Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginnen met windsurfen.

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Beginnen met windsurfen.

Bericht door Guido Jansen » do dec 14, 2017 10:41 pm

Hallo allemaal,

Deze zomer heb ik op het Garda meer voor het eerst op een windsurf plank gestaan. Na drie lessen wist ik zeker "dit wil ik thuis ook doen"!!

Na drie lessen begrijp ik de basis en wordt het tijd om te oefenen.

Wat mij betreft kan ik dit op drie manieren gaan doen. Huren, moderne tweedehands, oude tweedehands. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste. Hobby voorwaarden: niet duur en gaan wanneer je kan, vrouw en kinderen de auto in knikkeren en plank op het dak zeg maar.

Als ik de standaard van +-2x je lichaamsgewicht aan houd, dan zou ik een plank van 220 liter nodig hebben. Je ziet wel eens oude planken bv f2 ligtning met een groot volume(240l) en een zwaard. Gedateerd dat snap ik, maar voor iemand zonder olympische ambities is het misschien niet gek. Ik hoef er ook niet mee te springen. Gewoon leren surfen, lekker op het water zijn en als ik er aan toe ben een groter zeil en net zo hard gaan als ze (nog steeds) op YouTube doen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke plank. Of weet heeft iemand een beter ieder. Ik hoor het graag

Guido Jansen

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Beginnen met windsurfen.

Bericht door Reindt » vr dec 15, 2017 2:28 am

Hoi Guido, welkom hier.
Leuk dat je het wilt doorzetten, daar ga je geen spijt van krijgen, zeker niet als je in de basis met geschikt materiaal gaat varen. En ja wat is geschikt materiaal? Daarom meld jij je hier. Is goed, maar gebruik ook even de zoek functie, want immers zijn al erg velen je voor gegaan en hebben de zelfde vragen gehad en ook dezelfde antwoorden.
Maar toch omdat ik het niet laten kan, ik zou geen oude tweedehands kopen maar een moderne tweede hands, waarom?
Om de dood eevoudige reden dat een modern board breed en daardoor veel stabieler is dan een ouderwets board wat je leercurve en daarmee het plezier aanzienlijk zal doen toenemen.
En 2x je lichaamsgewichtis ook niet nodig, ik zou me focussen op een board rond de 170 ltr, kijk eens voor een Starboard Go 171 of zo......Succes!

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr dec 15, 2017 8:41 am

Laat je adviseren bij een shop. Die hebben ook 2e hands, je kunt testen, en die 100 andere vragen beantwoorden die je nog gaat krijgen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr dec 15, 2017 9:52 am

Zo'n oud board met zwaard is best een optie. Wel zou ik zoeken naar een moderner zeil. Zo'n lighting is echt niks meer waard, dus daar zou ik niet meer dan een paar tientjes voor betalen. Het originele mastvoetsysteem is een drama (dat is bij veel oude boards zo) er zijn metalen plaatjes te koop die je in de masttrack kunt leggen voor een verbinding met een modern mastvoetsysteem. Voor zeil/mast/giek en verlenger zou ik wel wat meer uitgeven. Denk aan totaal 250 euro (zeil 75 euro, mast 75 euro, giek 60 euro en verlenger ongeveer 40 euro. Voor dat geld kun je een fijn tuigage kopen wat nog jaren mee kan. Wel opletten dat het masttype en lengte past bij het zeil wat je koopt.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr dec 15, 2017 10:18 am

ik deel de mening van Ron, ga eens informeren bij een shop en praat over je wensen en over de mogelijkheden...

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » vr dec 15, 2017 4:01 pm

coen76 schreef:
vr dec 15, 2017 9:52 am
Zo'n oud board met zwaard is best een optie. Wel zou ik zoeken naar een moderner zeil. Zo'n lighting is echt niks meer waard, dus daar zou ik niet meer dan een paar tientjes voor betalen. Het originele mastvoetsysteem is een drama (dat is bij veel oude boards zo) er zijn metalen plaatjes te koop die je in de masttrack kunt leggen voor een verbinding met een modern mastvoetsysteem. Voor zeil/mast/giek en verlenger zou ik wel wat meer uitgeven. Denk aan totaal 250 euro (zeil 75 euro, mast 75 euro, giek 60 euro en verlenger ongeveer 40 euro. Voor dat geld kun je een fijn tuigage kopen wat nog jaren mee kan. Wel opletten dat het masttype en lengte past bij het zeil wat je koopt.
De F2 Lighting is een heel goed courseboard en best wel kwetsbaar, maar zeker geen beginnersboard. (PWA board voor Pro’s) Kijk of je bij surfscholen iets kan scoren of bij een surfshop waarbij je naar verloop je beginnersspul kan inruilen voor de volgende stap. (Zie ook surfshop Kater, maar er zijn er meer winkels die dit soort deals kunnen afsluiten)

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr dec 15, 2017 4:13 pm

Ik zie dat hij later inderdaad meer richting race ging. De versie die ik vroeger had was een vrij makkelijk en onverwoestbaar board. Maar als het om het principe gaat kan een oud lang board met zwaard prima functioneren als beginners board. (die oude boards waar nog goed mee te racen Is zijn ook nog niet heel goedkoop dacht ik)

Deze had ik, en die Is prima geschikt :
$_9.JPG
$_9.JPG (3.31 KiB) 481 keer bekeken

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr dec 15, 2017 11:39 pm

Wat is je budget? Een 2e hands modern beginnerssetje is een goede keus als je rond de 500 - 750 euro te besteden hebt en zal waarschijnlijk nog wel redelijk zijn waarde behouden.

Als alternatief voor huren zou ik je ook aanraden om eens te kijken of er windsurfvereniging bij jou in de buurt zit. Kans dat je dan nog goedkoper uitkomt dan huren, vaker zult gaan surfen en een stuk gezelliger bovendien.

Plaats reactie