Lengte trapeze touwtjes

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
HansV67
Deur-surfer
Deur-surfer

Lengte trapeze touwtjes

Bericht door HansV67 » wo apr 19, 2017 6:02 pm

Hallo allemaal, inmiddels weer een paar stappen verder en weet inmiddels Hoe ik het zeil moet optuigen. Geen wonder dat ik me zaterdag op Horst een slag in de rondte trok.. :lol: en amper vooruit kwam, inclusief sterk oploeven als ik er op stapte.. wat ik echter niet kan vinden: is er een soort vuistregel hoe lang je de trapeze lijnen afsteld, zak je iets door je knieen, of ...? Onderstaand een afbeelding uit een NP brochure, gevonden in een ander item. Dat had ik zaterdag ook niet in orde.
Groeten,
Hans
image.png
Bijlage van NP info

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Re: Lengte trapeze touwtjes

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 6:20 pm

Hoi Hans ben er zelf ook flink mee aan het experimenteren. Heb nu 1 zeil volgens de methode van Guy Cribb gedaan. Heb het nog niet getest, maar je leest op internet positieve verhalen over deze methode

http://www.guycribb.com/userfiles/docum ... 0Lines.pdf

HansV67
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door HansV67 » wo apr 19, 2017 7:14 pm

Bedankt, ik ga dit ook eens proberen.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo apr 19, 2017 9:03 pm

jongens, vraag gewoon effe de hulp van ervaren surfers aan de waterkant! Die mannen of vrouwen (ja, best de iets ouderen!) tonen je in 5' watwaarhoewanneerwaarom 'zonder maar één teen nat te maken' want...bijna alles wb basisafstellingen kan je makkelijk gewoon op de kant doen en uittesten. Suc6!

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: PB's komen niet aan mail wel op hans@boarderzone.nl
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo apr 19, 2017 9:27 pm

Is ook een kwestie van smaak de lengte van die touwtjes. Als je verstelbare koopt kun je experimenteren.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 9:55 pm

Boarderzone schreef:
wo apr 19, 2017 9:27 pm
Is ook een kwestie van smaak de lengte van die touwtjes. Als je verstelbare koopt kun je experimenteren.
Die heb ik nu ook. Is idd erg handig om uit te proberen. Vooral in het begin voer ik op maximale lengte. Nu ben ik toch naar wat korter toegegaan en dat bevalt me beter. Nadeel van die verstelbare touwtjes is wel dat bij hardere wind en dus meer krachten de lijntjes weleens wat langer worden naarmate je langer vaart. Tot nu toe vind ik elleboog-handpalm aan de giek lengte het prettigst. Wanneer ik uitgeexperimenteerd ben ga ik wel over te stappen op fixed lines puur vanwege bovenstaande nadeel.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo apr 19, 2017 10:14 pm

Als ze slippen dan heb je geen goeie.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 10:21 pm

Ik heb neilpryde vario lines, geen idee of dat goeie zijn, ze zaten al op de giek toen ik hem overnam en waren zo goed als nieuw. Wel met afstelstraps aan beide kanten. Zie op google dat ze er ook zijn met aan 1 verstelbare zijde. Zal eens kijken naar de schuifjes of daar misschien iets niet helemaal goed zit.

Deze heb ik.
http://www.looping.de/NEILPRYDE-Vario-Harness-Lines

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo apr 19, 2017 10:23 pm

Boarderzone schreef:
wo apr 19, 2017 10:14 pm
Als ze slippen dan heb je geen goeie.
klopt! en dat is oa net het grote verschil tussen kwalitatief goede vario's en deze van (iets) mindere kwaliteit is ook mijn ervaring

Wanneer ik uitgeëxperimenteerd ben ga ik wel overstappen op fixed lines puur vanwege bovenstaande nadeel.

kan je inderdaad overwegen maar...de vele voordelen wegen niet op tegen dit 'kleine' nadeel, zeker bij minder constante windomstandigheden.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 10:28 pm

Wat zijn wel goeie vario lijntjes? Misschien kan ik deze dan t.z.t. vervangen.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » wo apr 19, 2017 10:48 pm

Lange lijnen hebben veel voordelen, o.a. veel ruimte tussen jou en de giek dus veel ruimte om te corrigeren.
Veel variolijnen hebben één belangrijk nadeel: ze slingeren veel meer dan vaste en dat kan onhandig zijn omdat je dan op een moment dat je het niet wilt ineens per ongeluk in haakt. Halverwege een gijp is klassiek...

R_A
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door R_A » wo apr 19, 2017 11:05 pm

Ik ben heringetreden afgelopen nazeizoen en ben ook aan het experimenteren met instellingen. Ik heb vario lijntjes (gelukkig) want ik merk dat alles van invloed is op mekaar. Giekhoogte, mastvoet positie, voetbanden positie, trapezehaak hoogte. Elke keer als er wat verander, moet ik die vario lijntjes ook weer bijstellen om lekker te surfen. Ik heb inmiddels een stuk of 8 sessies gehad.

Ik kampte trouwens met hetzelfde probleem met oploeven bij het starten. Mijn nieuwe materiaal reageert heel anders als dat van vroeger. Bij mij is/was het een soort van langzame spin out. Ik voel het aan de vin. Ik merk nu, dat als ik echt laag hang aan de giek, (zonder trapeze) druk ik de mast richting water, en dat heft die spinout op. (Giek hoger zetten helpt bij mij ook) En vrijwel meteen is mn board in planee en kan het feest beginnen :)

En idd andere windsurfers vragen kan nooit kwaad.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » wo apr 19, 2017 11:31 pm

Ik heb ook NP lijnen, maar dan aan één kant verstelbaar, ook deze slippen, heel irritant. Ik kan in principe mijn zeil zonder handen aan de giek varen. Echter ik kwam er laatst achter dat wanneer ik mijn masthand aan mijn ophaalkoord vasthoud dit veel minder belastend is (voor de rug) dan beide handen aan de giek. Mijn stand / houding verandert dan ten opzichte van het board en het vaart verbazend relaxt en hard. Ik heb alleen nog geen idee waar het nu in zit. Iemand een suggestie?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do apr 20, 2017 12:07 pm

Slippende trapeze lijnen, nou dat weer. Ik zal wel te licht zijn om dat te beleven. Maar Ka (nu), NP(vroegâh) en Gun(ook nog ooit wel eens) lijnen hebben me nog nooit laten schieten.

R_A
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door R_A » do apr 20, 2017 12:20 pm

Ik heb ook de NP lijnen. Nog geen last gehad tot nu toe. Ik heb een gemiddeld gewicht en heb veelal overpowered gesurft. Maar nu moet ik er wel bij vertellen dat ik ze nooit versteld heb tijdens gebruik.. misschien is dat het?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » do apr 20, 2017 2:58 pm

Slippende lijnen zeker wel meegemaakt, vooral de north sails lijnen met de metalen klemmetjes heb ik bij diverse verhuurcentra moeten vastknopen. Maar de overwegende reden om fixed te gaan is m.i. veel meer (zoals al eerder genoemd) dat ze niet zo wapperen (ook weer afhankelijk van merk; DaKine wappert echt niet).
Ik vaar DaKine op 28Inch (zit wat maatverschil tussen de merken, Dakine meet ze relatief kort) en dat bevalt mij prima.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » vr apr 21, 2017 9:41 am

Robbie-79 schreef:
wo apr 19, 2017 10:28 pm
Wat zijn wel goeie vario lijntjes? Misschien kan ik deze dan t.z.t. vervangen.
De Nautix race lines slippen niet en slingeren ook niet zo erg.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » vr apr 21, 2017 10:15 am

Kijk ook eens naar de verstelbare trapezelijnen met een clamcleat... heel groot verstelbereik (je kunt ze kopen tot 50 inch en inkorten tot elke gewenste lengte) En als het over doorslippen gaat, die clamcleats slippen niet, dus echt niet....

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » vr apr 21, 2017 10:28 am

Die NP van mij zijn aan een kant verstelbaar, op mijn ander giek NP die aan twee kanten verstelbaar zijn, maar die gebruik ik zelden of nooit. Die eerste is op zijn kortst 22 inch en daar staan ze altijd op, maar slippen doet ie met mijn 72 dus wel, en fors ook. Als ik vaste wil op 22 inch moet je ook maar afwachten dat alle maten tussen de verschillende merken ook echt 22 inch is. Dat is vaak niet zo helaas. Het kan ook link zijn als je denkt dat ze goed staan en je blijkt in een gijp toch ingehaakt te worden.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » vr apr 21, 2017 11:13 am

22 inch.... dan sta je toch bijna in je giek en je armen compleet gebogen? :-? :crazy: :eek:

http://pritchardwindsurfing.com/harness ... s-for-you/

Ben je tussen de 187 en 189 dan minimaal 30” lijnen
Als je 160 bent of kleiner dan kan je aan 22" lijnen denken

Nog even van het Ozzie windsurf forum:
When teaching people to get in the harness we normally go with the longest setting, normally 28.. But it sounds like your either upright and not committing your body weight to your sail (not time to hook in yet, this might because the is no wind).. Or if you can't hook in when you are fully powered you might be hanging your body to low, low is good for control, its stable and fast but you will have to raise your hips to get in the harness, longer lines will keep you further away from the sail and in more control, with freedom to adjust your body weight to keep in control..
History lesson, in the 90's people decided short lines were good, they were wrong.. :mrgreen:
Wn als je te kort gaat staat je mast ook niet verticaal genoeg, je trekt het zeil over je heen

Afbeelding

@ Topic starter HansV67 , check je lengte en kies vaste lijnen maar ga zeker niet te kort!

Plaats reactie