Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Hard gaan

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Klaverdude
Deur-surfer
Deur-surfer

Hard gaan

Bericht door Klaverdude » ma aug 21, 2017 9:47 am

Beste allemaal,

Sinds enige tijd (en kilo's) ben ik na ongeveer 25 jaar weer opgestapt. Mijn vrouw en 2ling van 10 zijn ook enthousiast geworden na drie dagen les bij de Brouwersdam.
Ik huur daar mijn materiaal, wat me overigens uitstekend bevalt. Op deze manier kan je echt van alles uitproberen.
De materialen zijn enorm veranderd, daar ben ik wel achter.

Ik weeg nu 115kg, beachstart gaat weer steeds beter net als gijpen. Trapeze geen probleem. vroeger veel rondgeknald op allerlei klein snel grut...

Waar ik tegenaan loop is het volgende; ik heb heel veel druk in het zeil, maar krijg het niet goed voor elkaar om deze druk om te zetten in snelheid. Gistermorgen (4+BFT) met een Gecko 146 gestart met een 8.4 zeil.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om vaart in de plank te krijgen met als resultaat; achterkant board blijft onder water, druk in het zeil neemt niet af en board wil de hele tijd oploeven.

Na dit avontuur heb ik mijn spulletjes ingeleverd voor een Hejfly Droppin (186l) met een 7.5 ziel. Dat ging al een stuk beter, maar de plank wilde maar niet 'loskomen'. Terwijl het gisteren echt smullen was op de Bouwersdam; lekker zonnetje en iedereen knalde er heerlijk op los.

Vraag aan de ervaren zware jongens; hoe zien jullie dit? Zijn er stappen/handelingen die ik kan uitvoeren om die druk goed om te zetten naar snelheid? Ik ga sowieso ff een lesje boeken, maar sta zeker open voor jullie suggesties!

Josken
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Hard gaan

Bericht door Josken » ma aug 21, 2017 10:07 am

Zelfde probleem als ik had tijdens mijn verlof.
Ook opnieuw gestart na 22j.
Dit met een JP xride 146 met een cosmic 8.0 op.
Wanneer de anderen snelheid maakten draaide mijn plank met zijn neus de wind in en daar stond ik dan.
Op het einde van de vakantie lukte het als iets beter maar steeds mast korte stukjes.
Ik volg dit draadje mee op. Hopelijk komen veel bruikbare tips!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » ma aug 21, 2017 10:22 am

Klaverdude schreef:
ma aug 21, 2017 9:47 am
Beste allemaal,

Sinds enige tijd (en kilo's) ben ik na ongeveer 25 jaar weer opgestapt. Mijn vrouw en 2ling van 10 zijn ook enthousiast geworden na drie dagen les bij de Brouwersdam.
Ik huur daar mijn materiaal, wat me overigens uitstekend bevalt. Op deze manier kan je echt van alles uitproberen.
De materialen zijn enorm veranderd, daar ben ik wel achter.

Ik weeg nu 115kg, beachstart gaat weer steeds beter net als gijpen. Trapeze geen probleem. vroeger veel rondgeknald op allerlei klein snel grut...

Waar ik tegenaan loop is het volgende; ik heb heel veel druk in het zeil, maar krijg het niet goed voor elkaar om deze druk om te zetten in snelheid. Gistermorgen (4+BFT) met een Gecko 146 gestart met een 8.4 zeil.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om vaart in de plank te krijgen met als resultaat; achterkant board blijft onder water, druk in het zeil neemt niet af en board wil de hele tijd oploeven.

Na dit avontuur heb ik mijn spulletjes ingeleverd voor een Hejfly Droppin (186l) met een 7.5 ziel. Dat ging al een stuk beter, maar de plank wilde maar niet 'loskomen'. Terwijl het gisteren echt smullen was op de Bouwersdam; lekker zonnetje en iedereen knalde er heerlijk op los.

Vraag aan de ervaren zware jongens; hoe zien jullie dit? Zijn er stappen/handelingen die ik kan uitvoeren om die druk goed om te zetten naar snelheid? Ik ga sowieso ff een lesje boeken, maar sta zeker open voor jullie suggesties!
De Gecko is een kortere plank met een moderne shape. Dit vraagt om een wat actievere vaarstijl dan die lange heifly. Mede door zijn lengte planeert die passief beter aan . Om in plane te komen met de Gecko betekent dat je het board down wind moet sturen en eventueel met je zeil moet pompen(afhankelijk van de wind). En probeer alle kracht via je armen/trapeze met je voorste been door de mastvoet te duwen(als het goed gaat kun je zelfs op tenen staan met je achterste voet.) Probeer dan eerst goed snelheid te maken(dus dat het board lekker planeert) alvorens je naar achteren of naar de voetbanden stapt, dit voorkomt namelijk dat je tail zinkt en je board met de neus de wind in stuurt. Dan sta je binnen de kortste keren weer stil.
Josken schreef:
ma aug 21, 2017 10:07 am
Zelfde probleem als ik had tijdens mijn verlof.
Ook opnieuw gestart na 22j.
Dit met een JP xride 146 met een cosmic 8.0 op.
Wanneer de anderen snelheid maakten draaide mijn plank met zijn neus de wind in en daar stond ik dan.
Op het einde van de vakantie lukte het als iets beter maar steeds mast korte stukjes.
Ik volg dit draadje mee op. Hopelijk komen veel bruikbare tips!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij gebeurt bij jou bovenstaande, dat je te weinig snelheid hebt waardoor je de tail in het water duwt en de plank de wind in stuurt.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma aug 21, 2017 10:40 am

Welkom hier, top dat je het weer oppakt, helaas van de kilo's maar zo is mij dat ook vergaan, ik ben 5 jaar geleden na ruim 20 jaar weer op gestapt en herken jou probleem. Ik nu 108 kg kan wel mee praten over jou issue, vele goedbedoelde adviezen van 70-80kg wegende surfers die je vertellen welk zeil en board jij moet gebruiken, kun je maar beter naast je neerleggen want een 7,5 is voor hun een licht weer zeil terwijl dat voor jou een zeil is wat jij gaat gebruiken vanaf 23 kn en plus, even zo met boards, een 135 liter is voor jou een board waar je theoretisch je zeil nog zou kunnen optrekken echter dat vraagt wel wat balanceer kunsten, zijn het adviezen over techniek en hoe en wat, die info kun je goed gebruiken want die is voor hun het zelfde op het voor hun kleinere materiaal.
En idd is het zo dat de langere planken van vroeger makkelijker koers hielden bij een passiefe stijl, de shortboards van nu eisen nu eenmaal een andere techniek, nu zul je meer met de voortse voet de plank in de richting moeten duwen waar jij heen wilt, en eenmaal in plane, dan is het einsteigen in die slampen en gehen.
Nu antwoord op je probleem, waarom kwam jij niet vooruit gisteren terwijl anderen om je heen zoefden, heel eenvoudig jij had met een 10.0 moeten varen onder die omstandigheden i.v.p een 8,5 die was domweg gewoon te klein punt. Als je later vele stappen verder bent en de juiste techniek hebt en actief vaart (pompen enz) dan zou dat mogelijk gaan lukken. Voor nu heb je voor die omstandigheden die jij noemt gewoon veel volume nodig en een groot zeil en met veel volume zou jij nu minimaal rond de 150-160 ltr moeten zitten.
Ik vaar zelf met een Starboard Futura 155 en een Gun Vector 9,6 onder die omstandigheden en dan moet de wind toch echt wel stabiel en voldoende zijn anders is het dobberen. Ik hoop dat ik je een klein beetje wijzer heb gemaakt en wens je veel plezier, heb je vragen aan een soort genoot stel ze dan gerust.

radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 jp superlightwind

Bericht door radical roodje » ma aug 21, 2017 11:26 am

Ikzelf 105 kg heb gisteren gevaren met 134 l en 9.0 zeil
Lekker dagje gehad, maar was minder snel in planee dan de lichtere jongens. Eenmaal met de vlaag mee kan ik goed doorvaren.
Jouw probleem heb ik ook gehad bij uit uitproberen van verschillende boards. Alles korter dan 245 cm koste mij erg veel moeite en vereist een actieve manier van aanplanten. Omdat ik geen aanplaneer wonder ben krijg ik deze kortere boards slecht over de boeggolf en dus moeilijk in planee.
Probeer sb future tabou rocket (niet de wide) of je xcite ride maar eens uit.
Wel board downwind sturen en licht pompen met trapeze ingehaakd. Passiever dan dit gaat niet werken om snelheid te maken en dan snel in de voetbanden.(zeker de voorste) als ik midden op het board blijf staan lukt het niet om over de boeggolf te komen.
Lukt dit wel dan gaan de remmen los en zeker met een groot zeil ben je niet meer in te halen.
Vaar wel grote vinnen bijpassend bij je zeilmaat en boardbreedte.
Succes

Klaverdude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Klaverdude » wo aug 23, 2017 10:27 am

Thanks allemaal voor jullie reacties; hier kan ik zeker wat mee!!
Ik ben nog niet heeeeeel erg actief aan het kijken naar eigen materialen, ook omdat de spullen bij de Brouwersdam meer dan uitstekend zijn.
Maar het kriebelt wel! Ik heb inmiddels een shortlist gemaakt van boards en kom tot twee smaken: De Fanatic Gecko 156 en de JP Magic Ride 154. Deze zullen me net ff die extra liters geven in het begin om het plezier erin te houden.
Qua zeilen zullen het inderdaad grote lappen gaan worden. een 7.5 en een megalap van rond de 9.5... Wat zouden jullie adviseren? En dan meteen met cambers of is dit zonde van het geld in dit stadium?

Vandaag weinig wind, hopelijk van het weekend weer wat beter...

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » do aug 24, 2017 8:18 am

Kijk voor een lichtweer freerace zeil met niet zo brede mastslurf. Hierbij planeerd een 8.0 vaak als een 10.0 racezeil, zoals type plasma en V8 helium ( smalle mastslurf met 2 of 3 cambers) Maar een type 10.0 Vapor met brede mastslurf lijkt mij inderdaad niet handig gezien het niveau

Kwa board een type oudere freeformula van starboard , ik hoor en zie daar niks dan goeds mee. Makkelijk varen. Duurzaam en slaat snel aan

Klaverdude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Klaverdude » do aug 24, 2017 2:43 pm

@Down the line en anderen; thanks voor jullie reacties.
Doel je op de Starboard Go?

Thanks voor de tips over het zeil. Ik zie mezelf niet na een uurtje alweer pielen aan het zeil om het aan te pasen aan de omstandigheden. liever gewoon optuigen en knallen.
Aan de andere kant; ben wel nieuwsgierig geworden. Weten jullie nog instructie filmpjes over het tunen van je zeil?

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do aug 24, 2017 2:58 pm

Starboard Freeformula, oud board waar je vreselijk veel plezier van kan hebben.
Is alles mee te doen, leren en doorstomen tot je klaar bent voor een isonic bv. En de duurzaamheid is erg goed.

Wilco1
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Supersport 100, iSonic 125 - Code:Red & Overdrive 6.5;7.5

Bericht door Wilco1 » zo sep 03, 2017 4:38 pm

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... KNXQ-JTd2w

In dit artikel staan ook nog wel wat leuke dingen over early planing. Vooral het downwind gaan, 'sink low' oftewel hangen aan de giek om druk van de plank te krijgen, snelheid maken, voorste voet in voetband, halve wind varen, achterste voet erin en dan lekker gaan cruisen.

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116(75), 3s,87 SBQuad,81,Simmer Blacktip 4.2,4.7,5.3,6.0 Ka race 9.0,7.9

Bericht door jipsteenbrink » zo sep 03, 2017 5:00 pm

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=3

is dit dan niet iets of is dat ook te trimgevoelig?

Wilco1
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Supersport 100, iSonic 125 - Code:Red & Overdrive 6.5;7.5

Bericht door Wilco1 » zo sep 03, 2017 5:17 pm

Dat is een 3 camber freerace zeil, denk dat een echt freeride zeil beter is, zeker met zo'n groot zeil is easy handling wel een pre

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 4:17 pm

om even terug te komen op de board vraag, er zit een duidelijk verschil de de materialen van een board, de "HRS" versies varen nu eenmaal wat zwaarder dan de "LTD" versies. Een "licht" board met voldoende breedte om een groot zeil op te varen zou het mooist zijn. De gecko 146 LTD, Magic ride wood of de severne Fox 140, allemaal erg leuke boards...

Plaats reactie