Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Re: Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Robbie-79 » vr dec 16, 2016 7:38 pm

Gaaf die oude foto's beetje polygoon achtig :lol:

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » ma dec 19, 2016 10:17 am

Heerlijk om te lezen die herintreders-verhalen. Dan wil ik graag ook mijn verhaal doen:
Ik woonde in de jaren 90, begin 2000 aan het Wolderwijd en heb daar heel veel gesurfd op mijn Sputnik 265 WCE en 5.5 NP MKIII World Cup slalom setje. Toen een baan gekregen in het westen van het land en helaas is het surfen toen helemaal gestopt. Had wel als vaag doel in mijn hoofd zitten om ooit op zee te gaan varen omdat dat voor mij het minst ver rijden is. Maar ja, geen surfmaatje...
Door de komst van een nieuwe collega die ook hetzelfde doel heeft ben ik de laatste maanden weer zwaar geïnfecteerd geraakt door het virus. Mijn plan was te gaan huren maar toen ik erachter kwam dat de verhuurcentra per 1nov dicht gaan heb ik toch maar een complete uitrusting aangeschaft. Zo lang kon ik nl gewoon niet wachten en zolang de temperatuur nog niet onder 8 graden zakt trek ik het nog :-)
Het mooie was dat ik in de shop geholpen werd door een "super behulpzame meneer" die verschrikkelijk veel wist van surfen en Gun Sails, en hij heeft mij daar helemaal voorgedaan hoe ik het beste mijn zeil op en af kan tuigen en trimmen. Toen ik aan het eind naar zijn naam vroeg bleek het Pieter Bijl te zijn... haha
Ik moet zeggen dat vooral de zeilen van nu compleet anders aanvoelen als toen, (Gun Torro 5.7 en Gun Sunray 6.5, beide van 2016) ik heb er nog maar 2x op gevaren (Brouwersdam binnenzijde) en moet de spullen echt nog goed leren kennen.
De boost die ik krijg van het varen heb ik echt gemist, wat een heerlijke sport is dit toch.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma dec 19, 2016 10:59 am

Geweldig hé, kan ook genieten van dit soort verhalen.

Kon me eigenlijk vroeger ook niet voorstellen dat ik ooit met surfen zou stoppen.
Het leven bestond er uit alleen maar windsurfen (voor mijn gevoel dan).

Maar toch komen er dan zaken op pad waardoor het minder word, althans bij mij.

Kwam erachter dat ik eigenlijk helemaal niet veel beginners foto`s van mezelf heb al moeten die er zeker zijn dus ga eens in de foto boeken van m`n ouders neuzen.

Ik weet wel dat ik het heb geleerd op die grote Blitz van m`n broer met een klein OZO zeiltje.
OZO was toentertijd een grote windsurf shop gevestigd in Andelst.

Echter die 3 mtr 60cm (denk ik) Blitz met zwaard was natuurlijk voor mij met een klein OZO kinderzeil niet de bocht om te krijgen, dus m`n vader heeft toen een kleiner zwaard gemaakt zodat ik er ook nog iets mee kon, en zo waren dat mijn eerste surfmeters op een deur.

Hier nog wat foto`s van mijn broer op het water bij Elburg waar hij op de camping stond met een stel vrienden, was hier al met onze 2de plank een Mistral Maui (vanaf toen hebben we eigenlijk ook alleen maar Mistal boards gevaren):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mhhh, op de laatste 2 foto`s vaart hij met mijn zeiltje van toen, kom daar later op terug.

De Maui was voor mij ook al een verbetering omdat je daar het zwaard in kon klappen of half uit kon doen waardoor het leren surfen voor mij al een stuk beter ging zeker met het besturen van het board.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma dec 19, 2016 4:01 pm

Even tussendoor.

Ships, Naish heeft in 2011 hele mooie zeiltjes uitgebracht zie ik net, de Naish Force serie:
Afbeelding
*(&#$^@_))i@)*jdjk+_@)_)*(@pojiopjdf*()#_)@*(@j_(ud_eje#jw#+)kd+_djk+w#_@@)#*)#$(&*+_@ :x

Damn, eens kijken of ik daar een setje van kan maken :+
Dus mocht iemand zoiets tegenkomen geef dan maar een seintje :wink:

Maakt het wel compleet, doodskop op de plank, doodskop op het zeil, doodskop op m `n trapeze, doodskop op m`n schouder.
Ben dan echt een piraat :lol:

Zal ook bekennen dat ik al op zoek was geweest naar een Mistral Naish 8,2 ter 'decoratie', had er wel 1 gevonden maar te ver weg en te duur.
Ships, begin ik nu al weer :9

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma dec 19, 2016 5:00 pm

Maar we gaan we even verder.

Zoals ik al zei vaart m`n broer in de post hiervoor met een zeitje van mij.

Dit zeil hoorde bij mijn eerste complete surfset welke toen ook bij OZO gekocht was.
En wel een Wayler 290P Slalom met Wayler 4,5 stormzeil erbij. Niks stormachtigs voor mij maar gewoon mijn altijd surfen zeil.

Horst was de 'place to be' dus daar gingen wij heel vaak naar toe, zomers met lekker weer zoals onderstaande foto`s wel laten zien maar ook als het minder weer was.
Pa en ma zaten dan de hele dag in de auto te kijken hoe beide zoons heerlijk aan het surfen waren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een geweldige tijd als ik er zo aan terug denk (voor pa en ma wat minder misschien :-? ).

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Re:

Bericht door Kapitein Rob » ma dec 19, 2016 7:55 pm

Naishman schreef:Even tussendoor.

Ships, Naish heeft in 2011 hele mooie zeiltjes uitgebracht zie ik net, de Naish Force serie:
Afbeelding
*(&#$^@_))i@)*jdjk+_@)_)*(@pojiopjdf*()#_)@*(@j_(ud_eje#jw#+)kd+_djk+w#_@@)#*)#$(&*+_@ :x

Damn, eens kijken of ik daar een setje van kan maken :+
Dus mocht iemand zoiets tegenkomen geef dan maar een seintje :wink:

Maakt het wel compleet, doodskop op de plank, doodskop op het zeil, doodskop op m `n trapeze, doodskop op m`n schouder.
Ben dan echt een piraat :lol:

Zal ook bekennen dat ik al op zoek was geweest naar een Mistral Naish 8,2 ter 'decoratie', had er wel 1 gevonden maar te ver weg en te duur.
Bijlagen
IMG_0357.JPG
4.7/5.3/6.2

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma dec 19, 2016 8:05 pm

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Kan ik je op Schellinkhout snel opsporen :+

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Re:

Bericht door Koffie » di dec 20, 2016 11:06 am

Naishman schreef:
De beste raad is voorraad, en laat ik er nou nog 1 hebben.....

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 21, 2016 2:34 pm

De vakantie met de ouders werden ook steeds vaker geboekt met windsurfen als mogelijkheid.

Zo zijn we wel eens bij het Zuidlaardermeer uitgekomen:
Afbeelding

En wij werden 'beter' en het materiaal dus ook.
Hier mijn broer met zijn Mistral Schredder en F2 Speed Slalom zeil op Vrouwenpolder en het Veerse meer:
Afbeelding
Afbeelding

Heb zelf ook op beide lokaties gesurft maar daar is geen 'bewijs' van gevonden (toch echt nog eens de fotoalbums bij m``n ouders doorspitten).

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 21, 2016 2:40 pm

Mijn spullen gingen natuurlijk ook vooruit en ik heb een Mistral zeil aangeschaft als vervanging van mijn Wayler stormzeil 4.5.
Het was een speedzeil met cambers en in de maat 4.8

Hier wat foto`s van een dagje Horst in 1990:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eicher4048driver
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71 + H2R 8.7, H2 7.2 / JP Freestyle 100 + NP NR 5.4, The Fly 4.8, combat 4.0

Bericht door eicher4048driver » wo dec 21, 2016 4:09 pm

leuk al die oude foto's!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 21, 2016 5:35 pm

Nostalgie :9
Ook leuk zo komen er steeds weer meer herinneringen naar boven.
Misschien zitten jullie er niet op te wachten maar ga toch door :+

Een oom van mij woonde in een flat net achter de duinen in Kijkduin, we waren geen zee surfers, maar vanuit daar zijn we af en toe ook naar de de Vlietlanden en Grevelingenmeer geweest.
Was altijd weer een heel gedoe om al het spul in de berging te krijgen, kon maar net maar dat hoorde er gewoon bij.

Hier enkele foto`s uit 1992 op de Grevelingen:
Afbeelding
Afbeelding

Ook wel eens een testdag gedaan op Harderwijk. Hier met mijn surfbuddy Remco.
Moets toch even de Mistral Ecstacy testen daar ik die als volgende board wilde (voer toen al met een Mistral Hookipa ipv de Wayler).
Afbeelding
Afbeelding
Hier ook met 1 of ander groter zeiltje want de wind was natuurlijk ruk die dag.

Nu ik er zo aan denk ben ik met Remco ook vaak naar de Dode Arm in Wijk bij Duurstede geweest.
Op de fiets want een rijbewijs hadden we natuurlijk nog niet.

Remco kwam uit Veenendaal en ik uit Elst, dan kwam hij met de spullen op de fiets naar mij toe (+/- half uurtje) en dan gingen we samen onderweg naar Wijk, toch ook wel weer een goed half uur/3 kwartier fietsen en met veel wind een uur.

Volop surfen en dan met de wind in de rug weer naar huis toe. Dat deden we regelmatig.

We gingen ook wel eens in het zandgat aan de overkant van de Rijn bij mij thuis surfen, even met het pontje over.
Later deden we dat surfend. Heen was nooit zo`n probleem want dan kon je met de stroom mee bij de ingang komen.
Terug was altijd lastiger, als het waaide was het niet zo erg maar als de wind niet zo hard was (kwam ook wel eens door de richting en beschutting achter de dijk) dan ging je harder stroomafwaarts en moest je weer een eind stroomopwaarts lopen om bij on thuis te geraken :roll:

Geweldige tijden eigenlijk.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » wo dec 21, 2016 5:56 pm

Ik zie een boek verschijnen ;)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 21, 2016 7:19 pm

Haha, dacht het niet :wink:

De foto`s lopen al naar 93 toe.Daar volgen er nu dan ook een paar van.

Maar zal eerst nog wat vertellen over het surfen aan huis.

Vroeger (nu niet meer want m`n ouderlijk huis is er niet meer :-( ) woonde ik met m'n ouders en broer in Elst (Utrecht) op de dijk bij de steenfabriek (daar werkt m`n pa).
Al van jongs af aan werd er gezwommen in de Rijn, even het dijkje aflopen en met de voetjes in het water.

Ik ken niet anders, toen we dus eenmaal konden surfen deden we dat ook regelmatig op de Rijn, tussen de kribben in.
Weet nog wel m`n eerste keer dat ik dat zeer overmoedig deed want ik kon op Horst toch ook surfen? Dat toen ik erin viel ineens geen grond meer onder m`n voeten had.

Blub blub :z

Maar zoals gezegd eerst 'veilig' tussen de kribben in, maar dat wordt natuurlijk te klein dus dan ga je ook 'naar buiten'.
En dan sta je ineens in een stromende bak met water. Val je erin dan drijf je lekker mee maar moet je ook weer terug zien te komen.
Bij de kribben had je weer hele andere en hardere stroming, had je pech dan dreef je om de krib heen en moest je weer moeite doen om terug te komen.
Had je geluk dan bleef je ervoor en werd je naar de kant geduwd waar je weer kon staan en gaan.

Zo leerde je wel omgaan ermee.

De mooiste windrichting was toch wel die uit de westhoek met een kracht 5 a 6. De Rijn stroomde bij ons namelijk van Oost naar West en dan kreeg je vanzelf al leuke golfjes. Op een bepaalde afstand van de kribben op een bepaalde plek waren die weer iets steilere omdat de stroming daar wat harder was.

Kwam er dan ook nog een goed volgeladen boot van West naar Oost dan maakte die de golven net weer even hoger.
Op den duur had je precies door wanneer je moest draaien om net die golven mee te pikken, dat was al een sport op zich.;

De rijkswaterstaat deed het er wel eens om en bleef dan op en neer varen :+

Naja, hier wat onduidelijk foto van mij op de Rijn (zal geen 7 bft zijn geweest maar toen voelde het wel zo voor mij :z ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » do dec 22, 2016 1:48 pm

Leuk topic! Keep m coming!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr dec 23, 2016 2:26 pm

Dank jullie.

Ff tussendoor.

Naast een beschadigde Naish Force 5.7 uit 2011 welke na de kerst mijn kant op komt :D

Ben ik ook een Mistral Naish 8'2" op het spoor :+ Zal niet een heel veel gebruikt boardje worden maar net voor die dagen zou hij lekkerder aanvoelen dan mijn CW 8'5" kijken hoe dat afloopt.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma dec 26, 2016 9:18 pm

Het was vandaag te goed weer om niet even het water op te gaan.

Dus even naar Horst, CW 8'5" met Nalu 5.5 erop een gaan.
In de vlagen was de 5.5 te groot in de gaten weer te klein, deze richting is voor Horst niet de beste.

Maar het was wel weer even lekker. Na een goed uur en wat koude voetjes liet de wind het even afweten en vond ik het genoeg.

Op naar 2017!!!!!!!!

Grt,
Berto.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 28, 2016 8:49 pm

Ik had de bus vorige week al wat aangepakt om de boards kwijt te kunnen:
Afbeelding

Vandaag heb ik even een systeempje gemaakt voor de masten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En videotje via FB:

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » wo dec 28, 2016 9:48 pm

Netjes, maar niet te veel naar links gaan hangen als je hard moet remmen :wink:

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo dec 28, 2016 11:20 pm

Zit links net een rand bij de deur daar schuiven ze dan tegen ;-)

Plaats reactie