Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Na jaren weer op het water (en van vroeger naar nu).

Bericht door Surfrider » ma mar 20, 2017 9:54 am

Het is echt net fietsen, je verleerd het nooit, kan alleen wel een beetje roestig worden.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » di mar 21, 2017 6:01 pm

Klopt, het was weer als vanouds, opstappen en knallen (het roest spat er nu wel vanaf, loop nu nog met spierpijn rond :shifty: ).

Wat ook weer als 'vanouds' is, is mijn rechtervoet.

Vroegah in de Wayler P290 Slalom tijd hadden die Waylers van die verrekt harde plastic voetbanden.
Dat heb ik een keer geweten, in een weekend m`n bovenkanten van beide voeten het vel eraf gesurft, tijdens het surfen was het niet zo`n probleem. Zelfs toen nog met sokken aangesurft.

Maar schoen kon ik amper dragen, weet nog wel dat ik toen voor m`n C diploma moest afzemmen met flippers. Zou vergeet het maar, die flippers kon ik echt niet aantrekken.

Heb m`n C dus ook nooit gehaald :think:

Die bovenzijde is altijd wel iets dunner geweest maar heb daarna er nooit meer last van gehad, veel gesurft 'totdat ik een pauze nam' maar echt nooit problemen meer gehad.

Maar na afgelopen zondag op Schellinkhout dus wel, klein stukje vel van de bovenzijde van m`n rechtervoet er af.
Ben blijkbaar dus echt lekker aan het knallen geweest :+

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 24, 2017 2:05 pm

Moet trouwens zeggen naar dat knallen van afgelopen zondag dat ik ook wel weer een klein beetje aan het kijken ben met een schuin oog naar een kleiner Naish boardje voor een paar tientjes :-?
Gewoon voor die dagen dat het echt blaast :+
Vond de 8'5" namelijk soms net even te groot aanvoelen :crazy:

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 24, 2017 3:41 pm

Op de vorige surffoto`s surfde ik al rond met de Mistal Ecstacy CGI, echter ik vond dat het nog iets kleiner kon (woog toen ook iets minder :9 ) en ik wilde weer eens wat anders dus toen een Mistral Naish 8'2" aangeschaft:
Afbeelding

En hier met de Mistral Screamer van m`n broer ertussen:
Afbeelding

Dat was het zo een beetje tot 2000, een nieuw millennium brak aan.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 24, 2017 4:02 pm

Een nieuw millennium is dus aangebroken, in de vorige woonde ik samen en surfde ik best veel.
Echter uiteindelijk weer bij m`n ouders gaan wonen (waar ook bovenstaande board foto`s zijn gemaakt) en weer van het vrije leven genieten.

Omdat ik met m`n 'ex' vaak naar Zeeland op vakantie gingen hadden m`n schoonouders in 1999 een caravan voor ons gekocht incl. standplaats op camping Noorder-Nieuwland in Brouwershaven.
Echter ik stapte op maar in overleg heb ik toen de caravan en plaats overgenomen en daar 1 jaar lang heerlijk gebruik van gemaakt.

Vaak ging ik vanuit m`n werk in Hilversum op vrijdagavond vol pot naar Zeeland, soms zelfs nog even surfen, om dan op maandag ochtend weer naar het werk te crossen (of zondag avond naar huis zodat ma de was kon doen :z ).

Toen dus heel veel vaaruren gemaakt op Brouwersdam de zeezijde.

En voor de lange weekenden en vakanties was het natuurlijk ook geweldig :clap:

Hier een paar foto`s van de zomervakantie met m`n broer en vriend (nu zwager) Onno die de catamaran meenam:
Afbeelding

Zo stond dat dan op de camping, catamaran kon opgetuigd en wel de camping op en af en zo reden we naar de haven toe voor de te waterlating
Afbeelding

En de zeezijde:
Afbeelding

ik pers er nog even een jumpje uit:
Afbeelding

De kar bij de caravan:
Afbeelding
Afbeelding

Zelf reed ik rond met een gepimpte AX:
Afbeelding

Een surfmaat van mij en ik hadden ook nog eens een keer het plan opgevat om naar Italië te gaan naar het Gardameer en dan wilden we niet de kar meenemen zodat we lekker door konden rijden.
Nou alles op de AX past ook:
Afbeelding
Afbeelding

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » vr mar 24, 2017 4:24 pm

Super leuke foto's! Hier heb ik wel een hiaat. Ik ben helemaal niet in bezit van foto's van deze tijd.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo apr 02, 2017 3:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 24, 2017 4:43 pm

Is wel leuk hé.
Vanaf nu worden de foto's een stuk minder per jaar 😕

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » vr mar 24, 2017 10:41 pm

Ik geniet van je verhalen, geweldig! Leuk dat je dit deelt :-)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr mar 24, 2017 11:31 pm

Dank jullie, geeft mij de drive om verder te gaan.
En er komen ook weer meer herinneringen terug, kan zijn dat ik soms dus een stapje terug doe als me weer wat te binnen schiet.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma mar 27, 2017 9:56 pm

Mhhhh, vanavond een Naish Grand Prix 7.0 voor een paar euries opgehaald.
Eens kijken of ik die af en toe nat kan maken.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo apr 02, 2017 3:37 pm

De Naish Force 5,0 is inmiddels ook weer gerepareerd:
Afbeelding

En heb de Naish Grand Prix LTD 7.0 eens opgetuigd op m`n RDM mast, daar zal die het ook op moeten gaan doen.
Bij de eerste keer stond de mastslurf te slap, maar gelukkg waren daar de vulspacers dus bij elke camber 2 dikke spacers geplaatst en ik denk dat dat wel zal geen werken, althans goed genoeg voor mij :9
Afbeelding

Mocht er iemand een middelste (of andere) camber hebben liggen voor de Naish dan houdt ik mezelf aangeboden.
De bovenste en onderste camber zijn voorzien van rollen en geven geen probleem.

Echter de middelste camber is voorzien van kogels, maar 1 1 zijde zijn alle kogels foetsie :x
Dus mocht iemand een camber hebben liggen voor een Naish dan hoor ik dat graag.

Deze Grand Prix LTD lijkt ook uit 2011 te komen dus heb nu 4 Naishes uit 2011 allen in een witte zeilzak dus da`s een mooi setje.
+ dan nog 2 kleinere Naish zeilen maakt de hele range van 3,5 tot 7,0 wel compleet.

Nu misschien nog eens een keer een 70 ltr boardje erbij :+

Grt,
Naishman

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo apr 05, 2017 3:51 pm

Mooi zeiltje zo'n Grandprix maar helaas moet deze op een SDM mast vanaf de 7.0. Je kan wel kiezen tussen een 430 of 460 afhankelijk wat voor vaargevoel je zoekt en hoe zwaar jijzelf bent,

Qua tuning zal er toch echt wat meer downhaul op moeten. Je ziet nu nauwelijks loose leech en met name bij de giek opening is de buik veel te diep daar waar bij de 2 lat boven de giek het zeil weer te vlak oogt. Ik denk dat je een RDM mast gebruikt die teveel stiff top is ipv de meer CC masten die Naish vanaf 2011 is gaan gebruiken in de SDM maten.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo apr 05, 2017 4:34 pm

Heb zowel bij de mast als giek nog wel wat stel mogelijkheden.
Zal als ik hem eens ga proberen wat meer downhaul geven.

Ga er vooralsnog ook geen andere mast voor kopen, klooi hier wel ff mee.
Hoop hem ook zo weinig mogelijk te gebruiken 😉

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo apr 12, 2017 10:03 pm

Ow man, wat was dat weer lekker :9

Al weer een paar dagen voor de aanloop naar vandaag de windsites in de gaten gehouden.
Ze gaven West 5 op dus het moest toch maar weer een keer gebeuren en gelukkig ook nog op een woensdag Da`s altijd mijn vliegmiddag/avond dus kon nu ook makkelijk tabee zeggen tegen de baas :z

Plek was al bepaald en dat moest weer Schellinkhout worden.

Vanochtend wel aardig lopen dubben, waaide in Hilversum niet echt en de METAR was ook niet echt lekker.
Maar het moet toch goed kunnen komen.

Om 13:15 weg gecrosst van het werk en over de Stichtse brug vond ik het niet heel spannend, maar we hebben ook groot spul dus doorplanken maar.
Op de dijk naar Enkhuizen werd ik helemaal blij, niet van de vrachtwagen voor me met daarvoor één of andere auto met caravan die bang was dat ie om zou waaien met z`n 80km/uur maar wel van de wind op het Markermeer :D

Dat zag er toch wel uit als een ergens in de 5.x grote.

Op Schellinkhout om 14:30 aangekomen de Naish Force 5.3 opgetuigd die ik dan nu ook voor het eerst mocht proberen.
Afbeelding

Nou proberen is een groot woord, eerste rak meteen 3x airtime gepakt dus geloof dat dat wel goed zit met de Forces :+

Wind kwam uit een lekkere hoek waardoor de springschansen zichzelf aandienden en alleen de beentjes wat intrekken was al genoeg was om wat airtime te pakken.
Achterop kon je wat golfrijden en zelfs tijdens het opdraaien naar de golf en springen kon je weer op dezelfde golf landen.

Het naar 'buiten' gaan liep voor mij beter dan naar 'binnen' toe. Kwam een beetje door het afvallen naar buiten en oploeven naar binnen merkte ik, de 'racepace' was beide kanten op dus niet geheel gelijk maar dat mocht de pret niet drukken.

Er is ook nog wat fine tuning nodig aan het zeil en mezelf.
Maar er van uitgaande dat de Force 5.0 en 6.2 net zulke goede prestaties hebben dan ga ik daar heel veel plezier aan beleven en ben ik zeer blij met de aanschaf.

Ten opzichte van m`n vervangen zeiltjes voelde de 5.0 zeer direct aan, zeil voelt strak (oude zeiltjes voelt het zeil wat 'slapper'), vond het druk punt eerst iets wat gevoelig maar met iets meer neerhaler leek dat beter te zijn.
Power is super, geen nare eigenschappen bij overpowered varen en de handling is super.
In combi met de Naish Firestick voelt het geheel ook zeer licht aan wat de handelbaarheid ook ten goede komt.

Met 2 korte stops tussendoor vond ik het om 18:00 wel weer welletjes geweest, heb super lekker gevaren, gegijpt, geduckjibed, best veel gesprongen, hard gegaan en gezwommen.

Ja ook gezwommen, de wind was top, temperatuur kon iets beter maar was zeer goed te doen zonder het koud te hebben en heb dan ook geregeld kopje onder gelegen na een mislukte sprong of gijp.

Heb ook m`n rechtervoet bovenop weer open gevaren die was net weer dicht :lol:
En het velletje van de punt van m`n kleine teen is er door iets afgeschaafd :-?
Verder een blauwe plek op m`n been en hier en daar wat spierpijn.

Ben dus weer lekker los gegaan :whip:

Heb ff voor 19:00 een MAC-je gepakt en om 20:30 weer thuis de straat in gereden 8)

Maar O O O wat was dat weer lekker zeg, wat ben ik blij dat ik toch weer ff gegaan ben.
Laat er zo maar meer dagen komen :9~ :9~ :9~

Tot de volgende keer maar weer.

Grt,
Berto aka Naishman

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do apr 13, 2017 7:31 am

Naishman schreef:
wo apr 12, 2017 10:03 pm
waaide in Hilversum.... over de Stichtse brug....Op de dijk naar Enkhuizen .....Op Schellinkhout ...aangekomen
Misschien moest je onderweg wat afleveren o.i.d. maar van Hilversum naar Schellinkhout is via Enkhuizen een beetje om (150km) en via Amsterdam/Hoorn korter (80km), had je nog wat langer kunnen surfen:-).

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » do apr 13, 2017 8:19 am

Weet niet hoe jij rijdt maar via Enkhuizen is maar 103km, tov 80 via A`dam.

A`dam is dus iets korter, maar met het huidige verkeer op de weg rond A`dam vraag ik me af of dat sneller gaat :roll:
Zal het eens een keer gaan proberen, voordeel van de A17/A6 is wel dat ik hem de staart kan trappen met 130, tot net voorbij A`dam is het allemaal maar 100.

En daarbij is de surftijd gerelateerd aan het uithoudingsvermogen, qua daglicht en wind had het gister nog makkelijk een uur of 2 langer gekund en had dat ook wel gewild maar na die 3 uur op het water ging alles wat minder soepel dus werd het ook tijd om rustig aan weer te stoppen :angel:

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » do apr 13, 2017 8:27 am

Het is al eerder gezegd in deze draad maar als jij gevaren hebt met het setje zoals op de foto heb jij volgens mij veel te weinig downhaul.
Totaal geen loose L en de latten staan zelfs nog voor de mast.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » do apr 13, 2017 8:54 am

Die downhaul was mbt de 7.0

Eens dat er hier ook nog wat extra downhaul op mag, had na de eerste stop hem nog iets meer gegeven zodat er iets LL in zat maar mag nog wel wat hebben.
Latten staan zeker niet voor de mast, lijkt misschien op de foto zo maar ze staan net tegen de mast aan, meer niet.

Vandaar ook de opmerking:
Er is ook nog wat fine tuning nodig aan het zeil en mezelf.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » do apr 13, 2017 9:20 am

Ik help je wel een keer met optuigen

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » do apr 13, 2017 9:25 am

:+

En met het aftuigen :P

Plaats reactie