Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Re: Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Naishman » za mei 20, 2017 9:53 am

Tja, dan hebben we weer iets wat werk heet :-(
Zag dat jullie gister op Schellink ook lekker bezig waren geweest, wilde ook wel maar had teveel werk staan om een dagje te snipperen.

Maar de windsites houden we in de gaten ;-)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » za mei 20, 2017 12:23 pm

Even de Naishjes op een rij:
Afbeelding
Afbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr jun 09, 2017 12:31 pm

Dat waren weer 2 prima dagen, er werd veel wind opgegeven en dat was ook wel te merken. Kon beide jammer genoeg (of misschien gelukkig maar) niet overdags dus het zijn 2 avondsessies geworden.

De dinsdag kon ik ook niet vroeg weg van m`n werk dus vanuit het werk ben ik eens naar Almere-Haven gereden, condities zagen er goed uit, wind was (gelukkig?) al iets minder dan eerder op de dag.

Heb de Naish CW 8'5" gepakt in combo met de Naish Hokua 4.3
Deze combo werkt doorgaans okee maar kon er nu niet echt mee overweg. Had een paar kleine oorzaken, de vin stond wat te ver naar voren, m`n giek wat te laag en m`n zeil trim kreeg ik niet geheel lekker voor de heersende wind.

Heb wel een aantal lekkere rakken kunnen maken en een paar keer kunnen springen maar echt relaxt stond ik niet op het board.
Wind was ook wat onvoorspelbaar voor mijn gevoel, de ene keer te hard voor de 4.3 de andere keer te weinig.

Na een uurtje leek de wind zelfs op, kreeg de gang er niet echt lekker in en vond het wel welletjes.
Niet een echte off-day maar helemaal voldaan was ik ook niet.

Op naar de volgende dag dan maar, had al besloten dat ik dan weer naar S'hout zou knallen omdat ik eerder weg kon van het werk.

Dus zo gezegd zo gedaan, op woensdag op naar S'hout!!!!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » di jun 13, 2017 9:54 pm

Die woensdag was dus een topdag, avond eigenlijk. Ik was er pas om 17:15 beetje onbewust beetje bewust.
Het zou die dag namelijk ook nog best hard doorwaaien en in de loop van de dag afnemen en daar gokte ik dus op.

Was dus om 17:15 op S'hout, het waaide best nog door, even kijken wat andere erop hadden staan en dat was toch voor de meesten wel rond de 4.0 of iets kleiner.
Het leek mij iets minder hard te waaien en zat te twijfelen tussen de Edge 3,5 en Hokua 4,3 maar toch maar voor de 3,5 gegaan.

De 3,5 moest ook voor het eerst m`n net aangeschafte Naish Competition Wave 8'3" maar eens gaan voortduwen.
Had een paar dagen ervoor ook een originele Naish CW 8.25" vin op de kop getikt dus dit moest de set voor vanavond maar worden.

Het water op en het waaide toch echt wel hard, heb een beetje lopen zoeken naar de juiste trim maar weet nu wat ik de avond ervoor fout had.
Was de avond ervoor ook met de trim aan het spelen geweest en daarbij de giek te laag en de vin te ver naar voren geplaatst, daardoor liep het niet.

Na wat finetunen nu dus wel met deze combi, damn wat ging dat lekker zeg.
En zoals ik al verwachte voelde de 8'3" kleiner aan de de 8'5".

Een uurtje later was ik toch wat meer aan het duikboten dan ik wilde, de wind leek wat af te zwakken dus de Hokua 4,3 erop en weer gaan.
Dit was een nog beter combi, zo hoort het te voelen, na nog een uurtje leek het weer wat af te zwakken en heb ik echt zitten denken aan de Naish Force 5.0 of 5.3 maar voordat het zover was nam de wind weer wat toe en bleef goed constant en heb tot 21:45 volop met de 4.3 lopenm knallen.

Dit was een avond als vanouds wat me terug deed denken aan de dagen va n jaren geleden.
Een lekker formaat zeil (al blijft een 5.0/5.3 het lekkerste maar dat komt ook omdat die Forces lekkerder/lichter aanvoelen) een heerlijk klein gevoelig board (toch apart dat het verschil van 10ltr minder zoveel kleiner kan aanvoelen), wilde nog m`n 8'5" eens proberen ter vergelijk maar de 8'3" liep zo lekker dat ik daar geen tijd voor had.

S'hout was ook gewoon weer heerlijk, lekker schansen wat verder op om goed los te komen en heb dan ook heerlijk zwevers gemaakt.
In control sprongen zelfs af en toe met een los handje, de andere minder in control gewoon lekker goed afzetten en kijken wat er gebeurt.

Beetje golfrijden lukte ook wel en heb weer zoveel gestuurd met m`n voeten dat van de rechtervoet bovenop weer een stukje vel is afgesleten.
Ooit veroorzaakt op m`n eerste eigen plank de Wayler en nu een regelmatig terugkerend probleem, maar dan weet ik meteen dat ik echt goed bezig ben geweest. :+

Op naar de volgende keer :mrgreen:

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » za jun 17, 2017 9:09 pm

Dit was het ge bruikte setje met de 4.3 op S'hout die betreffende woensdag:
Afbeelding
Afbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » za jun 17, 2017 10:03 pm

Weer even terug naar m`n verhaal.

Was in 2002 gebleven, woonde toen dus in Weesp samen en surfde vrij regelmatig.
Vakantie plannen werden er ook gemaakt en een busje leek voor de hand liggend, grijs rijden prive was troen ook nog mogelijk dus was de wegenbelasting ook nog betaalbaar.

Kan een hoop in en we zouden er in kunnen slapen.
In de buurt kwam ik een Mercedes Benz MB100 tegen, verlengd en verhoogd, precies wat ik zocht.

Tijdens de proefrit langs de vriendin en die vond hem ook helemaal gaaf dus deze aangeschaft en de kar er uit.\

De bus had een lekker laadruimte, 180cm breed, 180cm hoog (kon er net in staan) en bijna 3 meter lang.
IDEAAL!!!!!

Heb de bus omgebouwd tot echte surfbus, reed er elke dag ook mee naar m`n werk met alle spullen erin, je wist maar nooit of het ging waaien ;-)

Maar had links en rechts een bak gemaakt voor allerlei spullen, daartussen kon een plaat liggen waar het 2 persoons matras op lag als bed.
Links voorin had ik een caravan keukentje gemaakt, gastel, wasbakje, lade, kastje, water en gas erin.

Links langs aan de wand had ik een rek gemaakt voor alle surfspullen.
En kon nog veel kleine troep kwijt boven de cabine.

Had ook de tussenwand eruit geslepen zodat je zo van de cabine naar achter kon.|
Hierdoor kon ik ook achter de motor (die lag tussen de voorstoelen in) een 12V koelbox kwijt zodat we altijd bij de koude drankjes konden tijdens het rijden :-)

Verder nog een masthouder achterop om op lokatie de piratenvlag te hijsen en een fietsendrager op de deur voor de MTB`s.

En natuurlijk voorzien van Naish stickers die ik heb laten maken end e overige witte stickers heb ik zelf uitgesneden.

Hier wat foto`s van de bus:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » zo jun 18, 2017 9:20 am

Perfect busje😀 Ook wel een toekomstdroom van mij. Vooralsnog alles maar met de station vervoeren maar wie weet....ooit

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo jun 18, 2017 10:34 pm

Bus was zeker perfect, jammer genoeg weg moeten doen omdat toentertijd grijs rijden niet meer kon als particulier zijnde maar hebben daar heerlijke trips mee gemaakt.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma okt 30, 2017 11:13 am

Ondertussen was ik dus al weer in 2002 beland, bus gekocht omgebouwd en misbruiken maar.

Met de vakantie in aantocht moest dat ook maar eens gepland worden, eerste keer buitenland met de vriendin en waar wil je dan als surfer naar toe?
Tuurlijk naar TARIFA!!!!

Zo gezegd zo gedaan, geloof dat we toen een 4 weken zijn weggeweest, via de snelweg naar zuid Frankrijk, en vanaf de grens bijna geen snelweg meer gezien.
We hebben echt Spanje en Portugal vrijwel volledig langs de kust gereden.

niet heel veel gesurft daar in het noorden de wind toch wat minder is, maar op een Eurocamping vlak bij Oliva hebben we een paar dagen gestaan en daar waaide het vrijwel elke middag na een uurtje of 3:
Afbeelding
Afbeelding

(We zijn daar een paar jaar achter elkaar vaker geweest, ook met de zoon, en later nog eens met zoon en dochter.
Toen iets noordelijke op Kiko park.
Maar toen hadden we een caravan en deden we er iets langer over (al scheelt het niet veel gezien de topsnelheid van de bus.....)).

En uiteindelijk kom je dan in TARIFA :cheer:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb 1x op de beroemde stek van Tarifa gevaren, waarom? Geen idee maar de stek bij de camping was even goed dus waarom een eindje rijden als je voor de deur kon surfen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Tarifa hebben we een week gestaan, toen door gereden naar Portugal, daar ging midden in de nacht onderweg de bus stuk.
Noodgedwongen hebben we toen 3 dagen in Lissabon overnacht.

Bij vertrek langs Cascais gegaan, daar nog even gesurft. Wat een brute plek is dat zeg en dan was het nu nog rustig.....

Toen weer helemaal naar het noorden van Spanje, Frankrijk de hele kust afgereden. Langs Normandië de stranden bekeken en vandaar weer door naar huis.

Zou graag zoiets weer doen met z`n tweetjes en is iets wat we ook zeker weer willen gaan doen als de kids eenmaal het huis uit zijn (maar dat duurt nog een aantal jaar vrees ik...........).

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma okt 30, 2017 12:48 pm

Terug denkend aan Tarifa, wat een geweldige plaats is dat toch.
Zo relaxt zo surf gericht, dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

In Tarifa heb ik ook het Naish logo toen op m`n bovenarm laten tatoeëren van m`n avatar.

Van de jaren volgend op 2002 heb ik alleen nog wat foto`s van 2003 en 2004, daarna kan ik amper nog wat vinden.
Maar dat is voor straks.

In 2002 zijn we dus naar Tarifa geweest, in 2004 en 2005 hebben we dat nog eens dunnetjes over gedaan. Echter toen minder de kust gevolgd en meer gerelaxt op enkele camping meerdere dagen ipv veel rijden en zien maar weinig rusten tussendoor.

Toen ook via Madrid terug gereden, ook eens leuk om te zijn geweest.

In 2003 zijn we naar Italië geweest, Gardameer gesurft, toen door Venetië, terug naar de westkust naar Livorno, toren van Pisa, gesurft bij Livorno in de buurt, via zuid Frankrijk, Nice, Cannes etc. weer terug naar huis.

2005 was weer een Spanje jaar.

Tussendoor natuurlijk regelmatig er op uit gegaan in NL met de bus om te surfen.
Laatst gewijzigd door Naishman op di okt 31, 2017 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma okt 30, 2017 12:58 pm

IN 2003 een dagje Zeewolde samen met m'n broer die toen ook nog surfde:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

De vriendin toen ook nog op de plank:
AfbeeldingAfbeelding

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma okt 30, 2017 1:05 pm

En hier dan een beetje de laatste foto`s van 2004 :-(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di okt 31, 2017 11:05 am

😀en nu op zoek naar een fotograaf die de huidige verrichtingen vastlegd😉

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » di okt 31, 2017 11:12 am

Tja, dan moeten we het hebben van medesurfers aan de kant, de vrouw die gaat niet mee.......

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » di okt 31, 2017 6:03 pm

Leuk om te lezen Naishman, stukje nostalgie die ik als 53 jarige herken.
Maar ik heb de beelden voornamelijk van strand Nulde (was mijn homespot) en de Duitse kolonie Strand Horst.

Bij mij heeft het helaas de andere kant opgewerkt, ben namelijk sinds 2 jaar gestopt met windsurfen en ik moet zeggen dat geeft een hoop rust.
Was er helemaal klaar mee mijn kostbare vrije tijd te verdoen met het wachten op goede wind en gefrustreerd naar de bomen te kijken terwijl je aan het werk was om die dure sport te bekostigen.

Heb in het mountainbiken een goede vervanger gevonden, zeker met de geweldige ontwikkelingen op de Utrechtse Heuvelrug.
Kan het een ieder aanbevelen! Check forum.mountainbike.nl maar eens.

Afgelopen zondag sterk getwijfeld om her in te treden, de surfshizzle heb ik tenslotte nog en ligt niet in de weg. Oa een Naish Titan 110liter!
Had echter geen zin om de auto leeg te halen en dan de surfzooi erin, kouwe klauwen en daarna weer het hele riedeltje maar dan andersom.
Ben namelijk rayonmanager met een hoop monster en docu in de leasebak.

Zal ik ooit zoals jij herintreder worden?

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » di okt 31, 2017 6:11 pm

@twalis Als je ATB'en er bij doet dan leveren zwiepende bomen en wachten op wind toch geen frustratie meer op? Waait het niet ga je lekker fietsen en waait het wel in je vrije tijd ga je lekker naar het water. Mis je de mooie wind sessies niet?

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » di okt 31, 2017 9:24 pm

Nulde heb ik in al die tijd ook wel eens aangedaan, maar dat was redelijk in m`n begin tijd.

En wat Robbie-79 zegt, 2 hobby`s gaan prima.

Ikzelf doe aan modelvliegen (nu wat professioneler dan toen, zie: www.remotejets.com ) en dat gaat tot 5 bft prima.
Dus bij weinig wind vliegen en bij meer wind lekker windsurfen :D

En zo zie je maar weer het blijft toch kriebelen, dat had ik ook, daarover later meer.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di okt 31, 2017 9:37 pm

twalis schreef:
di okt 31, 2017 6:03 pm
Zal ik ooit zoals jij herintreder worden?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Je leest hier toch ook nog mee?
Motivatie komt wel weer terug.

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: TKG SB Futura 101, SB Futura 121, Loft Switchblade 7.8 6.8 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » di okt 31, 2017 10:16 pm

@twalis Was je afgelopen Zondag op Horst dan was je meteen weer genezen ( en herintreder haha). Bij een strakke wind uit NNW vanaf Harderwijk naar Horst surfend met een reflecterend zonnetje op het vlakke kabbelende water, slechts een paar toekijkende zwanen omzeilend, is het toch puur genieten!!! Parkeren bij het laatste toilet gebouw sta je net niet tussen de dwars geparkeerde oosterburen en net niet tussen de zichzelf net iets te serieus nemende GPS surfers ;)))))

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo nov 01, 2017 12:00 am

Tja, uiteindelijk zijn we eind 2004 aanbeland. Vanaf hier gaat het alleen maar bergafwaarts :thumbdown:
En nog best hard ook :thumbdown: :thumbdown:

Surfde ik voor 2000 best veel werd dat in na 2000 toch al wel wat minder.

Oorzaken?
Werk, we kregen het steeds drukker, kon ik eerst vrij makkelijk weg was dat vanaf 2000 niet meer zo makkelijk mogelijk.
Vriendin, tja dat kost nu toch eenmaal wat tijd.

Daarna een woning dichter bij de vriendin en het werk, even later samenwonen.
Dat bood dus ook wel weer mogelijkheden, surfbus en altijd alles bij me dus als het waaide kwam ik gewoon wat later thuis omdat ik nog even een after work sessie ging doen.

De vakanties werden eigenlijk wel weer beter met 3x Tarifa 2002, 2004 en 2005.

Tevens door de bus kwam ik ook wel op meer plaatsen, ik reed gewoon daarnaar toe in Nederland waar het waaide.
Dus reed met de bus vanuit m`n werk net zo makkelijk naar Brouwersdam als naar Makkum, als het maar waaide om te surfen was ik al tevreden.

Maar na 2005 kwam toch echt wel het dieptepunt. In 2004 nog verhuisd naar iets groters en getrouwd (dat was niet de oorzaak hoor!!) maar ook het werk werd steeds meer, dus de surfdagen minder :(

Daarnaast zat het me in die periode ook niet echt mee,
- Heb op Horst op de vaargeul een paar een flinke klapper gemaakt waardoor ik onder het zeil kwam te liggen ingehaakt zonder lucht (voor mijn gevoel dan want dat was er wel uitgedrukt met de klap).
- Op Hindeloopen een keer m`n set ervan door zien gaan op de golf en ik stond op een zandbank gespoeld te worden (althans ik werd er niet vrolijk van) en kon m`n set niet meer te pakken krijgen zonder hulp van een medesurfer.
- En een keer op Zandvoort tig keer gespoeld omdat ik een verkeerde keus had gemaakt in zeilmaat, het leek aardig te waaien maar eenmaal op het water viel het tegen, bij het naar buiten gaan niet over een golf kunnen krijgen vallen en niet meer erop kunnen komen.
De stroming sleurde me volop langs de kust op en ik kwam maar niet op het strand terwijl de golven maar bleven komen.

Misschien hebben deze situaties onbewust toch ook een terughoudenheid gehad op het surfen.

Aan de andere kant, ik ging overal surfen als er maar wind stond, Scheveningen geweest, IJsselmeer op veel plekken, Brouwersdam en dan helemaal naar de zandbank, Tarifa, Cascais.

Waarvan die van Cascais toch wel de hefstigste was.
Hoge golven, 'weinig' (4.0) wind aan het strand, hoge golven maar zodra je de rots voorbij was werd je eraf geblazen en was de 4.0 veelste groot.
Maar dat deed ik toen ook 'gewoon'.

Maar misschien zit er wel wat van waarheid, toen ik net 'weer begon' merkte ik aan mezelf dat ik voor de 'veilige' locaties ging, waar ik niet constant hoefde te zwemmen.
Ook kreeg ik een schrik gevoel als ik hard onderuit ging en weer eens onder m`n zeil lag te spartelen.

Vroeger had ik altijd iets van 'what doesn`t kill you makes you stronger' maar het heeft even geduurd voordat dat geveol eigenlijk weer terug was.
Nu kijk ik weer uit naar de sessies met wat ruiger weer op wat onstuimiger water en wil ik toch ook eens de echte stap naar zee gaan nemen ipv af en toe eens daar te verschijnen.

Ik dwaal weer af :+

In 2005 ben ik nog wel zo af en toe eens wezen surfen, maar in 2006 en 2007 maar 3 keer, 3 keer maar.
Als je dat tegen me had gezegd voor 2004 dan had ik je voor gek verklaard, man ik ademde windsurfen.

En toch sluipt het er dan langzaam in en word het minder :( althans bij mij :roll:

In 2006 was ik er nog wel van overtuigd, m`n zoon was geboren en vlak daarna als Naishman zijnde toch een Naish Ripper al voor hem aangeschaft voor de toekomst.

Echter in die periode ook veel drukker geweest met m`n andere hobby, het modelvliegen wat alleen maar meer werd (en surfen dus minder).
Maar dankzij die hobby ben ik nu dan ook wel weer als herintreder begonnen.

Dat is voor een andere keer, dat word een sprongetje van zo`n 8 jaar van 2007 naar 2015 :crazy:

Plaats reactie