Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Onderarmen houden het niet lang vol

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
bart78
Deur-surfer
Deur-surfer

Onderarmen houden het niet lang vol

Bericht door bart78 » zo jul 23, 2017 9:34 pm

Hallo,

Ik heb na 3 lessen nu 2 keer een setje gehuurd op Horst. Kan eigenlijk nog niks maar ga leuk heen en weer en overstag gaat steeds soepeler.
Alleen wat erg vervelend is, is dat m'n onderarmen supersnel verzuren. Na een paar keer heen en weer kan ik de giek bijna niet meer houden.
Dat maakt de oefensessies wat korter dan ik zou willen

Hebben meer mensen hier last van? Is hier wat aan te doen, behalve trapeze? Want voor m'n gevoel is het daar nog wat te vroeg voor.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Re: Onderarmen houden het niet lang vol

Bericht door M@rcel » zo jul 23, 2017 10:22 pm

Volgens mij ben je er meer aan toe dan je denkt...

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo jul 23, 2017 10:23 pm

Een zo'n dun mogelijke giek helpt, dan heb je meer grip. Sommige gieken hebben een wat dikkere foam waardoor je meer moet inspannen.
Maar heel veel dunner zal niet gaan en zal het een terugkerend probleem zijn, het is puur uithoudingsvermogen.
We varen niet voor niets met een trapeze, dus daar ligt je echte oplossing. :cheer:

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo jul 23, 2017 10:31 pm

Naarmate je vordert weet je het zeil beter vast te houden in de zin dat ie lichter zal gaan voelen. Gewoon lekker door blijven gaan. Neem een pauze af en toe. Ondertussen zullen ook je armen zich ontwikkelen. Niet echt zichtbaar maar je spieren stellen zich er op in.
Vroeger voeren we allemaal zonder trapeze. :wink:

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jul 24, 2017 8:37 am

... je onderarmen trainen!
Echt doe dat maar en je bent het mannetje!
Je spreekt nu spieren aan die je in het dagelijkse leven zelden gebruikt, pak maar eens een ouderwetse schroeven draaier en draai maar eens een uurtje ergens met de hand schroeven in, gegarandeerd dat je het zelfde voelt.

Hoe train je je onderarmen: dat kun je doen met zo'n knijp ding die je in ie hand neemt en dan repeterend die knijp bewegingen maakt. Welke oefening ook uitermate goed werkt is: men nemen een stuk rond van pakweg 30cm, kan een bezemsteel, pvc pijp or what ever, liefst iets wat ongeveer de diameter heeft van je giek, boor daar in het midden een gaatje in waardoor een touwtje past van zeg 4mm en ongeveer 180cm lang, leg een knoopje aan de ene zijde hang aan het losse eind een gewicht(tje) neem dan het rond in beide handen, strek je armen iets of helemaal en rol met beide handen het gewichtje op en af, doe dit enkele malen, zo vaak als je kunt en herhaal dit een paar keer per week, je gaat dit echt voelen en zult er op termijn profijt van hebben, succes.

Uiteraard zijn er meerdere oefeningen, maar deze is erg makkelijk zelf te realiseren en je hoeft er niet voor naar de sportschool http://www.fitsociety.nl/fitness-oefeni ... st-roller/

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma jul 24, 2017 9:21 am

Die oefening van Reindt is zeker nuttig, maar bouw het wel rustig op. Het is een belasting die een tenniselleboog kan veroorzaken als je het overdrijft. Sowieso is het goed regelmatig oefeningen te doen voor romp, rug/buik/arm/schouderspieren. Windsurfen vereist best wel de nodige kracht, ook als je met trapeze en goede techniek vaart.
Daarnaast inderdaad: tijd voor oefenen met trapeze
Ook checken: zijn de mouwen van je pak niet te krap? Of vaar je met blote armen? Als de (lange) mouwen van een pak een beetje aan de krappe kant zijn remt dit de doorbloeding en heb je al heel snel kramp. Ik heb daar een tijdje last van gehad. Toen een keer op de kant met een schaar de mouwen tot boven de elleboog open geknipt en ik voelde de kramp gewoon wegvloeien uit m'n armen.

Ecco
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ecco » ma jul 24, 2017 11:21 am

En: Door hard in je giek te knijpen ga je niet harder varen...

Maar dat is dan weer meer relevant voor trapezegebruik.
Ikzelf probeer daar altijd op te letten want die neiging heb je snel - terwijl je spieren alleen maar energie verspillen.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jul 24, 2017 4:16 pm

Die bezemsteel met dat touwtje en gewichtje deed ik vroeger ook altijd op het einde in de sportschool. 3 4 keer op en af en je onderarmen voelen als betonnen heipalen aan

bart78
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door bart78 » ma jul 24, 2017 6:18 pm

Bedankt voor de tips allemaal! Die bezemsteel met gewicht ga ik zeker proberen.
En toch maar eens gaan rondkijken voor een trapeze.

@ron gijzen: ik heb tot nu toe met lange mouwen gevaren, maar voor m'n gevoel zijn ze niet te strak. Ze sluiten wel aan, maar dat is ook de bedoeling natuurlijk.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » ma jul 24, 2017 8:04 pm

Nog een tip: plaats een keil bout op borsthoogte in de muur, zaag een stuk oude giek af en verbindt dat met surftouwtjes aan de Keilbout. Aan de onderkant van de muur en schuin plankje plaatsen, daar je voeten opzetten en hangen maar! Zo boots je qua spieren het windsurfen het beste na!

vdervalk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: genoeg

Bericht door vdervalk » ma jul 24, 2017 8:19 pm

bart78 schreef:
zo jul 23, 2017 9:34 pm
Hallo,

Ik heb na 3 lessen nu 2 keer een setje gehuurd op Horst. Kan eigenlijk nog niks maar ga leuk heen en weer en overstag gaat steeds soepeler.
Alleen wat erg vervelend is, is dat m'n onderarmen supersnel verzuren. Na een paar keer heen en weer kan ik de giek bijna niet meer houden.
Dat maakt de oefensessies wat korter dan ik zou willen

Hebben meer mensen hier last van? Is hier wat aan te doen, behalve trapeze? Want voor m'n gevoel is het daar nog wat te vroeg voor.
vooral veel water drinken...

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma jul 24, 2017 8:24 pm

Inderdaad, water drinken. Daarbij moeten je armen ook wennen aan de nieuwe inspanning, je spieren zijn dit nog niet gewend. Als je regelmatig blijft surfen zal je zien dat het minder wordt. En eenmaal gewend hoef je echt je onderarmen niet te trainen, je hebt dan weer kans op overbelasting. Vooral als je met trapeze gaat surfen zal je je armen nog maar minimaal gebruiken. Of je moet gaan waven.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jul 24, 2017 9:11 pm

Marco B , weet je hoelang het duurt voordat je armen gewend zijn aan het surfen, trainen helpt echt wel en je moet het ook niet met kilo's doen, een gewichtje van 1 kilo of nog niet eens is meer dan voldoende.
Je zult merken dat je d.m.v. trainen , wat je gewoon tussendoor thuis kunt doen en er niet voor op een surfplank hoeft te staan zoals Marco zegt, reken maar dat de training methode heel wat sneller tot gewenst resultaat lijdt.

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » di jul 25, 2017 7:23 am

Hoe groot is het zeil waar je mee aan het varen bent? Als beginner moet je denk ik niet de fout maken om met grote onhandelbare spullen te gaan varen.
Het enige wat echt helpt tegen verzuurde onderarmen is gewoon veel varen.

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » di jul 25, 2017 11:40 am

Een horloge te strak om de pols doen of surfpak met extra klittenband bij de polsen moet zeker niet te strak worden afgebonden.
Tijdens het surfen raken je onderarmen licht opgezwollen waardoor te strakke dingen om je pols eerder verzuring geeft.
Ik kan niet met een GW-60 GPS om mijn pols varen. Dan krijg ik vrij snel kramp in mijn onderarmen.
Zelf fitness ik en doe aan hardlopen om langer en sneller te kunnen surfen. Voor je onderarmen zijn er heel wat oefeningen te verzinnen in de sportschool. Het best is gewoon heel veel surfen. Want nog erger dan de onderarmen is het krijgen van blaren op je handen. Als je lang niet heb gesurft en je surft dan ineens 100 + km op een dag dan krijg je blaren op je handen. Zorg dat je dit rustig opbouwt zodat je een eeltlaag krijgt op je handen. Als je die eenmaal hebt dan zijn je onderarmen goed getraind en heb je nergens meer last van tijdens lange sessies.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » di jul 25, 2017 12:51 pm

Drie dingen waar je goed op moet letten .
1) Knijp niet als een bezeten in je handen , zorgt enkel voor verzuring en kramp en je gaat echt niet harder...
2) Opwarmen , voor je het water op gaat even de onderarmen "los" maken .
3) Stretchen achteraf en regelmatig de dagen na het varen .

Stretchen onderarm doe je b.v. zo
onderarm-stretch.gif
onderarm-stretch.gif (1.16 KiB) 925 keer bekeken
Als je eerst een paar minuten gaat varen (+/- 5 tot 10 min, en dan terug naar de kant gaat om (al je spieren) even te stretchen , kun je daarna veel langer klachten vrij doorvaren (weet het staat niet echt cool of professioneel) maar is wel veel beter voor je lijf en het plezier dat je aan sporten kan beleven.

Misschien is een compleet dagelijks meermaals stretch programma zeker geen slecht idee , doe het zelf nu ruim 40 jaar en kan nog altijd de handen plat op de grond zetten met gestrekte benen .

Tenslotte is het afvoeren van afvalstoffen (melkzuur) uit de spieren van het grootste belang . Als je enkel sportdrankjes , koffie en verzurende dranken dringt is je bloed niet zuurstofrijk genoeg om alle afvalstoffen af te voeren uit de spieren en verkramp je veel sneller .

Veel en vooral goed water is hier zéér belangrijk in !!!

Tijdens een +/- 2 uur sessie drink ik 3 tot 4 liter geïoniseerd water Ph 9.5 en dat doet wonderen ....

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » di jul 25, 2017 1:53 pm

Als stretch voor beginnende verkramping aan de waterkant kan je ook je vingers in je zij zetten ( zelfs op 4 en 8 uur ) en zo de bloedstroming verbeteren .

Vergeet ook je duimen niet apart te doen .

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » di jul 25, 2017 3:18 pm

De bezemsteel tip heb ik iok gedaan: gaatje er doorheen en 3kg gewichten, op-en afrollen is zwaarder dan je verwacht...

En aanmelden voor een echte zwemtraining. Ik heb dat hier gedaan:
http://www.tri-experience.com/basistech ... gheid.html
en dan train je bijv ook actief je triceps (naast je onderarmen ga je vast nog wel meer spieren voelen.. :-))

ThomasdeLange
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic / KA Sails

Bericht door ThomasdeLange » di jul 25, 2017 6:10 pm

Zwemmen is inderdaad een enorm goede sport om fit te blijven. Als je het goed doet train je er al je spieren mee en daarbij ook je uithoudingsvermogen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di jul 25, 2017 8:26 pm

Ik had hier zelf nooit last van tot ik met een lang winterpak ging surfen, deze knelde zo erg dat mijn armen verzuurden na 3 rakjes planeren (+trapeze). Sinds ik weer met een shorty vaar kan ik weer uren achter elkaar doorgaan.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen 305, Starboard S-Type 115, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Rushwind 5.0

Bericht door iHans » vr aug 18, 2017 11:11 am

Gelijk beginnen met trapeze! Een paar x extra vallen maar je merkt gelijk hoeveel minder je armen belast worden en met langere sessies leer je veel meer en sneller. Heb zelf ook te lang gewacht omdat ik dacht dat ik zo ver nog niet was. Bij de eerste pogingen verdubbelde mijn tijd op het water al.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr aug 18, 2017 11:25 am

vdervalk schreef:
ma jul 24, 2017 8:19 pm
vooral veel water drinken...
wat zit er in water dat de verzuring tegengaat?
In water zit niets, ook niet wat verzuring tegengaat, water bevordert niet de bloedsomloop.

Verzuring kan voorkomen worden door enerzijds techniek en training. Techniek (trapeze, minder hardknijpen of knellende zaken weglaten:knijpen mouwenpak,horloge) training zoals aangegeven. knijpen in handknijpdinges of sponsballetje (heeft voorkeur om dat alle vingers even hard worden belast), oprollen gewicht vanuit de polsen (zoals hier al aangegeven, na x sessies gewichtverhogen. Niet te gek beginnen overigens... en rustig langzaam uitvoeren is zwaarder dan ff snel oprollen)
En wordt het echt te zwaar rekken na 2 rakjes om de bloedsomloop opgang te krijgen en de afvalstoffen (verzuring) versneld te laten afvoeren.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr aug 18, 2017 11:37 am

En hou voer je dat melkzuur dan af als je geen water toevoegt om het via de nieren af te voeren ????

Je lichaam dehydrateert dan (water uit het bloed en spieren gebruiken om van de afvalstoffen uit te komen ) zodat je nog meer verzuurt en de krampen nog erger worden ...

Ik weet niet onder welke steen jij de laatste 30jaar geleefd heb maar hoog tijd om er onderuit te komen ! al was het voor je eigen best wil !

Een gezond lichaam bestaat voor rond de 90% uit water en dat moet regelmatig aan- en afgevoerd worden om de boel schoon te houden .

Ik hoop voor je partner dat je de buitenkant van je lichaam beter verzorgd dan de binnenkant ...

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr aug 18, 2017 11:58 am

hahahahaha klepel klok

kramp en verzuring is bewezen dat dit niet door gebrek aan hydratatie komt...... (ik kan het onderzoek niet meer terugvinden maar die was uitzonderlijk duidelijk, de waterindustrie wil er niet aan, de supplement verkopers ook niet want anders word er te weinig verdient in die branche) Enige uitzondering is dat magnesium iets schijnt te doen, en dan het liefst via de huid opgenomen.
Hydrateren en water drinken, 2 heel verschillende aspecten zeker bij sport.

Melkzuur is een afvalproduct dat afgevoerd word via je bloed is de doorbloeding niet optimaal dan ook het afvoeren van melkzuur niet.

Of ik onder een steen leef weet ik niet, k heb wel een dak boven mn hoofd, al is dat riet. en ik surf genoeg om er buiten te komen :)
en volg ook redelijk actief de wetenschap mbt voeding en sport, zo ook op topsportniveau de leerzame workshops. Dat heet beroepsdeformatie dacht ik

Maak je geen zorgen, ik verzorg me meer dan goed ;) mn partner heeft geen klagen hahahaha

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr aug 18, 2017 12:46 pm

en waar blijft dat bloed er dan mee ????? heeft je workshop blijkbaar geen antwoord op gegeven ...

Magnesiumniveau (en de meeste andere mineralen zijn door de moderne voeding ) is bij de meeste mensen op een zeer laag pijl (een voetbad met magnesiumsulfaat kan hier wonderen doen .

en je heb groot gelijk "dood water" dat al jaren in plasticflessen zit heeft maar een beperkte zin maar daar zal je niets over willen weten want je conditionering van de BS waar je door gehypnotiseerd ben laat alle alarmbellen al afgaan als er maar iets afwijkt van "de ware leer"
Deep research.jpg
Ik ben ruim 8 jaar met "water" en de effecten op gezondheid , conditie en leven bezig dus als je eens bij gepraat wil worden kom eens langs .

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » vr aug 18, 2017 2:14 pm

Nelson, Ik wil een heel eind met je meegaan, maar verzuring voor een beginner heeft hoofdzakelijk te maken met een verkeerde techniek,teveel en onnodig knijpen in de giek, onbalans, en het feit dat bepaalde spiergroepen niet gewend zijn aan de belasting die het op dat moment ondergaat. Training is dus wenselijk.
Maar om nu te adviseren dat je tijdens een 2 uur durende sessie 4 liter geïoniseerd water naar binnen moet gooien, dan heb je geen tijd meer om te surfen en logischerwijs ook geen verzuring.

Water zal heust een positieve bijdrage leveren aan de symptoombestrijding (het afvoeren) , maar laten we vooral beginnen de oorzaken weg te nemen.
Oefening baart kunst

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr aug 18, 2017 2:57 pm

Niemand moet van mij wat dan ook , ik deel enkel mijn ervaring met een probleem waar blijk baar iemand zwaar genoeg mee zit om het hier op dit forum te vragen .

Als iemand er voor kiest om nooit één druppel water te drinken , mij prima . De natuur zal hem dan , zeker op langere termijn wel duidelijk maken wat daar mee bereikt wordt .

Als ik iets adviseer is dat omdat ik het zelf jaren doe en dus zelf kan oordelen en niet de zoveelste studie in de een of andere richting gelezen heb , als jij die ervaring ook wil delen ben je welkom

Training is het gewoon maken van spieren aan een nieuwe soort van gebruik .
Als je daar alles over wil weten lees je best
bodybyscience.jpg
bodybyscience.jpg (55.44 KiB) 778 keer bekeken
Of bekijk Dou Mcguff zijn filmpjes op You Tube , veel beter dan je leven slijten in de sportschool...

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » vr aug 18, 2017 3:23 pm

Ha interessant! Verzuring en al of niet extra drinken....
ik stel een nieuw apart topic voor voor deze discussie? Wie start m?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr aug 18, 2017 11:32 pm

Nelson Foils schreef:
vr aug 18, 2017 11:37 am
Een gezond lichaam bestaat voor rond de 90% uit water en dat moet regelmatig aan- en afgevoerd worden om de boel schoon te houden .
Nelson je cijfers kloppen niet.
Als je voor 90% uit water bestaat heb je ernstig oedeem en hoor je in het ziekenhuis te liggen.

Gezonde percentages:
Baby,s rond de 78%
Mannen 68
Vrouwen rond de 55% (hoger vet-percentage))
https://water.usgs.gov/edu/propertyyou.html

Effecten van Magnesiumsupletie bij sport zijn ook zwaar overated:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10959930

Wat betreft het probleem van de topic starter:
Zoals al eerder is aangegeven: je lijf de tijd geven om te wennen aan je nieuwe hobby en je armen trainen. :whip:
Volgend probleem wordt blaren omdat ook je handen ff eelt moeten opbouwen op de juiste plekken. :angel: , maar als je eenmaal gewend bent, ach dan went het snel.
Zie het als hardlopen: ongetraind doe je nog geen 5KM zonder spierpijn, maar bouw je het op dan kun je prima een marathon rennen. Met surfen en opbouw van tijdsduur die je kunt varen werkt het net zo.
Een trapeze helpt wel als je gat hangen aan je giek, maar dat doet niks af aan dat je lijf gewoon ff moet wennen.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » ma aug 21, 2017 12:56 pm

Daarbij moet je jezelf goed hydrateren, want dehydratie leidt tot krachtverlies.

Plaats reactie