Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies nieuw tuigage; Gaastra Pilot of Vandal Venture?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Leonard1997
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP x-cite ride 120L 2007

Advies nieuw tuigage; Gaastra Pilot of Vandal Venture?

Bericht door Leonard1997 » wo jan 10, 2018 11:41 pm

Na 4 zomers gesurft te hebben op oud materiaal (plank van 360 cm en 166L en een vrij oud camberzeil van 5.0 :think: ) was ik toe aan wat nieuwer materiaal. Via MP heb ik tweedehands een JP x-cite ride van 120L weten aan te schaffen en daarvoor ben ik nu op zoek naar nieuw tuigage. Nu ben ik na wat zoeken de volgende twee tuigagesets tegengekomen die niet al te duur zijn:

Een Gaastra Pilot
https://www.kater.nl/productsets/gaastr ... _1169.html

Een Vandal Venture
https://www.kater.nl/productsets/vandal ... _1145.html

Nu heb ik wat informatie opgezocht over deze zeilen op dit forum en heb ik begrepen dat niet iedereen even enthousiast is over de pilot omdat deze moeilijker te controleren zou zijn bij hardere wind. Over de Vandal Venture heb ik op dit forum niks kunnen vinden.

Nu vroeg ik me af of iemand me advies kan geven welke van de sets ik beter kan nemen, of die ervaring hebben met een van de zeilen. Het liefst ga ik voor zo'n complete set omdat ik dan zeker weet dat alles bij elkaar past en omdat dit nogal kan schelen in prijs.
Ook over de maat zit ik te twijfelen. Bij 20 knopen had ik met mijn oude zeil niet het gevoel dat het teveel werd. Nu zie ik dat bovenstaande zeilen er nog in drie maten zijn(verschilt per merk): 5.5, 5.8, 6.4 en 6.5. Nu weet ik niet in hoeverre dit vergelijkbaar is met het zeil wat ik altijd gebruikt heb omdat daar cambers in zitten en het een stuk ouder is (jaar weet ik helaas niet). Misschien dat iemand hiervoor ook wat tips heeft?

Nog wat info over mezelf:
- 60 kg, 1.74m
- Heb tot nu toe vooral gesurft op het IJsselmeer bij Mirns.
- Ik wil nu nieuwe dingen leren zoals surfen met voetbanden, waterstarten en geipen.
- Beachstart gaat goed, trapeze gaat redelijk goed.
- Ben van plan om komende jaren in ieder geval op binnenwater te blijven zoals het IJsselmeer bij Mirns, Reeuwijk en Horst.
Als er meer info nodig is hoor ik dat graag!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Advies nieuw tuigage; Gaastra Pilot of Vandal Venture?

Bericht door Huug » do jan 11, 2018 2:16 pm

De Pilot is een beginners zeil, de Venture zit in dezelfde categorie. Als budgetzeil voor heavy-duty condities vind ik de Ka Kruze een betere oplossing. Die is als set even duur als de Venture, maar misschien nu niet in de aanbieding. En voor een grote vent met veel wind doet-ie het prima, been there, done that :D

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do jan 11, 2018 2:16 pm

De pilot en venture zijn beide beginners/instapzeilen. Vandal is het budgetmerk van GA, maar meer ervaring heb ik er ook niet mee. De pilot is een prima zeiltje, en voor de prijs zeker functioneel en gaat een goed aantal jaartjes mee. Twee vrienden van me hebben er eentje in 5.0 gekocht in combinatie met een instap board. Vaak zijn deze setjes rond 1200€ te vinden bij grotere surfshops. Ik heb er ook mee gevaren een aantal keer, prima zeiltje, niet mast gevoelig en vaart prima op een goedkopere mast. Highend niet echt prachtig, en irritant geklapper aan de leech door bezuiniging op minilatjes, maar prima te varen.

En Huug, KA Kruze is zeker ook een prima zeiltje, maar zet er even bij dat je gesponsord wordt door KA..

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do jan 11, 2018 2:21 pm

WhiteofHeart schreef:
do jan 11, 2018 2:16 pm
En Huug, KA Kruze is zeker ook een prima zeiltje, maar zet er even bij dat je gesponsord wordt door KA..
Dat staat naast elke post, al vind ik zelf 'gesponsord' wel weer een groot woord voor onze relatie.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do jan 11, 2018 2:27 pm

Huug schreef:
do jan 11, 2018 2:21 pm
WhiteofHeart schreef:
do jan 11, 2018 2:16 pm
Dat staat naast elke post, al vind ik zelf 'gesponsord' wel weer een groot woord voor onze relatie.
Op de mobiele site staat dat er niet bij! Misschien maar even ergens anders aangeven dit. "Surfer met kortingsdeal" dan. Excuses, maar ik irriteer me wel eens aan advies over spullen waar de topic starter niet om vraagt. (ben ik zelf ook wel eens schuldig aan als ik eerlijk ben). Het wordt naar mijn idee echter een ander verhaal als de surfer in kwestie die het advies geeft gesponsord is op de een of andere manier, dan begint het wel erg te lijken op reclame in mijn ogen.

Neemt niet weg dat de kruze een leuk zeiltje is waar de topicstarter ook zeker naar kan kijken!

Leonard1997
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Leonard1997 » do jan 11, 2018 7:02 pm

Bedankt voor de reacties! Ik vind het absoluut geen probleem als er andere suggesties zijn.
Ik heb nu even verder zitten kijken en daarbij de Kruze ook in gedachten gehouden. Nu kwam ik op het volgende idee:

Stel ik zou de set van de Gaastra met de 6.5 kopen voor de dagen met minder wind https://www.kater.nl/productsets/gaastr ... _1169.html, en daarbij het volgende kruze zeil van 5.3 voor de dagen met meer wind http://www.kasailwindsurfing.com/nl/kruze-2317.html, dan zou qua formaat de 430 mast van Gaastra en de giek die bij de gaastra set zit op de Kruze moeten passen, maar ik weet niet of dit ideaal is aangezien het merk van de mast dan niet overeenkomt met het merk van het zeil. Ik heb begrepen dat het het beste is om dit zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Wat is jullie mening daarover?

Of denken jullie dat ik de grootte van de zeilen nu verkeerd inschat ivm mijn (lage) gewicht? (6.5 verwacht ik dan tussen de 10 en 16 te gebruiken en 5.3 vanaf 16).
Suggesties voor andere merken zijn uiteraard ook welkom.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » do jan 11, 2018 8:06 pm

De Kruze vindt een RDM mast wel heel fijn, dat roteert stukken beter. Ik heb dat met een Kruze 6.4 geprobeerd, ik vond het geen feest. De Kruze 5.3 wil bovendien liever op een 400 mast dus als je hem op een 430 SDM zet dan gaat het twee keer minder, dat ga ik niet adviseren. :oops:
@WhiteofHeart Ik waardeer je zorgen, maar volgens mij leg ik eerst uit dat de twee opties vergelijkbaar zijn en wijs daarna heel helder een duurder , maar beter alternatief aan als een mogelijkheid die het overwegen waard is. Tel daarbij dat ik voor mijn keuze voor KA een Charger en en Pilot (en nog wel een heel stel zeilen) heb versleten, dan denk ik dat ik een eerlijk advies heb gegeven.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do jan 11, 2018 8:52 pm

Leonard1997 schreef:
do jan 11, 2018 7:02 pm
Stel ik zou de set van de Gaastra met de 6.5 kopen voor de dagen met minder wind https://www.kater.nl/productsets/gaastr ... _1169.html, en daarbij het volgende kruze zeil van 5.3 voor de dagen met meer wind http://www.kasailwindsurfing.com/nl/kruze-2317.html, dan zou qua formaat de 430 mast van Gaastra en de giek die bij de gaastra set zit op de Kruze moeten passen, maar ik weet niet of dit ideaal is aangezien het merk van de mast dan niet overeenkomt met het merk van het zeil. Ik heb begrepen dat het het beste is om dit zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Wat is jullie mening daarover?
De aanbieding van de Gaastra Pilot is mede zo gunstig omdat de 2015 versie een hardtop mast nodig heeft, en die past (behalve bij Vandal) niet goed op de meeste andere merken. Gaastra is nu naar constant curve gegaan. Voor de langere termijn, als ik weer bij nul zou beginnen met windsurfspullen, zou ik voor constant curve masten kiezen, de meeste merken gebruiken dat.
Leonard1997 schreef:
do jan 11, 2018 7:02 pm
Of denken jullie dat ik de grootte van de zeilen nu verkeerd inschat ivm mijn (lage) gewicht? (6.5 verwacht ik dan tussen de 10 en 16 te gebruiken en 5.3 vanaf 16).
Suggesties voor andere merken zijn uiteraard ook welkom.
Ik denk dat je wel goed zit met je schatting mbt het windbereik. De 6.5 past sowieso prima op je board, zal de juiste keus zijn voor voetbanden leren varen. De 5.5 zit aan de onderkant van het bereik van dit board en het gaat, maar zal wat lastiger te varen zijn dan het grotere zeil (in planee).

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » vr jan 12, 2018 12:11 pm

Hallo,

De setjes zijn leuk maar ik zou als ik jou was overwegen om je budget iets hoger te zetten en in iets beter materiaal investeren omdat je daar op de lange termijn meer uit haalt en dus ook langer lol van hebt.
De setjes zijn niet slecht maar zodra je wat beter wordt en je meer gaat verlangen van je materiaal, komen ze te kort.
Het zelfde geld voor de mast en giek en als je er iets meer voor uit trekt dan zit je niet straks met wat spul waar je dan niet zo veel meer mee kunt en gaat vervangen.
Wij zijn jaren terug ook met van die combo’s begonnen en achteraf had ik er liever meteen wat meer aan uit gegeven en ook meteen voor rdm masten gekozen voor de kleinere zeilen.
Een mast met bv een carbon percentage van zo’n 60/70% zal je gebruiken totdat het ding het uiteindelijk begeeft die mast die bij het setje zit zal je na een tijdje vervangen omdat ie niet geschikt is voor je betere zeiltje, wat er geheid gaat komen.
Met wat zoekwerk en of wat onderhandelen met de shopeigenaar hoeft het kwa kosten ook niet meteen uit de klauwen te lopen.

Leonard1997
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Leonard1997 » vr jan 12, 2018 10:45 pm

Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat ik een mast neem met een contant curve zodat ik daar later ook nog wat mee kan. Voor zeilen ga ik denk ik toch maar eens bij een surfwinkel langs zodat ik het allemaal eens wat beter kan bekijken!

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jan 13, 2018 8:10 am

Zoals Ilja zegt, neem een stap verder.
Over een jaar ben je over die instap zeiltjes heen, en begin je weer opnieuw met je aanschaf.
Je leercurve gaat snel zijn met het juiste materiaal.
Zoek voor de grotere maten een freeride zeil en voor de kleinere 2 een wave. Dan kun je alle kanten op, zeker op het IJsselmeer.

Plaats reactie