Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Vaartips]Gijpen-Overstag-Waterstart-Opkruisen-Trapeze varen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Hangloose
NED 242
NED 242
Zeilnummer: NED 242
Surf spul: Fanatic Falcon Maui Sails/Neil Pryde/North booms, North Warps/Ram en Hurricane Custom Fins.
Contacteer:

[Vaartips]Gijpen-Overstag-Waterstart-Opkruisen-Trapeze varen

Bericht door Hangloose » vr jun 23, 2006 11:13 pm

Er zijn veel vragen over:
Hoe gijpen? Hoe ga je overstag? Hoe doe je de waterstart, enz enz.

Jan Willem Eckhardt hier beter bekendt als W.Eckhardt heeft over deze dingen al is een mooi stuk geschreven. (Mede-schrijver van de vernieuwde lijdraad voor surfers.) Deze tekst hieronder is met toetstemming van Jan Willem van zijn site (Jan Willem Eckhardt zijn site) gehaald en hier op het forum geplaats.

Gijpen

Je vaart ruime wind.

Je valt verder af door middel van zeilsturing. Hierbij kantel je het tuig met de mast naar het water. Voor een kortere bocht met meer snelheidsverlies ga je verder achterop het board staan.

Voetsturing heeft geen zin als je niet in plan°ƒÂ© bent!!

Je draait door tot binnen de wind (ruime wind over de nieuwe boeg). Hierbij pas je constant je zeilstand aan.

Je stapt weer naar voren zodat je niet meer de achterkant van het board belast.

Je pakt met je oude zeilhand de mast en trekt de mast voor je langs, het zeil klapt nu om en je pakt met je nieuwe zeilhand de giek vast. Dit overpakken doe je flitsend en zo ongeveer in no-time (heel snel dus). Tijdens de beweging blijft de mast steeds dicht bij je.

Je pakt ook met je nieuwe masthand de giek vast en vaart ruime wind weer verder.

Overstag

- Je vaart hoog aan de wind.
- Je loeft op met behoud van snelheid door je zeil te kantelen en lij te belasten, voor een kortere bocht met meer snelheidsverlies verder achterop.
- Je loeft op tot in de wind en past je zeilstand constant aan.
- Je zet je voorste voet voor de mast en pakt met je masthand de mast onder de giek.
- Met behoud van snelheid draai je door de wind tot aan de wind over de nieuwe boeg.
- Je pakt met je oude zeilhand ook de mast boven de giek, stapt naar de andere kant van het zeil en pakt met je nieuwe zeilhand de giek aan de nieuwe kant. Dit overpakken doe je flitsend en zo ongeveer in no-time (heel snel dus).
- Je pakt ook met je nieuwe masthand de giek en maakt zo nodig weer snelheid en vaart hoog aan de wind verder.
- Afvallen tot hoog aan de wind door je zeil in het zeilvlak naar voren te kantelen en loef te belasten.
- Als je weer hoog aan de wind vaart mast recht houden en belast je lij weer voor drift beperking.
- Tenen haken tenen.

Waterstart

- Je legt het board op halve wind. Het zeil leg je met de mast naar loef met de giek achterop het board.
- Je pakt met je zeilhand de achterste voetband en met je masthand mast net boven de giek.
- Je trekt met je masthand het zeil op de tail van het board.
- Je laat de voetband los

- Nu laat je de wind het zeil omhoog duwen en laat het zweven op de wind.
- Je pakt de met je masthand de giek en enkele 100e seconden later pak je ook met je zeilhand de giek. Zorg ervoor dat het zeil nog steeds zweeft, dus trek het nog niet aan.
- Je legt je achterste voet met vrijwel gestrekt been op het board tussen je achterste en voorste voetband. Watertrappel met je voorste been om boven water te blijven.
- Je laat nu de wind in je zeil komen door je zeilhand iets aan te trekken. Je voelt jezelf nu omhoog getrokken worden.
- Je buigt je achterste been. Als het ware trek je je plank nu onder je lichaam. Tegelijkertijd probeer je je mast zo rechtop mogelijk te krijgen.
- Zodra je rechtop staat, sterk je je achterste been om jezelf omhoog te duwen.
- Je plant je voorste voet nu vlak voor of achter je mastvoet. Dit hangt sterk van de volumeverdeling van je plank af.
- Vind je evenwicht.
- Je vaart nu weg.

Opkruisen

- Je vaart hoog aan de wind. (lijkant van plank belasten)
- Bij het ontmoeten van een vlaag loef je een stukje op.
- Na de vlaag val je weer af tot je oude koers.
- Je zorgt dat je snelheid behoud.
- Na een stuk varen ga je overstag.
- Je vaart weer hoog aan de wind.
- Je gaat zo door totdat je je tegen de wind in hebt opgewerkt.

Trapeze varen

Afstellen lijnen
- Een trapezelijn is 1 meter lang.
- Als de lijn gerafeld is moet je hem direct vervangen.
- Je bevestigd de trapezelijnen m.b.v. de draaksteek of je hebt van die handige klittenband units. Bij deze eerst de vaste kant en daarna de klittenband kant vast maken.
- De juiste positie van de lijnen is ongeveer 40 cm. uit elkaar met het bolste deel van de giek er precies tussenin. (controleer dit m.b.v. proefhangen op de wal,in ingehaakte positie moet je de giek los kunnen laten, de krachten op de lijn moeten dan zo zijn dat het zeil in evenwicht is )
- Te veel druk op je masthand; plaats de koordjes meer naar de mast.
- Te veel druk op je zeilhand; plaats de koordjes meer naar achteren.

Inhaken
- Je haakt in door de giek naar je toe te trekken.
- Hierdoor zwaait het trapezelijntje naar je toe.
- Wanneer het lijntje dichtbij de haak is haak je in.
- Even op je tenen staan helpt ook veel.

Uithaken
- Bij het uithaken trek je weer de giek naar je toe, de lijn verliest nu zijn spanning en valt vanzelf uit de haak. Evt. kan je benen strekken om makkelijker uit te haken.
- Als je onder water onder het zeil ligt haal je het koord uit de haak en zwem je onder het zeil vandaan. Raak niet in paniek!!!

Varen
- Je hangt naar achteren en houdt spanning op het koord.
- Je houding moet wel goed blijven (derde voet techniek) alleen heb je je heupen iets minder ingedraaid.
- Je ontlast je armen zoveel mogelijk maar houdt ze wel aan de giek voor als er wat gebeurt.

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » za jun 24, 2006 9:46 pm

Moet ik wel een paar kleine dingen aan toevoegen:

1. Bedankt, de bronvermelding is volgens mij meer dan duidelijk genoeg :+

2. Dit is wel uit een instructieboek voor instructeurs gehaald, dus het kan zijn dat het wat kort door de bocht kan zijn voor surfers die zichzelf deze technieken eigen willen maken.

3. Het is gebaseerd op "The Holy Bible of Windsurfing", met een aantal door mij gemaakte verduidelijkingen voor de mindere goden onder de instructeurs...

4. De overstag is gebaseerd op een raceboard-overstag! Deze werkt dus wel op boards met zwaard, maar niet echt goed op boards zonder zwaard. Op mijn site overigens wel te vinden bij: CWO III - Funboard

5. Opkruisen is gebaseerd op wedstrijdniveau op raceboard, niet op normaal opkruisen

6. Trapezevaren - lijntjes afstellen... Voor instructeurs duidelijk, niet voor surfers die hier zelf iets van moeten leren

Kortom: Neem het bovenstaande af en toe met een klein korreltje zout, en stel vragen als je er niet uitkomt.

Hangloose
NED 242
NED 242
Surf spul: Fanatic Falcon Maui Sails/Neil Pryde/North booms, North Warps/Ram en Hurricane Custom Fins.
Contacteer:

Bericht door Hangloose » zo jun 25, 2006 1:09 pm

In de loop der tijd zal ik nog ff uitzoeken wat erbij moet.

Heb nu toetsweek. :(

JW iedergeval bedankt dat ik het hier mag plaatsen!

Julian
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: 99 Chameleon 85L w/ Ezzy Wave Panthers
Contacteer:

Bericht door Julian » ma jun 26, 2006 2:52 pm

Goed topic, maar:

- De overstag is bijvoorbeeld alleen voor non-planing condities met (uit het hoofd) het zwaard uit. Dit veranderd als je zwaard in is en je planeert.
- De derde voetstechniek word wel genoemd, maar niet toegelicht, nou weet ik wel wat het is maar de beginnende surfer denk ik niet :z
- Een onderscheid tussen varen als je planeert en dobbert, zwaard in of uit, zie ik nog niet echt en dat is wel degelijk anders.

Mag ik deze tips + eigen aanpassingen op mijn eigen site gebruiken (dikke kans dat alleen mijn informatica leraar hem ziet hoor, maar toch :) staat professioneel :+ )

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: F2, MauiSails, RS:X
Contacteer:

Bericht door RJ » ma jun 26, 2006 3:22 pm

Julian schreef:- Een onderscheid tussen varen als je planeert en dobbert, zwaard in of uit, zie ik nog niet echt en dat is wel degelijk anders.
Het enige verschil is dat je niet de lij-zijde, maar de loefzijde zou moeten belasten bij het overstag gaan.
Voor de rest zijn alle stappen voor alle mogelijke boards hetzelfde, op de °ƒÂ©°ƒÂ©n moet je misschien sneller overstappen naar de andere kant (maar dat is alleen als je niet van natte knie°ƒÂ©n houdt ;)).

Hangloose
NED 242
NED 242
Contacteer:

Bericht door Hangloose » di jun 27, 2006 6:48 am

Julian schreef: Mag ik deze tips + eigen aanpassingen op mijn eigen site gebruiken (dikke kans dat alleen mijn informatica leraar hem ziet hoor, maar toch :) staat professioneel :+ )
Van mij mag het, MAAR ik ga daar niet over. PB W.Eckhardt ff, die zal je wel of geen toestemming geven.

Bastiaan
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: AHD free speed 109 liter arrows irokee6.2&5.0 en nog een gaastra echo 7.0
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » zo jul 23, 2006 11:17 am

hey iedereen ff een vraagje tussendoor weet enit waar ikhem anders moet plaatsten

wat is nou het verschil tussen freeride en freemove

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Exocet, F2, Gaastra, Select + Overig.

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » zo jul 23, 2006 12:31 pm

Niet de juiste stickey voor die vraag maar toch:
Freeride is heen en weer planeren met af en toe is een sprongetje of iets als een duckgijp er tussen.
Freemove is een grotere mix tussen freeride en freestyle (trucken), je cruised dus ook gewoon op en neer van A naar B maar bent iets meer manoeuvre georienteerd.

Handige dingen om ook toe te voegen aan de Gijp en Overstag uitleg is de 'Twist' en 'Boomshaka'.

Dit is allemaal in pdf file te vinden op de site: http://www.guycribb.com
Ik zal dit is proberen te vertalen naar het Ollands... :wink:

Bastiaan
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: AHD free speed 109 liter arrows irokee6.2&5.0 en nog een gaastra echo 7.0
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » zo jul 23, 2006 12:39 pm

hahah ok tnx

ik dacht het al jah dat het zo zou zijn

ok back to the topic

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » ma jul 24, 2006 10:12 am

Ik heb het eerste artikel over Boomshaka (toepasbaar bij overstag gaan, gijpen en freestylen) vertaalt. Het staat nu in Word, ik weet niet hoe ik dit artikel in zijn geheel op het net kan gooien. Wie wil mij daar even mee helpen?

fubar82
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Hifly Maxx 305 (164l) & Fanatic Class X Shark (125)

Bericht door fubar82 » di aug 01, 2006 7:42 am

Kan je niet gewoon tekst selecteren en dan kopieren en plakken (ctrl+c en dan Ctrl+v) als je bericht aan het maken bent?

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » di aug 01, 2006 11:23 am

Tekst wel maar en zitten ook plaatjes in dat word bestand, plaatjes die echt nodig zijn om een fatsoenlijke uitleg te kunnen geven...

fubar82
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Hifly Maxx 305 (164l) & Fanatic Class X Shark (125)

Bericht door fubar82 » vr aug 04, 2006 1:26 pm

Bij windsurfing.nl kun je geen foto's uploaden.
Doe dit via http://www.fotopic.net, http://www.photobucket.com of heel simpel via een advertentie op http://www.surfspullen.nl

Bij surfspullen.nl kun je een foto uploaden bij je advertentie.
Open de foto als hij geplaatst is en klik met je rechtermuisknop op de foto en ga naar eigenschappen.
Selecteer hier het adres (URL) en kopieer deze naar de advertentie/topic op het forum.
Selecteer dan de link met de linkermuisknop en druk op het icoon IMG.
Nu is de foto wel zichtbaar op het forum.

Bij fotopic werkt Direct Linking niet, daar is een andere manier voor:

Selecteer bij de foto wederom het adres via de rechtermuisknop en dan eigenschappen.
Bij een foto van mij zie je de volgende gegevens:

http://images2.fotopic.net/?iid=yi46wz& ... quality=70

Verwijder nu het rode gedeelte en voeg het groene toe (met dank aan Julian)

http://images2.fotopic.net/?iid=yi46wz& ... ity=70.jpg

Dan krijg je dus dit resultaat: http://images.fotopic.net/yi46wz.jpg

Selecteer deze link met de linkermuisknop en druk om IMG.
Als het goed is staat de foto nu wel bij de advertentie

Mocht het onverhoopt niet lukken, pb me dan lossen we het vast wel op (is qoute van OXBOW die bij verkoopberichten staat.)

Misschien kan je zo die plaatjes uploaden en het artikel plaatsen; zou relaxt zijn.

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » vr aug 04, 2006 11:54 pm

Het is ondertussen geregeld...

Beebs
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Beebs » di aug 08, 2006 12:37 pm

wat is de loef van de plank?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 08, 2006 12:46 pm

"Loef" is waar de wind vandaan komt. Een surfplank heeft geen loef. (of het moet de surfer zijn die erop vaart, daar komt nl. wel eens wind vandaan)
De plank heeft natuurlijk wel een loefzijde, dat is de kant waar de wind vandaan komt en waar de surfer meestal met zijn rug naar toe staat.

ElVino
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Thommen X105, Simmer Zero Five 5.9, Gaastra Remedy 2004 6.9

Bericht door ElVino » do aug 10, 2006 1:39 am

Voor de waterstart geldt toch??

- Hoe meer wind hoe meer je de punt van de plank in de wind legt?

- Bij minder wind de plank zelfs in ruime wind?

Beide omdat je zo in (afhankelijk van de windkracht) de meest ideale houding eindigt op de plank en om meeste controle te houden over je zeil?

Dit zijn voor mij de twee basis principes van een goede en fijne waterstart.

-Zo vind je de minimale opwaartse kracht in je zeil,(voorkom je een catapult)

-Zo vind je de maximale opwaartse kracht in je zeil.

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » do aug 10, 2006 8:51 am

Ik leg mijn board altijd ruime wind, omdat ik bij het opstappen altijd enorm oploef dan. Wanneer ik op extreem ruime wind opstap is het niet alleen makkelijker voor mij om erop te komen maar ook om meteen weg te varen...

Sparks
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sparks » za aug 12, 2006 6:59 pm

Hallo allemaal
Ik ben net nieuw hier en heb een paar keer gesurft
Ik wou ff kijken of ik hier het een en al kan leren

Ik heb zelf geleerd dat als je overstag wilt gaan het zeil naar achter moet brengen en zelf om de mast moet bewegen naar de andere kant toe. Ik heb toen zelf telkens het zeil gewoon ingetrokken gehouden en dat werkte wel vanuit stilstand.
Met gypen deed ik precies het zelfde alleen dan ging het zeil over de voorkant.

Jep
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: 2 tencate deuren tot 1tje geknutseld, 2 North pseudo-camber zeilen (krijgertjes)

Bericht door Jep » za sep 30, 2006 1:30 pm

Deze 'howto' lijkt me betrekkelijk wat betreft de plank waar je op staat. Mijn oude tencate hunter ging zonder enig probleem overstag maar de iets minder oude tencate spacer moet ik echt door de wind sleuren. Wat wel helpt is de plank maximaal naar loef te laten hellen met de voeten want het zit 'm in de vorm vh board aan de achterkant; die is daar namelijk helemaal plat in de breedte met scherpe hoeken aan de zijkant; de plank zelf werkt sterk als kiel en vin zo.
Het betekent in de praktijk dat ik het zeil voorbij mijn voeten moet trekken en pas voor de mast kan staan als ik al door de wind ben. En dan moet ik voor de mast nog mijn oude zeilhand gebruiken om m tot de nieuwe koers te trekken. Moeizaam, moeizaam. Dat flitsend en 'no-time' zit er in elk geval niet in op dit ding.

Die slotzin vh overstagdeel fascineert me trouwens: 'tenen haken tenen'.. ik weet nog niet zeker of ik wil weten wat dat betekent 8)

Plaats reactie