Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welk zeil

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Welk zeil

Bericht door ffkijke » di okt 17, 2017 7:47 pm

Surfgenoten,

Wie kan er een korte uiteenzetting geven over welke zeilkeuze het meest geschikt zijn, lettend op: prijs, kwaliteit, vaareigenschappen.
Ik vaar een Tabou Rocket 145 liter, weeg 70 kg, zeilen 4.2 (kindertuigage), 6.5 Gaastra Matrix, 7.5 Gaastra Matrix. Denk over een 8.5 maar wat levert dat op aan snelheid, en wat lever je in? Vanaf welek zeilmaat zijn de zeilen met cambers, of kan je dat zelf kiezen?

Hoor graag van jullie! Groets, Robert

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Re: Welk zeil

Bericht door Ouwe » di okt 17, 2017 9:31 pm

Er is de laatste tijd heel veel geschreven hier over wel of geen cambers, lees die onderwerpen even zelf door dan ben je al weer een stuk verder.
Zo ook de grote van zeilen.
Met 70 kg moet je naar mijn idee makkelijk met 7,5 bij minimale wind goed kunnen planeren, zeker met een 145 liter board.
Goed trimmen en een beetje werken om op gang te komen.
Hoe groter je zeil , hoe zwaarder het is, en dan met optrekken enzz wordt dat best werken.

dennisdenboer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou, Gaastra, NP

Bericht door dennisdenboer » vr okt 20, 2017 11:58 am

Hoi Robert,

Het is een eindeloze discussie of je nou wel of geen cambers wilt, ik denk dat het een persoonlijke keuze is wat je lekkerder varen vind. Het nadeel is wel dat je zeil natuurlijk steeds zwaarder wordt. Maar zoals 'ouwe' al beschreef kan je beter een stukje teruglezen want er is al veel over gezegd de laatste tijd. Wat jij natuurlijk wel zelf kan doen is het een keer uitproberen op een test dag, dat je een 8,5 vaart zonder en eentje met cambers dan kan je zelf het verschil voelen.
Misschien kan je omdat je al een Gaastra Matrix vaart ook eens kijken naar de 8,5 versie hiervan, volgens mij bestaat die wel. Dan heb je wel een mooi compleet setje met dezelfde vaar eigenschappen.
Maar nogmaals het is een persoonlijke keuze

Succes met je keuze!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr okt 20, 2017 7:58 pm

Voor je grootste zeil zijn cambers wel prettig, daarmee haal je de minimaal benodigde wind wat mee naar beneden t.o.v. een zeil zonder cambers.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » do nov 16, 2017 4:06 pm

Je kunt ook eens gaan kijken naar een sneller board, met 70 kg en een 7.5 moet je met windje drie al kunnen planneren...

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do nov 16, 2017 7:46 pm

martijn73 schreef:
do nov 16, 2017 4:06 pm
Je kunt ook eens gaan kijken naar een sneller board, met 70 kg en een 7.5 moet je met windje drie al kunnen planneren...
Bullshit, windje 3 is onder de 10 knopen, veel succes ermee. Dan zie ik alleen foilers, formulagasten en een random slalommer met enorme lap gaan hoor.

Ik ben het wel eens dat 7.5 groot genoeg is, vanaf een knoop of 11-12 moet je wel kunnen planeren, en dat is bijna zo vroeg als it gets.

Plaats reactie