Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

één surfset voor beginner en meer ervaren, kan dat?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Hallo,

Ik heb de volgende vraag waarbij ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik weeg 85kg en ik kan water starten, planeren met trapeze, overstag, en gijpen, ik ben aan het leren goed planerend te gijpen en wat te springen en ik zou graag willen surfen vanaf windkracht 3-4 tot windkracht 6 ongeveer? Ik vind het opzich wel fijn als ik het zeil nog kan optrekken.

Afgelopen zomer heb ik na 20 jaar weer eens gesurft en dat beviel we weer heel goed. Ik heb een aantal keer een freeride plank gehuurd van 150 liter bij wat lichter weer, maar vond die bij wat zwaarder weer (op het grevelingen meer) wel wat lastig te controleren en leek de plank wat weg te vliegen. Toen heb ik dus een 120-130 liter plank gehuurd die beter de controleren was, maar die wiebelde wel wat meer als je stilvalt, daar moet ik wel weer even aan wennen.

Om he verhaal nog wat moeilijker te maken, daarom gebruik ik het forum :-), zijn mijn zoon en vrouw ook voor het eerst gaan surfen. Zij zijn echt beginner en zouden mijnsinziens op een 220l plank moeten ofzo. Nu zag ik bijvoorbeeld een freeride plank met optionele middenvin van 130 liter en van 150 liter, bijvoorbeeld de JP Magic Ride ES Family 139 of 149. Nu lijkt het mij ideaal als ik dus maar een plank hoef aan te schaffen en zowel ik lekker kan planeren en zij lekker kunnen oefenen. Ik ben wel bang dat het misschien een compromis wordt waar niemand gelukkig van wordt. Dus voor mij te saai/sloom, en voor mijn zoon en vrouw te onstabiel?

Vragen:
- Kan iemand mij vertellen wat voor mij de beste plank is? en wat is het verschil tussen 120-130 en 150 liter? Welke planneert eerder, wendbaarheid, geschikt tot welke wind, chop/stuiteren, springen?
- Welke zeilen heb ik nodig om vanaf windkracht 3-4 tot 6 te planeren? en past dat op zowel de 120 en 150 liter plank?
- Denken jullie dat de freeride plank met middenvin een optie zou kunnen zijn voor beide situaties? en waarom wel of niet?

Alvast super bedankt dat jullie mij en mijn familie weer aan het surfen kunnen helpen!

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: één surfset voor beginner en meer ervaren, kan dat?

Bericht door JP-T1surfer »

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Dat je deze vraag stelt half November doet mij vermoeden dat je het surf virus flink te pakken hebt :) Ik denk alleen dat je wensen niet heel realistisch zijn. Je wil van windkracht 3 t/m 6 met dezelfde plank varen en ook nog op het Grevelingen waar je redelijk chop hebt bij windkracht 6. Ik zou ten eerste voor minimaal 2 planken gaan als je serieus deze windrange wil coveren. Afhankelijk van je gewicht heb je dan een 130-150 liter board en een 105-120 liter board nodig. Wanneer vrouw en kids beter kunnen surfen kunnen ze ook op de 130-150 uit te voeten, maar hebben in het begin echt meer volume nodig. Zelf heb ik voor dit windbereik een zeil range van 8.5 t/m 4.7. Dat betekent ook minimaal 3 - 4 zeilen. En dan planeer ik pas bij windkracht 4+. Windsurfen is een enorme materiaalsport met veel gesleep met spullen en veel tripjes naar de surfshop :wink:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Vrees dat het inderdaad een compromis gaat worden die voor jou te saai is en voor de anderen te moeilijk. Als ruimtegebrek het probleem is: er zijn ook inflatable windsurfsups die het redelijk goed als beginnersboard doen. Scheelt weer ruimte.

Ander alternatief: koop een 2e hands beginnersboard erbij en verkoop deze weer als zij de basics goed onder de knie hebben en jullie met z’n allen met 1 board af kunnen. Al denk ik dat er tegen die tijd toch wel weer een kleiner board weer wenselijk is 😁

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Post4richard »

Als vrouw en kind nog echte beginners zijn (zeil optrekken, geen trapeze, niet waterstarten, etc) dan kun je daar voor weinig geld ook prima een oldschool board met zwaard voor aanschaffen, zoals bijvoorbeeld een F2 Comet, Mistral Maui, etc. Voor jezelf neem je dan een gevorderde plank van ~130 liter. Dus wel 2 boards, maar niet meteen de hoofdprijs.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Bedankt voor de super goede tips. Ik was hier al een beetje bang voor. Ik ga dus niet voor one size fits all.... Ik zal voor mijn vrouw en zoon iets goedkoops aanschaffen.

Kan iemand mij nog eens goed de verschillen tussen freeride 130 en 150l uitleggen? Ik vond zelf de 130 wat wiebelig, maar bij harde wind de 150 wat wegvliegen/stuiteren. Kan ik bijvoorbeeld met de 130 ook met zachte wind varen? of juist met de 150 met heel harde wind?

Alvast bedankt!

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou-Gaastra

Bericht door Diamond »

fvromans schreef: zo nov 15, 2020 2:55 pm Kan iemand mij nog eens goed de verschillen tussen freeride 130 en 150l uitleggen? Ik vond zelf de 130 wat wiebelig, maar bij harde wind de 150 wat wegvliegen/stuiteren. Kan ik bijvoorbeeld met de 130 ook met zachte wind varen? of juist met de 150 met heel harde wind?
Hoi,

Ik vaar op dit moment met een Tabou Rocket 135L. Een stabiele plank en planeert snel. Bij windkracht 3 kan ik nog varen met een zeil van 7m². Niet ideaal maar op dit moment is dit mijn grootste zeil. Ondertussen heb ik nog een palnk van 115L. Ik merk het verschil vooral bij harde wind. Bij windkracht 5 vangt mijn board van 135L meer wind op onder de plank waardoor ik soms opstijg. Dat komt omdat deze meer op het water ligt. Dat heb ik niet met mijn board van 115L. Die ligt namelijk meer in het water.
Das mijn ervaring..... corrigeer iemand mij als ik het mis heb :angel:

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Bedankt! Vraagje, waarom gebruik je dan niet altijd de 115 liter? Planeert de 130 liter eerder? En hoe zit het met gijpen, is de 115 liter makkelijker te sturen?

heydude
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door heydude »

fvromans schreef: zo nov 15, 2020 4:45 pm Bedankt! Vraagje, waarom gebruik je dan niet altijd de 115 liter? Planeert de 130 liter eerder? En hoe zit het met gijpen, is de 115 liter makkelijker te sturen?
Hoe breder het board (meer volume) hoe makkelijker je in plane blijft in de windgaten. Een langer board zal eerder passief aanplaneren dan een korter breder board bij hetzelfde volume. Een breder board kun je met grotere zeilen varen, zodat je met minder wind uit de voeten kan. Afhankelijk van je gewicht is 120 - 140 liter een hele mooie maat voor lichter weer. Zeg t/m 20 knopen. Daarboven heb je kleinere zeilen nodig die minder goed bij de plank passen en je zal meer stuiteren of de neiging hebben te gaan vliegen. Afgaande op je verhaal zou ik een goede 120 - 140 liter aanschaffen (hoeveel weeg je?). Een board dat nu wiebelig voelt zal door meer sessies je sneller beter maken, dan een erg groot board waar je nu al comfortabel op vaart. Een goed 120 - 140 liter board blijft een heel fijn licht weer board als je echt beter wordt. Een 150 liter board zal je uiteindelijk sowieso te groot gaan vinden.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Ik ben 85 kg. Kun je niet gewoon een laag volume kiezen en bij weinig wind een groter zeil dan? Of zitten daar grenzen aan?

Diamond
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou-Gaastra

Bericht door Diamond »

fvromans schreef: zo nov 15, 2020 4:45 pm Bedankt! Vraagje, waarom gebruik je dan niet altijd de 115 liter? Planeert de 130 liter eerder? En hoe zit het met gijpen, is de 115 liter makkelijker te sturen?
Omdat ik ook een herintreder ben na 15 jaar niet op het water heb gestaan. Dus ben ik begonnen met een 135L board op aanraden van een pro en om mijn skills terug te oefenen.
Naarmate mijn vorderingen heb ik dit jaar pas een 115L board gekocht en ik moet er nog een beetje vertrouwen mee opbouwen. Ik kon toen nog niet waterstarten wat ik nu wel kan. Trapeze, voetbanden, beachstart zat er bij mij nog niet in voor ik begonnen ben met mijn 135L board. Dus ik kom van heel ver. Nu voel ik mij al veel comfortabeler op dat board waardoor ik meer op mijn 115L ga varen.

heydude
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door heydude »

fvromans schreef: zo nov 15, 2020 5:07 pm Ik ben 85 kg. Kun je niet gewoon een laag volume kiezen en bij weinig wind een groter zeil dan? Of zitten daar grenzen aan?
Een kleiner smaller board kan minder goed grote zeilen dragen, waardoor je lastiger aanplaneert en ook eerder stilvalt in de windgaten. Een board zo 130 - 135 liter zou perfect zijn voor jou denk ik. Denk aan een Tabou Rocket, Fanatice Gecko, JP Magic RIde.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Super bedankt!!!! Ik ga op zoek naar een goede plank van rond de 130 liter. Zal in het begin een beetje wiebelig zijn, maar moet met voldoende zeil bij weinig wind en met minder zeil bij veel wind wel te surfen zijn hoop ik.

Ik wil er, om te beginnen, twee zeilen bij kopen. Welke maat zouden jullie adviseren voor windkracht 3-4 tot 6?

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bij elk board wordt wel een zeil- en vinrange aangegeven. Bv een 2015 Tabou Rocket 128 (240x84cm) heeft een zeilrange van 5.5 tot 9.0 m2.
Als je ‘slechts’ 2 zeilen wilt aanschaffen, beperk je jezelf wel met dit board. De stappen tussen de zeilen zou ik nl zeker niet groter dan 1 m2 nemen. Dan kom je dus op bv een 6.5 en 7.5, maar vaar je bij windkracht 3 dus niet snel in planee en wordt je kleinste zeil bij windkracht 5 al wat te groot ... ?
Als je er voor vrouw/kind echter een oldschool board bijneemt van 170(+) liter, dan kan jij daarop met weinig wind en een 7.5m2 ook veel lol beleven (terwijl zij nog aan het leren zijn met een bv een 5.5).
Note: let op dat volume niet alles zegt over het board. Een Fanatic Gecko 133 uit 2016 is bv een stukje smaller dan de Rocket en heeft hierdoor ook weer een andere zeilrange.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Super bedankt! Misschien toch maar een zeil extra. Denk je dat ik met bijv 8,5m wel lekker kan varen en planeren met de 130 liter plank bij windkracht 3 of is dat zowiezo niet mogelijk en is dan de 150 liter plank nodig?

heydude
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door heydude »

fvromans schreef: zo nov 15, 2020 7:52 pm Super bedankt! Misschien toch maar een zeil extra. Denk je dat ik met bijv 8,5m wel lekker kan varen en planeren met de 130 liter plank bij windkracht 3 of is dat zowiezo niet mogelijk en is dan de 150 liter plank nodig?
Ligt er een beetje aan wat je bedoelt met met lekker varen :) Windkracht drie is 7 tot 10 knopen geen enkele windsurfer kan dan planeren, maakt niet uit hoe groot de plank is. Lekker heen en weer cruisen in het zonnetje en aan je light wind skills werken kan natuurlijk wel, daar heb je dan ook weer geen groter zeil voor nodig. Ik kan je niveau niet helemaal inschatten, maar zou beginnen met 7 - 7.5 zeil. Als dat goed bevalt een maatje groter erbij nemen. En neem zeilen zonder cambers, met cambers worden de zeilen zwaarder en dat heeft in non planning condities met windkracht 3 uitsluitend nadelen.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Hartelijk dank! Ik ben er wel uit denk ik.

Twijfel nog steeds een beetje of ik meer voor lichte wind en gemak kies en dus 150 liter of wat op de groei en voor hardere wind dus de 130 liter koop. Iemand nog een uitgesproken mening hierover :-)?

Verder, welk merk en type free ride board zal ik nemen om snel te planeren, planerend te leren gijpen en af en toe proberen op een golfje te springen?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Je eigen gewicht in kilo's + 40-50 om lekker boven te blijven, dat wil je als je meer dan 70 kg weegt. Daaronder klopt de som minder goed, de resulterende plank wordt dan te smal en te kort voor het aanstormend talent.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

fvromans schreef: ma nov 16, 2020 1:53 pm Verder, welk merk en type free ride board zal ik nemen om snel te planeren, planerend te leren gijpen en af en toe proberen op een golfje te springen?
Dat is zoiets als vragen welke auto moet ik kopen om lekker op en neer naar m'n werk te kunnen rijden.
Alle windsurfboards kunnen wat jij vraagt.
Freeride-boards zijn daar bij uitstek voor geschikt.
Alle merken hebben goede freeride-boards.
De verschillen zijn persoonlijk / kwestie van smaak.
Kan verwarrend zijn, maar zie het als een voordeel: je kunt de prijs / het toeval / het uiterlijk leidend laten zijn bij de keuze.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Bedankt, ik snap het.

Misschien heeft iemand nog antwoord op mijn twijfel tussen 130 en 150 liter.

Ben beetje bang om met te weinig volume rond te dobberen bij zachte wind en 130 liter terwijl ik dan lekker had kunnen varen met de 150 liter. Had vroeger een klein plankje en dobberde vaak op de plas als iedereen voorbij kwam planeren met meer volume :-(

Of juist voor de 150 liter te kiezen en dan te snel weg te vliegen bij harde wind, of te snel uitgekeken zijn op de 150 liter omdat het te saai en safe wordt.

Ook neig dus naar de 130 liter, maar zou die voor bijna alle condities voor mij met 85kg geschikt als ik maar voldoende zeilen heb?

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Volgens mij is je twijfel al een paar keer beantwoord en heb je dat zelf ook al gedaan

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Ja je hebt gelijk. Bedankt voor alle reacties!

Ik heb nu de voor mij ideale situatie bedacht en zelfs al een plank voor mijn vrouw en zoon een beginners plank gekocht die ik ook als lichtweer plank kan gebruiken: een Simmer AMP 160 met zwaard en softdeck.

Nu ik dus de 160 liter ter beschikking heb ga ik zelf voor een 125-135 liter plank voor de dagen met meer wind.

Nu zag ik in dezelfde surfzaak een Starboard carve133, weet iemand of dit een geschikte plank is en wat het verschil is met de Starboard GO?

Eventueel kijk ik ook naar de Fanatic gecko, shark of Tabou Rocket.

Ik hoor graag jullie meningen. Bedankt!

Smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Smurfer »

Thommen Ride 125: Top board voor zeilen 4.0 - 7.0

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Carve 133 is prima, een snelle freerider, vergevingsgezind, kun je een paar jaar mee vooruit.
T.o.v. de Go: geen optie voor zwaard of midden-vin. Lichter. Sneller. Geen soft-deck.

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Bedankt! Dan neem ik denk ik de carve erbij.

Nog iemand die argumenten heeft waarom een gecko, rocket, of iets anders beter of fijner zal zijn?

Nog even ter herhaling, ik wil zo vroeg mogelijk aanplantten, lang doorplaneren en leren planerend gijpen en hier en daar een sprongetje wagen...

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Wil je snel (weg) zijn; rocket
Wil je wat mee freeriden en carve: de carve
Wil je beide: bv de rocket wide

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

fvromans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door fvromans »

Bedankt mensen!

Ik heb dus nu de Simmer AMP 160 liter gekocht voor vrouw en zoon en voor mezelf en ga morgen voor mezelf de 133 liter Starboard carve ophalen voor hardere wind.

Nu keek ik op de websites en kwam wel wat vreemds tegen in de aanbevolen zeilformaten. Ik dacht altijd grotere planken kunnen grotere zeilen hebben, maar nu zie ik dat de Simmer AMP 160 van 1,5-7m2 wordt aanbevolen en de Carve 133 van 6-9m2.

Hoe kan dit eigenlijk, want als dit echt zo is komt het nog niet lekker uit. Ik wil juist de 160 liter als lichtweer plank gebruiken met veel zeil >7.5m2 en de Carve bij hardere wind met minder zeil <7.5 tot 5m2 bij windkracht 5-6 bijvoorbeeld.

Heeft iemand hierover advies?

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

De simmer is geen lichtweerboard maar een beginnersboard. Gemaakt dus ook voor zeilen voor beginners. Zal wel lukken om daar met een 9.0 op te varen maar realiseer je dat het board iets van 14 kg zal wegen en niet expliciet bedoeld is voor puur licht wind. Het zal ff duren voor het board passief gaat planeren...

De carve weegt iets van 7-8 kg en is gemaakt voor lichte omstandigheden. Met een grote vin kan daar dus een groot zeil op.
Als het om snel planeren gaat verwacht ik dat de carve met zeilen van 8.0 eerder weg zal planeren dan de simmer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

heydude
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door heydude »

fvromans schreef: di nov 24, 2020 7:40 pm Bedankt mensen!

Ik heb dus nu de Simmer AMP 160 liter gekocht voor vrouw en zoon en voor mezelf en ga morgen voor mezelf de 133 liter Starboard carve ophalen voor hardere wind.

Nu keek ik op de websites en kwam wel wat vreemds tegen in de aanbevolen zeilformaten. Ik dacht altijd grotere planken kunnen grotere zeilen hebben, maar nu zie ik dat de Simmer AMP 160 van 1,5-7m2 wordt aanbevolen en de Carve 133 van 6-9m2.

Hoe kan dit eigenlijk, want als dit echt zo is komt het nog niet lekker uit. Ik wil juist de 160 liter als lichtweer plank gebruiken met veel zeil >7.5m2 en de Carve bij hardere wind met minder zeil <7.5 tot 5m2 bij windkracht 5-6 bijvoorbeeld.

Heeft iemand hierover advies?
De carve 133 is ook prima als lichtweer board voor jou, maar vergt misschien nog een klein beetje oefening. De extra liters van de AMP (en gewicht) gaan je eerder in de weg zit dan dat je er voordeel uithaalt. De zeil range is ook maar wat de fabrikant aangeeft, voor de AMP een range dat past bij echte beginners. Voor de Carve een range voor de meer ervaren surfer.

Als je van plan bent een recente Carve op te pikken dan is het misschien nog aardig om te checken of deze foil compatible is. Licht weer wind surfen beweegt zich meer en meer richting foilen. Als je 1 - 2 jaar verder bent in de surf carrière dan wil je dat misschien ook gaan proberen.

Plaats reactie