Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeil altijd dichttrekken?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Hidde1983
Deur-surfer
Deur-surfer

Zeil altijd dichttrekken?

Bericht door Hidde1983 »

Ik ben een enigszins beginnende surfer. Ik surf sinds kort al wat met trapeze, maar heb het planeren zeker nog niet onder de knie. De afgelopen twee keer dat ik ben gaan surfen had ik een vergelijkbaar probleem. Beide keren was de wind rond 12 - 14 knopen en surfte ik met een zeil van 7,5 m2 (ben zelf rond 90kg). Beide keren moest ik continue corrigeren door de mast (voor mijn gevoel te) ver naar voren te duwen omdat het board steeds wilde oploeven. Dit was zwaar en koste me veel snelheid.
Ik heb meerdere dingen gelezen op dit forum, zoals het inklappen van het zwaard, mast verder naar voren en trapezelijn verder naar achteren (en dit laatste moet ik volgens mij inderdaad doen), maar is het ook zo dat je altijd je zeil moet proberen helemaal dicht te trekken en dat dit het board minder loefgierig zou moeten maken?
Ik kom meer uit de zeilsport en vind dit wat onlogisch, maar als dit wel zo is, dan kan dat misschien de hoofdoorzaak van mijn probleem zijn... Misschien was het dan nl een combinatie van de trapezelijn te ver naar voren en dat ik het zeil onvoldoende kon binnenhouden met mijn zeilhand (dat was idd lastig met de wind af en toe).

Alle tips zijn welkom!

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro 69, Grip 75, i99 Chameleon 85, Combat 3.3-5.0, Atlas 5.8, Xcite ride, Ezzy 7.5, JP foil

Re: Zeil altijd dichttrekken?

Bericht door Stefan Kostense »

Hidde1983 schreef: ma aug 03, 2020 3:44 pm maar is het ook zo dat je altijd je zeil moet proberen helemaal dicht te trekken en dat dit het board minder loefgierig zou moeten maken?
Ik kom meer uit de zeilsport en vind dit wat onlogisch,
Inderdaad je moet in principe altijd je zeil dichttrekken. Maar niet te ver. Net als met zeilen moet het surfzeil net zover dicht getrokken worden dat het hele zeil met wind vult. Trek je het zeil nog verder dicht dan is dat inefficient.
Als je uit de zeilsport komt zou het juist logisch moeten zijn: als je de fok laat vieren zal de boot oploeven omdat het zeilpunt naar achteren schuift tov het draaipunt. Dat is met windsurfen net zo, alleen moet je de fok zien als het voorlijk van het surfzeil en het grootzeil als het achterdeel van je windsurfzeil.
Succes!

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Als je het gevoel hebt dat je je zeil constant naar voren moet duwen dan hang je te ver naar de achterzijde van de plank. Of je staat te ver naar achteren.
Om (harde) wind op te vangen kun je/ moet je je gewicht gebruiken. Dus gaan hangen aan de giek. Veel mensen maken de fout om te vroeg naar de achterzijde van de plank te bewegen en gaan hangen. In dit geval hang je beter naar de zijkant van de plank. Het hangt ook af van de koers die je vaart en of je wel of niet planeert.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Klinkt alsof je je trapeze koordjes wat te ver naar voren hebt staan. Hierdoor kan je je zeil niet dichttrekken maar trek je wel de hele tuigage mee naar de achterkant van je plank. Dit zorgt ervoor dat je de wind in draait voordat je echt snelheid hebt gemaakt.

Hidde1983
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hidde1983 »

Stefan Kostense schreef: di aug 04, 2020 8:07 am
Hidde1983 schreef: ma aug 03, 2020 3:44 pm maar is het ook zo dat je altijd je zeil moet proberen helemaal dicht te trekken en dat dit het board minder loefgierig zou moeten maken?
Inderdaad je moet in principe altijd je zeil dichttrekken. Maar niet te ver. Net als met zeilen moet het surfzeil net zover dicht getrokken worden dat het hele zeil met wind vult. Trek je het zeil nog verder dicht dan is dat inefficient.
Als je uit de zeilsport komt zou het juist logisch moeten zijn: als je de fok laat vieren zal de boot oploeven omdat het zeilpunt naar achteren schuift tov het draaipunt. Dat is met windsurfen net zo, alleen moet je de fok zien als het voorlijk van het surfzeil en het grootzeil als het achterdeel van je windsurfzeil.
Succes!
@Stefan: de redenatie m.b.t. de fok kan ik volgen en daarom ben ik dus wat in de war. Als je in een zeilboot het grootzeil aanhaalt loef je op. Dus mijn verwachting is dat wanneer ik het surfzeil dichttrek, dat ik dan ook zou moeten oploeven. Maar ergens op dit forum las ik juist dat het loefgierig zijn van het bord kan komen doordat je het zeil onvoldoende dicht trekt...

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

En doordat je Te ver achterop staat.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Carrera 116L, Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, Goya nexus 5.4

Bericht door icecold »

Hidde1983 schreef: di aug 04, 2020 10:41 am
Succes!
@Stefan: de redenatie m.b.t. de fok kan ik volgen en daarom ben ik dus wat in de war. Als je in een zeilboot het grootzeil aanhaalt loef je op. Dus mijn verwachting is dat wanneer ik het surfzeil dichttrek, dat ik dan ook zou moeten oploeven. Maar ergens op dit forum las ik juist dat het loefgierig zijn van het bord kan komen doordat je het zeil onvoldoende dicht trekt...
Als je het zeil dicht trekt zorgt de positie van het zeil ervoor dat je oploeft. Dat Effect heb je voornamelijk als je nog niet planeert. Als je in plane bent is de druk van je voeten ineens veel belangrijker voor de koers van je plank. Als je het zeil dichttrekt kun je meer kracht zetten op je tenen, zo druk je de lijzijde van je board het water in waardoor het board wil afvallen. Het blijft een balans van alle factoren bij windsurfen. Als je al heel veel snelheid hebt veranderd ook de apparent wind en daardoor kan je je zeil ook weer verder dichttrekken als je planeert / veel snelheid hebt.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

icecold schreef: di aug 04, 2020 11:52 am
Als je al heel veel snelheid hebt veranderd ook de apparent wind en daardoor kan je je zeil ook weer verder dichttrekken als je planeert / veel snelheid hebt.
Vooral dat van de apparent wind is belangrijk. Als je planeert bij windsurfen is de apparent wind redelijk van voren (voelt alsof je bijna tegen de wind in vaart), omdat je zo snel gaat, dus moet je je zeil helemaal dichttrekken voor maximale controle én snelheid

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

En / of je kantelt het zeil te veel richting de achterkant van je board. En dat kan ook weer veroorzaakt worden doordat je trapezelijnen niet goed afgesteld staan. Maar het blijft natuurlijk speculeren zonder jouw surfhouding gezien te hebben.

Hidde1983
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hidde1983 »

Dank voor alle tips! Ga ermee aan de slag!

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Ook erg belangrijk : je hebt twee verschillende fases en stuurgedrag van je board :
  • Langzaam varen / starten / "verdringervaart"
  • Snel varen, planeren
In het eerste geval stuur je hoofdzakelijk met het zeil naar de voorkant / achterkant van je plank te bewegen, terwijl dat het zeil"dichtgetrokken" is ! Opgelet, ook de positie waar je staat heeft invloed, en de positie van je vin / zwaard. Zeil naar voor bewegen is afvallen, zeil naar achter bewegen is oploeven. Maar ook je gewicht achterop het board is afvallen, je gewicht voorop het board is oploeven !!! Dus om na het starten af te vallen, sta je eigenlijk redelijk gewrongen : je staat redelijk achter de mast, en je verplaatst je zeil naar voor. Automatisch gaat dan ook een deel van je gewicht naar de mastvoet (derde voet).
Een keer in "plane" wordt het een ander verhaal : je board gaat reageren op kantelingen : loefzijde belasten is oploeven, lijzijde belasten is afvallen ! Erg veel beginners hebben hier problemen als ze trachten in de voetbanden te komen. Onbewust wordt de loefzijde dan te veel belast, en het board loeft op !! In "plane" reageert een board veel minder op de zeilpositie.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

RP6conrad schreef: di aug 04, 2020 5:45 pm Ook erg belangrijk : je hebt twee verschillende fases en stuurgedrag van je board :
  • Langzaam varen / starten / "verdringervaart"
  • Snel varen, planeren
Maar ook je gewicht achterop het board is afvallen, je gewicht voorop het board is oploeven !!!
Kleine nuancering: teveel naar achteren -als je nog niet planeert - is ook oploeven. Daarom sta je meestal redelijk dicht achter de mast.

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro 69, Grip 75, i99 Chameleon 85, Combat 3.3-5.0, Atlas 5.8, Xcite ride, Ezzy 7.5, JP foil

Bericht door Stefan Kostense »

Succes!
Haja, ik snap je punt. Wat ik bedoel is dat als je je surfzeil niet helemaal aantrekt er alleen wind komt in achterste deel van het zeil en niet in het voorste deel. Dan krijg je alleen kracht achterin het zeil en loef je op. Als je het surfzeil dus goed dicht trekt komt de windkracht zowel achter als voor in je zeil. Op een zeilboot kan je het goed zien omdat een fok of het voorlijk van een grootzeil gaat klapperen als er geen wind in komt, dat is het teken om de schoot aan te trekken. Met een surfzeil zie je dit niet zo goed omdat het voorlijk niet gaat klapperen (tenzij je een oud driehoek zeil zonder latten hebt;-)

Hidde1983
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hidde1983 »

Stefan Kostense schreef: wo aug 05, 2020 2:36 pm

Haja, ik snap je punt. Wat ik bedoel is dat als je je surfzeil niet helemaal aantrekt er alleen wind komt in achterste deel van het zeil en niet in het voorste deel. Dan krijg je alleen kracht achterin het zeil en loef je op. Als je het surfzeil dus goed dicht trekt komt de windkracht zowel achter als voor in je zeil. Op een zeilboot kan je het goed zien omdat een fok of het voorlijk van een grootzeil gaat klapperen als er geen wind in komt, dat is het teken om de schoot aan te trekken. Met een surfzeil zie je dit niet zo goed omdat het voorlijk niet gaat klapperen (tenzij je een oud driehoek zeil zonder latten hebt;-)
Thanks, nu valt het kwartje!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Stefan Kostense schreef: wo aug 05, 2020 2:36 pm

Succes!
Kleine toevoeging.

Het zeiltherie verhaaltje van drukpunt boven zwaardpunt is een klein beetje versimplificeert, en in de praktijk eigenlijk larie. Het gaat niet om de positie van het zeil, maar om het aangrijpingspunt van de kracht. Dat geld ook voor de zeilboot. Omdat bij de zeilboot alles vast zit (verstaging, vaste mast, vaste positie van het grondblok / overloop etc.etc.) is het aangrijpingspunt van de kracht vast. Hierdoor gaat het idee van zeil aan = oploeven en fok aan = afvallen op, maar eigenlijk is dit een grove simplificatie. Voor een zeilboot gaat het gros van de kracht door de mast, dit komt mede omdat de schoot op de giek relatief ver achter het "liftpunt" van het zeil zit, de verstaging op de mast en bovenal omdat de mast het rotatiepunt van het zeil is.

Bij een surfplank zit over het algemeen het rotatiepunt / evenwicht van de krachten wat verder naar achteren, namelijk ergens tussen je handen. Hierdoor gaat bij een surfplank de kracht voor een heel groot deel door je voeten het board in. Met je trapezelijnen te ver naar voren (voor het rotatiepunt van het zeil) staat de meeste kracht op je achterste hand, dus op de achterste helft van je lichaam, en dus zal je je schrap moeten zetten met je achterste voet om het zeil in positie te houden. Omdat je de kracht meer achterop de plank zet draait die van de wind af, en dus je neus tegen de wind in. Met je trapezelijnen meer in balans staat je zeil dichter, maar zal de kracht die het zeil levert meer door je voorste voet het board in gaan. Je duwt dan het board naar voren of zelfs van de wind af, met een dichter zeil.

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

WhiteofHeart schreef: zo sep 20, 2020 9:59 am

Kleine toevoeging.

Het zeiltherie verhaaltje van drukpunt boven zwaardpunt is een klein beetje versimplificeert, en in de praktijk eigenlijk larie. Het gaat niet om de positie van het zeil, maar om het aangrijpingspunt van de kracht. Dat geld ook voor de zeilboot. Omdat bij de zeilboot alles vast zit (verstaging, vaste mast, vaste positie van het grondblok / overloop etc.etc.) is het aangrijpingspunt van de kracht vast. Hierdoor gaat het idee van zeil aan = oploeven en fok aan = afvallen op, maar eigenlijk is dit een grove simplificatie. Voor een zeilboot gaat het gros van de kracht door de mast, dit komt mede omdat de schoot op de giek relatief ver achter het "liftpunt" van het zeil zit, de verstaging op de mast en bovenal omdat de mast het rotatiepunt van het zeil is.
Dit moet ik toch tegenspreken, in het zeilboot wordt de kracht van het zeil geregeld door de grootschoot, en deze heeft zijn aangrijpingspunt een stuk achter de mast ! Ook de fok heeft een schoot met regelbare spanning ! Door deze 2 schoten heb je dus wel een "variabel" aangrijpingspunt ! Het verhaal van drukpunt zeil boven drukpunt "waterzijde" blijft dus geldig. Het drukpunt "waterzijde" kan hier wel geregeld worden door de roerstand, maar bij rechtuit varen is je boot hopelijk zo getrimd dat het roer zo recht mogelijk staat ! Anders ga je natuurlijk meer weerstand creeren.

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Hidde1983 schreef: ma aug 03, 2020 3:44 pm Ik ben een enigszins beginnende surfer. Ik surf sinds kort al wat met trapeze, maar heb het planeren zeker nog niet onder de knie. De afgelopen twee keer dat ik ben gaan surfen had ik een vergelijkbaar probleem. Beide keren was de wind rond 12 - 14 knopen en surfte ik met een zeil van 7,5 m2 (ben zelf rond 90kg). Beide keren moest ik continue corrigeren door de mast (voor mijn gevoel te) ver naar voren te duwen omdat het board steeds wilde oploeven. Dit was zwaar en koste me veel snelheid.
Ik heb meerdere dingen gelezen op dit forum, zoals het inklappen van het zwaard, mast verder naar voren en trapezelijn verder naar achteren (en dit laatste moet ik volgens mij inderdaad doen), maar is het ook zo dat je altijd je zeil moet proberen helemaal dicht te trekken en dat dit het board minder loefgierig zou moeten maken?
Ik kom meer uit de zeilsport en vind dit wat onlogisch, maar als dit wel zo is, dan kan dat misschien de hoofdoorzaak van mijn probleem zijn... Misschien was het dan nl een combinatie van de trapezelijn te ver naar voren en dat ik het zeil onvoldoende kon binnenhouden met mijn zeilhand (dat was idd lastig met de wind af en toe).

Alle tips zijn welkom!

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Hidde1983 schreef: ma aug 03, 2020 3:44 pm Ik ben een enigszins beginnende surfer. Ik surf sinds kort al wat met trapeze, maar heb het planeren zeker nog niet onder de knie. De afgelopen twee keer dat ik ben gaan surfen had ik een vergelijkbaar probleem. Beide keren was de wind rond 12 - 14 knopen en surfte ik met een zeil van 7,5 m2 (ben zelf rond 90kg). Beide keren moest ik continue corrigeren door de mast (voor mijn gevoel te) ver naar voren te duwen omdat het board steeds wilde oploeven. Dit was zwaar en koste me veel snelheid.
Ik wil even terugkomen op de oorspronkelijke vraag en heb ook een tip.
Ik begrijp dat je met zeilervaring het heel onlogisch vind dat je met het dichttrekken van je achterhand loefgierigheid zou kunnen verhelpen maar toch vind ik het wel een goed advies.

Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen zeilen en surfen omdat bij surfplank de mast naar de wind toegekeerd is en bij een zeilboot van de wind af. Dit leidt tot een andere dynamiek bij rotatie van het zeil.

Als een surfzeil wordt achter wordt dicht getrokken dan roteert het over de as van mastvoer naar loose leach (achterlijk bovenin). Dit leidt tot meer druk bovenin en voorin wat indien deze niet gecompenseerd wordt leidt tot een katapult (een katapult is een aanwijzing dat het rig lijgierig is).
Dit effect wordt voorkomen doordat het tijdig wordt gecompenseerd door meer commitment(hangen) van de surfer.

Uiteindelijk wordt de extra druk dan via de voorste voet én -belangrijk- de giek en mast naar de mastvoet overgebracht.

Ik weet niet of je het verschijnsel "het zwevende voetje" kent maar dit is een situatie waarbij de windsurfer alle kracht op de giek en de achterste voet overbrengt. Het geeft aan wel een groot aandeel via de mastvoet op het board kan worden over gebracht.

Elk board heeft een bepaalde hoeveelheid mastvoetdruk nodig om goed gecontroleerd te reageren. Mijn tip is om veel te beachstarten in steeds dieper water. Probeer ook te waterstarten in niet te diep water. Ik denk dat het zal helpen om meer controle over je board te krijgen.

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad 84l, Ezzy wave

Bericht door tomvanelsen »

Alle tips zijn welkom!
Ik mis in dit verhaal een beetje of dit wel of niet planerend is. Als ik het uit het verhaal moet halen is topic starter niet in planée aangezien zeil naar voren/achteren in principe niet meer werkt als je planeert. Speedsurfers/slalommers hebben het zeil zo ver naar achter als maar kan, sturing wordt verder gedaan door het board aan te kanten.

Wat handig is om te weten is dat er een verschil is tussen planée en voorplanée. Wat ik vaak bij beginnende surfers zie is dat ze tijdens voorplanée al gelijk richting de voetbanden willen. Dit heb ik zelf in het begin ook veel gedaan en dit zorgt ervoor dat de rail van het board zinkt, het board gelijk oploeft en z'n snelheid verliest. Wacht nog een paar tellen tot je echt de voetbanden in stapt. De bodem van je board en je vin leveren dan genoeg druk om jouw gewicht te kunnen ondersteunen.

Je zeil 'recht' hebben is ook relatief als je niet in planée bent. Zie het maar als een fiets waarbij het stuur lichtjes scheef staat. Met grote zeilen is mijn ervaring dat ze meer naar voren gekanteld staan om rechtdoor te varen en kleine zeilen staan juist meer met de mast rechtop. Of je zeil 'recht' staat weet je alleen door voor je te kijken en te zien waar je naar toe gaat. Verder heeft je gewichtstrim(ook bij zeilboten) effect op waar je naartoe gaat. Veel gewicht achterop zorgt ervoor dat je oploeft, terwijl veel gewicht voorop er juist weer voor zorgt dat je afvalt.
Als ik aanplaneer laat ik het board afvallen door m'n gewicht naar voren te plaatsen en druk door m'n voorste voet te geven. Dit zorgt ervoor dat m'n board vlak blijft liggen en toch afvalt zonder dat ik het board kantel.

Het is niet betuttelend bedoeld, maar zoek het euvel ook bij jezelf ipv alleen bij je gear. Je bent zoals je aangeeft nog beginnend surfer en hebt nog niet de ervaring en 'feeling' voor je surfspul. Ga gewoon lekker surfen en probeer elke sessie jezelf weer een klein beetje te verbeteren. Nieuwe dingen leren kost nou eenmaal veel tijd. Wees niet bang om veel in het water te vallen, daar leer je juist van. Oh en vergeet niet om ook plezier te hebben in het surfen, dat is het allerbelangrijkste!

Plaats reactie