb ik de 125l .
Persoonlijk vind ik de meeste boards met dat volume wel stabiel zeker zodra er beweging in zit maar een beginner voelt dat natuurlijk heel anders aan net als de snelheid beleving.
Toen mijn vrouw voor het eerst planeerde met haar board, sprong ze er vanaf..
Het makkelijk passief aan planeren zal met de meeste boards ook geen probleem zijn .
Die 135l had misschien de betere keuze geweest voor haar maar aan de andere kant als ze eenmaal de smaak te pakken heeft en lekker gaat, dan had je graag weer die 125l willen hebben ..
Misschien maken wij er ons als man er gewoon te druk om...
Ik hoor mijn vrouw eerder iets zeggen over het leuke kleurtje van het zeiltje of board dan over de vin of hoe het ding aan planeerd.😀

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 11, 2019 9:12 am

heydude schreef:
di sep 10, 2019 4:26 pm
8% van alles, ja. Maar wat voor de stabiliteit en het vaargemak het verschil maakt is volume board - (gewicht surfer + gewicht setje). Dat is heel voorzichtig geschat: 125 - (65+10) = 50. En dan zit je dus op wel op 20%.
Bij kleinere boardjes merk ik het al als ik een week te enthousiast heb gedineerd ;-)

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » wo sep 11, 2019 1:53 pm

Ik ga ze ook blijmaken
Bijlagen
9200000106126963.jpg

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 11, 2019 2:00 pm

Flowmaster schreef:
wo sep 11, 2019 1:53 pm
Ik ga ze ook blijmaken
Bluf :lol:

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » wo sep 11, 2019 2:26 pm

Flowmaster schreef:
wo sep 11, 2019 1:53 pm
Ik ga ze ook blijmaken
Mooi boardje hoor. Freeride met kutouts zie je niet veel!

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » wo sep 11, 2019 3:02 pm

Twijfel een beetje nog over het volume maar ik heb het bonnetje nog

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cosmic_henk » wo sep 11, 2019 3:50 pm

Die is veel te smal, zeker in het begin strijkt een brede plank sneller :cheer:

Maargoed, maak mezelf er wat drukker om dan zij, dat klopt. Maar als ik zelf van een freerace-set afstap om dan even op een beginnersboardje te stappen en dan gelijk merk dat die 1) wiebeliger is 2) Het wavezeiltje eigenlijk veel actiever en harder op elke vlaag of winddraai reageert en 3) te klein is om het board fatsoenlijk in planee te trekken voelt dat toch verkeerd aan. Waarom sta ik met mijn 'moeilijke' freeraceset met 2 vingers in mijn neus te varen met een heerlijk stabiel zeil en plank en moet ik bij de beginnersset veel beter opletten op mijn balans. Je zou het eerder andersom verwachten natuurlijk.

Een wat groter zeil nemen voor meer power en jezelf overschatten door lekker ver de plas op te sturen om je verloren hoogte goed te maken compenseren dat het makkelijkste was mijn redmiddel, maar daar zit nu juist iets meer de crux, af heeft ze bijna meer ervaring op zout water dan op zoet :clap:.

Plaats reactie