Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Vaartips]Gijpen-Overstag-Waterstart-Opkruisen-Trapeze varen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » za sep 30, 2006 3:27 pm

Jep schreef:Die slotzin vh overstagdeel fascineert me trouwens: 'tenen haken tenen'.. ik weet nog niet zeker of ik wil weten wat dat betekent 8)
Tenen haKKen tenen had er eigenlijk moeten staan.

Is dan overigens geen overstag meer op beginnersnieau...

W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » za sep 30, 2006 3:27 pm

Jep schreef:Die slotzin vh overstagdeel fascineert me trouwens: 'tenen haken tenen'.. ik weet nog niet zeker of ik wil weten wat dat betekent 8)

Is dan overigens geen overstag meer op beginnersniveau...

Jep
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: 2 tencate deuren tot 1tje geknutseld, 2 North pseudo-camber zeilen (krijgertjes)

Bericht door Jep » za sep 30, 2006 4:01 pm

W.Eckhardt schreef:

Is dan overigens geen overstag meer op beginnersniveau...
Ha, het mysterie is nog niet verdwenen, mooi :)
Snappernogsteedsnixvan.

bart_199
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door bart_199 » wo aug 22, 2007 3:30 pm

kan iemand mij uitleggen wat de derde voet techniek is?

Joris Brilakow
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: k heb een jp freestyle/wave, f2 powerglide, naish AMP 6.0, arrows trixx 5.3, en een northsails 4.5.

Re: [Vaartips]Gijpen-Overstag-Waterstart-Opkruisen-Trapeze varen

Bericht door Joris Brilakow » wo feb 20, 2008 9:31 pm

ziet er goed uit;) :D

Reitse
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Reitse » ma mar 03, 2008 5:01 pm

Op de volgende site staat nog een tutorial + filmpje om te leren waterstarten: http://www.boardseekermag.com/technique ... start.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De tutorial op deze site over beachstarten heeft mij destijds erg geholpen. Ik kan zelf nog niet waterstarten, maar ga dit het komende seizoen iig flink oefenen.

THE-STIG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door THE-STIG » di aug 18, 2009 11:27 pm

Ik ben nieuw hier op het forum, dus wellicht dat ik nog niet alle topics goed heb doorgespit voor mijn vraag:

Kan er iemand tips geven over in de voetbanden staan. Als ik planeer en dat doe heb ik meestal(soms gaat t wel goed) het probleem dat ik als een gek aan/ in de wind ga sturen en snelheid minder.

Wie o wie kan pcies uitleggen wat ik fout doe en hoe ik dat kan voorkomen. Ja, ik snap dat ik teveel schuine druk geef op me board alleen hoe dit te voorkomen, tegen de tijd dat ik me voet wil buigen om dit bv te voorkomen ben ik al uit planee(of hoe je dat ook schrijven mag)

alvast bedankt,

The Stig

Jep
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: 2 tencate deuren tot 1tje geknutseld, 2 North pseudo-camber zeilen (krijgertjes)

Bericht door Jep » di aug 18, 2009 11:50 pm

THE-STIG schreef:Als ik planeer en dat doe heb ik meestal(soms gaat t wel goed) het probleem dat ik als een gek aan/ in de wind ga sturen en snelheid minder.
Wanneer je niet in plané surft, lukt het je dan wel om precies koers te kiezen? En te houden?

THE-STIG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door THE-STIG » wo aug 19, 2009 12:23 am

als ik niet in plane vaar kan ik wel makkelijk koers houden
. Ik word pas een gevaar op het water als ik in plane ben en het druk is, daarvoor stuur ik nog niet goed genoeg

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » wo aug 19, 2009 6:37 am

Je moet zorgen dat je ruime wind vaart voordat je in de voetbanden gaat staan. Dus eerst ruim sturen en de eerste keer voorzichtige stapjes naar de voetbanden doen. Als je je voeten langs de voetbanden hebt staan is het makkelijker om de laatste stap in de voetbanden te doen. Het is een persoonlijke voorkeur om eerst de voorste of de achterste voet eerst in de voetbanden te zetten. Daar moet je even mee experimenteren.
Stap pas in de voetbanden op het moment dat je planeert !
Op het moment dat je in de voetbanden staat kun je weer naar halve of aan de wind sturen.

Succes !

THE-STIG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door THE-STIG » wo aug 19, 2009 9:22 am

dat is dus m'n probleem, zodra ik dat doe ga ik uit plané omdat ik te veel aan de wind ga sturen. DUs wat moet ik specifiek doen of moet ik gewoon maar blijven oefenen om het zomaar te zeggen

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » wo aug 19, 2009 9:55 pm

Dus je gaat uit plané nadat je in de voetbanden bent gestapt en hebt op geloefd ? Dan zou ik zeggen dat je te ver oploeft.
Probeer dan eens wat langer op ruim of halve wind te blijven varen. Zodra je meer aan de wind stuurt en je gaat te ver daardat je stil gaat vallen, vlug weer wat afvallen om die snelheid weer op te pikken.

Voor de rest is het inderdaad veel oefenen en dat gevoel krijgen hoever je kunt gaan...

THE-STIG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door THE-STIG » wo aug 19, 2009 10:06 pm

DonLimas schreef:Dus je gaat uit plané nadat je in de voetbanden bent gestapt en hebt op geloefd ? Dan zou ik zeggen dat je te ver oploeft.

jep

Probeer dan eens wat langer op ruim of halve wind te blijven varen.

snap ik allemaal en is ook wat ik bedoel maar hoe zorg je ervoor is er iets niet wat ik structureel fout doe als ik in de voetbanden wil gaan staan, dat is de vraag...

Zodra je meer aan de wind stuurt en je gaat te ver daardat je stil gaat vallen, vlug weer wat afvallen om die snelheid weer op te pikken.

Voor de rest is het inderdaad veel oefenen en dat gevoel krijgen hoever je kunt gaan...

windsurfing_pt
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Shark 2009 160L, Neil Pryde Excess 6.4; X3 giek, X3 mast 4.60

Bericht door windsurfing_pt » vr aug 28, 2009 9:44 am

Heb zelf precies hetzelfde ervaren. Je zet veel teveel druk op de achterste voet waardoor je oploeft. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk druk op je voorste voet houdt (strekken en drukken met je tenen!). Persoonlijk doe ik het volgende:

1. in trapeze,
2. in voorste voetband,
3. indien genoeg wind: in achterste voetband (dan loef ik een beetje op),
4. nu flink afvallen en in plannee raken!

Ik ben dus al helemaal klaar voordat ik ga planeren. Ik kan prima in de voetbanden + trapeze varen zonder dat ik planeer. Als ik vervolgens in plannee raak heb ik alles onder controle. Toen ik nog niet in de voetbanden vaarde (begin dit seizoen), had ik ook telkens het oploef probleem.

Veel oefenen, dat baart kunst. Ik ben in minder dan 20 surfdagen dit seizoen enorm vooruit gegaan van af en toe planeren en niet in voetbanden surfen tot minuten lang planeren netjes in de voetbanden. Ik overweeg nu om mijn voetbanden in de buitenste positie te zetten. Gaat dus erg hard als je veel oefent. Succes!

sytse-rvn
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freestyle 103, JP Freestyle 98, Gun Wave MC 4.5, Gaastra 4.0 + 4.5 + 5.3 + 6.5

Re:

Bericht door sytse-rvn » zo mar 13, 2011 5:12 pm

bart_199 schreef:kan iemand mij uitleggen wat de derde voet techniek is?

janjanjan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard, Maui Sails, Severne

Re: Re:

Bericht door janjanjan » do mei 26, 2011 8:22 pm

sytse-rvn schreef:
bart_199 schreef:kan iemand mij uitleggen wat de derde voet techniek is?
Hiermee druk je al (of iig zoveel mogelijk) van je gewicht via de trapeze naar je mastvoet. Dit houd je board mooi vlak als je op lage snelheid in de voetbanden wil varen, plané of niet plané. Dit lost ook het probleem op van het oploeven/stilvallen in de voetbanden! In het verhaal van niet te ver oploeven/ koers bepalen zit een goede kern van waarheid, maar derde voettechniek is wat effectiever.

Een ander mooi iets van de 3e voettechniek is dat je op een aandewindse koers hoogte loopt als de brandweer, zeker in combinatie met wat voetsturing!

Hoe pas je deze techniek toe: leun naar voren, dus achterste been gestrekt. als je in de voetbanden staat kun je zelfs een beetje trekken in extreme situaties. Ook hang je vol in de giek, en dan recht naar beneden, dus niet te veel van de giek af want meestal heb je in die situaties niet zoveel zeildruk.

Ik heb heel veel aan deze techniek, denk aan hoogte lopen, aanplaneren, topsnelheid en langer doorplaneren in luwte ofzo

succes!

Edwinmtb
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: [Vaartips]Gijpen-Overstag-Waterstart-Opkruisen-Trapeze v

Bericht door Edwinmtb » zo mei 29, 2011 12:42 pm

Hoe pas je deze techniek toe: leun naar voren, dus achterste been gestrekt. als je in de voetbanden staat kun je zelfs een beetje trekken in extreme situaties. Ook hang je vol in de giek, en dan recht naar beneden, dus niet te veel van de giek af want meestal heb je in die situaties niet zoveel zeildruk.

Ik heb heel veel aan deze techniek, denk aan hoogte lopen, aanplaneren, topsnelheid en langer doorplaneren in luwte ofzo
Als ik dit goed begrijp, dan komt het er op neer dat je feitelijk wat schuin naar voren hangt en je meer druk via de mastvoet naar voren geeft?

Plaats reactie