Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeilkeuze

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Zeilkeuze

Bericht door Bob123 » di aug 22, 2017 4:58 pm

Hoi allemaal,

Het is bijna een jaar geleden sinds ik mijn surfsetje heb aangeschaft en ik ben er super blij mee!
Mijn set bestaat uit:
Fanatic gecko 120
Gaastra Remedy
Gun sails vector.
Unifiber mast 430
Gun sails mast 460
Prolimit V-grip giek (bedankt Reindt)

Ik kan inmiddels redelijk surfen.
Ik kan:
Beach- en waterstarten
Voetbanden
Gijpen
Opkruisen, enz.

Ik zou graag een volgend zeil willen aanschaffen. In eerste instantie dacht ik aan een 6.7. (bijna) Precies tussen mijn 2 zeilen in. Ik zit nog wel te denken of ik een zeil met of zonder cambers neem. Het lijkt me namelijk super gaaf om trucs als de duck gybe te leren en ik begrijp dat dit heel lastig gaat met een zeil met cambers. Mijn tweede idee was daarom een 6.0 slalom zeil. Waait het dan bijvoorbeeld 18 knopen (hele goede omstandigheden voor mijn gewicht), dan kan ik knallen met mijn 6.0 slalom zeil of Duck gybes oefenen met mijn 6.0 Remedy. Mijn vraag was nu of het slim was een slalomzeil te nemen met mijn ervaring en uitrusting (simpele mast). Verder vraag ik me af of jullie nog advies hebben over mijn volgende zeil keuze.

Hangloose!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Re: Zeilkeuze

Bericht door rvdhorst » di aug 22, 2017 10:22 pm

Bob123 schreef:
di aug 22, 2017 4:58 pm
In eerste instantie dacht ik aan een 6.7. (bijna) Precies tussen mijn 2 zeilen in. ... Duck gybes oefenen met mijn 6.0 Remedy
Je hebt dus een 6.0m en 7.4m. Een 6.7m lijkt me niet handig. Boven de 6m zou ik minimaal een stap 1m nemen.
Het lijkt me namelijk super gaaf om trucs als de duck gybe te leren
De duck gybe is inderdaad een hele mooie gijp en betrekkelijk makkelijk om uit de gijp door te planeren. Als je trucs wilt leren, zoals de duck gybe gaan de cambers inderdaad niet helpen, maar vervelender nog is de lage onderlijk. je moet zowat een limbodanser zijn om daar onderdoor te komen (of zeer geoefend zijn).

Ik zou eerst 's nadenken wat je wilt. meer trucs, of meer speed. met de gaastra heb je nu een mooi freeride zeil, en je zou kunnen overwegen een kleiner zeil erbij te nemen als je je op trucs wilt richten. Een kleiner zeil leert zoveel makkelijker, en zeker op een groter board, zoals je Gecko 120L. Maar e.e.a. hangt ook van je gewicht af. Let ook op dat het zeil bij je mast past, dus qua lengte en stijfheid (zie de unifiber mast selector voor een mooi overzicht per zeilmerk http://www.unifiber.net/2015/mast-selector)

Overigens ben je altijd welkom bij Pampus Haven. Dan voorzien we je van persoonlijk advies. :D

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo aug 23, 2017 7:56 am

Je kan ook de vuistregel - 15% en + 15% aanhouden. Dan heb je een mooie dekkingsgraad. 6x1,15= 6.9, 6.9x1.15 = 7.9.
Ik vaar op een gecko 112 met een 6.7 vanaf 18 tot 22 knopen en een 7.9 vanaf 14 tot 18 knopen. Ik heb de GS rapid.

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » do aug 24, 2017 4:04 pm

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er nog eens goed over nadenken!

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » do aug 24, 2017 5:33 pm

In diverse onderwerpen (bijvoorbeeld recent het onderwerp "saber/matrix") al best wat geschreven hierover.
Hieronder wat ik daar al getypt had (niet alles relevant, daar ging het over kiezen wat weg te doen, in plaats van wat aan te kopen).
Wat volgens mij in jouw geval belangrijk is, is dat een Xm2 camber zeil qua inzet bereik niet direct vergeleken kan worden met diezelfde Xm2 freeride zeil. Dat moet je wel meenemen in het doorrekenen wat een logische volgende maat zou zijn. Hoeveel je daar precies voor moet verrekenen is een beetje kwestie van gevoel, maar ook afhankelijk hoe overpowered je een camberzeil normaalgesproken vaart....
Het is zelfs na je opruiming nog een hele waslijst. Ik zou er bijna nieuwsgierig van worden hoe je dit bij elkaar verzameld hebt...
My 2 cents; maak een overzichtje van welke zeilmaten je zou willen hebben o.b.v. de 15% regel die hierboven al genoemd is (10% als je heel luxe wilt zitten) en werk er dan naartoe om dat setje te hebben (niet meer, veroorzaakt alleen maar keuzestress).

Waar te beginnen?
-Kies welke maat je het liefst vaart (je sweetspot) en werk vanaf daar naar boven/beneden
-Kies het grootste zeil dat je grootste board aan kan / jij aan wil en werk vanaf daar naar beneden

Uitzonderingen:
-Als je in je range een overstap hebt van (free)race naar freeride/wave zeilen, dan kan het zijn dat je daar een correctie wilt aanbrengen. Je (free)race zeilen zullen een ander inzet bereik hebben dan een wave zeilen van dezelfde maat. In mijn geval heb ik een lichtweer setje (2 zeilen, 1 board) en een FSW setje, die ik apart van elkaar benader. Het kleinste freerace zeil is 7.0 wat ongeveer hetzelfde inzetbereik heeft als mijn grootste FSW zeil van 6.4, alleen voor op andere omstandigheden en ander board.
-Als je veel vaart, kan het zijn dat je op de sweetspot een extra zeil wilt; bijvoorbeeld je vaart veel op zee, je berekende range loopt van 4.7 naar 5.3, maar je hebt ook graag een 5.0 om tijdens die omstandigheden precies goed te zitten (m.i. alleen valide als je echt veel TOW hebt...)
Succes met kiezen en met de duckgijp!

Plaats reactie