Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Naishman » ma sep 05, 2016 8:04 pm

Na een aantal jaren eigenlijk niet op het water te hebben gestaan (sowieso 2016 en 2015 niet, 2014 tot 2008 een enkele keer, daarvoor veel meer) ben ik afgelopen zondag weer eens het water op geweest.

De reden van het steeds minder surfen waren:
- afschaffen grijs kenteken voor particulieren de bus moest er toen dus uit,
- geboorte zoon (2006) en dochter (2009),
- veel drukker op het werk,
- andere hobby welke uitgelopen is tot een eigen zaakje daarin,
- en diverse andere redenen om niet op de plank te kunnen staan.

Ik heb altijd gezegd dat als de kids wat groter zijn ik het weer op wil pakken maar je kent het wel, ze zijn nu 10 en 7 dus had al lang gekund.

Maar het begon een beetje vorig jaar op de vakantie al weer te kriebelen, in Zeeland een paar dagen lekkere wind en dat zag er toch wel weer heel lekker uit.
Maar niets bij dus dat schiet niet op, wel gaven de kids aan het ook wel eens te willen proberen.

De vakantie voorbij, te druk met m`n zaakje dus nog niet op de plank gestaan.

Begin 2016 hetzelfde te druk met van alles en nog wat, maar door de drukte van m`n zaakje na de zomervakantie een VW T4 gekocht voor vervoer van m`n jets en zo ontstond ineens een extra vrijheid en ruimte voor mij.

Vroeger moest ik eerst naar huis, auto banken eruit, spullen erin en naar het water, kost je zo een uur extra.
Daarnaast heeft de vrouw de auto ook wel eens nodig dus kwam het vaak ook net weer niet uit.

Nu kan ik de spullen in de bus mikken en gaan als ik wil zonder moeilijk te lopen doen.

Toen ik dat bedacht begon het toch wel weer erg te kriebelen.

Afgelopen week was het lekker weer en de zaterdag zou lekker worden met weinig wind, de zondag ook prima weer met meer wind.
Perfect dus om weer eens op de plank te gaan staan.

Maandag en dinsdag avond alles eens uit de schuur getrokken en gecontroleerd.
Alles nog in tip top conditie zoals het eruit zag als de laatste keer, ben altijd zuinig op m`n spullen geweest en dat blijkt nu.

M`n gear bestaat uit:

Boards:
- Naish Competition Wave 8'5"
- Naish Supercross 264

Zeilen:
- Naish Edge 3,5
- Naish Hokua 4,3
- Naish Hokua 4,9
- Naish Nalu 5,5
- Naish Edge 6,5

gieken:
- Naish Wave
- Naish Slalom

Laat wel m`n forum naam meteen blijken :+

Voor de kids heb ik een Naish Ripper (al gekocht toen m`n zoon een half jaar oud was :+ ) en een Kids 2,5 zeil.

Afgelopen zaterdag met m`n zoon op stap geweest alleen m`n kleinste mast paste niet, dus met de Edge 3,5 geprobeerd maar die is echt te groot en te zwaar voor hem.
Maar hij vond het leuk zover het ging dus komend weekend gaan we weer proberen nu ook met m`n dochter maar dan met het kinderzeil.

Bij Telstar ook nog een nieuw pak gekocht want de oude paste niet helemaal lekker meer :-?

Zondag dus zelf op stap geweest naar Horst.
Damn wat een drukte zeg, zoveel surfers heb ik vroeger amper gezien.

De wind leek wat vlagerig (Horst eigen) maar toch redelijk, na wat dubben toch het grootste spul gepakt en dat was een goede keus.

Man man man, wat heb ik dit gemist zeg, lekker vol in planee, gijpen ging aardig, duck jibe lukt ook regelmatig en springen lukte zelfs al vind ik de Supercross log in de lucht.
Heb nog even getwijfeld om 1 maatje kleiner te gaan maar dan zou ik te vaker duikbootje spelen in de windgaten waar ik nu redelijk door planneerde.

Achter op de vaargeul af en toe een lekker jumpje kunnen maken, was weer helemaal in m`n element.

Dit smaakt naar meer, het modelvliegseizoen loopt een beetje ten einde dus nu weer vaker naar het water toen met een lekker windje.
Hoop de volgende keer op de CW 8`5" met 4,9 (of 4,3) te kunnen gaan want dat was altijd wel m`n favoriete combinatie.

Zie jullie weer snel op het water.

Grt,
Berto aka Naishman
Laatst gewijzigd door Naishman op do dec 15, 2016 9:41 am, 6 keer totaal gewijzigd.

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: North Sails zeilen div, div boards van Mistral, F2, Fanatic, van den Berg

Re: Na jaren weer op het water.

Bericht door SLE303 » ma sep 05, 2016 9:52 pm

Hé Naishman,

Leuk dat je het weer hebt opgepakt!

Ook ik heb dat jaren geleden besloten weer te gaan doen na een stop van een paar jaar, ik ben sindsdien weer helemaal verslaafd. Gisteren ook heerlijk gevaren op het Veluwemeer, stukje verderop bij Polsmaten, had een F2 Axxis 273 limited en een Mistral Screamer v117 mee en beiden vaarden heerlijk met een 7,5 m2 North Sails Prisma zeil (2008 versie). Super goed trimbaar zeil, zelfs met deze harde wind redelijk makkelijk te houden op z'n high wind trim.

Om even bij jouw favoriete merk terug te komen; ik heb niet zo lang geleden een Naish Slalom Pro 105 carbon gekocht. Ben benieuwd hoe die vaart. Heb je daar toevallig ervaring mee? Is een board van 2007.

Grt Sjoerd

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo sep 07, 2016 1:12 pm

Hoi Sjoerd,

dat verslaafde zal bij mij ook wel weer goed komen. Kwestie van de vrije tijd goed zien in te delen :roll:
Heb niet voor niets de Naish doodskop op m`n bovenarm laten zetten, die is onuitwisbaar net als het gevoel tijdens het surfen dat heb ik zondag al wel weer ervaren en dat heb ik toch wel gemist.

die andere hobby, de jet vliegtuigen, geven toch weer een ander soort voldoening, dus die 2 zijn prima te combineren, tot wiondkracht 4 a 5 vliegen 5 en daarboven surfen :+

Ik heb geen ervaring met andere Naish boardjes, heb alleen maar de Competition Wave range van 7`10" tot 8`5" gevaren en de Supercross (+ dan nu klooien met de kids op de Ripper, wil daar m`n 6,5 ook eens opzetten :lol: ).

Maar verwacht dat die Slalom Pro heerlijk zal varen.

Geniet ervan.

Grt,
Berto.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » wo sep 07, 2016 1:26 pm

een VW T4 gekocht voor vervoer van m`n jets
Afbeelding 8) :lol: :lol:
Dan krijg ik dit beeld :+

Maar goed om een bekende weer terug te zien op het forum en de stoke (en tattoo) nog niet verdwenen is!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo sep 07, 2016 1:49 pm

Hee Nelis,

haha, waar vind je die nou weer :clap:
Best leuk zo`n Touareg maar daar krijg ik m`n jet niet in en heeft te weinig overige ruimte dus die valt af.

Yep, na lang afwezig weer terug, heb het altijd wel gezegd maar duurde toch weer langer dan gepland.
Gelukkig niks verkocht van m`n spullen. Kon ik ook niet, spullen gingen te veel aan m`n hart en dat gevoel van ik ga toch weer eens.

Nu is dat eens gekomen dus gaan we weer meer van genieten, eerst maar weer eens een paar keer goed los gaan in de buurt en dan maar weer eens verder gaan kijken, moet m`n conditie weer even bij spijkeren :oops:

Greetz.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » za sep 10, 2016 10:17 pm

Vandaag ook weer even op de plank gestaan omdat m'n zoon het leuk vond om even tegelijk op het water te staan.

Ben met de vrouw en kids naar Zeewolde geweest om de kids eens met de 2,5 te laten varen en dat lukt goed.
Joey lukt het al aardig en komt goed vooruit en kan al wat oploeven en afvallen, zelfs al een overstag poging gedaan.

Demelza heeft er nog wat moeite mee, zeil is misschien net even te groot voor d'r maar ze bleef af en toe staan.

Beiden vonden het zeer leuk dus wie weet.

Grt,
Berto.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl
Contacteer:

Bericht door christiaan1111 » zo sep 11, 2016 6:52 am

Voor het misschien net iets makkelijker te maken voor de kids als ze nog minder kracht hebben, kijk dan eens naar een Starboard Ido
http://www.zuidwest6.nl/winkel/product/ido/
Ideaal voor kinderen

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » zo sep 11, 2016 8:46 am

Tof, weer een Naish liefhebber erbij. :D

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo sep 11, 2016 9:24 am

Ja prima!
Net ff die 2017 collectie gezien....
Errug mooi, maar ik ben nog zeer tevreden met mn zeiltjes.
Ook jaren met een supercross gevaren, maar op zee is die niet wavy genoeg, maar was wel altijd een heerlijk board
om met weinig golven te gaan. Heb m verkocht, maar als ik een grote schuur had was ie gebleven!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo sep 11, 2016 9:36 am

@ christiaan1111,
Da`s een mooi mastvoet systeempje, de kracht voor het optrekken lukt op zich wel.
Het is nu even de kracht en houding om het zeil vast te houden met een beetje wind voor de kleine meid.

@ Kapitein Rob,
De Naish liefde is nooit weg geweest (kan ook niet word er elke dag aan herinnerd :+ ).

@ jeti,
Klopt, Supercross in de golven is minder, maar daar heb ik dan wel weer de CW 8'5" voor :)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo okt 05, 2016 12:53 pm

Vorige week weer 2x op het water gestaan.

Woensdag op Schellinkhout bezig geweest, de wind was voor mijn gevoel iets westelijker dan voorspeld maar het was lekker.
De Naish Competition Wave 8`5" met de Naish Nalu 5,5 was een aardige combo, niet mijn favoriete combo daar de 22cm vin eigenlijk net wat te klein is heb liever de 4,9 erop maar dat mocht de pret niet drukken.
Al waren er momenten waarbij ik best de 4,9 had kunnen pakken.

Ben over het algemeen steeds wat hoger aan het varen geweest, enerzijds om de kiters lekker onder je te laten en anderzijds omdat het daar gewoon wat lekkerder golfde om af en toe wat airtime te pakken op de overgang van wat dieper naar ondieper water.

Ondanks dat ik er toch een tijdje uit ben geweest viel mij het helemaal niet tegen, gijpen en duck jibes gingen als vanouds, springen beide kanten op ging ook prima en had de smaak lekker te pakken.

Eenmaal thuis was ik doodop en voelde me echt niet lekker, was bang voor de heersende griep maar de volgende dag ging het al weer beter.

Ik wilde toen ook naar Schellinkhout vooral ook omdat de condities nog beter zouden zijn (maw nog kleiner varen) maar gezien mijn gevoel en de drukte op het werk maar een middagje Horst gekozen.

Ook deze dag weer met de 8'5"en 5'5 als dacht ik dat de Supercross en 6,5 een beter keus zou zijn toen ik net wilde op stappen maar dat was niet zo.

In verhouding met Schellinkhout is Horst natuurlijk een spiegel maar heb lekker kunnen surfen met af en toe een sprongetje en ook one-handers.

Ook deze middag viel me dus helemaal niet tegen.

Ben ook alweer aan het bedenken waar dan weer eens naar toe te gaan, in de tijd van de MB100 surfbus reed ik naar toe waar de wind was, heb nu weer de vrijheid (op het werk na dan) om dat te doen dus wie weet waar ik de volgende keer weer eens op zal duiken.

Op naar de volgende keer.

Grt,
Berto aka Naishman.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » wo okt 05, 2016 5:03 pm

Mooi om te lezen dat je echt weer stoked bent :clap:

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 14, 2016 10:20 am

Zucht, ja. Nadeel is alleen deze periode ;(

Waarom moest ik nou perse weer zo laat van het seizoen stoked raken?
Waarom kon dat niet eerder, waarom niet het hele afgelopen jaar??

Ik word gek van deze tijd, geen wind, te koud, te nat, weet ik wat veel meer.

IK WIL WINDSURFEN, snap dat dan!!!!

Tuurlijk, als de wind goed is is er best te surfen in deze periode. 'Vroeger' wel eens op Muidenberg gesurft terwijl er de eerste meters een dun laagje ijs lag.
Maar ja, het waaide dus moest er evene en uurtje gesurft worden.

Echter door de lange stilstand zou ik me daar nu even niet aan wagen, voel ik mezelf nog niet voldoende 'fit' voor.

Dus zit er niets anders op dan te wachten, en te wachten, en te wachten, en te wachten..................................
En fotootjes en filmpjes terug kijken en op het forum rond surfen en te wachten en te wachten..............................

Is het ondertussen al 2017 en weer vaarbaar?!?!?!?!?!? Nee, dan wachten we nog maar even langer..............................

Heb al wel een afspraakje staan voor komend jaar met een mede windsurfer uit de straat, sinds wij daar wonen in 2007 weet ik dat hij ook surft.
We hebben het er wel eens over gehad in het langslopen maar doordat ik met hele andere dingen bezig was nooit verder afgesproken.

Laatst op een verjaardag van de overburen kwam het zo weer eens ter sprake omdat hij mijn verhaal hier had gelezen en dat ik eigenlijk door de aanschaf van een bus weer een aantal keer op stap was geweest en weer helemaal stoked ben.

Zelf surft hij voornamelijk af en toe op het Huizer strandje waar je qua mogelijkheden en wind toch vrij beperkt ben (vind ik zelf dan).
Daar ik vroeger ook heel Nederland afcrosste voor wat wind gaan we dit jaar er eens met z`n 2èn op uit.

Spullen in de bus en naar wat windzekere lokaties om lekker een dagje te knallen.

Kijk er nu al naar uit!

En is het al vaarbaar??? Damn, nog even wachten maar :roll:

Zal eens wat historisch materiaal op zoeken en online plaatsen, misschien wel geinifg voor in dit draadje.

Grt,
Berto alias Naishman :+

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » wo dec 14, 2016 10:30 am

Wat een passie! Goed te lezen dat je weer de kriebels hebt! Wil je nu het water op? Boek met Ryanair een vlucht naar el medano: donderdag heen, zondag terug voor totaal 49 euro, slaap in het hostel voor 15 euro, huur je spullen bij TWS. Go!

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo dec 14, 2016 11:29 pm

Haha ik denk dat iedereen dat inmiddels wel heeft :D . Ik heb zelf ook een beetje voor niks allemaal winterspul aangeschaft, nog maar 2x gebruikt, waarvan 1x puur om te testen of het warm genoeg is :-? Voor mij is dit weer het eerste seizoen sinds een jaar of 17 en vraag me daarom af of het elk jaar rond deze periode zo slecht is gesteld met de wind? Kan het me van vroeger echt niet meer herinneren behalve dan dat ik de mooiste sesies over het algemeen in de herfst had.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » do dec 15, 2016 9:17 am

Robbie-79 schreef:Haha ik denk dat iedereen dat inmiddels wel heeft :D . Ik heb zelf ook een beetje voor niks allemaal winterspul aangeschaft, nog maar 2x gebruikt, waarvan 1x puur om te testen of het warm genoeg is :-? Voor mij is dit weer het eerste seizoen sinds een jaar of 17 en vraag me daarom af of het elk jaar rond deze periode zo slecht is gesteld met de wind? Kan het me van vroeger echt niet meer herinneren behalve dan dat ik de mooiste sesies over het algemeen in de herfst had.
Er is geen jaar hetzelfde maar vroeger was alles wel beter natuurlijk :wink: Voor mijn gevoel is het weer wel steeds grilliger geworden met hele koude en/of natte dagen in de zomer en warme in de winter.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » do dec 15, 2016 9:37 am

Dat gevoel heb ik ook wel.
Echter voordat ik stopte was alles ook makkelijker.

Zeg 2000 tot 2006.
Reed elke dag met de bus rond waar al mijn spullen in zaten.
Veel minder druk op het werk dus kon weg als het waaide.
Geen kinderen, net samenwonend maar de vriendin wist dat als het waaide ik weg was.
En ik was +/- 10 tot 15Kg lichter (mhhh toen iets van 65-70Kg nu 80Kg) vaar nu nog met exact hetzelfde spul dus dan lijkt het dat ik iets minder snel aan planeer dan toen, al had ik toen een CW 7'10" met maar 62ltr waar ik ook wel echt serieus wind voor moest hebben.

Dus uiteindelijk ook veel meer vaardagen.

Van voor 2000 ben ik vergeten, maar toen leek het altijd hard te waaien :z

Het klimaat veranderd dat wel maar ook de maatschappij, denk dat er daardoor het gevoel ontstaat dat het minder surfbare dagen zijn we hebben het altijd maar druk met wat anders.

Moet ook zeggen dat de vrouw het ook weer helemaal leuk vind dat ik surf, zelf heeft ze het ook wel eens gedaan en wie weet komend jaar gaat ze het weer eens proberen op de Ripper van de kids maar ze vind het windsurfen leuker dan dat gespeel met vliegtuigjes wat ik dagelijks doe.

En zelf merk ik dat het windsurfen mij de ontspanning geeft die ik vroeger er ook zo van kreeg ondanks dat je inspannend bezig bent.
Ik ben namelijk altijd bezig, overdags op m`n werk (1:1 vliegtuigen) en `s avonds met m`n eigen zaakje (RC jets) hetzij de website bijhouden of bouwen.
En tijdens die paar keer surfen kreeg ik gewoon weer dat ontspannende gevoel, even geen werk aan m`n kop en even niet m`n eigen zaak in m`n hoofd, gewoon lekker knallen over het water.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Jeroensurf » do dec 15, 2016 2:30 pm

Vorige jaar waren sept en okt ook slecht (voor mij) maar kon je van nov tot oud en nieuw 3-4x per week op zee varen met 5.5 en kleiner

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » do dec 15, 2016 4:45 pm

Beste mensen, het weer is het weer. Kijk niet achteruit hoe het was en kijk vooral niet vooruit, want weersverwachtingen komen NOOIT exact uit zoals je wil. Je bent veroordeeld om altijd alert te zijn en indien nodig op korte termijn je verplichtingen om te gooien omdat je nou eenmaal niet een maand van te voren je agenda kunt afblokken op wind en golven. Temperatuur en neerslag is totaal onbelangrijk, zelfs de golfsurfers liggen het hele jaar door in het water, vorst, regen, whatever, maakt niet uit. Een paar surfwanten, boots, cap en 6mm neopreen doen wonderen.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr dec 16, 2016 2:55 pm

Ik zou ook nog een beetje van vroeger naar nu gaan bijhouden in dit draadje.

Nou hier komt ie dan.

Eigenlijk al zolang als ik weet word er in de familie gesurft.
In de jaren 80 was het een nieuwe sport en toen moest iedereen er toch ook aan mee doen.

Zo ook bij ons, ik weet niet wie er mee kwam maar m`n ouders hebben een surfset gekocht en zijn daar mee aan d egang gegaan.

De plank was een Blitz, zeil geen idee.

Hier mijn broer ( 6 jaar ouder dan mij) op het meer van Abcoude, ik denk ergens in 1980-1985 (was zelf toen dus 5-10 jaar oud), mijn opa en oma woonden in Abcoude (wij zelf in Elst (Utrecht) en daar gingen we dus regelmatig surfen.

Blijkbaar kon m`n broer het hier toch al wel een beetje:
Afbeelding
Afbeelding

Ik vermoedt dat m`n broer hier op Horst aan de gang is:
Afbeelding
Afbeelding

En hier werd er heel veel gesurft.
Niet moeilijk want dit is achter bij ons huis in Elst op de Rijn:
Afbeelding

Plaats reactie