Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Algemene Herintreder tips...

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Hangloose
NED 242
NED 242
Zeilnummer: NED 242
Surf spul: Fanatic Falcon Maui Sails/Neil Pryde/North booms, North Warps/Ram en Hurricane Custom Fins.
Contacteer:

Bericht door Hangloose » za mar 03, 2007 2:19 pm

Goed initatief van Jeroen!

Er zitten goede dingen bij, ook dingen waar ik het niet mee-eens ben.

Ik heb al stukken die kloppen naar het beginner topic gekopierd die ik binnenkort ff ga herzien. Dan komt alles in 1 topic.

thea
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Surf spul: Fanatic Bat + 2 zeilen (5,8 en 6,5) en een Klepper 320 met tuigage voor de kinderen (zeiltje 3,5)

Re: Algemene Herintreder tips...

Bericht door thea » zo aug 16, 2009 12:53 pm

Heel zinvol, deze info. Ik ben ook een zgn. herintreder. Tijdens de periode dat ik met "huisje, boompje, beestje" bezig was en nauwelijks met surfen is er veel veranderd. Vroeger las ik maandelijks de Surfmagazine van mijn broertje om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, maar dat is inmiddels niet meer het geval. :lol: Dus: Jeroen, bedankt! :)

Serge Cohen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Serge Cohen » ma aug 17, 2009 2:39 pm

Hallo Jeroen,

Een heel interessant verhaal heb je geschreven over herintreders. Erg leerzaam en overzichtelijk. Hopelijk kun je me helpen met de onderstaande vragen:

Mijn gegevens:

1. Ik ben 189 cm lang en weeg 93 kilo (geen vet :) !!!!).
2. ik heb gesurfd van mn 9e tot mn 32e ongeveer.
3. Ik heb een Zeil maat 5.5 en 6.4 beide freeride zeiltjes.
4. Ik heb een HiFly 272 van 119 liter (van het jaar 2001)

Waterstarten heb ik gekund hoewel het wel ook vaak een heel "gedoe" was. Ik wil weer gaan surfen maar wil ook gewoon mn zeil weer uit het water kunnen trekken als ik op mn plank sta. Ik wil gaan varen vanaf zo´n 3 a 4 bft.

Een groter zeil lijkt me dus onmismaar maar denk je dat mn plank voor mij geschikt is met 119 liter? Wat zouden de lezers mij kunnen adviseren over: Zeilmaat en plankvolume bij 93 kilo?

Gr.

Serge

Bernd Schneider
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bernd Schneider » vr nov 20, 2009 11:57 pm

Super info, ik kan zo weer wat verder...

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » za nov 21, 2009 9:52 am

Mooi verhaal!
Een duidelijk verhaal voor het gros van de intreders.
Uiteraard zullen niet alle tips voor iedereen kunnen gelden maar globaal vind ik het WEL een sticky waard.
Goed bezig Jeroen. :wink:

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » do apr 29, 2010 9:31 am

Een herintreder hier..

veel gevaren '87~94', vorig jaar "echt" terug begonnen na een reisje aruba..

Iets wat mij opvalt als "ouwe" is dat zeilmaten een serieuze slag groter zijn dan vroeger, je krijgt nu al gauw een lap van 7 ~ 8 meter in je handen terwijl dat 15 jaar geleden mischien 5.7~6.8 was..

Wat zijn jullie "ranges" met verschillende zeilmaten? Hoe verhouden de "freecam" zich t.o.v. "no-cam" zeilen?

Jille
NED-900
NED-900
Zeilnummer: NED-900
Surf spul: Starboard & Gaastra Vapor

Bericht door Jille » zo mei 02, 2010 7:54 pm

Ranges van zeilmaten hangen sterk af van het type zeil, bijv. race of wave.
Ook het lichaamsgewicht van de piloot en de breedte en type plank spelen een rol.

Moeilijk dus om daar zo even 1-2-3 wat over te zeggen.

Maar heb je een concrete situatie in gedachten? Of specifieke vragen over een setje?
Dan zijn er hier genoeg luitjes aan board die daar wel wat slims over kunnen en willen zeggen.

PS. ik wat ook actief in die jaren en liep 5 jaar geleden tegen hetzelfde aan. Heel herkenbaar en er is veel veranderd (en ook verbeterd, btw). Destijds heb ik via dit forum EN via de local surfshop veel geleerd over het modernere spul.
Belangrijkste verschillen (wat mij betreft): planeren vanaf begin 3 Bft. is mogelijk, zeilen zijn groter en langer te houden/beter te trimmen, planken zijn sneller, wendbaarder en geven een betere controle.

Wel is alles wat kwetsbaarder geworden door het gebruik van materialen waar vroeger alleen de toppers mee vaarden.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » ma mei 03, 2010 3:14 pm

@jille

inderdaad, komt meer bij kijken...

In mijn jeugdige jaren was het high speed slalom met wedstrijd material en customs in de wave.. echter nu zal het wat minder gaan..

heb setje gekocht met een Mimi Explosion 140 RD en North Natural 7.5 op zich moet wel goed zijn voor het 12-18 knopen segment met mijn +/- 100 kg...

Maar om het +/- 20 ~ 25 knopen segment heb ik oog op een Ezzy Infinity of North s-type 6.0 of is 6.6 dan betere keuze? (ik heb het vermoeden dat ik de natural lang kan houden maar I could be wrong..)

Overigens, zijn Ezzy/North masten interchangeable of hebben die gasten verschillende curves?

tevens..

heb een belachelijk grote giek bij het setje gekregen.. een aeron blazer 200-250, is het beter om zelf stukje af te zagen of is er een goeie ruil/verkoop mogelijkheid ?

Jille
NED-900
NED-900

Bericht door Jille » ma mei 03, 2010 7:53 pm

Denk dat een 2.00-2.50 giek helemaal niet zo verkeerd, zeker gezien je gewicht (gewicht komt me bekend voor).

De S-type ken ik alleen van "zien", niet van "varen".

Wel vaar ik met 5-6 Bft. met een 6,5 racezeil, vooral omdat je zeilen tegenwoordig behoorlijk kunt doortrimmen (neerhaler). Zeker met racezeilen. De S-type is een freeracer?
Dan kun je die ook behoorlijk lang houden/bijtrimmen.
Wat misschien te overwegen is om t.z.t. eens een verstelbare uithaler te monteren. Dan kun je tijdens het varen je zeil vlakker trekken en dat scheelt enorm in het vaarbereik.
Vroeger maakte het allemaal weinig uit, maar`tegenwoordig dus heel veel!

Als ik je was zou ik me richten op de wat grotere zeilen, niet de kleinere. Heel vaak waait het 3-4 Bft. en heel af en toe meer dan 6.
Vaardagen maken is toch waar het om draait, denk ik.

Kleinste zeil een 6,5 is klein zat. En die past (denk ik) prima op een giek van minimaal 2.00 meter.

Verder hebben we hier op het forum nog een mastentopic over het uitwisselbaar zijn (of niet) van masten voor zeilen. Mocht je twijfelen, maak daar dan even een apart topic over, want dat is echt iets voor iemand die het al eens uitgetest heeft (of precies weet hoe al die masten zich verhouden tot elkaar).
Standaardregel is haast wel dat je voor elk zeil een aparte mast moet kopen.
Al was het alleen maar omdat de voorgeschreven lengte vaak steeds anders is.........

wacky
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door wacky » za jun 05, 2010 11:32 am

na 15 jaar (en een 20 kilo extra :) )ben ik ook terug herbegonnen
ik heb wel een nieuw board gekocht omdat mijn zoontje ook wilde surfen en ik terug met weinig wind ook
met plezier wilde surfen
maar ik heb al mijn oud materiaal nog
nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met het combineren (nieuwe plank met de oude zeilen, men oud slalomboard met de nieuwe zeiltjes) van de boards en zeilen?
of is dit af te raden?

danieq
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door danieq » wo aug 25, 2010 4:34 pm

wow dude, hier heb ik meer aan dan alle mensen die mij hebben proberen te helpen deze zomer...good for next season in holland and offcourse in the auttumn

veenski
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket Gaastra Swift 6.5+9.0 Neilpryde Hellcat 7.2 Neilryde spirit 8.5

Bericht door veenski » ma sep 20, 2010 9:12 pm

Dit jaar ben ik begonnen met windsurfen ik ben 85 kg.
ik vaar nu zelf op een boot, jawel een echte ten cate runner uit het jaar 1982 met een 5.8 slalom zeil uit 1998 ofzo
Planeren doe ik van 10 knopen ongeveer vanaf iets van 16 knopen word ik uit mijn zit trapeze geschoten.
Wat ik niet begrijp is hoe er geadviseerd word aan beginners om met 6.5 of 7.3 zeilen te varen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar scheelt het echt zo veel met mijn oude spulletjes? of ben ik gewoon aan het prutsen en moet ik nog wat aan mijn houding veranderen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 21, 2010 9:05 am

veenski schreef:... ik vaar nu zelf op een boot, jawel een echte ten cate runner uit het jaar 1982 met een 5.8 slalom zeil uit 1998 ofzo
Planeren doe ik van 10 knopen ongeveer vanaf iets van 16 knopen word ik uit mijn zit trapeze geschoten.
Wat ik niet begrijp is hoe er geadviseerd word aan beginners om met 6.5 of 7.3 zeilen te varen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar scheelt het echt zo veel met mijn oude spulletjes? of ben ik gewoon aan het prutsen en moet ik nog wat aan mijn houding veranderen.
Dat laatste kan ik niet beoordelen, maar er is sinds de TC Runner wel wat verbeterd. De oude Ten Cates wilden op zeker moment niet meer harder, de Runner deed dat al veel beter dan mijn Hunter :D Als je board harder gaat heb je ook veel minder druk in je zeil en kun je een grotere lap gebruiken om het maximale uit de wind te halen. Dan is er nog een ding: Zeilen zijn door hun losse achterlijk effectief een heel stuk kleiner op de moeilijke rakken dan vroeger. Op de makkelijke rakken werkt het losse deel wel weer goed mee. De Tiga Aloha jeugdsurfertjes voeren met 6.5 m2, de nieuwe generatie jeugdklasse vaart een 7.8 m2, da's toch 20% meer zeil!
En dan vergeet ik nog wat: de planken zijn breder, daardoor sta je verder naar buiten en kun je ook grotere zeilen varen.

veenski
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket Gaastra Swift 6.5+9.0 Neilpryde Hellcat 7.2 Neilryde spirit 8.5

Bericht door veenski » di sep 21, 2010 8:11 pm

Aha dat snijdt hout, ik loop tegen de snelheidslimiet van het board. 8)
en die druk moet ergens heen.

Is dat de reden dat je als je wat meer gevorderd bent een board moet nemen met minder volume (lees minder waterverplaatsing)? Ik bedoel als je planeert raak je toch nauwelijks water... :roll:

Anyways het klinkt alsof ik de poeplap moet gaan trekken.
freeride 160 ltr ofzo of moet ik gelijk naar de 125 ~ 140 ltr boards gaan loeren.
Ik wil wel graag kunnen blijven varen met weinig wind.

Whizkie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Whizkie » ma feb 21, 2011 9:21 pm

Dank voor de Info! :D

Het is voor mij wel weer eventjes geleden dat ik 's nachts wakker werd en niet meer kon wachten tot de ochtend om mijn surf spulletjes op het dak van de auto te binden.
Nu zit ik er hard over na te denken om toch weer de draad op te pakken en hoe langer ik erover nadenk, des te fanatieker ik (weer) word :P
Helaas is het materiaal dat ik heb, hopeloos verouderd (TenCate Shot heb ik nog liggen en een Alpha Tritec 85W) en dus zal ik op zoek gaan naar iets anders.
Eerst maar eens wat sites afsnuffelen:-p

Greetzzzz,
Whizkie 8)

SimonR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SimonR » wo sep 07, 2011 12:29 pm

Misschien een tipje die herintreders en/of beginners over de streep trekt:

Ik vind dat het huren van surfmateriaal echt een interessante optie is, ook op de lange termijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld fietsen of skieen heb je voor echt leuk windsurfen toch een collectie nodig (liefst planken en zeilen). Voor 50 euro kan je een middag lang pakken wat je nodig hebt of wil proberen! Je hoeft niks op te tuigen, te vervoeren, laten drogen, thuis op te bergen. Het verouderd niet, schade koop je af.

Ik kan me voorstellen als echte semi-prof zou je graag een trailer met 3 planken en 4 zeilen achter je auto hebben hangen. Maar direkt uit je werk binnen een half uur op het water staan is ook wat waard.

En combineer met eigen spullen naar gelieve. Koop een mooi groot eigen tuig, geen concessies, want als het echt hard waait huur je een kleinere.

Ik vind een surfset met twee zeilen van totaal 1500-2000 euro toch een behoorlijke investering. Het verschilt voor iedereen maar ik zou blij zijn dat ik dat bedrag na 3 jaar ga terugverdienen in vergelijking met huren. Helaas is de set dan wel 3 jaar oud. Ga je heel vaak dan kan je ook nog seizoenskaarten kopen en ben je niet meer dan 400 euro per jaar kwijt.

Er zijn wel wat nadelen op gebied van beschikbaarheid, assortiment en openingstijden, maar ik denk dat als de windsurfrevival een beetje meehelpt dan zullen verhuurders en ook niet commerciele surfclubs hier ook op kunnen inspelen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » wo sep 07, 2011 1:31 pm

SimonR schreef:Ik kan me voorstellen als echte semi-prof zou je graag een trailer met 3 planken en 4 zeilen achter je auto hebben hangen. Maar direkt uit je werk binnen een half uur op het water staan is ook wat waard.
Als "direct uit mijn werk binnen een half uur op het water staan" het doel is heb ik weinig aan een verhuurder op 90 km afstand, die 's avonds trouwens dicht is. Bij mijn surfclub zijn heel wat jongens met één board en één zeil die 90% van de tijd (gisteren met 6 Bft dus even niet allemaal) goed uit de voeten kunnen en waarvan het setje na drie jaar NIET is afgeschreven.
Verhuur is vooral leuk als je amper tijd hebt om te varen, toen de kinderen klein waren heb ik wel eens gehuurd, dat beviel prima, maar ja, eerst ff wennen aan de set, instellingen wijzigen en ... oeps ik moet weer naar huis.

SimonR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SimonR » do sep 08, 2011 2:58 pm

Huug schreef:...
Als "direct uit mijn werk binnen een half uur op het water staan" het doel is heb ik weinig aan een verhuurder op 90 km afstand, die 's avonds trouwens dicht is. Bij mijn surfclub zijn heel wat jongens met één board en één zeil die 90% van de tijd (gisteren met 6 Bft dus even niet allemaal) goed uit de voeten kunnen en waarvan het setje na drie jaar NIET is afgeschreven.
Verhuur is vooral leuk als je amper tijd hebt om te varen, toen de kinderen klein waren heb ik wel eens gehuurd, dat beviel prima, maar ja, eerst ff wennen aan de set, instellingen wijzigen en ... oeps ik moet weer naar huis.
Als je geen verhuurder in de buurt hebt is het al stukken lastiger ja. 's Avonds dicht is ook niet handig. Als je gaat beginnen of herintreden dan zijn dat ook niet je prioriteiten, 500 tot 1000 euro uitgeven voordat je kan beginnen lijkt me wel een domper, vandaar mijn tip. Als je echter bij "Help mijn man heeft een hobby!" op TV komt dan zal je vast niet huren ;)

Gijsbert134
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish

Bericht door Gijsbert134 » ma jun 04, 2012 3:56 pm

Ik heb pas nieuwe zeilen gekocht (5.0 en 6.0) en een mast 4.30, bij de 5.0 past deze zonder verlenging, kan ik mijn 45cm lange mastverlenger (aluminium) helemaal in de mast doen zodat ik niks verleng?( misschien 5 cm maar dat maakt niet uit want ik heb een variotop) Ik ben bang dat als ik hem er helemaal op z'n kleinste stand indoe de mast misschien zal breken bij het kromtrekken van de mast.

Jille
NED-900
NED-900

Bericht door Jille » ma jun 04, 2012 7:48 pm

Het onderste deel van de mast trek je nauwelijks krom, dus dat zal wel een beetje meevallen.

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Bericht door BGijzen » ma jun 04, 2012 8:02 pm

Presies wat Jille zegt geen probleem!

Gijsbert134
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish

Bericht door Gijsbert134 » di jun 05, 2012 5:36 pm

ow okee dan ga ik dat gewoon proberen :)

Eddiokadeddio
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Eddiokadeddio » za aug 04, 2012 12:41 pm

Bedankt voor de info. Precies waar ik naar op zoek was, ook ik ben herintreder. Ik zie dat dit bericht uit 2007 komt maar het is vast nog van toepassing :)

martijn van den berg
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn van den berg » vr jun 19, 2015 3:26 pm

De Beste tip is, gaan naar je plaatselijke shop en laat je daar goed voorlichten.
Er worden al pagina's vol geschreven met onzin over vinnen, cambers, volumes etc..etc..
De mensen in de shop hebben meestal veel ervaring en weten wat er was en is te krijgen.
Als je als her intredende windsurfen de forum's bij langs gaat wordt je gillend gek, er zijn te veel meningen.
Je wild toch gewoon lekker het water op met spullen die bij je passen.......

Trebor78
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik 280 Thommen ed. - ART TNT Race 5.1 - NP Gybe 6.0 - Neilpryde XCS 7.0

Bericht door Trebor78 » ma aug 15, 2016 4:12 pm

Even een schopje omhoog...

Leuk draadje en leuk om te zien hoe een en ander doorontwikkeld is! (topic start 2007... en hoe zou het er nu voor staan?)

Bijzonder hoe in de jaren het oppervlak van zeilen zo veel groter is, terwijl ik vroeger (1.93m, 90kg) met onderstaande set goed uit de voeten kon op de Grevelingen / IJsselmeer.

Deze meneer gaat dit weekend hopelijk 'herintreden' na ruim 9 jaar...en 15kg+...

Mijn materiaal:
- F2 Sputnik 290 Peter Thommen edition
- A.R.T. TNT Race 5.1
- NP Gybe 6.0
- Neilpryde V6 7.0 Streetslalom

Wish me luck!

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » ma aug 15, 2016 5:54 pm

Trebor78 schreef: Wish me luck!
Haal wel even een nieuwe mastvoet op, het rubber van je huidige mastvoet is vergaan. Trapeze lijnen zijn ook zo'n leuk iets, die gaan ook wel eens kapot. En tuig het zeil als het kan in je tuin op, zodat je wellicht meer zaken tegenkomt die niet meer goed zijn, zodat je zaterdag niet kwijt bent aan het shoppen van materiaal...

Trebor78
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik 280 Thommen ed. - ART TNT Race 5.1 - NP Gybe 6.0 - Neilpryde XCS 7.0

Bericht door Trebor78 » ma aug 15, 2016 6:20 pm

Bedankt voor de tips.
Opzetten in de tuin doe ik vanavond. Geeft me genoeg tijd om onderdelen te vervangen

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di aug 16, 2016 10:22 am

martijn van den berg schreef:De Beste tip is, gaan naar je plaatselijke shop en laat je daar goed voorlichten.
Er worden al pagina's vol geschreven met onzin over vinnen, cambers, volumes etc..etc..
De mensen in de shop hebben meestal veel ervaring en weten wat er was en is te krijgen.
Als je als her intredende windsurfen de forum's bij langs gaat wordt je gillend gek, er zijn te veel meningen.
Je wild toch gewoon lekker het water op met spullen die bij je passen.......
Reactie op een oudere reactie:
Zou zo moeten zijn, maar ben het daar niet altijd mee eens.
Feitelijk zeg je dat wat hier geschreven wordt onzin is en dat je voor de juiste adviezen naar de shop moet gaan :-?
Beetje jammer, want een ieder hier geeft vanuit zijn of haar ( hoewel haren er niet veel zijn op dit forum) zijn beleving en probeert zo goed en objectief mogelijk te antwoorden, althans de meesten :lol: Je doet dit forum te kort met een dergelijke opmerking vind ik.
En je kunt mij ook niet wijs maken dat iedereen die in een shop werkt voldoende knowhow heeft van de materie, absoluut niet.
Als je de windsurfende fanatiekeling verkopende windsurf materialen verkoper herkent, klamp die dan aan of neem een ervaren windsurfende kennis mee naar een shop, die herkent gauw genoeg of je de juiste verkoper hebt.
Maar blijf ook vooral hier de vragen stellen, ik en vele anderen leren elke dag ook weer van vragen en antwoorden. :D en delen graag van wat wij weten :clap:

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » di aug 16, 2016 10:34 am

De tips die gaan over trim, materiaal onderhoud, etc, zijn vaak algemeen toepasbaar.

Wat je in je achterhoofd moet houden bij het vertellen van ervaringen van gebruikers is hoe uitgebreid de ervaringen zijn. Iemand die werkt in een shop heeft makkelijker de mogelijkheid om met meerdere merken en soorten materiaal te varen en daarmee een onderling vergelijk te maken. Vraag blijft of die medewerker dat ook heeft gedaan, maar dat kun je vragen.
Iemand die een zeil van merk A koopt is daar vaak zeer tevreden over. Het kan best zijn als die iemand met merk B gaat varen een paar aspecten van merk B beter vind varen, maar dat niet weet omdat die iemand er nog niet mee gevaren heeft. Hoe is het vaarniveau van die iemand?

En iemand van een shop krijg meer mee wat de levensduur van materiaal is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 16, 2016 10:47 am

Ik denk dat je de objectiviteit van de shops niet moet overschatten, het zou een slechte verkoper zijn als ie niet zou mikken op maximaal eigen profijt. Je krijgt dus een zeil dat jou een goed gevoel geeft en hem een goeie opbrengst. Verkopen is uiteindelijk niets meer dan een ander overtuigen dat hij jouw spul wil hebben.
Als je 'het niet weet' moet je wat proberen, televisies kun je in de winkel proefkijken, zeilen, boards en vinnen moet je mee varen. Zorg dus dat je er mee vaart.

Plaats reactie