Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Algemene Herintreder tips...

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

BGijzen
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-230
Surf spul: Gestopt - Lezer

Re: Algemene Herintreder tips...

Bericht door BGijzen » ma jun 04, 2012 8:02 pm

Presies wat Jille zegt geen probleem!

Gijsbert134
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish

Bericht door Gijsbert134 » di jun 05, 2012 5:36 pm

ow okee dan ga ik dat gewoon proberen :)

Eddiokadeddio
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Eddiokadeddio » za aug 04, 2012 12:41 pm

Bedankt voor de info. Precies waar ik naar op zoek was, ook ik ben herintreder. Ik zie dat dit bericht uit 2007 komt maar het is vast nog van toepassing :)

martijn van den berg
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn van den berg » vr jun 19, 2015 3:26 pm

De Beste tip is, gaan naar je plaatselijke shop en laat je daar goed voorlichten.
Er worden al pagina's vol geschreven met onzin over vinnen, cambers, volumes etc..etc..
De mensen in de shop hebben meestal veel ervaring en weten wat er was en is te krijgen.
Als je als her intredende windsurfen de forum's bij langs gaat wordt je gillend gek, er zijn te veel meningen.
Je wild toch gewoon lekker het water op met spullen die bij je passen.......

Trebor78
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik 280 Thommen ed. - ART TNT Race 5.1 - NP Gybe 6.0 - Neilpryde XCS 7.0

Bericht door Trebor78 » ma aug 15, 2016 4:12 pm

Even een schopje omhoog...

Leuk draadje en leuk om te zien hoe een en ander doorontwikkeld is! (topic start 2007... en hoe zou het er nu voor staan?)

Bijzonder hoe in de jaren het oppervlak van zeilen zo veel groter is, terwijl ik vroeger (1.93m, 90kg) met onderstaande set goed uit de voeten kon op de Grevelingen / IJsselmeer.

Deze meneer gaat dit weekend hopelijk 'herintreden' na ruim 9 jaar...en 15kg+...

Mijn materiaal:
- F2 Sputnik 290 Peter Thommen edition
- A.R.T. TNT Race 5.1
- NP Gybe 6.0
- Neilpryde V6 7.0 Streetslalom

Wish me luck!

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » ma aug 15, 2016 5:54 pm

Trebor78 schreef: Wish me luck!
Haal wel even een nieuwe mastvoet op, het rubber van je huidige mastvoet is vergaan. Trapeze lijnen zijn ook zo'n leuk iets, die gaan ook wel eens kapot. En tuig het zeil als het kan in je tuin op, zodat je wellicht meer zaken tegenkomt die niet meer goed zijn, zodat je zaterdag niet kwijt bent aan het shoppen van materiaal...

Trebor78
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik 280 Thommen ed. - ART TNT Race 5.1 - NP Gybe 6.0 - Neilpryde XCS 7.0

Bericht door Trebor78 » ma aug 15, 2016 6:20 pm

Bedankt voor de tips.
Opzetten in de tuin doe ik vanavond. Geeft me genoeg tijd om onderdelen te vervangen

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di aug 16, 2016 10:22 am

martijn van den berg schreef:De Beste tip is, gaan naar je plaatselijke shop en laat je daar goed voorlichten.
Er worden al pagina's vol geschreven met onzin over vinnen, cambers, volumes etc..etc..
De mensen in de shop hebben meestal veel ervaring en weten wat er was en is te krijgen.
Als je als her intredende windsurfen de forum's bij langs gaat wordt je gillend gek, er zijn te veel meningen.
Je wild toch gewoon lekker het water op met spullen die bij je passen.......
Reactie op een oudere reactie:
Zou zo moeten zijn, maar ben het daar niet altijd mee eens.
Feitelijk zeg je dat wat hier geschreven wordt onzin is en dat je voor de juiste adviezen naar de shop moet gaan :-?
Beetje jammer, want een ieder hier geeft vanuit zijn of haar ( hoewel haren er niet veel zijn op dit forum) zijn beleving en probeert zo goed en objectief mogelijk te antwoorden, althans de meesten :lol: Je doet dit forum te kort met een dergelijke opmerking vind ik.
En je kunt mij ook niet wijs maken dat iedereen die in een shop werkt voldoende knowhow heeft van de materie, absoluut niet.
Als je de windsurfende fanatiekeling verkopende windsurf materialen verkoper herkent, klamp die dan aan of neem een ervaren windsurfende kennis mee naar een shop, die herkent gauw genoeg of je de juiste verkoper hebt.
Maar blijf ook vooral hier de vragen stellen, ik en vele anderen leren elke dag ook weer van vragen en antwoorden. :D en delen graag van wat wij weten :clap:

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » di aug 16, 2016 10:34 am

De tips die gaan over trim, materiaal onderhoud, etc, zijn vaak algemeen toepasbaar.

Wat je in je achterhoofd moet houden bij het vertellen van ervaringen van gebruikers is hoe uitgebreid de ervaringen zijn. Iemand die werkt in een shop heeft makkelijker de mogelijkheid om met meerdere merken en soorten materiaal te varen en daarmee een onderling vergelijk te maken. Vraag blijft of die medewerker dat ook heeft gedaan, maar dat kun je vragen.
Iemand die een zeil van merk A koopt is daar vaak zeer tevreden over. Het kan best zijn als die iemand met merk B gaat varen een paar aspecten van merk B beter vind varen, maar dat niet weet omdat die iemand er nog niet mee gevaren heeft. Hoe is het vaarniveau van die iemand?

En iemand van een shop krijg meer mee wat de levensduur van materiaal is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 16, 2016 10:47 am

Ik denk dat je de objectiviteit van de shops niet moet overschatten, het zou een slechte verkoper zijn als ie niet zou mikken op maximaal eigen profijt. Je krijgt dus een zeil dat jou een goed gevoel geeft en hem een goeie opbrengst. Verkopen is uiteindelijk niets meer dan een ander overtuigen dat hij jouw spul wil hebben.
Als je 'het niet weet' moet je wat proberen, televisies kun je in de winkel proefkijken, zeilen, boards en vinnen moet je mee varen. Zorg dus dat je er mee vaart.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » di aug 16, 2016 11:08 am

Huug schreef:Ik denk dat je de objectiviteit van de shops niet moet overschatten, het zou een slechte verkoper zijn als ie niet zou mikken op maximaal eigen profijt. Je krijgt dus een zeil dat jou een goed gevoel geeft en hem een goeie opbrengst. Verkopen is uiteindelijk niets meer dan een ander overtuigen dat hij jouw spul wil hebben.
Een goede verkoper zorgt ervoor dat je terug komt en niet alleen voor de laagste prijs gaat. Maar helaas heb je gelijk, er zijn verkopers genoeg die voor de korte termijn gaan. Ook hier geld dus dat je kritisch moet zijn in je beoordeling. Vragen naar ervaringen over de shop is dan ook belangrijk. Je moet ook weer niet te achterdochtig gaan worden als koper; als je iemand aan de kant van het water vraagt naar zijn ervaringen en die is dikke vrienden met de lokale surf shop, hoe objectief is die persoon dan?

Het materiaal zelf proberen is een leuke gedachte, maar waar moet je dan op letten als herintreder? Als je ervaren bent, dan weet je waar je op moet letten en wat je voorkeuren zijn. Maar als herintreder is alles opeens weer nieuw voor je door het nieuwe materiaal, dan is het al gauw door de bomen het bos niet meer zien.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 16, 2016 11:32 am

Als mijn vrouw achter elkaar een race zeil en een freeride zeil uitprobeert dan kan ze prima beoordelen wat voor haar het beste werkt of niet. Dat is voor een herintreder niet anders.
Als je echt toekomst bestendig wilt zijn moet je bepalen welke positieve en negatieve punten van nu (bijv gewicht, handling) in de nabije toekomst nog relevant voor je zijn. Dat is een mindset, zo'n keuze kan een verkoper niet voor je maken.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » di aug 16, 2016 12:47 pm

Huug schreef:Als mijn vrouw achter elkaar een race zeil en een freeride zeil uitprobeert dan kan ze prima beoordelen wat voor haar het beste werkt of niet. Dat is voor een herintreder niet anders.
Als je met beide zeilen vaart kun je het verschil merken. Maar een KA zeil vaart anders als een North, NeilPryde, Simmer, etc. Een SDM of RDM mast, een ALU giek of carbon, welke planken wordt mee gevaren, wat zijn de omstandigheden, wat is huidig niveau en wat zijn de intenties, etc.

Een goede verkoper vraagt je de juiste vragen en geeft je de info om goede keuzes te kunnen maken.

Informatie inwinnen via een forum is prima, met die info kan je goed voorbereid naar de winkel gaan. Blijf erbij dat de kans dat je in een winkel een beter advies krijgt groter is als via een forum, al was het alleen maar omdat geschreven tekst geen non-verbale informatie geeft.

Trebor78
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Trebor78 » di aug 16, 2016 2:53 pm

Ik denk dat de waarde van dit forum versus waarde van persoonlijk advies voor iedereen verschillend is en afhankelijk van ambities, ervaring en budget.

Als kersverse soon-to-be herintreder vertrouw ik voorlopig op mijn oude set en ervaring (van 7 tot 21 jaar intensief, daarna tot 29 jaar hooguit 10x per jaar). Kom ik met het moderne geweld mee? wellicht niet, maar ik kan wel mijn eigen grenzen opzoeken en verleggen.

Had ik mijn materiaal niet meer gehad of moet ik (noodgedwongen) vervangen, dan zou ik persoonlijk met mijn ervaring en budget een eerste eigen overweging maken: ik kies voor lange rakken bij overwegend licht weer. De vijf-dagen-in-de-week-tijd licht achter mij en ik zal altijd kiezen voor een overjarig model / demo (dus ook afhankelijk van beschikbaarheid en mijn budget). Voor mij is dit forum een goed middel om mijn keuze te toetsen (met gevaar voor 1000-en-1 meningen) bij gelijkgestemden.

Een herintreder die ooit een blauwe maandag op een vlakke plas met een driehoekig kinderzeil en een 360 Wayler heeft staan wankelen benaderd dit wellicht anders.

Weet ik het dan beter dan een verkoper / ervaringsdeskundige? Echt niet! Maar het zelf uitvinden, leren omgaan met die keuze is ook deel van het spelletje. Zo heb ik ooit in een opwelling een custom-boardje gekocht. Was in eerste instantie een draak van een plank: oud, zwaar (glasvezel om schuimkern), net in de tijd dat de brede funboards in opmars waren. En wat een plezier heb ik beleefd om die plank te temmen door zelf te experimenteren met weersomstandigheden, vinnen, set-up en zeiltechniek!

Al met al waardeer ik het initiatief en werk van TS enorm. Er staan waardevolle handvatten in om een selectie te maken of om in ieder geval de juiste vragen te stellen in een winkel.

Onderschat ook niet de waarde om eerst eens naar de waterkant te gaan, je ogen de kost te geven (hoe zou je willen varen, welke stijl bevalt je, op welk water en onder welke omstandigheden) en ga eens praten met surfers (althans: tien jaar geleden was windsurfen over het algemeen een best sociaal dingetje).

Muhkinski
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: deur

Bericht door Muhkinski » di aug 30, 2016 11:51 am

Hee wat leuk herintreden en dan op zoek naar windfun....

Dat geldt ook voor mij. Ook ik heb zo'n 20 jaar geleden alle surfgear weggeven(f2 axxis 272).... en nu begint het te kriebelen.

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en mij laten adviseren in de shop, want er is is veel verandert zeker wat board en zeil betreft.

Heb het idee dat de spullen (zeilen vooral) veel beter zijn geworden.

Heb een setje gekocht met 130 liters en twee zeiltjes 5 1/2 en 6 1/2 en nu is het wachten op de juiste wind.

Ik heb er zin in! Best spannend toen jong nu oud en dan maar kijken of ik het nog wel kan...

Starboard fan
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Starboard fan » ma mei 15, 2017 9:39 pm

:lol: ik ben twaalf en heb een starboard kode 113 en zeilen van 3tot 4 vierkante meter ik wil een tweede vin koopen kan imand mij advieseeren welken vin ik nodig heb

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » ma mei 15, 2017 10:37 pm

Hoi Starboard fan, welkom en wat leuk dat je bent gaan surfen.
Maar waar je om vraagt is een tip voor een tweede vin, maar welke vin heb je nu en wat is je niveau?
Als je net bezig bent en nog niet echt aan het planeren bent, doe het dan met de vin die je nu hebt.
Ben je wel al serieus aan het planeren , eventueel voetbanden en trapeze dan is het afhankelijk van wat je nu hebt.
Dus zullen we eerst het e.e.a van je willen weten.
- niveau en gewicht.
- welke zeilen wil je varen.
- op welke dicipline wil je je gaan storten.

Starboard fan
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Starboard fan » di mei 16, 2017 7:40 am

Ik kan al.planneeren.

Starboard fan
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Starboard fan » di mei 16, 2017 7:47 am

En ik dacht mischien kan ieman mij vertellen wélke vin je waar voor nogig hebt

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » di mei 16, 2017 8:35 am

Starboard fan schreef:
di mei 16, 2017 7:47 am
En ik dacht mischien kan ieman mij vertellen wélke vin je waar voor nogig hebt
Dan moet je een beetje zoeken hier op het forum, daar is al erg veel over gezegd.
Zoek eens op "vinnen en zo"

De info die je ons over je zelf geeft is overigens nog steeds erg summier.

Starboard fan
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Starboard fan » di mei 16, 2017 12:36 pm

Oke

Plaats reactie