Welkom op het vernieuwde forum van Windsurfing.nl!

Nieuwe dingen en vragen kun je hier vinden : Forum

Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8`5" / Supercross 264 - Naish GP 7.0/Force 6.2 & 5.3 & 5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Re: Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Naishman » wo jan 04, 2017 7:31 pm

Beste wensen voor 2017 en dat er maar veel gevaren mag worden.

Vandaag even met wat tape aan de gang gegaan, kijken of dat een beetje blijft zitten.
Afbeelding
Ook eens een keer opgetuigd, heb zelf (nog) geen RDM mast maar de 4 mtr die ik heb lijkt het redelijk te doen zo.
Eens voelen hoe het op het water werkt.

Grt,
Berto.

jhk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best mooi spul, 1x slalom- & 1x waveset.

Bericht door jhk » wo jan 04, 2017 8:55 pm

da's toch een geweldig zeiltje of niet soms.
Nieuw spul is mooi maar moet je ook voorzichtig mee zijn. (ik wel van mezelf)
Veel plezier.
Trouwens RDM loont wel. Wave is bij mij al rdm. Race stap ik ook nog over.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8`5" / Supercross 264 - Naish GP 7.0/Force 6.2 & 5.3 & 5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo jan 04, 2017 9:30 pm

Zeiltje ziet er op het plakband na prima uit.
Zou dat dus wel niet willen hebben maar wie weet komt dat nog, valt niet mee namelijk om Naish Force zeitjes van 2011 te vinden.

Nieuw spul is mij te prijzig, maar de meeste van mijn zeilen nu zijn van rond 2000.
Niks mis mee, presteren nog prima en zijn schadevrij dus daarvoor zou ik het niet hoeven doen.

Maar die Force 2011`s :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Naja, sprokkel ze vanzelf wel bij elkaar, net als die RDM masten :+

Grt,
Berto.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr jan 06, 2017 10:18 am

Waar waren we ook al weer gebleven? O ja ergens in 1993.

In die jaren werd er wel eens een wedstrijd georganiseerd en dat was de North One Hour Classic.
Een uur lang achtjes varen om 2 boeien heen en kijken wie er dan maar eerste werd.

Heb daar ook aan mee gedaan met m`n surfmaat op Harderwijk (en pa en ma maar rijden :P ).
Weet nog wel dat de wind redelijk was maar eigenlijk wat te weinig voor ons en dat wedstrijden niks zijn voor mij, wachten en dan een uurtje gaan en dan weer wachten.

Nee dat werd hem niet, leuk om eens mee te maken maar dat was het dan ook wel.
Ook geen actie foto`s maar gewoon ter herinnering:
Afbeelding
Afbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr jan 06, 2017 10:22 am

In '93 weer naar de flat van m`n oom in Kijkduin en een dagje blazen op de Vlietlanden (weer lekkere scherper foto`s maar je krijgt een idee van hoe lekker het ging :+ ).

En dat springen is toch best leuk :9~ blijkbaar nog steeds met m`n Mistral Hookipa en Mistral 4.8:
Afbeelding
Afbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » za jan 07, 2017 4:13 pm

Hier nog een wazige sprong op de Rijn in 1993, blijkbaar had ik toen ook al een groter zeil erbij.
Als ik me goed herinner is is het een Neil Pride Raf Wave 5,5:
Afbeelding

Hier wat foto`s van het windsurfen in het eerder genoemde gat tegen over ons huis aan de overzijde van de Rijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M`n broer en Remco:
Afbeelding

M'n broer, ik en Remco:
Afbeelding

M`n broer en ik:
Afbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo jan 18, 2017 12:15 pm

We zitten nog steeds voor 2000, in die tijd surfden m`n broer en ik best veel en het materiaal werd ook steeds meer.
Elk 1 plank, elk 2 a 3 zeilen, elk 2 a 3 masten, elk een giek, verlengers, pakken, vinnen enzovoort.

Het vervoer word dus een issue, alles telkens op het dak blijft een geklooi, zeker als het hard waait.
Dus daar moest verandering in komen.

Een oude aanhanger aangeschaft en hier een surfkar van gemaakt waar alles in kon en de planken er boven op.

Hier 1 van de eerdere foto`s gezien de kale kar, maar al wel met de Naish doodskop op de voorzijde, toen speelde dat dus al :+
Afbeelding
Afbeelding

Gezien de boardbag op de kar was ik toen ook al in het bezit van de Mistral Ecstacy.
Hier ben ik de spullen aan het optuigen om even de Rijn te gaan surfen achter het huis.
Afbeelding
Afbeelding

De surfkar is hieronder al te zien waar hij al gevuld is met reclame, het meeste is erop geschilderd, enkele zijn stickers:
Afbeelding

De kar was zo gebouwd dat in het midden op de bodem de masten werden vastgeklikt in masthouders.
Links en rechts daarvan lagen de zeilen, gieken, pakken, trapezes etc.
Tegen de achterwand stonden alle vinnen.
En mijn Ecstacy kon erin als het moest.

Robbie-79
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jan 23, 2017 11:20 pm

:D Heb laatst ook nog een oude foto van mijn surfspul van een jaar of 20 geleden gevonden en bij mijn ouders liggen ongetwijfeld nog een hele hoop andere. Leuke herinneringen kwamen weer naar boven. Moet zeggen dat het gevoel van toen vergeleken met nu echt heel anders is. Nu prop ik al mijn fancy lichtgewicht spul in 5 minuutjes in de auto rij 10 minuutjes naar het water even optuigen en varen maar en 2 a 3 uurtjes later weer thuis. Vroeger moest ik of m'n pa en ma lief aankijken of we even een dagje lauwersoog konden maken en anders was het fietskar laden half uur fietsen door weer en wind met een loodzware kar, optuigen, varen, aftuigen, weer terug fietsen, alles weer opbergen in dat veel te kleine schuurtje van mijn ouders en als laatste nog even de kar uitelkaar halen pfff hele dag verder :D Toch had ik dat allemaal voor geen goud willen missen

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo jan 25, 2017 10:03 am

Geweldig zo die herinneringen, en ook ik had het toen voor geen goud willen missen :D

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo jan 25, 2017 12:22 pm

Vakantie 94:
Nu we dus een kar hadden werd het dus ook tijd om eens zelf op vakantie te gaan en dat werd Zeeland

Op de bonnefooi naar Zeeland gereden om tot de conclusie te komen dat alles al vol zat, na eerste een paar dagen bij een boer te hebben gestaan konden we op camping Noorder Nieuwland bij Brouwershaven terecht en zijn daar toen ook een aantal jaren een paar keer per jaar geweest (heb er zelfs 1 seizoen een caravan daar gehad maar daar over later meer).

Dus met de auto, kar en tentje op vakantie met m`n broer.

Hier de kar meer 'aangekleed' en wat van ons materiaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De camping lag aan de Grevelingen en er was vanaf de camping het water op te komen, dat dus ook regelmatig gedaan.
We gingen vaak met Hemelsvaart en in de zomervakantie naar die camping toe, regelmatig met vrienden en dat was altijd een dolle boel.

Overdags beetje surfen, relaxen, `s avonds Renesse in om om 3 uur `s nachts thuis te komen en de bbq aan te steken omdat je hontger had.
Tegen de tijd dat de meesten wakker werden ging de BBQ uit en wij een paar uurtjes slapen.

Maloten dat we waren.

Nu ik daar aan denk.
In Brouwershaven was een vrouwtje die zeilbouten verhuurden, polyvalken. Als het te weinig was om te surfen deden wij dat regelmatig en gingen we dagje Grevelingen rond zeilen.
Later zijn we overgestapt naar een iets grotere zeilboot die ook te huur was bij een inwoner van Brouwershaven, dat was een 6 of 7 meter zeilboot met rolfok en zeil wat je kon reven als het echt hard waaide.

Die zeilboot huurde we ook wel eens omdat dat toch weer net ff wat meer was dan zo`n polyvalk, op een dag vertrokken we met wat minder wind maar `s middags trok die goed aan.
Met 3 man aan boord en gewoon vol zeil lekker schuin hangen was een geweldige ervaring.

Vooral toen het nog harder ging waaien, we hebben de boot toen snel terug gebracht en zijn het water opgegaan met de surfspullen.
Ergens midden op de Grevelingen kwamen we de verhuurder tegen van die zeilboot (hij had zelf een wat groter zeilbootje) en verklaarde ons voor gek dat we met dat weer de Grevelingen op gingen.

En wij maar in z`n kielzog springen :P

Geweldige tijd, zijn `s nachts ook wel eens overvallen door zo`n een onweersbui dat alle tenten van binnen natter waren dan buiten.
Kan je vertellen dat slapen in een AX en eend niet echt lekker is.

Tot `99 hiervan jammer genoeg weinig,. eigenlijk geen, beeldmateriaal :(

zeldenrust
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Veel oude meuk dat het nog prima doet

Bericht door zeldenrust » vr jan 27, 2017 9:51 pm

Geweldig die memoires! Ga door...

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » zo feb 19, 2017 6:29 pm

Naishman welkom terug. Ik herinner me jou zeker, omdat ik jaren geleden een RRD Easyrider van je heb overgenomen op de Brouwersdam, mn vrouw dr eerste board waarvan ze eigenlijk veel spijt heeft die weggedaan te hebben.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo feb 19, 2017 7:15 pm

Hoi Marco,

Denk dat je iemand anders voor je hebt, heb namelijkl nooit een RRD Easyrider gevaren........

Wel bedankt voor je welkom terug.

Zal binnenkort weer eens een update plaatsen, hoop volgende week 2 ,voor mij, 'nieuwe' zeiltjes in mijn set te hebben.

Grt,
Berto.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » za feb 25, 2017 11:29 pm

Beloofd, beloofd, snel weer een update van 'vroeger'.
Maar nu even over nu.

Vanmorgen m`n Naish Force 5.0 weggebracht naar Sailloft in Almere (was toch inde buurt), voor € 75,-- komt er een nieuw X-ply venstertje in. Wel zwart ipv rood maar dat zal amper opvallen.

Die zal er dus weer goed uit komen te zien en kan eens misbruikt worden.

Vanmiddag een tripje richting Hoorn, daar van Kapitein Rob een setje overgenomen.

Een Naish Force 6.2:
Afbeelding

Een Naish Force 5.3:
Afbeelding

+ bijbehorende Naish Firestick 430.

Met de (nu dus in reparatie zijnde) Naish Force 5.0:
Afbeelding

Naish Hokua 4.3:
Afbeelding

En Naish Edge 3.5:
Afbeelding

Met de Naish Supercross 264:
Afbeelding

en Naish Competition Wave 8`5":
Afbeelding

Moet ik toch weer aardig klaar zijn voor het seizoen :+

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo's powered met P7 ACX en Naish Force zeilen

Bericht door Kapitein Rob » zo feb 26, 2017 1:15 pm

Ik ben blij dat ik aan je wens kon voldoen. Nogmaals heel veel plezier met het setje.
Naish was met hun 4-latten concept in de Hokua toen al trendy.

Ik heb dus nog een 4.7 set over. Niemand interesse. Anders ruil ik mijn Naish Force 4.7 plus bijbehorende Firestick 100 in.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 10, 2017 11:30 am

Nog bedankt Rob, hoop ze snel eens nat te maken.

En i9nteresse is er op zich nog wel maar nu m`n 5.0 weer opgelapt wordt ligt dat wel weer kort bij de 4.7 maar wel weer lekker als maatje boven de 4.3 naja, voor nu even nog niet.

Hier weer vervolg(je) op het 'van vroeger naar nu' verhaal.

Wij gingen dus best wel vaak surfen op de 'dode arm' bij de stuw van Wijk bij Duurstede.
Deze 'dode arm is aeen aftakking van de Rijn na de stuw tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede in waar ze een recreatie gat van gemaakt hebben.

Het gat is groot genoeg om lekker te spelevaren, ligt gunstig en was altijd een gezellig redelijk vast clubje daar aanwezig.
Hier wat foto`s daarvan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo's powered met P7 ACX en Naish Force zeilen

Bericht door Kapitein Rob » vr mar 10, 2017 12:27 pm

Haaaaaaaaa de Gaastra Heatwave wie kent hem niet. Hier heb ik er zelf ook 2 van gehad. En 4.4 roze/geel (zie boven) en een 5.0 paars/geel.
Heel veel plezier aan deze zeilen beleefd, zeker in combinatie met mijn VDB-wave. Van dat wave verhaal zag ik weinig, want het board was bloedsnel en ging maar moeizaam de bocht door.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 10, 2017 12:33 pm

Haha, geweldig dat je die ook hebt gehad, geloof dat ik de 5.5 versie had.
Natuurlijk beetje opvallen in dat roze/geel met de vaantjes :D

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo mar 12, 2017 8:38 pm

Vanmiddag even de Forces opgetuigd om even de juiste verlengingen te bepalen zodat ik straks de eerste keer aan het water alleen nog maar hoef te finetunen.

De 6.2:
Afbeelding

En de 5.3:
Afbeelding

Binnenkort de 5.0 weer ophalen :+

Zeilen voelen zo op het land iets lichter aan dan m`n 'oude' Naishjes maar dat zal voornamelijk ook komen door de 100% carbon Naish Firestick van 430cm.

Je ziet ook wel dat er meer 'doek' bovenin de Forces zit. De mastslurf van de 6.2 is korter dan m`n Edge 6.5 (430+20 tegenover 460+20) + de giek word een stukje korter gevaren, zal deze ook minder gaan buigen omdat deze minder uitgeschoven word.

En dit zie je ook terug bij de 5.3 bij deze heb ik de top iets moeten verlengen omdat de 430 dan net 5 tot 10 cm te lang is met de gebruikte verlenger.

Setje is zo wel aardig compleet denk ik en zal zo gecombineerd worden:

'lichtweer' setje:

Naish Supercross 264 112ltr met
Naish Force 6.2 met Naish Firestick 430cm 100% carbon mast en Naish Slalom giek (170-220cm) en Naish Supercross 32cm vin.
Naish Force 5.3 met Naish Firestick 430cm 100% carbon mast en Naish Slalom giek (170-220cm) en Naish Freeride 24cm vin.

Wat 'zwaarder weer' setje:

Naish Competition Wave 8'5" 86ltr met
Naish Force 5.0 met Xenon Wave 20% carbon 400 mast en Naish wave giek (135-185cm) en Naish Competition Wave 8'5" (22cm) vin.
Naish Hokua 4.3 met Xenon Wave 20% carbon 400 mast en Naish wave giek (135-185cm) en Naish Competition Wave 8'5" (22cm) vin.
Naish Edge 3.5 met Xenon Wave 20% carbon 400 mast en Naish wave giek (135-185cm) en Naish Competition Wave 8'5" (22cm) vin.

Ik ben er klaar voor :cheer:

PS. mocht iemand interesse hebben in een Naish Edge 6.5 / Nalu 5.5 of Hokua 4.9 laat maar weten.

Grt,
Berto.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo mar 19, 2017 10:49 pm

Damn dat was wel een heerlijke dag op Schellinkhout :+

Eerste keer weer dit jaar en vorig jaar maar 3x weg geweest, zag net in een oud excel file dat de laatste keer daarvoor was in december 2007 :roll:

Maar dat was vandaag amper te merken, waaide best wel lekker hard en de 4.3 moest zelfs wat vlakker getrokken worden om hem houdbaar te maken en dan nog was het af en toe vet overpowerd varen.

Echter dat viel helemaal niet tegen, het is niet mijn lekkerste combo de 4.3 met de 86ltr Supercross maar het is best te doen (misschien toch een iets kleiner bordje erbij :silent: ).
Heb heerlijk gevaren, beetje gespeeld met de golven achterin en redelijk wat airtime gemaakt.

Paar keer lekker eraf gegaan maar het was prima te doen zonder schoentjes en handschoentjes, het was echt geen straf om kopje onder te gaan.

De jibes en ducjkjibes liepen ook aardig, maar natuurlijk ook nog wel eens wat waterhappen :wink:

Al met al een top dag om weer met het surfen te beginnen, hier en daar kan er wel wat bijgeschaafd worden (vooral in conditie :oops: ) maar met zo`n dag als vandaag beginnen viel het me helemaal niet tegen.

Afbeelding
Afbeelding

Op naar de volgende sessie :devil:

Plaats reactie