Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Weer gekl**t met mijn trapezelijnen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Weer gekl**t met mijn trapezelijnen

Bericht door Robbie-79 » zo okt 29, 2017 5:53 pm

Ik heb nog steeds de positie van mijn lijnen niet goed, maar kom er na continu uitproberen gewoon niet uit. Ik moet er even bij vermelden dat ik de positie van mijn voetbanden recent heb gewijzigd. Ze staan nu in de buitenste positie en de voorste is 1 gaatje naar achteren gegaan, maar dat scheelt haast niets. Ik vaar een freeride board met freeride zeilen, heb een zittrapeze en vaar met behoorlijk lange lijnen (meestal heb ik mijn NP vario lines maximaal staan).Het is vaak aan 1 kant dat het voor geen meter vaart, terwijl ze aan beide kanten op excact dezelfde positie staan :-? De andere kant (voorkeurskant) vaart wel beter, maar ook niet optimaal. Ik kan bv. niet 1 en zeker niet beide handen loslaten zonder dat mijn koers wijzigt, wat volgens mij wel zou moeten kunnen als ze goed staan afgesteld. Op de slechte kant wil het board continu richting de wind draaien zeker als ik nog niet planeer. Dan moet ik corrigeren met voetdruk. Als ik opstap, inhaak, het zeil nog half open heb voelt het alsof ik hem al helemaal dicht heb getrokken. stap ik langzaam naar achteren wanneer de snelheid komt en het zeil normaal gesproken langzaam dichttrek loeft hij op. Dan moet ik mij in een hele rare houding wringen om met mijn benen het board recht uit te laten lopen, wat bijzonder veel kracht in mijn armen en benen kost. Ik heb mijn lijnen in eerste instantie zelf geprobeerd af te stellen en later, omdat ik het zelf niet voor elkaar kreeg ze afgesteld volgens de guy cribb methode. Dit zorgde wel voor verbetering, maar de lijnen dicht op elkaar werkte voor mij (nog) niet. Ik zoek eigenlijk een beschrijving waaraan je kan merken of je voorste lijn te ver naar voren of naar achteren staat en idem voor de achterste lijn. Ik kan hier heel weinig over vinden. Er is mij ooit verteld door een collega surfer dat als je met de masthand kracht moet zetten de lijnen verder naar voren moeten en met zeilhand dan verder naar achteren. Kan het ook zijn dat 1 lijn te ver naar voor of achter staat en hoe zou je daar dan achter moeten komen. Uitproberen ben ik inmiddels al een jaar mee bezig, maar ik kom er niet uit, omdat ik mogelijke problemen niet herken. Wie heeft de gouden tip? Zo van bovenaf te zien lijkt mij dit een ideale afstelling.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Re: Weer gekl**t met mijn trapezelijnen

Bericht door Worldxtreme » zo okt 29, 2017 6:22 pm

Foutje
Laatst gewijzigd door Worldxtreme op ma okt 30, 2017 7:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » zo okt 29, 2017 6:57 pm

Sorry voor het vermelden, maar ik ben dit zelf niet. Kwam dit filmpje tegen en dacht dit lijkt wel een fijne afstelling. Was meer als voorbeeld.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo okt 29, 2017 7:40 pm

Op de video is EdwinR en die kan wel varen en de boel afstellen hoor.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » zo okt 29, 2017 7:43 pm

De kant waar welke je op vaart kan ook wat invloed hebben op je positie van je lijnen.
Bv als je de ene kant op vaart en je de andere kant op veel meer aan de wind moet varen.
Je zal dan aan de ene kant de lijn wat anders hebben staan dan aan de andere kant.
En als ik de lijnen verstel dan doe ik dat sowieso met kleine stapjes.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo okt 29, 2017 8:17 pm

Eigenlijk is het niet ingewikkelder dan dat de kracht van je trapeze in lijn moet komen te liggen met de dwarskracht in het zeil. Dus inderdaad, verschuif de lijnen (in kleine stapje) in de richting van de hand die het meest moet trekken tot je ongeveer even hard aan beide handen trekt (bij correcties). Echt langere tijd zonder handen varen lukt volgens mij vrijwel niemand, dan moet je wel een heel stabiel zeil en een heel stabiele wind hebben.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat het drukpunt van het zeil niet al te veel heen en weer wandelt. Wellicht heb je toch je zeil niet helemaal goed getrimd staan? Te weinig downhaul? Te weinig outhaul (slappe zak met veel bolling maar niet stabiel) of juist te veel outhaul (te vlak zeil en daardoor geen duidelijk drukpunt meer)?
Of gebruik je het zeil in hardere wind dan waar het voor bedoeld is (bv zeil met zeer weinig latten)?

Laat anders een ervaren surfer er eens op varen. In principe moet hij in 10 minuten die lijntjes goed kunnen hebben staan, of ontdekken dat hij er ook niet uit komt en er inderdaad iets geks aan de hand is, mogelijk dan dus met het zeil.

Dat van die voorkeurskant komt idd waarschijnlijk doordat je de ene koers hoger probeert te varen dan de andere.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » zo okt 29, 2017 8:35 pm

wat je aangeeft dat het board soms snel in de wind draait kan ook zijn dat je mastvoet positie niet helemaal lekker staat. probeer ook eens met kleine stapjes (ongeveer 1,5 of 2 cm) de mastvoet meer naar voren te zetten zodat je wat meer mastvoetdruk krijg. Ook de mastvoet positie hangt samen met het juist afstellen van je lijnen.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » zo okt 29, 2017 9:10 pm

@stylo Heb de mastvoetpositie eigenlijk altijd net achter het midden. Alleen wanneer ik zwaar overpowered ben en ga vliegen, schuif ik hem wat naar voren. Meestal vaar ik daarna vaak wel beroerd, maar vlieg dan niet meer. Moet je bij de mastvoet naar voren achteren je lijnen ook in dezelfde richting verschuiven?

@Ron Gijzen Ik denk dat ik de trim van mijn zeilen wel ok heb. Qua outhaul volg ik wat er op mijn zeil staat en dan staat ie er vaak wel netjes op. Heb er in ieder geval nog nooit commentaar of tips van andere surfers over gehad. Ik kies over het algemeen wel redelijk goed mijn zeilmaat aan de waterkant en mocht het toch te gortig worden dan geef ik iets meer downhaul en outhaul. Rest me eigenlijk niets meer dan blijven proberen met kleine stapjes.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo okt 29, 2017 11:36 pm

Hey Robbie, mooi filmpje hè? En ja, die lijntjes staan wel goed, je ziet dat ik met één hand kan springen, zowel de voorste als achterste.
Jouw probleem is denk ik niet zozeer de positie van de lijntjes omdat je schrijft dat het vooral aan één kant niet lekker gaat. Dat kan te maken hebben met (te weinig indraaien van je heupen. Als je je heupen draait trek je aan de trapezelijn en trek je je zeil dicht. Als de lijn dan (veel te) ver naar achteren staan overtrek je het maar dat heeft bijna niemand. Maar als je je heup niet indraait moet je werken met je achterste hand en is de drukverdeling op het board ook niet OK.
Focus op kijken waar je heen wilt en draait je heupen ook in die richting.

Mocht je blijven twijfelen aan de afstelling twee tips van mij:
1. schuif je touwtjes naar achteren tot je merkt dat ze echt te ver naar achteren staan. Dat is als je met twee handen voor de lijnen kan varen.
2. leen je setje even uit aan iemand die het goed kan beoordelen.

Succes!

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » ma okt 30, 2017 7:53 am

Het zou inderdaad iets makkelijker te beoordelen zijn als je een foto/filmpje zou plaatsen van jouw tuigage wat niet lekker afgeteld is ipv een tuig wat wel goed is afgesteld.

Plaats reactie