Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Herintreder :) in Qatar en advies nodig

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Herintreder :) in Qatar en advies nodig

Bericht door Shackle » vr nov 29, 2019 8:26 am

Goedemorgen allemaal,

Heb wat urgent advies nodig....

Ben een herintredende surfer na jaren van inactiviteit. Laatst gesurfd in 2005 met toen een Tiga 270 en zeilen varierent tussen 4,5m2 en 6.5m2. Actief op IJsselmeer, Waddenzee en Noordzee. Had daarnaast een 70L waveboard met heel zeilen arsenaal en een speedneedle. Ik kon me toendertijds aardig redden al zeg ik hetzelf ;)

Maar nu inmiddels 15kg zwaarder en 44 jaar oud ben ik in het midden oosten beland, in Qatar waar we plenty water hebben en ik dus weer mijn oude hobby voort wil gaan zetten.

Nu heb ik 2 keuzes. Of materiaal uit NL importeren of iets zoeken hier op de lokale markt die heeeeeeeeeeeeeel beprekt is. Maar goed dit is mijn vraag en info:

- 44 jaar
- Lekker planeren op relatief vlakke zee(altijd 25+ graden :) )
- Geen wedstrijd ambities, lekker wat planeren en heen en weer racen
- Usual windkracht 3+/4/5
- 105KG

Nu wordt mij aangeboden:

- Mistral SLE 311, onbeschadigd
- standaard vin die er vanaf nieuw bijzat
- 5 zeilen in goede staat(geen maten maar gok van 5-8M2 zag 1 gaastra en 1 Neil Pryde uit die tijd)
- 2 gieken
- 2 masten

Ik heb even geresearched op het net en lijkt dat dit board wel eens geschikt kan zijn voor mijn doel. Wat denken jullie?

Ik ga er over 2 uurtjes even heen om te kijken.

Prijs........... QAR 2500 = Eur 625 wat voor NL waarschijnlijk veel is maar voor Qatar waar schaarste is lijkt mij redelijk. Zal Eur 500 bieden.

Schiet maar los met jullie ideeen en adviezen!

Thanks en groet, Shackle

Deze set komt van

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Re: Herintreder :) in Qatar en advies nodig

Bericht door 76-er » vr nov 29, 2019 9:42 am

Ik zou een setje in Europa scoren en dat vervolgens als sportbaggage meenemen als je weer eens in NL bent. Kost bij de meeste maatschappijen maar een paar tientjes en dan heb je spul wat je zelf wil, niet wat er lokaal toevallig nog ergens ligt.
Vroegâh kwam ik vaak in het MO en wat me nog het meest bij gebleven is (naast de hitte) is het gebrek aan wind. Soms wat thermiek, maar niet vaak. M.a.w., groot spul dus.

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » vr nov 29, 2019 12:16 pm

Hi 76-er en allemaal,

Nou ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb het gekocht. Uiteindelijke prijs was 325 Euro voor:

- Mistral SLE 311 - nagenoeg gaaf
- Neil Pryde Z1 / 8.3m2 - nagenoeg gaaf
- Neil Pryde VX ltd / 6.8m2 - nagenoeg gaaf
- Gaastra Slalom Race / 7.5m2 - gebruikt maar geen grote beschadigingen
- Gaastra Slalom CS1 / 5.0m2 - gebruikt maar geen grote beschadigingen
- Neil Pryde Slalom Mk2 / 6.0m2 - - gebruikt maar geen grote beschadigingen

2 masten, fiberspar - gaaf
2 gieken

Ik heb wel een vraag over de mastvoeten. Heb een orginele gaastra erbij maar die heeft geen baseplate voor het board
heb 2 baseplates maar daar weer niks bij wat aan de mast kan.

Wat heb ik nog nodig en kan ik dit in NL krijgen? Ben vanaf 18 december 2 weken in het land.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor wat betreft het weer hier, eindelijk begint het ook hier winter te worden met lageren temperaturen. Het is nu "koud" met 25 graden. In deze periode van het jaar hebben we wel regelmatig Shamal winden uit het NW-en die die kunnen van 4 tot veel gaan....... Kan niet wachten!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr nov 29, 2019 3:09 pm

Kan lastig in je portemonnee kijken en je niveau / gewicht beoordelen, maar persoonlijk had ik iets actuelere spullen aangeschaft.

Las en zie dat er redelijk weinig wind, ik zou geïnvesteerd hebben in plank met meer actuele shape.
Q.JPG
wind stats

Laten we zeggen dat je 85 kilo bent dan zou ik met deze wind statistieken gaan voor iets van 85 brede plank a 140 liter met een 9.2?

Wellicht is een foil een nog beter keuze.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » vr nov 29, 2019 6:06 pm

Ach joh, surfen is surfen. Beter TOW met een goedkoop setje en later upgraden dan ingewikkeld doen, toch? Eerst maar weer eens de lol vinden zou ik zeggen, geld uitgeven kan altijd nog.

Zou wel een andere verlenger en koppeling scoren. De Mistral verlenger op de foto kan je niet combineren met een nieuwe koppeling (geen standaard euro pin) en een nieuwe koppeling is voor de veiligheid/gemoedsrust wel een dingetje als ik het zo zie.

Een nieuwe verlenger met touwtje zal het optuigen ook een stuk vriendelijker maken, tientjeswerk.

Veel plezier ermee en post eens een foto!

Gr MB

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: Herintreder [emoji3] in Qatar en advies nodig

Bericht door niels40+ » zo dec 01, 2019 9:35 am

Aha je hebt ook het materiaal van 35 jaar terug gekocht
Zal vast lukken maar je maakt het jezelf in ieder geval niet makkelijk met dit materiaal.
Een tip; koop nieuwe mastvoeten! Dat runner is na al die jaren vergaan. Niet veilig, dat gaat breken op zee

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » zo dec 01, 2019 1:24 pm

Gezien de windstatistiek van die regio raad ik sterk aan om te gaan kiten. Ik vrees dat het anders toch wat gaat teleurstellen. Foiling is een optie maar zou ik toch als tweede keuze kiezen omdat ik denk dat je met een kite net eerder weg kan zijn al is het maar omdat je meer zeil kan maken.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » zo dec 01, 2019 1:39 pm

Zeg jij nu tegen een herintredende windsurfer dat ie moet gaan kiten? . Op het forum voor windsurfers???

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » zo dec 01, 2019 3:11 pm

hahahaha, allemaal bedankt voor jullie reacties.

Kiten is geen optie voor mij, ben nu eenmaal een windsurfer en heb er geen eens zin in om aan te denken.

Ondanks de statstieken niet gunstig zijn zijn er toch bveel mooie dagen en vooral in het Noorden van eiland kan het veelal stevig waaien.

In middls heb ik een mastverlenger en mastvoeten besteld en niet te vergeten trapeze koordjes.

Nu nog een trapeze scoren (had altijd zit) en dan ben ik er klaar voor!

Zal vast allemaal goed komen en misschien niet het allermodernste materiaal, vergeleken mijn Tiga 270 polyprop en max 6,5m2 NP slalom is dit alweer een hele vooruitgang. Schijnt dat de Mistral SLE 311 toch een vroege planeerder is ds we gaan het vanzelf zien!

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » zo dec 01, 2019 6:58 pm

Alsof we vroeger met de ouwe spullekes minder lol hadden..

gr MB

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » zo dec 01, 2019 9:38 pm

Shackle, gewoon relaxed blijven en lekker gaan varen. Goed dat je een koppeling en verlenger hebt gekocht. Ik heb nog een zgan zit trapeze liggen die je voor een symbolisch bedrag kan hebben.

gr MB

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » ma dec 02, 2019 8:15 am

@@matchbox008

Bedankt voor je positieve input en ik snap de andere reacties ook wel. Het probleem is dat verschepen naar Qatar best in de papieren kan lopen en ik wil het eerst weer eens proberen. Denk dat het gekochte materiaal alweer een flinke upgrade is na mijn laatste surfbeleving dus het gaat goed komen. Ook las ik ergens een test over de SLE311 en die sloeg behoorlijk op mij. (a performance board for the heavy-weight performance oriented recreational sailor)

Afbeelding

Bedankt voor je vriendelijke aanbod voor de trapeze. Ik zal je hierover een PM sturen. Ik ben vanaf 18 december weer in NL.

Groet, Shackle

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door niels40+ » ma dec 02, 2019 9:05 am

Have fun en hang loose. Heb ook nog wel ergens een test van de Bic Show of ten cate fury. Uit 1984. Als je dat leest blijkt dat ook deze boards uit het museum prima bij je passen!

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » ma dec 02, 2019 1:04 pm

niels40+ schreef:
ma dec 02, 2019 9:05 am
Have fun en hang loose. Heb ook nog wel ergens een test van de Bic Show of ten cate fury. Uit 1984. Als je dat leest blijkt dat ook deze boards uit het museum prima bij je passen!

:lol: Je doet je beroep in je profiel wel eer aan! :cheer:

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » ma dec 02, 2019 2:19 pm

niels40+ schreef:
zo dec 01, 2019 1:39 pm
Zeg jij nu tegen een herintredende windsurfer dat ie moet gaan kiten? . Op het forum voor windsurfers???
Ja dat zei ik inderdaad :wtf: je hebt geen idee hoeveel moeite het koste te schrijven. (Eigelijk wilde ik schreeuwen dat ie per direct zijn koffers moest pakken en naar fuerte moet verhuizen )

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di dec 03, 2019 9:17 pm

Begrijp eigenlijk reacties niet zo dat je nieuw spul had moeten kopen. Binnen de mogelijkheden die je had heb je volgens mij prima spul gekocht en die Mistral was zeker in die tijd (en dat is zeker geen 35 jaar geleden @@niels40+ :+ ) een topper. Ja het kan beter, mooier en duurder. Ga je er minder lol om hebben? Denk het niet! Gefeliciteerd met je aankoop, nieuwe diabolo erop en gaan met die banaan :cheer:

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » wo dec 04, 2019 10:53 am

Bedankt eckerdt, ik ga zeker weten veel lol hebben en kan niet wachten tot de volgende Shamal wind opsteekt. Er is een hoop te koop hier zolang het maar een (grote) motor heeft in Qatar. Surfsport is min of meer nul op een handjevol idioten na waar ik nu ook deel van uitmaak :)

Ik zal tzt een foto delen als impressie hoe woestijnsurfen gaat ;)

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » wo dec 04, 2019 10:55 am

claus3 schreef:
ma dec 02, 2019 2:19 pm
niels40+ schreef:
zo dec 01, 2019 1:39 pm
Ja dat zei ik inderdaad :wtf: je hebt geen idee hoeveel moeite het koste te schrijven. (Eigelijk wilde ik schreeuwen dat ie per direct zijn koffers moest pakken en naar fuerte moet verhuizen )
Ik zeg, zolang er een mooie posting als expat is voor mij in mijn vakgebied tegen een decent salaris ben ik de eerste die gaat verhuizen Fuerte. Ik zit tot 2022 in Qatar, ben daarna beschikbaar voor een nieuwe locatie hahahahahaha, hoef vast moeders niet te overtuigen :(:)

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC, JP, Loft, Z-Fins, Unifiber
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove » zo dec 08, 2019 6:59 am

Er moet mij toch wel even iets van 't hart. Koud? KOUD? Heb net van 06:30 uurtje gelopen met hondje in 't donker. Storm. 4 graden (Celsius!). Bah. Hier in 't noorden (Finse golf) is koud, koud. Toedeliedoetskie tot April. Tot die tijd ga ik wel skien en voor het eerst ijssurfen. Gelukkig kom ik elk jaar in Indonesia maar daar is ook nooit wind.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Zeeko foil,Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95 Simmer Blacktip 5.3/4.2 Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » zo dec 08, 2019 7:40 am

Haha dat kwam van diep zo te horen Fons!!

Shackle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Shackle » zo dec 08, 2019 8:26 am

Hahaha, Fons is the man!

Plaats reactie